Permalänk

Tog en cykeltur på till ett köpcenter, gick runt lite och sist handlade mat och cyklade hem.
Då plastpåsar straffbeskattades så köpte jag 2st papperspåsar till maten, efter ca 2km började regnet komma och jag kom ihåg vad som hände förra gången. Jo, papperspåsen gick sönder. Så jag var superförsiktig och tänkte denna gång är jag väl medveten. Och hur slutade det, jo precis som förra gången. Först gick ena papperspåsen sönder och jag fick paketera om, hade hela händerna fulla med mat, lastade på så mycket som det gick på pakethållaren. Det var skitsvårt att leda hem cykeln och sedan sa det paff och där gick andra papperspåsen sönder. Det blev att slänga mat för runt 300kr i närmsta soptunna då jag ej hade plats för den och sedan försöka trava sig hem med resten som en fåne.

Så var jag har lärt mig. Ja hädanefter när jag handlar längre bort så köp alltid med sig soppåsar och använd dessa. Jag kände på papperet i papperspåsen när jag kom hem och det var extremt poröst, det klarar knappt av alla hålla uppe sin egen vikt.
Under min livstid har jag allt varit med om att plastpåsar också har gått sönder, men ofta har det varit idiotsk överlast som 4st 1,5L dricksflaskor. Men denna gång hade jag typ ingen större vikt i papperspåsarna, de är bara helt värdelösa om de får vatten på sig i några minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tog en cykeltur på till ett köpcenter, gick runt lite och sist handlade mat och cyklade hem.
Då plastpåsar straffbeskattades så köpte jag 2st papperspåsar till maten, efter ca 2km började regnet komma och jag kom ihåg vad som hände förra gången. Jo, papperspåsen gick sönder. Så jag var superförsiktig och tänkte denna gång är jag väl medveten. Och hur slutade det, jo precis som förra gången. Först gick ena papperspåsen sönder och jag fick paketera om, hade hela händerna fulla med mat, lastade på så mycket som det gick på pakethållaren. Det var skitsvårt att leda hem cykeln och sedan sa det paff och där gick andra papperspåsen sönder. Det blev att slänga mat för runt 300kr i närmsta soptunna då jag ej hade plats för den och sedan försöka trava sig hem med resten som en fåne.

Så var jag har lärt mig. Ja hädanefter när jag handlar borta läge så köp alltid med sig soppåsar och använd dessa. Jag kände på papperet i papperspåsen när jag kom hem och det var extremt poröst, det klarar knappt av alla hålla uppe sin egen vikt.
Under min livstid har jag allt varit med om att plastpåsar också har gått sönder, men ofta har det varit idiotsk överlast som 4st 1,5L dricksflaskor. Men denna gång hade jag typ ingen större vikt i papperspåsarna, de är bara helt värdelösa om de får vatten på sig i några minuter.

Om du bor i Skåne eller har vägarna förbi Lund så kan du få ett tio-tal tygpåsar av mig som är från Ica. Glömmer alltid att ta med så har köpt på mig ganska många, de går inte sönder och stöttar mer vikt än både plast och papper tillsammans

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tog en cykeltur på till ett köpcenter, gick runt lite och sist handlade mat och cyklade hem.
Då plastpåsar straffbeskattades så köpte jag 2st papperspåsar till maten, efter ca 2km började regnet komma och jag kom ihåg vad som hände förra gången. Jo, papperspåsen gick sönder. Så jag var superförsiktig och tänkte denna gång är jag väl medveten. Och hur slutade det, jo precis som förra gången. Först gick ena papperspåsen sönder och jag fick paketera om, hade hela händerna fulla med mat, lastade på så mycket som det gick på pakethållaren. Det var skitsvårt att leda hem cykeln och sedan sa det paff och där gick andra papperspåsen sönder. Det blev att slänga mat för runt 300kr i närmsta soptunna då jag ej hade plats för den och sedan försöka trava sig hem med resten som en fåne.

Så var jag har lärt mig. Ja hädanefter när jag handlar borta läge så köp alltid med sig soppåsar och använd dessa. Jag kände på papperet i papperspåsen när jag kom hem och det var extremt poröst, det klarar knappt av alla hålla uppe sin egen vikt.
Under min livstid har jag allt varit med om att plastpåsar också har gått sönder, men ofta har det varit idiotsk överlast som 4st 1,5L dricksflaskor. Men denna gång hade jag typ ingen större vikt i papperspåsarna, de är bara helt värdelösa om de får vatten på sig i några minuter.

Köp ett par tygpåsar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Skrivet av noMad17:

Köp ett par tygpåsar?

Skrivet av Ecthelion:

Om du bor i Skåne eller har vägarna förbi Lund så kan du få ett tio-tal tygpåsar av mig som är från Ica. Glömmer alltid att ta med så har köpt på mig ganska många, de går inte sönder och stöttar mer vikt än både plast och papper tillsammans

Jag har allt många tygpåsar mer än vad jag behöver. Men jag har ej alltid med dessa, borde egentligen ha det.
Och då kommer vi in på ett annat problem. De som tar bilen till köpcentrumet kan handla, lägga in saker i bilen, fortsätta handla. En själv får bära med sig allt hela tiden, eller omständligt använda ett skåp som kostar 2kr varje gång jag vill öppna den.
-Omständligt för att jag måste ha mynt, för att få mynt måste jag köpa något och be kassörskan att få ut några 2 kronor och de i kassan fattar ej vad jag riktigt vill. -Köpcenter borde allmänt förbättra med skåp för oss som cyklar dit och ej vill bära med sig varor in i andra butiker och vill kunna lagra tills vi väljer att cykla hem med allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tog en cykeltur på till ett köpcenter, gick runt lite och sist handlade mat och cyklade hem.
Då plastpåsar straffbeskattades så köpte jag 2st papperspåsar till maten, efter ca 2km började regnet komma och jag kom ihåg vad som hände förra gången. Jo, papperspåsen gick sönder. Så jag var superförsiktig och tänkte denna gång är jag väl medveten. Och hur slutade det, jo precis som förra gången. Först gick ena papperspåsen sönder och jag fick paketera om, hade hela händerna fulla med mat, lastade på så mycket som det gick på pakethållaren. Det var skitsvårt att leda hem cykeln och sedan sa det paff och där gick andra papperspåsen sönder. Det blev att slänga mat för runt 300kr i närmsta soptunna då jag ej hade plats för den och sedan försöka trava sig hem med resten som en fåne.

Så var jag har lärt mig. Ja hädanefter när jag handlar längre bort så köp alltid med sig soppåsar och använd dessa. Jag kände på papperet i papperspåsen när jag kom hem och det var extremt poröst, det klarar knappt av alla hålla uppe sin egen vikt.
Under min livstid har jag allt varit med om att plastpåsar också har gått sönder, men ofta har det varit idiotsk överlast som 4st 1,5L dricksflaskor. Men denna gång hade jag typ ingen större vikt i papperspåsarna, de är bara helt värdelösa om de får vatten på sig i några minuter.

De flesta affärer har idag nylonpåsar som kostar som två-tre plastpåsar och som håller länge. Viks ihop till väldigt små format och det gäller bara att komma ihåg att ta med sig dom. Men väl värt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Har blivit ganska bra på att ha med mig påsar till affären nu, och har ett par i bilen. Men har jag glömt så är det inte hela världen att betala några kronor. Affärernas påsar är ju ändå mycket bättre än exempelvis de soppåsar man köper på rulle och håller för fler handlingar. Men de är verkligen inte oförstörbara utan de slits ju så man behöver ju ändå fylla på emellanåt. Tygpåsar eller de här nylonpåsarna funkar förstås också men de är ju dyra och jag vet inte om de håller så mycket bättre egentligen. Tygpåsarna tenderar att vara rätt små också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

De flesta affärer har idag nylonpåsar som kostar som två-tre plastpåsar och som håller länge. Viks ihop till väldigt små format och det gäller bara att komma ihåg att ta med sig dom. Men väl värt.

Har för mig att de flesta Ica Malmborgs har tyg/nylon för 5kr per påse. Helt OK pris, faktiskt!

Permalänk
Medlem

Kom igen nu, det är lite för positiva inlägg tycker jag....mer gubbgnäll om i-landsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kom igen nu, det är lite för positiva inlägg tycker jag....mer gubbgnäll om i-landsproblem.

Trigga inte igång mitt megagubbgnäll för då får tråden döpas om till "GubbArmageddon": Jag får bita tand för tunga och fingrar att inte dra igång mitt gnäll här, utöver mitt vänliga påpekande om epor och moppebilar. Jag hade kunnat dynga ur mig än mer om bara det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tog en cykeltur på till ett köpcenter, gick runt lite och sist handlade mat och cyklade hem.
Då plastpåsar straffbeskattades så köpte jag 2st papperspåsar till maten, efter ca 2km började regnet komma och jag kom ihåg vad som hände förra gången. Jo, papperspåsen gick sönder. Så jag var superförsiktig och tänkte denna gång är jag väl medveten. Och hur slutade det, jo precis som förra gången. Först gick ena papperspåsen sönder och jag fick paketera om, hade hela händerna fulla med mat, lastade på så mycket som det gick på pakethållaren. Det var skitsvårt att leda hem cykeln och sedan sa det paff och där gick andra papperspåsen sönder. Det blev att slänga mat för runt 300kr i närmsta soptunna då jag ej hade plats för den och sedan försöka trava sig hem med resten som en fåne.

Så var jag har lärt mig. Ja hädanefter när jag handlar längre bort så köp alltid med sig soppåsar och använd dessa. Jag kände på papperet i papperspåsen när jag kom hem och det var extremt poröst, det klarar knappt av alla hålla uppe sin egen vikt.
Under min livstid har jag allt varit med om att plastpåsar också har gått sönder, men ofta har det varit idiotsk överlast som 4st 1,5L dricksflaskor. Men denna gång hade jag typ ingen större vikt i papperspåsarna, de är bara helt värdelösa om de får vatten på sig i några minuter.

Ha med dig ryggsäck och tygpåsar. Tygpåsar brukar vara väldigt hållbara. Plastpåsar funkar väl också. Påsarna kan man ju lätt förvara i ryggsäcken innan du handlar. Eller har man stora fickor så får påsarna lätt rum i dem. Ryggsäck är väldigt bekvämt när man cyklar för man märker inte av tyngden i ryggsäcken då. Det finns ju faktiskt cykelkorgar på en del cyklar dessutom. Eller att man hänger några väskor på pakethållaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Skrivet av m3tr0:

Ha med dig ryggsäck och tygpåsar. Tygpåsar brukar vara väldigt hållbara. Plastpåsar funkar väl också. Påsarna kan man ju lätt förvara i ryggsäcken innan du handlar. Eller har man stora fickor så får påsarna lätt rum i dem. Ryggsäck är väldigt bekvämt när man cyklar för man märker inte av tyngden i ryggsäcken då. Det finns ju faktiskt cykelkorgar på en del cyklar dessutom. Eller att man hänger några väskor på pakethållaren.

Det går såklart planera allt bättre om handlingen är planerat. Men jag gör spontanutflykter som jag bestämmer mig för att handla något när jag redan är långt hemifrån. Och min lärdom köp inte papperspåsar om man är långt hemifrån och minsta risk för regn finns. Det finns många alternativ emot detta. I matbutiker köp soppåsar, ta dubbla stycken och de blir lika bra som en gammal bärpåse.

Problemet med väska är att jag vill helst undvika denna när jag går runt i butiker och prövar saker som kläder och beter mig lite skumt. Det blir att offra 2kr och lägga väskan i ett skåp redan innan jag ens har börjat handla.

*edit*
Om man köper soppåsar sedan kan man sälja dessa dyrt på köpcentrumet dyrt. Likaså vakta folks grejer som de slipper skåpsavgiften. En Macbook air, den kan jag vaktar för 1kr istället för 2kr som skåpet kostar. Jag tänker på filmen dumdummare när han låste in plånboken i tidningsstället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det går såklart planera allt bättre om handlingen är planerat. Men jag gör spontanutflykter som jag bestämmer mig för att handla något när jag redan är långt hemifrån. Och min lärdom köp inte papperspåsar om man är långt hemifrån och minsta risk för regn finns. Det finns många alternativ emot detta. I matbutiker köp soppåsar, ta dubbla stycken och de blir lika bra som en gammal bärpåse.

Problemet med väska är att jag vill helst undvika denna när jag går runt i butiker och prövar saker som kläder och beter mig lite skumt. Det blir att offra 2kr och lägga väskan i ett skåp redan innan jag ens har börjat handla.

*edit*
Om man köper soppåsar sedan kan man sälja dessa dyrt på köpcentrumet dyrt. Likaså vakta folks grejer som de slipper skåpsavgiften. En Macbook air, den kan jag vaktar för 1kr istället för 2kr som skåpet kostar. Jag tänker på filmen dumdummare när han låste in plånboken i tidningsstället.

Denna lilla filur går ju stt hänga fast under sadeln så är den alltid med.
https://www.clasohlson.com/se/Shoppingbag-Compact/p/31-5679

Men jag kan hålla med om att det är otroligt irriterande att glömma påsarna.
Jag är nog uppe i 30talet ihopvikta papperskassar på olika ställen i huset... Givetvis utöver de 4-5 flergångskassarna som borde bo i bilen... men likt flyttfåglar migrerar långa sträckor på ett helt oförklarligt vis.

Det blir ju inte bättre av att matbutikerna packar typ 4varor per påse när man väljer hemkörning.
Miljövinsten är väldigt oklar skulle jag säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Låter som om du bor i fel område men håller med dig på alla punkter. Det är tråkigt att man inte kan få ha sina saker i fred längre och tyvärr hinner vår polis inte med att utreda dessa brott.

Som gubbe är en av få saker jag hatar folk som säger "Du bor i fel område".
Man borde få bo i vilket område som helst, och fortfarande få ha sina saker i fred.

Tyvärr har stölder och rån eskalerat rejält under senare år(och folk vågar inte prata om varför med risk för att bli shitstomped).

Permalänk
Medlem

Som många andra idiotiska saker regeringen hittar på handlar skatten på plastpåsar väldigt lite om miljö och väldigt mycket om skatt. En typisk tisdagseftermiddag någonstans på rosenbad:

Andersson: Det är tomt i ladorna!

Löfven: Vi har varit naiva!

Stenevi/Bolund: Vi är ett jämställdhetsparti, vi är så jämställda att vi till och med har två partiledare! Av olika kön dessutom eftersom könet inte spelar någon roll!

Andersson: ??

Löfven: ??

Stenevi/Bolund: Och integrationen är viktig också! Absolut!

Andersson: ??

Löfven: ??

Andersson: Ni vill inte behandla miljöfrågor då? Ni vet, klimatet och Greta och allt det där?

Stenevi/Bolund: Jag vet inte, det verkar svårt. Alla blir så arga när bensinpriset går upp igen och igen.

Löfven: Inget käbbel nu.

Stenevi/Bolund: Ok då, vi kan ta i några miljfrågor också. Men det är sista gången. Och inga beslut om kärnkraft och Sveriges framtida kraftförsörjning så att industrin fungerar. Om vår väljarbas inser att miljöfrågor handlar om vetenskap och långsiktigt tänkande kommer vi förlora minst hälften av vårt väljarstöd!

Andersson: Fine, vi gör det enkelt för er. Importerad kolkraft går bra för min del, den är billig. Det här med plast.. det är farligt va? Plast är ju inte bra för naturen?

Stenevi/Bolund: Nej! Nej absolut inte! Bort med plasten! All plast ska bort!

Andersson: Tittar på Löfven

Löfven: Tittar på Andersson

Andersson: Jag tror jag har ett förslag..

Permalänk
Medlem

Högerregeln har blivit nämnd här några gånger, men vad gäller? Samma med "cykelpassager".

Jag cyklar mycket i Malmö som är en erkänd cykelstad.

Jag cyklar ofta på större bakgator för att slippa trafiken men då kan det vara ett problem med högerregel.
Första tiotalet gånger stannade jag för bilar som kom från höger men i princip alla vinkade fram mig även om jag bromsade upp rejält innan korsningen.
Numera är jag försiktig vid dessa korsningar men bromsar inget nämnvärt, alla är livrädda för cyklister verkar det som.

Samma är det vid cykelpassager/överfarter.

Jag tog bilkörkort för lite mer än tio år sedan och både namn och regler har eventuellt uppdaterats för dessa?
Det jag lärde mig var att man ska sakta in inför dessa (såvida de inte är rejält utmärkta och då har givetvis cyklisterna företräde).

Men även på dåligt utmärkta ställen stannar bilarna för mig när jag kommer cyklandes, även när jag nästan bromsar till stand-still inför varje övergång.
För någon vecka sedan sattes skyltar upp på de större av cykelpassagerna jag brukar cykla över som lyder "DU som CYKLIST SKA visa FÖRETRÄDE.."
Fair enough, bra med förtydligande.
Två dagar senare kommer en polisbil och stannar för mig och flera andra, trots att en skylt sitter precis bredvid som säger att cyklister ska lämna företräde.

Detta påverkar inte mig särskilt mycket men kan räknas till gnäll, då reglerna verkar oerhört otydliga.

Vem är det som bestämmer dessa?
Vad gäller egentligen?

Har ni andra cyklister samma "problem" i trafiken?

Värt att tillägga att jag ofta också kör bil, så är förvirrad från båda håll- egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Köp ett par tygpåsar?

Då tar vi klassikern:
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/trendiga-tygkassen-samre-for-miljon-an-vanlig-plastpase/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

- Folk som smiter in bakom en i spärren på stationen. Hur tänker dom? Tror dom att dom inte märks? Enda anledningen till att man inte ger dom en fet rak höger är ju att man själv inte har tid. På ett sätt skulle man ju vilja att dom tackade för att jag betalar för deras resande, samtidigt skulle man nog bli provocerad på riktigt då. Irriterande.

Jag tycker nog att världen vore en oerhört mycket bättre plats om riktiga män som du gav dem en "fet rak höger". Så ta dig gärna tid till det

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miindz:

Som gubbe är en av få saker jag hatar folk som säger "Du bor i fel område".
Man borde få bo i vilket område som helst, och fortfarande få ha sina saker i fred.

Tyvärr har stölder och rån eskalerat rejält under senare år(och folk vågar inte prata om varför med risk för att bli shitstomped).

Det är för att folk säger "problemet är att araben kommit och de kriminella", vilket absolut är racistiskt. Sen är det synd att det är svårt att prata om invandringproblematik i stort.

(och då menar jag inte typ "problemet är invandring, punkt" utan mer en diskussion runt misslyckad integration och segregering, ett exempel är att arbetsplatsolyckor som involverar truckar har ökat, och det har mycket att göra med invandrare som ges kort som kanske inte skulle ha det, och utbildbingarna är svårare att hålla p g a kommunikation och så vidare, och problemet är inte att "invandrare kan inte köra truck" utan snarare att ingen vill ta ens med tång i frågan "varför är det så här och hur kan vi bli bättre på att utbilda dem?")

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miindz:

Som gubbe är en av få saker jag hatar folk som säger "Du bor i fel område".
Man borde få bo i vilket område som helst, och fortfarande få ha sina saker i fred.

Tyvärr har stölder och rån eskalerat rejält under senare år(och folk vågar inte prata om varför med risk för att bli shitstomped).

Tycker jag också att man ska kunna göra men tyvärr ser inte vårt land ut så längre.
Vi får som du skriver inte prata om varför då det skulle kunna kränka vissa men jag tycker det är skit, det som sker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Högerregeln har blivit nämnd här några gånger, men vad gäller? Samma med "cykelpassager".

Jag cyklar mycket i Malmö som är en erkänd cykelstad.

Jag cyklar ofta på större bakgator för att slippa trafiken men då kan det vara ett problem med högerregel.
Första tiotalet gånger stannade jag för bilar som kom från höger men i princip alla vinkade fram mig även om jag bromsade upp rejält innan korsningen.
Numera är jag försiktig vid dessa korsningar men bromsar inget nämnvärt, alla är livrädda för cyklister verkar det som.

Samma är det vid cykelpassager/överfarter.

Jag tog bilkörkort för lite mer än tio år sedan och både namn och regler har eventuellt uppdaterats för dessa?
Det jag lärde mig var att man ska sakta in inför dessa (såvida de inte är rejält utmärkta och då har givetvis cyklisterna företräde).

Men även på dåligt utmärkta ställen stannar bilarna för mig när jag kommer cyklandes, även när jag nästan bromsar till stand-still inför varje övergång.
För någon vecka sedan sattes skyltar upp på de större av cykelpassagerna jag brukar cykla över som lyder "DU som CYKLIST SKA visa FÖRETRÄDE.."
Fair enough, bra med förtydligande.
Två dagar senare kommer en polisbil och stannar för mig och flera andra, trots att en skylt sitter precis bredvid som säger att cyklister ska lämna företräde.

Detta påverkar inte mig särskilt mycket men kan räknas till gnäll, då reglerna verkar oerhört otydliga.

Vem är det som bestämmer dessa?
Vad gäller egentligen?

Har ni andra cyklister samma "problem" i trafiken?

Värt att tillägga att jag ofta också kör bil, så är förvirrad från båda håll- egentligen.

Mängden cyklister i Malmö som inte bromsar för övergångar är dock skrämmande, tror favoriten är när de kommer från dolda utfarter (mycket värre i Lund än Malmö dock) och flyger över vägen i full fart utan att ens kolla.

Är livrädd för att köra i Malmö när man ser en cyklist då många inte verkar förstå att en bil vinner över en cyckel om man krockar.

Sen är jag otroligt trött på vuxna människor som inte klarar av att gå till affären själva, Mamma + Pappa och 3 ungar på ica under rusnings tid känns som det är familjens underhållning en Lördag. Kan absolut förstå om man som singel förälder behöver ta med ungarna på vägen hem från fritids eller nått men om man är 2 under en pandemi måste man klara av att dela upp sig? Sen ska man gärna ställa sig på vars en sida av en av huvud gångarna och prata med någon bekant så alla måste gå mitt emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Haha
Gående som tror att plingandet som man gör när dom går fem i bredd gäller någon annan.
Gående som får panik om man plingar och skenar kors och tvärs som en flock får i panik.
Gående som sveper en barnvagn helt plötsligt framför en för att dom inte längre tycker om sitt barn?
Gående som blir förbannade då de efter andra plinget tror att det fortfarande gäller någon annan och blir rädd då man bromsar nära dom.

Cyklister .
Cyklister i spandex i synnerhet (tydligen så riskerar normala träningskläder att fatta eld av friktionen mot fartvinden)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Miindz:

Högerregeln har blivit nämnd här några gånger, men vad gäller? Samma med "cykelpassager".

Jag cyklar mycket i Malmö som är en erkänd cykelstad.

Jag cyklar ofta på större bakgator för att slippa trafiken men då kan det vara ett problem med högerregel.
Första tiotalet gånger stannade jag för bilar som kom från höger men i princip alla vinkade fram mig även om jag bromsade upp rejält innan korsningen.
Numera är jag försiktig vid dessa korsningar men bromsar inget nämnvärt, alla är livrädda för cyklister verkar det som.

Samma är det vid cykelpassager/överfarter.

Jag tog bilkörkort för lite mer än tio år sedan och både namn och regler har eventuellt uppdaterats för dessa?
Det jag lärde mig var att man ska sakta in inför dessa (såvida de inte är rejält utmärkta och då har givetvis cyklisterna företräde).

Men även på dåligt utmärkta ställen stannar bilarna för mig när jag kommer cyklandes, även när jag nästan bromsar till stand-still inför varje övergång.
För någon vecka sedan sattes skyltar upp på de större av cykelpassagerna jag brukar cykla över som lyder "DU som CYKLIST SKA visa FÖRETRÄDE.."
Fair enough, bra med förtydligande.
Två dagar senare kommer en polisbil och stannar för mig och flera andra, trots att en skylt sitter precis bredvid som säger att cyklister ska lämna företräde.

Detta påverkar inte mig särskilt mycket men kan räknas till gnäll, då reglerna verkar oerhört otydliga.

Vem är det som bestämmer dessa?
Vad gäller egentligen?

Har ni andra cyklister samma "problem" i trafiken?

Värt att tillägga att jag ofta också kör bil, så är förvirrad från båda håll- egentligen.

Svårt i Umeå med delvis. Jag cyklar väldigt mycket och det finns gott om cykelvägar vilket är smidigt, så slipper man tänka på biltrafiken. Däremot när jag ska stanna för bilar så blir det oftast som för dig, att de stannar och släpper fram ändå. Däremot finns ett par cykelövergångsställen eller vad det kan heta, där ena är vid en lite mer trafikerad väg. Där ska alltså bilarna ge företräde, men där händer det väldigt ofta att bilarna inte stannar. Kanske pga att det är en lite större och mer trafikerad väg? Jag vet inte, men jag saktar alltid in lite lagom numera och har fått tvärbromsa ett par gånger. Jag cyklar förbi där 2 ggr dagligen och oftast går det förstås bra, men när jag kör bil där tycker jag skyltarna syns väldigt tydligt och även om man inte uppdaterat sig på länge då de är rätt nya så förstår man av bilden vad de betyder.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Svårt i Umeå med delvis. Jag cyklar väldigt mycket och det finns gott om cykelvägar vilket är smidigt, så slipper man tänka på biltrafiken. Däremot när jag ska stanna för bilar så blir det oftast som för dig, att de stannar och släpper fram ändå. Däremot finns ett par cykelövergångsställen eller vad det kan heta, där ena är vid en lite mer trafikerad väg. Där ska alltså bilarna ge företräde, men där händer det väldigt ofta att bilarna inte stannar. Kanske pga att det är en lite större och mer trafikerad väg? Jag vet inte, men jag saktar alltid in lite lagom numera och har fått tvärbromsa ett par gånger. Jag cyklar förbi där 2 ggr dagligen och oftast går det förstås bra, men när jag kör bil där tycker jag skyltarna syns väldigt tydligt och även om man inte uppdaterat sig på länge då de är rätt nya så förstår man av bilden vad de betyder.

Man förstår att det kan komma cyklar ja, men tvivlar på att särskilt många faktiskt vet att det innebär att cyklister har företräde där. ...så då kan man gubbgnälla på att folk inte håller reda på förändringar i trafikreglerna efter de har tagit körkort. (ungefär som det fortfarande finns massor som inte vet att man ska blinka ut ur rondell)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meathim:

Det är för att folk säger "problemet är att araben kommit och de kriminella", vilket absolut är racistiskt. Sen är det synd att det är svårt att prata om invandringproblematik i stort.

(och då menar jag inte typ "problemet är invandring, punkt" utan mer en diskussion runt misslyckad integration och segregering, ett exempel är att arbetsplatsolyckor som involverar truckar har ökat, och det har mycket att göra med invandrare som ges kort som kanske inte skulle ha det, och utbildbingarna är svårare att hålla p g a kommunikation och så vidare, och problemet är inte att "invandrare kan inte köra truck" utan snarare att ingen vill ta ens med tång i frågan "varför är det så här och hur kan vi bli bättre på att utbilda dem?")

Som någon som tog truckkort nyligen, inte för att köra truck utan för att det krävs någon med truckkort för att få testköra våra auto-truckar, så var problemet med språkförbristningar där väldigt mycket läraren. Det var folk av åtminstone tio nationaliteter på kursen, både från vårt bolag här och från våra säljbolag runtom i världen, och det gemensamma var att alla var välutbildade och kunde flytande engelska, läraren däremot.

Det sagt så tror jag inte invandringen ligger bakom en eventuell ökning i arbetsplatsolyckor. Snarare effektivisering och den ökade stress som det leder till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Som många andra idiotiska saker regeringen hittar på handlar skatten på plastpåsar väldigt lite om miljö och väldigt mycket om skatt. En typisk tisdagseftermiddag någonstans på rosenbad:

Andersson: Det är tomt i ladorna!

Löfven: Vi har varit naiva!

Stenevi/Bolund: Vi är ett jämställdhetsparti, vi är så jämställda att vi till och med har två partiledare! Av olika kön dessutom eftersom könet inte spelar någon roll!

Andersson: ??

Löfven: ??

Stenevi/Bolund: Och integrationen är viktig också! Absolut!

Andersson: ??

Löfven: ??

Andersson: Ni vill inte behandla miljöfrågor då? Ni vet, klimatet och Greta och allt det där?

Stenevi/Bolund: Jag vet inte, det verkar svårt. Alla blir så arga när bensinpriset går upp igen och igen.

Löfven: Inget käbbel nu.

Stenevi/Bolund: Ok då, vi kan ta i några miljfrågor också. Men det är sista gången. Och inga beslut om kärnkraft och Sveriges framtida kraftförsörjning så att industrin fungerar. Om vår väljarbas inser att miljöfrågor handlar om vetenskap och långsiktigt tänkande kommer vi förlora minst hälften av vårt väljarstöd!

Andersson: Fine, vi gör det enkelt för er. Importerad kolkraft går bra för min del, den är billig. Det här med plast.. det är farligt va? Plast är ju inte bra för naturen?

Stenevi/Bolund: Nej! Nej absolut inte! Bort med plasten! All plast ska bort!

Andersson: Tittar på Löfven

Löfven: Tittar på Andersson

Andersson: Jag tror jag har ett förslag..

Nu var det ju iofs Liberalerna som hade detta förslaget färdigt och det klubbades igenom med hjälp av andra partier än dom som sitter i regeringen.
Vi likväl som övriga EU länder har också krav på oss att minska användningen av plast såsom plastpåsar, så det är inte något påhitt som sittande regering kom på själva över en natt.

Permalänk
Medlem

Lådcyklar.

Jag tycker egentligen om idén men som så mycket annat funkar det inte så bra i praktiken de är ju nästan lika breda som en bil och tar upp en hel cykelbana och är nästan omöjliga att passera för vanliga cyklister.

Dags att skaffa 4-filiga cykelbanor?

Permalänk
Medlem

Har börjat irritera mig på folk som cyklar på trottoaren. Främst är det ungar och matbud men även äldre personer. Det är ett oskick.

Permalänk
Medlem

Jag tar hellre ett datorvirus än att besöka expressen men gissar jag rätt om det gäller den danska studien som säger att man måste använda en tygkasse 20.000 gånger (eller vad det nu var) för att klimatmässigt ersätta en plastpåse?

Finns brister med den studien. Vissa av dessa nämns av författarna till livscykelanalysen men av någon anledning skriver inte journalisterna om dessa. Jag gissar att det är för jobbigt att läsa längre än summeringen.

  • De utgår från att alla plastpåsar återvinns eller används som soppåsar. Alla som gått utanför dörren någon gång i sitt liv vet att så inte är fallet.

  • De tar inte hänsyn till att plast gör skada mot miljö och djur när de hamnar i havet vilket är en stor drivande kraft till att få bort plastprodukter

  • De utgår från att man använder plastkassen ytterligare en eller ett par gånger för att bära hem varor. Antalet personer som gör/gjorde det är lätträknade.

  • Siffran 20.000 rör bara ekologiska bomullskassar, är det icke-ekologiska kassar är siffran ”bara” 7.000

  • Många som värnar om miljön tänker först och främst på hur vi påverkar klimatförändringarna. Om vi bara bryr oss om detta behöver man bara använda en icke-ekologisk tygkasse 50 gånger.

  • De tar inte hänsyn till att man kan köpa kassar av återvunnet tyg eller göra egna av t.ex. gamla kläder.

  • Denna punkten är viktig: De utgick från att man skulle bära hem varor som tog upp en rymd på 22 liter och vikt på 12 kg. Plastkassarna i deras studie rymd ca 22,5 liter medans de ekologiska tygkassarna rymde 20 liter. Plastpåsen klarar av 12 kg, tygkassen 50 kg.

    Med andra ord räknar de med att man behöver dubbelt så många tygkassar per shoppingtur än om man använt plastpåsar. Är det så i verkligheten? Nej.

    Vi kan ju leka med tanken att vi istället handlar saker som tar upp 20 liter och väger 12,1 kg. Då behöver vi istället dubbelt så många plastpåsar och siffran 20.000 blir helt plötsligt 5.000.

Summa summarum
Att man måste använda en tygkasse 20.000 gånger för att ersätta en plastpåse är sensationsjournalistik så det skriker om det.

Edit: https://www2.mst.dk/Udgiv/publications/2018/02/978-87-93614-7...

Skrivet av Stefflo:

Tycker jag också att man ska kunna göra men tyvärr ser inte vårt land ut så längre.
Vi får som du skriver inte prata om varför då det skulle kunna kränka vissa men jag tycker det är skit, det som sker.

Om du inte kan diskutera det så kanske du bor på fel ställe?

Skämt åsido så är det i alla fall inga problem att diskutera det i min umgängeskrets trots att många av oss är ganska långt åt vänster på den politiska skalan.

Det många däremot inte verkar vilja förstå är att det är en jävligt stor skillnad mellan att säga ”ökad invandring har lett till ökad brottslighet” och ”invandrare är brottslingar”. Det senare är rasistiskt, det förra inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Har börjat irritera mig på folk som cyklar på trottoaren. Främst är det ungar och matbud men även äldre personer. Det är ett oskick.

Ungar upp till och med 7års ålder får dessvärre cykla på trottoaren.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Ungar upp till och med 7års ålder får dessvärre cykla på trottoaren.

Tänk vad stora sjuåringarna är nuförtiden!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2