Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Absolut ska vi inte ignorera Co2 utsläppet men att vi i Sverige ska betala straffskatter på allt som är miljövidrigt och resten av hela världen skiter fullständigt i det och släpper ut hur mycket som helst, där har vi problemet.
Här i Sverige betalar i miljöskatter på våra bilar och sen ser man till Indien som kör runt i skitbilar och släpper ut all sköns härliga avgaser men det är fortfarande vi som får betala miljöskatten.
Vad tror du en liter bensin kostar i Indien? ca 10 kr/liter, här i Sverige betalar man ca 16 kr. USA som är ett rikt land betalar man mellan 6-10 kr/l och här kör många runt i både V8:or och V12:or mot vad vi gör här i Sverige då de är rätt ovanligt.

Ser man på utsläpp per person så är den mycket lägre i fattiga länder mot de rika men mycket av detta beror som jag skrev tidigare på detta ha begär vi människor har så fort vi har pengar och råd att köpa saker. Nu tar vi dessutom hit många personer från fattiga länder med lågt Co2 utsläpp och sätter dem i Sverige där de vill uppnå samma standard som oss andra och på det sättet öka sina utsläpp. Se på de rika runt om i världen som köper lyxjakter som används någon vecka om året och resten av tiden bara står med besättning redo. Se på alla människor som åker på kryssningsresor runt om i världen bara för att äta i överflöd, dricka i överflöd.
Hela världen försöker göra något av miljön men tyvärr så lyckas vi inte och jag tror fortfarande det bara finns en lösning på hela problemet och det är att vi måste bli färre människor på vår jord. Hur kan jag tyvärr inte svara på men just nu är vi för många med för mycket ha begär.

Skrivet av Shudnawz:

"Även om jag slutar slå mina barn så kommer ju en massa andra ändå slå sina barn. Så jag kan lika gärna slå mina barn."
Hör du hur dumt det låter?

Tycker Shudnawz kommentar till ett annat inlägg passar rätt bra i relation till ditt inlägg, såvida jag inte totalt missförstått vad du skriver.

Att stora delar av världen inte bryr sig betyder inte att vi ska sluta bry oss också. Det fungerar ändå så att man bara kan börja med en själv och att så långt det är möjligt försöka få andra att förstå allvaret. Att ta till sig attityden "ingen annan bryr sig så då tänker inte jag heller göra det" är bara att kapitulera och villigt bidra till att världen går åt h-vete.

Men visst, jag kan hålla med om att vi människor är alldeles för många. Det är dock inte heller någon ursäkt för att inte ta det lilla ansvar man kan. Många bäckar små kanske inte i det stora hela blir så värst stor flod men det är alltid lättare att argumentera för något om man själv föregår med gott exempel. Det blir väldigt motsägelsefullt att säga "skrota din gamla miljöfarliga bil och skaffa något mer klimatneutralt" när man själv sitter och tuffar runt i något som bara är lite bättre och spyr ut massor av CO2, om än mindre än den man argumenterar med.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det kan säkert verka så för någon som står utanför och inte har inblick i hur statens finanser ser ut och fungerar. Samtidigt går det inte jämföra statens ekonomi med enskilda människors då det är så många fler faktorer inblandade.

Din liknelse faller dock på att kostnaderna skulle vara okända. Det finns en ganska god kontroll på var statens pengar tar vägen, troligen mycket bättre än du har koll på din egen ekonomi.

Min poäng var mer att det inte verkar finnas så mycket röster som är intresserade av att faktiskt ta reda på vart, och kanske också hur effektivt alla skattepengar används. Att det finns poster i ekonomi-system/databaser förstår nog vem som helst. Med dagens skattetryck förväntar jag mig högre kvalitet på dom tjänster som ett samhälle ska tillhandahålla helt enkelt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/miljonrullningen-fort... men visst, staten har koll på vad pengarna går till. Men det känns i dagsläget i princip konsekvenslöst för staten att slösa skattepengar på i princip vad som helst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Absolut ska vi inte ignorera Co2 utsläppet men att vi i Sverige ska betala straffskatter på allt som är miljövidrigt och resten av hela världen skiter fullständigt i det och släpper ut hur mycket som helst, där har vi problemet.
Här i Sverige betalar i miljöskatter på våra bilar och sen ser man till Indien som kör runt i skitbilar och släpper ut all sköns härliga avgaser men det är fortfarande vi som får betala miljöskatten.
Vad tror du en liter bensin kostar i Indien? ca 10 kr/liter, här i Sverige betalar man ca 16 kr. USA som är ett rikt land betalar man mellan 6-10 kr/l och här kör många runt i både V8:or och V12:or mot vad vi gör här i Sverige då de är rätt ovanligt.

Samtidigt är ju bensinen billigare här än i Danmark, Holland, Tyskland, Frankrike och så vidare. Och skatten på ett nybilsköp här är bara den vanliga momsen, jämfört med de runt 100% som är vanligt i andra länder. Varför ska man alltid jämföra sig med de sämsta?

Citat:

Ser man på utsläpp per person så är den mycket lägre i fattiga länder mot de rika men mycket av detta beror som jag skrev tidigare på detta ha begär vi människor har så fort vi har pengar och råd att köpa saker. Nu tar vi dessutom hit många personer från fattiga länder med lågt Co2 utsläpp och sätter dem i Sverige där de vill uppnå samma standard som oss andra och på det sättet öka sina utsläpp. Se på de rika runt om i världen som köper lyxjakter som används någon vecka om året och resten av tiden bara står med besättning redo. Se på alla människor som åker på kryssningsresor runt om i världen bara för att äta i överflöd, dricka i överflöd.

Well, jag tror inte så många har lustjakter standby med personal om de skulle få lusten att åka på en tur.

Som jag ser det har olika branscher jobbar rätt hårt på att skyffla över ansvaret på oss konsumenter genom lobbying och liknande under ett antal decennier. Om vi bara återvinner våra förpackningar så kan vi fortsätta som förut utan några regleringar av branschen eller liknande. Men vi behöver skyffla tillbaka ansvaret till producenterna, de kan inte skylla på att efterfrågan på exempelvis eko-mjölk eller papperskassar inte är så stor som för vanlig mjölk eller plastkassar, det är inte vårt ansvar som konsumenter att undersöka varenda produkt vi funderar på att köpa och fatta ett välgrundat beslut utan det ska fan vara förbjudet (eller väldigt dyrt) att sälja skit som förstör miljön i onödan. Plastpåseproducenterna lär inte vara glada i skatten men det ska de inte vara heller.

Citat:

Hela världen försöker göra något av miljön men tyvärr så lyckas vi inte och jag tror fortfarande det bara finns en lösning på hela problemet och det är att vi måste bli färre människor på vår jord. Hur kan jag tyvärr inte svara på men just nu är vi för många med för mycket ha begär.

Men det är ingen lösning. Vilka ska vi börja tvångssterilisera liksom? Vad som behövs är ju att industrierna blir mer hållbara, varor får kosta mer om de ska täcka upp de skador de orsakar på miljön och hålla bättre kvalitet och vi får leva med att köpa färre grejer helt enkelt. Slit och släng-samhället eller -mentaliteten måste minskas kraftigt. Vi har varit där förut, så vi kan komma dit igen. Jag har exempelvis en brödrost som är 80-90 år som fortfarande fungerar utmärkt, hur många av dagens brödrostar tror du funkar om så lång tid, eller ens om tio år? Planned obsolescence är katastrofalt för alla utom för de företag som får sälja på folk nya produkter hela tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neco:

Min poäng var mer att det inte verkar finnas så mycket röster som är intresserade av att faktiskt ta reda på vart, och kanske också hur effektivt alla skattepengar används. Att det finns poster i ekonomi-system/databaser förstår nog vem som helst. Med dagens skattetryck förväntar jag mig högre kvalitet på dom tjänster som ett samhälle ska tillhandahålla helt enkelt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/miljonrullningen-fort... men visst, staten har koll på vad pengarna går till. Men det känns i dagsläget i princip konsekvenslöst för staten att slösa skattepengar på i princip vad som helst.

Men det är ju bara baserat på någon känsla. Skatten här har minskat rätt kraftigt de senaste femton åren eller så, att kvaliteten på de offentliga tjänsterna också minskar är en direkt följd av det, och förstås konstiga privatiseringar och utförsäljningar av offentliga tillgångar till reapris för att finansiera skattesänkningar och avdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Ungar upp till och med 7års ålder får dessvärre cykla på trottoaren.

Men de brukar inte vara så stora så de brukar därför inte ha så stora cyklar eller cykla så fort, så de är inte mycket av ett problem. Det är de äldre ungarna och vuxna som inte har lärt sig, eller struntar i trafikregler som är problemet.

Andra cyklister får korsa trottoarer. Och elsparkcyklar får också vara på trottoarer än så länge därför att lagtexten felkategoriserat dem som eldrivna rullstolar.

Men inget fordon på en trottoar får röra sig snabbare än gångfart.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Absolut ska vi inte ignorera Co2 utsläppet men att vi i Sverige ska betala straffskatter på allt som är miljövidrigt och resten av hela världen skiter fullständigt i det och släpper ut hur mycket som helst, där har vi problemet.
Här i Sverige betalar i miljöskatter på våra bilar och sen ser man till Indien som kör runt i skitbilar och släpper ut all sköns härliga avgaser men det är fortfarande vi som får betala miljöskatten.
Vad tror du en liter bensin kostar i Indien? ca 10 kr/liter, här i Sverige betalar man ca 16 kr. USA som är ett rikt land betalar man mellan 6-10 kr/l och här kör många runt i både V8:or och V12:or mot vad vi gör här i Sverige då de är rätt ovanligt.

Ser man på utsläpp per person så är den mycket lägre i fattiga länder mot de rika men mycket av detta beror som jag skrev tidigare på detta ha begär vi människor har så fort vi har pengar och råd att köpa saker. Nu tar vi dessutom hit många personer från fattiga länder med lågt Co2 utsläpp och sätter dem i Sverige där de vill uppnå samma standard som oss andra och på det sättet öka sina utsläpp. Se på de rika runt om i världen som köper lyxjakter som används någon vecka om året och resten av tiden bara står med besättning redo. Se på alla människor som åker på kryssningsresor runt om i världen bara för att äta i överflöd, dricka i överflöd.
Hela världen försöker göra något av miljön men tyvärr så lyckas vi inte och jag tror fortfarande det bara finns en lösning på hela problemet och det är att vi måste bli färre människor på vår jord. Hur kan jag tyvärr inte svara på men just nu är vi för många med för mycket ha begär.

Har du lyssnat något på Hans Rosling?
Ska inte en person i Indien få använda en tvättmaskin, diskmaskin osv?

Du har inte fel i att världen måste göra något, men det betyder ju inte att vi slipper. Vi kan ju inte peka finger på USA och säga att de måste skärpa sig om vi själva inte gör det vi kan.

Det är ju detta jag inte förstår vad du menar. Ska vi fortsätta som vanligt och alla andra ska ändra sig?

la till Indien
Permalänk
Vila i frid
Skrivet av OrlMrt:

Om man på riktigt skulle vilja minska mängden plast i havet så skulle man ta bort skatten på plastpåsar och istället inför skatt på Polyester, lycra, smink, och mikrofibertrasor.

...samt bildäck från ELBILAR och konstgräsplaner, de två största mikroplastbovarna.

https://www.ivl.se/toppmeny/press/pressmeddelanden-och-nyhete...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt, är motiveringen så viktig egentligen? Min konsumtion av plastpåsar har gått ner kraftigt och med tanke på övriga inlägg i frågan i denna tråd så är jag inte ensam om det. Att köpa grönsaker i kompostpåse som jag sen kan använda till just kompost är väl smart, istället för att bära hem en massa plastpåsar med grönsaker i, som bara ska slängas, och samtidigt behöva bära hem tomma kompostpåsar?

För mig och många jag känner har det blivit att istället för att packa i en plastpåse som man sen kan använda som soppåse, så köper man plastpåsar på rulle som man packar i en pappkasse. Detta har resulterat i att man har oändligt med pappkassar hemma.

Hur slänger ni ert skräp? Fyller ni fickor och nävar med skräp när ni går ner till soprummet ?

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om dom nya reglerna kring epa traktorer osv? Enda sedan dom tillät automatväxlade bilar så har min by sett en ökning på 824% av dessa fordon på vägarna, 23% av alla ärenden jag ger mig ut på blir påverkade av dessa vandaler!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Vad tycker ni om dom nya reglerna kring epa traktorer osv? Enda sedan dom tillät automatväxlade bilar så har min by sett en ökning på 824% av dessa fordon på vägarna, 23% av alla ärenden jag ger mig ut på blir påverkade av dessa vandaler!

För oreglerat. För unga för att framföra fordon, och allt för ofta de går betydligt snabbare än 30.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av pajjann:

För mig och många jag känner har det blivit att istället för att packa i en plastpåse som man sen kan använda som soppåse, så köper man plastpåsar på rulle som man packar i en pappkasse. Detta har resulterat i att man har oändligt med pappkassar hemma.

Hur slänger ni ert skräp? Fyller ni fickor och nävar med skräp när ni går ner till soprummet ?

Enda saken vi har plastpåsar till är just mjukplastsorteringen. Har tre kärl under vasken; kompost (läggs i papperspåsen vi får av NSR), mjukplast (packas i vad plastpåsar vi har hemma och följer med i mjukplastsäcken) samt "random crap" som läggs direkt i plastkärlet (sköljt) och sedan sorteras det ut i de två fyrfackssoptunnorna vid vägkanten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

För oreglerat. För unga för att framföra fordon, och allt för ofta de går betydligt snabbare än 30.

Det känns faktiskt så!
Jag vet att många ogillar dom pga den låga hastigheten också, men efter som det var otroligt sällan man faktiskt stötte på en epa så kändes det ändå rätt så okej.

Men med dom nya reglerna så känns det som halva staden helt plötsligt kör epa.

Men jag är väl lite extra sur, var en cm från att frontalkrocka med en EPA för några veckor sedan, han satt med mobilen medans han körde på en krokig landsväg och körde rakt in i mitt körfält...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det känns faktiskt så!
Jag vet att många ogillar dom pga den låga hastigheten också, men efter som det var otroligt sällan man faktiskt stötte på en epa så kändes det ändå rätt så okej.

Men med dom nya reglerna så känns det som halva staden helt plötsligt kör epa.

Men jag är väl lite extra sur, var en cm från att frontalkrocka med en EPA för några veckor sedan, han satt med mobilen medans han körde på en krokig landsväg och körde rakt in i mitt körfält...

Visst är det förbjudet att hålla och använda mobilen när du kör? Inte för att det hjälper dig nu...
Jag är lite nyfiken för jag tycker jag ser en del som har mobilen och det syns på deras körning. Nästan som att de är lite fulla, hastigheten ändras, det svajar lite till vänster och höger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Visst är det förbjudet att hålla och använda mobilen när du kör? Inte för att det hjälper dig nu...
Jag är lite nyfiken för jag tycker jag ser en del som har mobilen och det syns på deras körning. Nästan som att de är lite fulla, hastigheten ändras, det svajar lite till vänster och höger.

Det må vara förbjudet. Men tänk om du missar att lajka Gittans senaste Insta, det skulle vara värre än både böter och döden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Enda saken vi har plastpåsar till är just mjukplastsorteringen. Har tre kärl under vasken; kompost (läggs i papperspåsen vi får av NSR), mjukplast (packas i vad plastpåsar vi har hemma och följer med i mjukplastsäcken) samt "random crap" som läggs direkt i plastkärlet (sköljt) och sedan sorteras det ut i de två fyrfackssoptunnorna vid vägkanten.

Och dessa plastpåsar måste ju köpas in på något sätt? Antingen styckvis vid kassan eller på rulle

Permalänk
Lego Master
Skrivet av pajjann:

Och dessa plastpåsar måste ju köpas in på något sätt? Antingen styckvis vid kassan eller på rulle

Absolut. Men eftersom enda stället de hamnar är i mjukplaståtervinningen så är jag relativt säker på att de inte trillar ner i ån, åtminstone. Och när det blir mindre plastskräp från förpackningar, kommer det gå åt färre plastpåsar att förpacka dem i.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tänk vad stora sjuåringarna är nuförtiden!

Skrivet av psp123:

Det är inte småungarna som är problemet

Skrivet av Findecanor:

Men de brukar inte vara så stora så de brukar därför inte ha så stora cyklar eller cykla så fort, så de är inte mycket av ett problem. Det är de äldre ungarna och vuxna som inte har lärt sig, eller struntar i trafikregler som är problemet.

Andra cyklister får korsa trottoarer. Och elsparkcyklar får också vara på trottoarer än så länge därför att lagtexten felkategoriserat dem som eldrivna rullstolar.

Men inget fordon på en trottoar får röra sig snabbare än gångfart.

Kallar man det ungar men menar ungdomar så kanske man skall få lite gubbgnäll på sig

Kul fö att det är ok att springa på trottoarer...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Vad tycker ni om dom nya reglerna kring epa traktorer osv? Enda sedan dom tillät automatväxlade bilar så har min by sett en ökning på 824% av dessa fordon på vägarna, 23% av alla ärenden jag ger mig ut på blir påverkade av dessa vandaler!

De stoppar upp trafiken. Det är en sak när något kör med ett arbetsfordon typ traktor för att uträtta sitt behov. Men alla dessa ungdomar som hela kör runt med sina och sänker hastigheten vid samhällen är ej bra.
Hur man ska få till en bra balans är en bra fråga? Alltså lite uppbromsad trafik då och då får man räkna med, detta kan se av många saker som järnvägsövergångar, broar för båt och någon enstaka traktor. Men alla dessa ungdomar som kör runt, runt med deras Atraktorer hjälper till och bromsa upp trafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Absolut. Men eftersom enda stället de hamnar är i mjukplaståtervinningen så är jag relativt säker på att de inte trillar ner i ån, åtminstone. Och när det blir mindre plastskräp från förpackningar, kommer det gå åt färre plastpåsar att förpacka dem i.

Så sant, samma gäller mina plastpåsar.

Min post var mer riktad till @snajk som skrev att hans konsumtion av plastpåsar minskat med 80% pga skatten, vilken måste väl betyda att han antingen köpte orimligt många plastpåsar eller så har han börjat bära sitt skräp i fickorna till soprummet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pajjann:

För mig och många jag känner har det blivit att istället för att packa i en plastpåse som man sen kan använda som soppåse, så köper man plastpåsar på rulle som man packar i en pappkasse. Detta har resulterat i att man har oändligt med pappkassar hemma.

Hur slänger ni ert skräp? Fyller ni fickor och nävar med skräp när ni går ner till soprummet ?

Jo vi har också börjat köpa soppåsar på rulle, men köper de av återvunnen plast. Det positiva med det är ju, förutom att de är återvunna, att de består av mycket mindre material per påse. Vi har också något av ett överskott av papperskassar hemma, i början för att man köpte de istället men nu när jag har blivit bättre på att ta med mig kassar så handlar det mest om kassarna från hemleveranser. Dessa är tyvärr mindre än de vanliga, och de snålar verkligen inte på kassarna utan det kommer ofta typ åtta kassar med grejer som jag hade lagt i två-tre kassar om jag handlat. Å andra sidan verkar de missa att ta betalt för de flesta, det brukar vara med max tre påsar på kvittot. Men tidigare hade vi ett överskott av plastkassar istället då det blev åtminstone ett par stycken vid varje handling.

Papperskassar ät inte riktigt lika användbara som plast tyvärr. Förutom vid flyttar så används de mestadels till pant och pappersåtervinning och så mycket kartong slänger vi inte att vi behöver så många.

Ser man till vikten så är jag rätt säker på att det är en hyfsat stor minskning av mängden plast i alla fall, vilket är positivt i mina ögon. Att det blir en del papperskassar vid hemleverans är svårt att göra något åt från min sida, de hade förstås kunnat ta med sig kassar tillbaka när de levererade exempelvis men jag vet inte hur bra det hade funkat. Innan skatten kom så införde Hemköp pant på kassar men det var lite oklart hur man skulle få tillbaka pengarna om man tog med sig kassarna tillbaka, speciellt om man hade använt de några gånger så de var rätt utslitna. Sen slutade de med panten innan jag hade hunnit slita ut några kassar så det var ju bara pengar i deras ficka liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pajjann:

Så sant, samma gäller mina plastpåsar.

Min post var mer riktad till @snajk som skrev att hans konsumtion av plastpåsar minskat med 80% pga skatten, vilken måste väl betyda att han antingen köpte orimligt många plastpåsar eller så har han börjat bära sitt skräp i fickorna till soprummet

Jag räknar ungefär så här: Tidigare köpte jag tre-fyra plastpåsar vid varje större handling och en-två vid mindre. Sammanlagt lätt tio stycken per vecka. Idag köper jag nog knappt en i månaden av dessa "lyxiga" tjockare kassar som finns vid kassan. Däremot går det ju åt kanske tre-fyra soppåsar i veckan till hushållssoporna och plaståtervinning. Viktmässigt är väl de tre-fyra kassarna ungefär lika mycket som en av de finare kassarna, och de är gjorda till 100% av återvunnen plast vilket inte var fallet med de andra.

En "klassisk" plastpåse väger ungefär 20 gram, en soppåse väger mindre än fem gram. Så min veckokonsumtion av plast i form av påsar (bortsett fryspåsar och så förstås) har gått från 100 g ner till kanske 20. Så en minskning med 80%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo vi har också börjat köpa soppåsar på rulle, men köper de av återvunnen plast. Det positiva med det är ju, förutom att de är återvunna, att de består av mycket mindre material per påse. Vi har också något av ett överskott av papperskassar hemma, i början för att man köpte de istället men nu när jag har blivit bättre på att ta med mig kassar så handlar det mest om kassarna från hemleveranser. Dessa är tyvärr mindre än de vanliga, och de snålar verkligen inte på kassarna utan det kommer ofta typ åtta kassar med grejer som jag hade lagt i två-tre kassar om jag handlat. Å andra sidan verkar de missa att ta betalt för de flesta, det brukar vara med max tre påsar på kvittot. Men tidigare hade vi ett överskott av plastkassar istället då det blev åtminstone ett par stycken vid varje handling.

Papperskassar ät inte riktigt lika användbara som plast tyvärr. Förutom vid flyttar så används de mestadels till pant och pappersåtervinning och så mycket kartong slänger vi inte att vi behöver så många.

Ser man till vikten så är jag rätt säker på att det är en hyfsat stor minskning av mängden plast i alla fall, vilket är positivt i mina ögon. Att det blir en del papperskassar vid hemleverans är svårt att göra något åt från min sida, de hade förstås kunnat ta med sig kassar tillbaka när de levererade exempelvis men jag vet inte hur bra det hade funkat. Innan skatten kom så införde Hemköp pant på kassar men det var lite oklart hur man skulle få tillbaka pengarna om man tog med sig kassarna tillbaka, speciellt om man hade använt de några gånger så de var rätt utslitna. Sen slutade de med panten innan jag hade hunnit slita ut några kassar så det var ju bara pengar i deras ficka liksom.

Skrivet av snajk:

Jag räknar ungefär så här: Tidigare köpte jag tre-fyra plastpåsar vid varje större handling och en-två vid mindre. Sammanlagt lätt tio stycken per vecka. Idag köper jag nog knappt en i månaden av dessa "lyxiga" tjockare kassar som finns vid kassan. Däremot går det ju åt kanske tre-fyra soppåsar i veckan till hushållssoporna och plaståtervinning. Viktmässigt är väl de tre-fyra kassarna ungefär lika mycket som en av de finare kassarna, och de är gjorda till 100% av återvunnen plast vilket inte var fallet med de andra.

En "klassisk" plastpåse väger ungefär 20 gram, en soppåse väger mindre än fem gram. Så min veckokonsumtion av plast i form av påsar (bortsett fryspåsar och så förstås) har gått från 100 g ner till kanske 20. Så en minskning med 80%.

Håller med i allt du säger!

Jag försöker ta med en kasse när jag ska handla men glömmer ofta. Skulle vilja ha möjligheten att köpa mer miljövänligare plastpåsar vid kassan. Behöver inte ha dessa tunga tjocka påsarna när jag köper lite bröd.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av pajjann:

Håller med i allt du säger!

Jag försöker ta med en kasse när jag ska handla men glömmer ofta. Skulle vilja ha möjligheten att köpa mer miljövänligare plastpåsar vid kassan. Behöver inte ha dessa tunga tjocka påsarna när jag köper lite bröd.

Jag försöker att alltid ha minst en eller två tygpåsar i bilen så man kan panikhandla om så krävs, utan att behöva bryta sina goda vanor.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pajjann:

Håller med i allt du säger!

Jag försöker ta med en kasse när jag ska handla men glömmer ofta. Skulle vilja ha möjligheten att köpa mer miljövänligare plastpåsar vid kassan. Behöver inte ha dessa tunga tjocka påsarna när jag köper lite bröd.

Jo precis. Det tar ju emot lite att köpa en papperskasse till som man inte har någon användning för efter man har burit hem den. Förr kunde man ju i nödfall ta en fryspåse eller två men de har de ju också slutat med. Men jag brukar ha ett par påsar i bilen om jag kommer på att jag behöver handla på hemvägen eller så. När jag väl börjar åka (cykla) till jobbet igen så får jag väl börja ha ett par påsar i ryggsäcken. Dock har jag flera gånger kommit på att jag glömt påsar och skippat större delen av det jag tänkte köpa och bara köpt typ mjölk och det minsta som krävs för att kunna laga en middag, och sen burit det i händerna. För att då handla igen nästa dag eller så.

Fryspåsar förresten, för att återgå till gubbgnället så är det rätt störande att det inte finns sådana längre. Nu går jag helt enkelt och hämtar en papperspåse vid grönsaksavdelningen när jag ska köpa något fryst, men varför kan de inte ha några påsar vid frysarna också?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jag var också ytterst tveksam till plaståseskatten innan den infördes, både motiveringen och att det skulle ha någon större påverkan, men nu har jag ju minskat min konsumtion av plastpåsar med lätt 80%. Alltså har skatten fungerat, på mig i alla fall. Oavsett vad som händer med plastpåsarna i slutändan så kan väl alla hålla med om att det är bra att vi minskar produktionen av dem liksom, eller?
Men vi kan ju bara påverka oss, eller hur menar du att man skulle göra? Svenska politiker vill minska våra utsläpp, de gör det genom positiv och negativ förstärkning, högre skatter på bensin och törstiga bilar och subventioner för elbilar exempelvis. Man kan förstås diskutera hur mycket det påverkar globalt, men det visar i alla fall på att ett land kan minska sina utsläpp vilket kan ha effekter långt utanför landet. Om vi som är ett rikt land, eller kanske än mer hela EU som består av rika länder, sätter krav på att bilar inte får släppa ut så mycket eller ska gå att återvinna till en högre grad så anpassar sig biltillverkarna sig till det exempelvis. Kaliforniens hårda miljökrav har exempelvis påverkat hela den amerikanska bilmarknaden i viss mån.

Sen finns det någon bild av att vi är extrema, men så är det inte. Bensinskatten exempelvis ligger rätt nära EU-snittet och vi har rätt låga skatter på nybilsförsäljning, speciellt om vi jämför med våra nordiska grannländer.

Japp, precis, vi kan bara påverka oss själva, så därför tycker jag att det gått för långt.. vi är redan ett av världens renaste länder.. så vi behöver inte straffas ännu mer.
OM... om det vore så att de verkligen brydde sig om miljön och det inte handla om politisk agenda "att se bra ut" för andra.. Så skulle de införa inkomstbaserade bensinskatter osv.. Det är bara den ensamstående föräldern med barn som måste skjutsas till träningar osv osv som drabbas värst.. Politikerpampar o höginkomsttagare skiter fullständigt i om bensinen kostar 50kr/litern.. De tankar och kör glatt iallafall.
Så ska det vara för miljöns skull så ska flyget beskattas lika hårt som personbilen.. alla miljöskatter ska vara inkomstbaserade.. Då snackar vi att det görs för miljön och är rättvist.

Men om de betalar min bensin och mina soppåsar så kan jag sluta klaga o gnälla..
Men att det är för miljöns skull här i sverige... neee det är för att det ska se bra ut utåt.. inte ett dugg mer.

Skrivet av Shudnawz:

"Även om jag slutar slå mina barn så kommer ju en massa andra ändå slå sina barn. Så jag kan lika gärna slå mina barn."
Hör du hur dumt det låter?

Den där retoriken är så otroligt korkad, så du får inte mer respons än så.. under 20 gissar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Det här har säkert kommit upp redan flera gånger men det tål verkligen att gnällas på.
Folk som inte kan hålla farten i trafiken... Varför är det så otroligt läskigt att man måste sänka farten till 80 där det är 100 på en 2+1 väg när vägen övergår till ett körfält bara för att öka till 110-120 när det blir två körfält igen?
Varenda gång jag kör på dessa 2+1 vägar är det samma sak, alltid är det någon längst fram i kön som håller på så här och totalt förstör trafikrytmen. Nästa bil jag köper måste ha adaptiv farthållare istället för konstantdito bara för att hålla mitt blodtryck på normal nivå.

Jag är rätt säker på att jag skrivit här om det också. Händer alltid när man kör igenom Blekinge/Småland till/från Öland. Alltid lika frustrerande...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av doctor_N:

Det här har säkert kommit upp redan flera gånger men det tål verkligen att gnällas på.
Folk som inte kan hålla farten i trafiken... Varför är det så otroligt läskigt att man måste sänka farten till 80 där det är 100 på en 2+1 väg när vägen övergår till ett körfält bara för att öka till 110-120 när det blir två körfält igen?
Varenda gång jag kör på dessa 2+1 vägar är det samma sak, alltid är det någon längst fram i kön som håller på så här och totalt förstör trafikrytmen. Nästa bil jag köper måste ha adaptiv farthållare istället för konstantdito bara för att hålla mitt blodtryck på normal nivå.

Jag håller med fullständigt.. och när man börjar köra om ökar de hastigheten.

Jag vill även lägga till tvärtomeffekten.. När man kör i städer och redan kör 10km över tillåten hastighet, så kommer det ifatt bilar som lägger sig så nära att man inte ser deras kofångare i backspegeln.. Är det rusningstrafik kan jag förstå att folk är dumma o ligger för nära, men är det ingen tajt trafik och man redan kör för fort.. då är det bara idiotiskt.
Men jag kan tipsa om att ni kan få nya kofångare om de ligger så lära.. Jag var tvungen att bromsa en gång då en cyklist vingla till så jag bromsa på automatik och i baken hade jag en taxi.. så jag fick en ny kofångare.. varken jag eller taxin sa att vi redan körde över tillåten hastighet. Men han åkte på det.
Håll avstånd... även sommartid

Permalänk
Medlem

Folk som fullständigt skiter i att källsortera. Är det så jävla svårt? Jubelidioter överallt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Oj, grundläggande faktafel var det gott om här. Att koldioxid går i vågor har varit känt länge, det är inte det som är problemet. Du har missat poängen helt. Det är faktumet att det aldrig har ökat så snabbt på kort tid som är problemet. Det kan man lätt se på de tusentals grafer som finns, som forskare plockat fram.

Det finns dessutom fler växthusgaser än koldioxid, metan står till exempel för 20% av effekten.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/Historical_CO2_levels_based_on_proxy_%28indirect%29_measurements.png

Och att sitta och dra Sverige som något bra exempel när det kommer till miljö är bara skitsnack, skulle alla länder leva som Svenskar skulle vi behöva resurser jämfört med 4,2 jordklot. Bara för att andra länder är värre betyder det inte att man bara kan lägga sig platt som en tre åring, man kan sköta sitt och framgå med gott exempel också.

Så länge som vi använder mer resurser än vi har, så behövs punktskatter uppenbarligen. Bensinpriset är ungefär det sista problemet Sverige har. Det är faktiskt inte särskilt dyrt (ja, jag kör bensinbil.). Jag tycker likväl att EU bör tvinga fram en höjning på 5kr litern i alla EU länder och lägga de inkomsterna på något som främjar hållbar levnadsstandard.

Till att börja med skrev jag Citat: och det är andra ämnen som är farligare för atmosfären än koldioxid..
Det var just co2 jag nämnde men sa att det finns andra ämnen som är farligare och det är inte BILEN med sina katalysatorer osv som är boven. Boven ligger i andra processer.. flyget är extremt mycket farligare än bilen.. Flyget har ingen avgasrening och släpper ut alla gaser uppe i atmosfären.. bilens avgaser är på marknivå.. se smoggen i länder som kina.. lågt liggande.. inte högt liggande.

Men nu är inte hela världen som sverige
Om vi säger så här för att använda ditt argument mot dig själv.
HUR mycket bättre skulle globala miljön vara om länder som Kina, Indien (osv de som är riktiga miljöbovarna) om de skulle leva som vi här i Sverige, utan kolkraftverk, med modernare bilar med avgasrening.
Skulle välden bli bättre eller skulle den som du menar på bli sämre om de länderna hade som oss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Felen är flera:

  • insatserna motiverades med ett felaktigt underlag (Naturvårdsverket har i efterhand erkänt sitt fel)

  • Bolund & Co på något vis räknade med ett miljardtillskott till statskassan samtidigt som man tänkte att användningen skulle minska (av beräknade 2 miljarder blev det bara några hundra miljoner)

  • att alternativen inte nödvändigtvis är speciellt mycket bättre

  • regeringen menade att svenska plastpåsar hamnar i havet när de i själva verket bränns. Minskningen av plastpåsar i soporna tvingar de stora sopförbränningsanläggningarna att tillsätta olja för att hålla temperaturen uppe och inte riskera dålig förbränning

  • även icke-fossilbaserade påsar straffbeskattas godtyckligt eftersom "de är för lika" vanliga påsar

  • mängden styckförpackad frukt och grönt har ökat

Så ja, det är väl bra att vi drar ner på förbrukningen av plast men gör det av rätt anledning och på rätt sätt

Du menar att när jag nu köper mina plastpåsar från Amazon i Tyskland är inte det mer miljövänligt än att ICA importerar stora mängder och säljer i sina affärer efter kundens behov?

Sjukt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA