Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DEADushka:

Går det att använda i PC? Fungerar finesser med feedback på knappar, vibration och annat med pc? Eller ska man hellre satsa på x-box kontroller istället (eller annat?)? Någon som har erfarenhet?

Som nämns ovan, finns visst stöd men inga mer avancerade funktioner går att använda i dagsläget. Den bör matcha en Xbox One/Series kontroller.

Xbox One/Series kontrollen bara fungerar medans Playstationkontroller kan kräva extramjukvara. Jag har en PS4-kontroller som behöver DS4Windows för att kunna användas. Vill ha gyro-kontroller för CEMU (Wii U-emulator). Xbox-kontroller saknar gyro, föredrar personligen Xbox-kontrollen i dagsläget för spel då inga extrafeatures Playstation-kontrollerna ändå stöds i spel på PC idag.

Bra kontroller oavsett. Vad du än väljer kommer du nog inte bli missnöjd, lite större framtida möjligheter med PS5-kontrollen om stöd kommer för dess features, annars är Xbox kontrollerna beprövade och bara fungerar. Anslut via kabel eller trådlöst, mjukvaran hanterar automatiskt allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Går det att använda i PC? Fungerar finesser med feedback på knappar, vibration och annat med pc? Eller ska man hellre satsa på x-box kontroller istället (eller annat?)? Någon som har erfarenhet?

Spelade co-op med spelet It takes two och hade en trådlös xbox controller och en ps5 controller inkopplad med sladd. Datorn listade ut Xbox knapp layout och PlayStation layout till min kompanjon. Alltså fick jag A, B, Y, X layout på skärm och X, fyrkant, trekant och triangel för min kompanjon. Hur smidigt o smart som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Går det att använda i PC? Fungerar finesser med feedback på knappar, vibration och annat med pc? Eller ska man hellre satsa på x-box kontroller istället (eller annat?)? Någon som har erfarenhet?

Xbox kontrollen är helt klart bättre anpassad då typ alla spel kör med den knapp layouten, iaf utanför steam osv, men visst kan man Xbox utan till så funkar det väl.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Permalänk

Den där disken ser ut att dö rätt snabbt efter en kort rundgoogling. Ca hälften av recensionerna (10-tal) på någon amazonsida hade diskar som dog inom timmar - veckor från inköp.

Permalänk
Skrivet av drwlz:

3390:- på Amazon.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av classified:

Ouff, nice. Riktigt bra pris för den skärmen

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

HP X24ih

Produkt: HP X24ih
Länk: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/252629/hp-x24ih-24-bildskarm-for-gaming
Kategori: Skärmar
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5710560
Pris: 1790:-

Om det spelas i 1080p så är 1790 för en IPS-skärm med 144hz och 1ms uppdateringsfrekvens ett riktigt bra pris. Köpte den till dottern och är otroligt nöjd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av classified:

Tack, blev ett semi-impulsköp. Hade iofs kollat in den förra gången men för detta pris kan jag inte låta bli. Blir fin som ny hemarbetsskärm om inte annat.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av drwlz:

Ouff, nice. Riktigt bra pris för den skärmen

Skrivet av anon5930:

Tack, blev ett semi-impulsköp. Hade iofs kollat in den förra gången men för detta pris kan jag inte låta bli. Blir fin som ny hemarbetsskärm om inte annat.

Ja, jag köpte den för 3518 i slutet på mars
Uppe på 4488 nu, det svänger fort på Amazon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av classified:

Ja, jag köpte den för 3518 i slutet på mars
Uppe på 4488 nu, det svänger fort på Amazon.

Nice! Förvisso dryga hundringen till men fortfarande bra pris även det! Trivs du bra med skärmen?

Ja verkligen, satt och funderade lite innan jag gjorde köpet, men strax efter hade priset gått upp igen så jag hade tur/otur beroende på hur man ser på det hehe.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Nice! Förvisso dryga hundringen till men fortfarande bra pris även det! Trivs du bra med skärmen?

Ja verkligen, satt och funderade lite innan jag gjorde köpet, men strax efter hade priset gått upp igen så jag hade tur/otur beroende på hur man ser på det hehe.

Ärligt talat har jag inte haft möjlighet att testa den än, pga bl.a tids- och platsbrist. Men kommer nog oavsett trivas med den eftersom min gamla skärm är 24" och 1080p. Men nästa gång jag blir gräsänkling..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ElvisP:

Blir lite sugen faktiskt. Den var dock nere på 5990 på BF, men jag vet inte om den når ner dit igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av classified:

Ärligt talat har jag inte haft möjlighet att testa den än, pga bl.a tids- och platsbrist. Men kommer nog oavsett trivas med den eftersom min gamla skärm är 24" och 1080p. Men nästa gång jag blir gräsänkling..

Bör bli en rejäl uppgradering då.

Mindre roligt för egen del att UPS ska försöka leverera. Jobbar hemifrån den dagen men stor risk att de anger levransförsök men inte gör leveransförsöket i vanlig ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Blir lite sugen faktiskt. Den var dock nere på 5990 på BF, men jag vet inte om den når ner dit igen.

Jag har sedan många år ett 5.1 system med Cervin Vega VE-5M högtalare. Inget märkvärdigt alls, ingen ljudnörd. Och sedan ville jag byta ut mitt system till en soundbar. Läste mycket om denna JBL och det är ju verkligen lovande med att man kan flytta runt högtalarna. Köpte på Elgiganten för 9k tror jag, och testade på.
Om du ska köpa en soundbar och har bara haft tvljud förut är denna ett helt klart lyft. Den är riktigt bra och man kan trycka på ordentligt.
Nackdelar som gjorde att jag lämnade tillbaka:

  • Inget mellanregister som jag är van vid

  • Ingen On-display alls

  • Löstagbara högtalare = kan strula mer. En del på forum hade problem med att de släppte kontakten.

  • Kan inte mäta sig med 5.1.

Edit: observera att resten av soundbaren var jag imponerad av!

Om man ska köpa en soundbar skulle jag ändå tycka denna var riktigt bra.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Skrivet av Tom76:

Produkt: HP X24ih
Länk: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/252629/hp-x24ih-24-bildskarm-for-gaming
Kategori: Skärmar
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5710560
Pris: 1790:-

Om det spelas i 1080p så är 1790 för en IPS-skärm med 144hz och 1ms uppdateringsfrekvens ett riktigt bra pris. Köpte den till dottern och är otroligt nöjd.

Köpte en för någon månad sen för 1490 på elgiganten som andraskärm, verkligen hur nöjd som helst! Inget att klaga på alls.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Jag har sedan många år ett 5.1 system med Cervin Vega VE-5M högtalare. Inget märkvärdigt alls, ingen ljudnörd. Och sedan ville jag byta ut mitt system till en soundbar. Läste mycket om denna JBL och det är ju verkligen lovande med att man kan flytta runt högtalarna. Köpte på Elgiganten för 9k tror jag, och testade på.
Om du ska köpa en soundbar och har bara haft tvljud förut är denna ett helt klart lyft. Den är riktigt bra och man kan trycka på ordentligt.
Nackdelar som gjorde att jag lämnade tillbaka:

  • Inget mellanregister som jag är van vid

  • Ingen On-display alls

  • Löstagbara högtalare = kan strula mer. En del på forum hade problem med att de släppte kontakten.

  • Kan inte mäta sig med 5.1.

Edit: observera att resten av soundbaren var jag imponerad av!

Om man ska köpa en soundbar skulle jag ändå tycka denna var riktigt bra.

Jo, det är ju rätt mycket pengar för en soundbar ändå förstås. Jag har haft en tidigare som jag var rätt nöjd med, men den hade inga fancy funktioner mer än virtuellt surround, ingen baslåda eller satelliter eller så. Sonen välte ner den i golvet en gång för mycket dock så nu verkar den ha tappat centerkanalen, musik låter bra men dialog på film hörs knappt. Nu har jag en reciever med 5 högtalare och baslåda men kör utan bakhögtalarna för jag vill inte ha en massa kablar överallt. Därav tänkte jag att det hade varit trevligt med trådlösa högtalare på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det är ju rätt mycket pengar för en soundbar ändå förstås. Jag har haft en tidigare som jag var rätt nöjd med, men den hade inga fancy funktioner mer än virtuellt surround, ingen baslåda eller satelliter eller så. Sonen välte ner den i golvet en gång för mycket dock så nu verkar den ha tappat centerkanalen, musik låter bra men dialog på film hörs knappt. Nu har jag en reciever med 5 högtalare och baslåda men kör utan bakhögtalarna för jag vill inte ha en massa kablar överallt. Därav tänkte jag att det hade varit trevligt med trådlösa högtalare på riktigt.

Då tänker du exakt som jag gör, bort med kablar och högtalare. Jag bor rätt litet och ville bli av med stora pelare och högtalare. Det är fult och och tar mycket plats att ha hela rummet fullt med högtalare (har två stora till datorn också). Vardagsrummet är rätt litet så soffväggen är helt full med högtalare och soffan och 2st skrivbord!

Jag kom fram till att jag inte kan byta till en soundbar när jag haft 5.1 i ca 20 år, och då bor jag i hyreslägenhet och har inte alls så högt ljud. Men det kan ju helt klart vara olika mellan hur man upplever ljudbilden. När jag ska uppgradera nästa gång, byter jag till vita högtalare som smälter in lite mer mot den ljusa väggen.
Glöm inte de andra nackdelarna som den har också, de är bra att väga in mot andra soundbars som finns.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Då tänker du exakt som jag gör, bort med kablar och högtalare. Jag bor rätt litet och ville bli av med stora pelare och högtalare. Det är fult och och tar mycket plats att ha hela rummet fullt med högtalare (har två stora till datorn också). Vardagsrummet är rätt litet så soffväggen är helt full med högtalare och soffan och 2st skrivbord!

Jag kom fram till att jag inte kan byta till en soundbar när jag haft 5.1 i ca 20 år, och då bor jag i hyreslägenhet och har inte alls så högt ljud. Men det kan ju helt klart vara olika mellan hur man upplever ljudbilden. När jag ska uppgradera nästa gång, byter jag till vita högtalare som smälter in lite mer mot den ljusa väggen.
Glöm inte de andra nackdelarna som den har också, de är bra att väga in mot andra soundbars som finns.

Vad är det för nackdelar? För de flesta recensioner verkar tycka den är bra förutom lite smådetaljer som ingen app och ingen avancerad equalizer, och förstås att den är dyr men det är ju nästan halva priset nu. Sen är det klart att elementen aldrig kan nå upp till samma kvalitet som större grejer, men på lägre volymer (vilket hade varit användningsfallet typ 99% av tiden) så borde det inte göra sån jätteskillnad. Det jag är lite tveksam till är batterierna i bakhögtalarna, hur kommer det att funka när de börjar bli lite slitna? Jag har varit med om en hel del saker som slutar funka när batteriet inte orkar mera även om man har laddaren inkopplad. Å andra sidan är det ju just att de är helt trådlösa som lockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad är det för nackdelar? För de flesta recensioner verkar tycka den är bra förutom lite smådetaljer som ingen app och ingen avancerad equalizer, och förstås att den är dyr men det är ju nästan halva priset nu. Sen är det klart att elementen aldrig kan nå upp till samma kvalitet som större grejer, men på lägre volymer (vilket hade varit användningsfallet typ 99% av tiden) så borde det inte göra sån jätteskillnad. Det jag är lite tveksam till är batterierna i bakhögtalarna, hur kommer det att funka när de börjar bli lite slitna? Jag har varit med om en hel del saker som slutar funka när batteriet inte orkar mera även om man har laddaren inkopplad. Å andra sidan är det ju just att de är helt trådlösa som lockar.

De flesta skriver att den är bra, och jag håller med om det. Att den inte har App är bara en fördel kan jag tycka. Men inte att den saknar en On-display och även när man ska ställa in andra saker så måste man trycka olika kombinationer på fjärrkontrollen. Har inte kvar vart jag hittade diskussionen om problemen med bakre högtalarna men en del har problem att de kan tappa kontakten. Det var riktigt smidigt att kunna flytta högtalarna och de kan även vara inkopplade i en mikro-usb laddare hela tiden vid soffan.
Det som du tar upp med batterierna är ju också en sak att tänka på, det finns ju alltid en livslängd på batterier. Vilket i praktiken gör att det finns en livslängd på soundbaren.

Om jag skulle rekommendera en soundbar skulle jag säga JBL 9.1. Så om du känner att du i nödfall kan lämna tillbaka den "smidigt" så skulle jag helt klart köpa och testa den.

Edit: en annan diskussion om bakre högtalarna: https://www.reddit.com/r/Soundbars/comments/gf8or6/jbl_bar_91...

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Allvarligt

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad är det för nackdelar? För de flesta recensioner verkar tycka den är bra förutom lite smådetaljer som ingen app och ingen avancerad equalizer, och förstås att den är dyr men det är ju nästan halva priset nu. Sen är det klart att elementen aldrig kan nå upp till samma kvalitet som större grejer, men på lägre volymer (vilket hade varit användningsfallet typ 99% av tiden) så borde det inte göra sån jätteskillnad. Det jag är lite tveksam till är batterierna i bakhögtalarna, hur kommer det att funka när de börjar bli lite slitna? Jag har varit med om en hel del saker som slutar funka när batteriet inte orkar mera även om man har laddaren inkopplad. Å andra sidan är det ju just att de är helt trådlösa som lockar.

Utförlig recension: https://www.rtings.com/soundbar/reviews/jbl/bar-9-1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dekkan:

Allvarligt

Vad mitt 3070 kostade i februari, vilket även det var för högt för ett sånt kort. Och nästan vad 3080 i teorin kostade på lanseringsdagen, om man lyckades få tag i en. Mina två avbokade kostade 7825kr (Trinity OC) respektive 7999kr (TUF OC). Kan ju lova att jag ångrat avbokningen av TUF OC't, vid det här laget kanske den levererats.

Permalänk
Skrivet av Tom76:

Produkt: HP X24ih
Länk: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/252629/hp-x24ih-24-bildskarm-for-gaming
Kategori: Skärmar
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5710560
Pris: 1790:-

Om det spelas i 1080p så är 1790 för en IPS-skärm med 144hz och 1ms uppdateringsfrekvens ett riktigt bra pris. Köpte den till dottern och är otroligt nöjd.

Jag ringde HP för att ta reda på om panelen är sann 8-bit (pga motstridiga källor online) eller ej. Den är 6-bit + FRC. Om någon annan bryr sig och var nyfiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av terun:

Spelade co-op med spelet It takes two och hade en trådlös xbox controller och en ps5 controller inkopplad med sladd. Datorn listade ut Xbox knapp layout och PlayStation layout till min kompanjon. Alltså fick jag A, B, Y, X layout på skärm och X, fyrkant, trekant och triangel för min kompanjon. Hur smidigt o smart som helst.

Observera dock att stödet för detta är väldigt begränsat och endast över sladd. Ej över bluetooth. Gällande rätt knappsymboler för PS på PC dvs.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

@SkyThread tipsade om Varmilo-tangentbord på proshop, en st beställd med vita brytare. Har alltid gillat ”klick-brytare” så det blir spännande att prova. Bra tips

Permalänk
Avstängd

Jo den har jag läst, och de nackdelarna de ser är just "No graphic EQ and limited EQ presets." Sen är det förstås en avvägning, man kan nog få bättre ljud framifrån för samma pris hos andra tillverkare men inte med surround och atmos som är lika bra som här. Men EQ av den typen med förinställda profiler är inget som jag använder då jag mest tycker att det försämrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

@SkyThread tipsade om Varmilo-tangentbord på proshop, en st beställd med vita brytare. Har alltid gillat ”klick-brytare” så det blir spännande att prova. Bra tips

Nature White är dock linjära. Eller fanns det med ”vanliga” vita?

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rince:

Nature White är dock linjära. Eller fanns det med ”vanliga” vita?

Äh attans, ska man va tvungen att läsa det finstilta nu ;-). Nåväl, blir att testa och se. Behöver iaf ett mindre tangentbord…