Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av rince:

Nature White är dock linjära. Eller fanns det med ”vanliga” vita?

Tack, det var ju faktiskt intressant - testar om man kan köra detta på jobbet utan allt för mycket gnäll från kollegorna.

Annars verkar Varmilo lite föråldrade, lite halvbuggig programvara utan makro, layers eller styrning av RGB.
Men det finns ju faktiskt tillräckligt med tangenter ändå så jag testar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungleboss:

Produkt: Paper Mario: The Origami King (Switch)
Länk: https://www.spelbutiken.se/produkt/paper-mario-origami-king/2...
Kategori: Spel
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5375812
Pris: 359 kr

Tack, blev ett köp! Om bara smash bros kunde få en sådan rea

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Tack, det var ju faktiskt intressant - testar om man kan köra detta på jobbet utan allt för mycket gnäll från kollegorna.

Annars verkar Varmilo lite föråldrade, lite halvbuggig programvara utan makro, layers eller styrning av RGB.
Men det finns ju faktiskt tillräckligt med tangenter ändå så jag testar...

Jag har ett sen tidigare, betalade 2000kr för 3 år sen 😅

Ett PBT-keyset kostar ju fasiken lika mycket.. så beställde ett extra så man har, trots att jag har ett GMMK Pro förbokat.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Jag har ett sen tidigare, betalade 2000kr för 3 år sen 😅

Ett PBT-keyset kostar ju fasiken lika mycket.. så beställde ett extra så man har, trots att jag har ett GMMK Pro förbokat.

Finns en modell som står att den är svart ?
Stämmer det? Eller är det bara chassit som är svart?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Finns en modell som står att den är svart ?
Stämmer det? Eller är det bara chassit som är svart?

Det är nog chassit. Ser att dom plockat bort dom flesta som var på rea nu för övrigt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSide:

Jag ringde HP för att ta reda på om panelen är sann 8-bit (pga motstridiga källor online) eller ej. Den är 6-bit + FRC. Om någon annan bryr sig och var nyfiken

Rtings hävdar att det är en 8-bitarspanel (under rubriken Gradient): https://www.rtings.com/monitor/reviews/hp/x24ih

HP borde ha korrekt info så klart, men trodde Rtings var en säker källa. Om ingen stört sig på FRC så borde det inte spela någon roll. Skaffade själv skärmen nyss och får testa den sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Produkt: Huawei Matepad Pro
Länk: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/surfplattor/surf...
Kategori: Surfplattor
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5285414
Pris: 2990 kr

Ska gå att ladda in Googles tjänster för den som önskar. På pappret en riktigt trevlig platta, särskilt för det priset!

*slut*

Ångrar faktiskt att jag inte beställde medan jag hade chansen.

Permalänk
Skrivet av µiCro:

Rtings hävdar att det är en 8-bitarspanel (under rubriken Gradient): https://www.rtings.com/monitor/reviews/hp/x24ih

HP borde ha korrekt info så klart, men trodde Rtings var en säker källa. Om ingen stört sig på FRC så borde det inte spela någon roll. Skaffade själv skärmen nyss och får testa den sen

Ja precis! Det var exakt därför som jag ringde: rtings hävdade 8-bit, medan t.ex. displayspecifications sa 6-bit + FRC. Antar att Rtings inte särskiljer på de två, utan ser det som likvärdigt slutresultat. Sen kan de ju ha haft en annan variant av den, detta rörde ex. Modellnumret som finns hos elgiganten.
Killen på HP verkade sitta med teknisk spec, han svarade iallafall nej på min fråga om jag kunde sett svaret själv online på deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_x:

Någon som vet om dessa kan flashas om och användas med Home-Assistant?

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Jag tycker NetOnNet titt som tätt har kraftigt nedsatta 5800X-fyndvaror. Får de så många returer? Fyndpriset är dessutom alltid snarlikt. (samma?) Är det bara jag eller är det anmärkningsvärt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Jag tycker NetOnNet titt som tätt har kraftigt nedsatta 5800X-fyndvaror. Får de så många returer? Fyndpriset är dessutom alltid snarlikt. (samma?) Är det bara jag eller är det anmärkningsvärt?

Gissar att det är sådana som köpt en 5800X för att det inte fanns 5900X få tag på, sedan när de väl fått tag på en så skickar de tillbaka sina 5800X.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153748/lg-65-cx-...

För den som ännu inte köpt en LG 65" OLED CX.

15 990kr nu!

Lägsta någonsin.

En liten varning!

Kan man som jag inte stå ut med blanka skärmar så är detta ingen TV för er. Jag var ner på Elgiganten och tänkte titta på denna, men dessvärre fanns den inte att beskåda inom köravstånd. Dock fanns året C1 modell som har en läskigt blank yta och säljaren bekräftade att CX har samma blanka yta. TV'n är rena spegeln och är knappast något skoj att ha i ett vanligt vardagsrum. För mig går i alla fall alla TV-apparater med blank skärm fetbort.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Gissar att det är sådana som köpt en 5800X för att det inte fanns 5900X få tag på, sedan när de väl fått tag på en så skickar de tillbaka sina 5800X.

Helsikes bra cpu för 4190:-, behöver ej fler än 8 kärnor för spel. 6 kärnor känns som absolut minimum idag och 12 kärnor overkill för just spel.

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

En liten varning!

Kan man som jag inte stå ut med blanka skärmar så är detta ingen TV för er. Jag var ner på Elgiganten och tänkte titta på denna, men dessvärre fanns den inte att beskåda inom köravstånd. Dock fanns året C1 modell som har en läskigt blank yta och säljaren bekräftade att CX har samma blanka yta. TV'n är rena spegeln och är knappast något skoj att ha i ett vanligt vardagsrum. För mig går i alla fall alla TV-apparater med blank skärm fetbort.

De flesta av dagens större tv-apparater är blanka. Jag har en CX och en några år gammal QLED från Samsung och tycker inte att CX:en är blankare än Samsungen.

Jag har min CX i ett väldigt ljust vardagsrum och tycker att det överlag fungerar bra. Vill jag titta på TV mitt på dagen kan det bli lite reflektioner så att jag behöver dra för gardinerna. Men hade samma problem med Samsungen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

De flesta av dagens större tv-apparater är blanka. Jag har en CX och en några år gammal QLED från Samsung och tycker inte att CX:en är blankare än Samsungen.

Jag har min CX i ett väldigt ljust vardagsrum och jag att det överlag fungerar bra. Vill jag titta på TV mitt på dagen kan det bli lite reflektioner så att jag behöver dra för gardinerna. Men hade samma problem med Samsungen också.

Dagen ilandsproblem,
Jag får väl känna mig glad för att min OLED är curved med 3d och slipper problem som 4k och HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

De flesta av dagens större tv-apparater är blanka. Jag har en CX och en några år gammal QLED från Samsung och tycker inte att CX:en är blankare än Samsungen.

Jag har min CX i ett väldigt ljust vardagsrum och tycker att det överlag fungerar bra. Vill jag titta på TV mitt på dagen kan det bli lite reflektioner så att jag behöver dra för gardinerna. Men hade samma problem med Samsungen också.

Jag har både Samsungs senaste dito QE65Q90T och en LG CX48 hemma som datorskärm och helt ärligt är den ingen större skillnad på reflektioner.
Visst är LG mera blank men jag upplever inte mer reflektioner för det, det är faktiskt inte ”blankheten” som avgör hur mycket en skärm återspeglar utan filtren i skärmen. En skärm kan vara blank och ha mindre reflektioner än en matt skärm.

Enda fördelen med Samsungen för mig och anledningen till att jag har en är att den står mer eller mindre i direkt solljus, något som inte är bra för OLED och något som kräver högre ljusstyrka.

Annars hade jag kört Oled även i vardagsrummet och inte bara i kontoret.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

De flesta av dagens större tv-apparater är blanka. Jag har en CX och en några år gammal QLED från Samsung och tycker inte att CX:en är blankare än Samsungen.

Jag har min CX i ett väldigt ljust vardagsrum och tycker att det överlag fungerar bra. Vill jag titta på TV mitt på dagen kan det bli lite reflektioner så att jag behöver dra för gardinerna. Men hade samma problem med Samsungen också.

Jag kollade även på en Samsung med anti-reflexbehandlad yta, betydligt mindre reflektioner där. Smaken är ju dock som baken, delad. För mig går spegelblanka TV-apparater fetbort. Stör man sig inte på det så är det säkert en utmärkt TV.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag kollade även på en Samsung med anti-reflexbehandlad yta, betydligt mindre reflektioner där. Smaken är ju dock som baken, delad. För mig går spegelblanka TV-apparater fetbort. Stör man sig inte på det så är det säkert en utmärkt TV.

Att stå i en ellada är ingen bra referens, du har onormalt många ljuskällor som lyser åt all världens håll så väl hemma så är det där ett icke-problem.

Permalänk
Avstängd

Antireflexbehandlingen var ett stort lyft när jag skaffade min Samsung i alla fall. Jämfört med min förra TV så var det en väldig skillnad, reflexerna syns i viss mån fortfarande men mycket mindre framträdande och mer utspridda. Men alla Samsungs QLED-modeller är inte lika, ju nyare TV och ju högre upp i modellhierarkin desto bättre antireflex. Sen antar jag väl att LG också har behandlingar på ytan förstås, men intrycket är ju att de är mer reflekterande även om de inte är lika illa som min gamla plasma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Helsikes bra cpu för 4190:-, behöver ej fler än 8 kärnor för spel. 6 kärnor känns som absolut minimum idag och 12 kärnor overkill för just spel.

Mycket bra pris. Amazon hade de (helt nya då) för 4236 kr nyligen i flera dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Att stå i en ellada är ingen bra referens, du har onormalt många ljuskällor som lyser åt all världens håll så väl hemma så är det där ett icke-problem.

Det må vara hänt att elladorna inte är en bra referens, men jag håller inte med om din slutsats.

Om man håller mobilen intill TV:n och mobilen speglas så skarpt att man i princip kan se vad där står så är skärmen på tok för blank och saknar antireflexbehandling. Om saker avspeglas som i en spegel så vet jag av erfarenhet att jag kommer störa mig på dom evinnerliga reflexerna när TV:n står i vardagsrummet. Om saker avspeglas suddigt och lite dämpat så finns där en antireflexbehandling och det kommer att funka bra i ett vardagsrum.

Detta ser man ganska lätt även i elladorna.

Sen finns det förstås folk som inte stör sig på reflexer och dom har helt enkelt ett större utbud att välja på.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miller:

Produkt: Philips TAS7505
Länk: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/hogtalare/bluetooth-hog...
Kategori: Bluetooth-högtalare
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=5388591
Pris: 499kr

Tidigare pris: 1290:-

Tack! Äntligen nått att göra för mitt NoN presentkort på 500:- =D

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

i7 10700 3790kr ordinarie pris.
Utförsäljning hos Media Markt gallerian (Stockholm) med 50% rabatt.

Inte K modellen så vet inte om det är bra, men finns två kvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

En liten varning!

Kan man som jag inte stå ut med blanka skärmar så är detta ingen TV för er. Jag var ner på Elgiganten och tänkte titta på denna, men dessvärre fanns den inte att beskåda inom köravstånd. Dock fanns året C1 modell som har en läskigt blank yta och säljaren bekräftade att CX har samma blanka yta. TV'n är rena spegeln och är knappast något skoj att ha i ett vanligt vardagsrum. För mig går i alla fall alla TV-apparater med blank skärm fetbort.

Bra tips, brukar inte tåla det heller och det har nästan varit så att jag har tryckt på beställningsknappen trots att jag inte använder TV så ofta.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miller:

Produkt: Philips TAS7505
Länk: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/hogtalare/bluetooth-hog...
Kategori: Bluetooth-högtalare
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=5388591
Pris: 499kr

Tidigare pris: 1290:-

Köpte två av dessa för att köra stereo med en Google Nest. Fungerar bra en för sig själv men hoppar mellan och avbryter konstant när man försöker köra stereo. Någon som också har köpt/ägt från innan som vet något sätt att fixa?

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Någon som köpt Philips-högtalaren? Är det bra ljud eller är det mest fokus på att vara en powerbank med en helt ok högtalare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hessi:

Någon som köpt Philips-högtalaren? Är det bra ljud eller är det mest fokus på att vara en helt ok högtalare + powerbank?

Tyckte det var bra ljud (iallafall för priset) och när väl stereo funktionen fungerade var det ännu bättre med 2.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Magicanz:

Köpte två av dessa för att köra stereo med en Google Nest. Fungerar bra en för sig själv men hoppar mellan och avbryter konstant när man försöker köra stereo. Någon som också har köpt/ägt från innan som vet något sätt att fixa?

Det är monosystem och ska du använda det som stereo behöver du ha 2 Nest som du gör till ett stereopar och sedan låter du Nest-paret driva respektive monohögtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är monosystem och ska du använda det som stereo behöver du ha 2 Nest som du gör till ett stereopar och sedan låter du Nest-paret driva respektive monohögtalare.

Högtalarna hävdar ju dock att ha stereo med en inbyggd länk. Fungerar bra när man kopplar direkt med mobilen (kopplas endast till en av högtalarna) och då spelar det ur båda med bra sync.

EDIT: Märkte att jag inte riktigt var så klar med det i mitt första meddelande, men nej försöker inte använda nesten för att göra stereo, dessa högtalare ska ha det som en inbyggd funktion.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

LG 65" OLED CX. 15 990kr nu!

Är det denna man ska köpa nu eller?

jag har ingen koll på TV sen typ 4 år tillbaka men jag kanske måste byta ut en av mina jag har nu och jag e skitnöjd med min nuvarande OLED 55" LG

Är det denna som kostade typ 24k för nåt år sen?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S