Permalänk
Medlem

Apple TV 4K 2021 preorder

Nu kan man lägga beställning på Apple TV 4K 2021 eller bara fjärrkontrollen från Apples hemsida.
Apple TV 4K 2021 32/64GB
https://www.apple.com/se/shop/buy-tv/apple-tv-4k/64-gb

Fjärrkontroll:
https://www.apple.com/se/shop/product/MJFM3ZM/A/siri-remote?f...

Kommer du uppgradera från Apple TV 4K 2017 eller bara byta ut fjärrkontrollen? Jag har 2017 modellen och det lutar just nu bara byta ut fjärrkontrollen.

Permalänk
Medlem

Uppgradera från ATV 4K 2017 (den åker till vår andra TV som idag har en chromecast). Apple-nörd... Check på den!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

I kalkylen ny ATV vs ny fjärr så kan man även slänga in att 12 månader AppleTV+ ingår om man köper ATVn. Om man nu är intresserad av programmen där.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Är jag den enda i världen som tycker den gamla fjärren är bra?
Hursomhelst förutom fjärren, hur motiverar man en uppgradering om man redan har en Apple TV 4K? Behöver argument till frugan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cobra:

Är jag den enda i världen som tycker den gamla fjärren är bra?
Hursomhelst förutom fjärren, hur motiverar man en uppgradering om man redan har en Apple TV 4K? Behöver argument till frugan!

12 månader AppleTV+, 4K@60fps HDR content och coolare spel (kanske, framöver…)

Jag fattar inte heller hatet mot fjärren.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cobra:

Är jag den enda i världen som tycker den gamla fjärren är bra?
Hursomhelst förutom fjärren, hur motiverar man en uppgradering om man redan har en Apple TV 4K? Behöver argument till frugan!

Jag gillar den gamla fjärren med.
Återstår att se om den nya är bättre, leverans beräknas i juni.
Jag uppgraderar från ATV4 så var lätt att motivera, särskilt när streamingen ingår

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag avvaktar nog tills min nuvarande appleTV 12månaders går ut. Fjärren är väl det som lockar för mig. Tycker att touchen är ganska dålig på gamla kontrollen (för att vara en apple produkt). Och framför allt så kan jag inte avgöra vad som är fram och bak på den, utan att titta

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Hämtade en 64gb 4k gen2 på MediaMarkt för en stund sedan och även om jag tycker förra fjärren fått lite väl mycket skit så är den nya på en helt annan nivå. Det enda smolket är klickljudet på knapparna som är väl ilsket.

Permalänk
Medlem

Jag gillar den gamla fjärren förutom att jag alltid lyckas hålla den uppochner initialt (har den första HD utan den vita ringen).
Men problemet är att alla som inte är vana vid Apple TV verkar tycka att den är svår. Tror den nya kommer attrahera gamlingarna eller dom som är ovana då småsaker som en dedikerad av och på knapp gör det mer logiskt.

FÅr min på måndag Ska bli intressant och få uppleva 4K och HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Hämtade en 64gb 4k gen2 på MediaMarkt för en stund sedan och även om jag tycker förra fjärren fått lite väl mycket skit så är den nya på en helt annan nivå. Det enda smolket är klickljudet på knapparna som är väl ilsket.

Jag gillar den gamla. Det var bättre förr! Den nya har lite för vassa kanter, men jag gillar den i övrigt, bra tyngd i handen och on/off knapp som stänger av allt är välkommet och scroll-”hjulet” är trevligt. Absolut högre WAF (och jag antar människor som inte förstått sig på gamla fjärren) på den nya. Så lite bättre, men samtidigt lite sämre. (Varför kan inte allt BARA bli bättre istället? )

Och snacka om ”missad möjlighet” att integrera en AirTag i fjärren.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Synd att dom inte passade på att göra en baksida på kontrollen med styrkors och lite gamepad knappar samt behöll gyro osv.
Fast kanske lika bra, det hade kanske blivit en dålig kompromiss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Synd att dom inte passade på att göra en baksida på kontrollen med styrkors och lite gamepad knappar samt behöll gyro osv.
Fast kanske lika bra, det hade kanske blivit en dålig kompromiss.

Jo, men Apple säger själva att spela med fjärren är B och har börjat sälja PS5 DualSense i Apple Store, den och Xbox kontrollern stöds ju av AppleTV, bara att para ihop.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Fick min fredag morgon Delar sällan klagomålens huvudpunkter om gamla fjärren, tycker touchpaden är bra, men det är faktiskt skönt att få en power-on/off samt mute-knapp så jag på riktigt bara kan strunta i att använda vanliga TV-fjärren.

Skrivet av Mindfighter:

I kalkylen ny ATV vs ny fjärr så kan man även slänga in att 12 månader AppleTV+ ingår om man köper ATVn. Om man nu är intresserad av programmen där.

Intressant men inget som dykt upp hos mig, då det står att jag ska få betala from juli i år (haft "ett års" gratis redan pga iphone-köp). Kanske bara gäller nya kunder eller nåt? Verkar lite otydligt från Apples håll.

Skrivet av Mindfighter:

Jo, men Apple säger själva att spela med fjärren är B och har börjat sälja PS5 DualSense i Apple Store, den och Xbox kontrollern stöds ju av AppleTV, bara att para ihop.

Vilket svider lite här Har ju såå många handkontroller vid det här laget att jag inte vill fylla hemmet med fler. Men mina Xbone-HK är revisionen innan den som fick stöd för blåtand, och Switch Pro controller stöds inte :/

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Inaktiv

Har läst på och gjort mätningar m.m.
För att inte höja black och krossa den skall man sätta på Apple TVn RGB hög och sedan på er TVs inställningar skall ni ställa in black leven till Low (heter black lever på LG oklart vad de heter på andra märken)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Intressant men inget som dykt upp hos mig, då det står att jag ska få betala from juli i år (haft "ett års" gratis redan pga iphone-köp). Kanske bara gäller nya kunder eller nåt? Verkar lite otydligt från Apples håll.

Står juli hos mig också så jag grävde i finstilta:

”Gäller endast för dig som tecknar ett nytt abonnemang. 59 kr/månad efter den kostnadsfria provperioden. Ett abonnemang per familjedelningsgrupp. Erbjudandet gäller i tre månader efter att en enhet som ingår i kampanjen har aktiverats. Abonnemanget förnyas auto­matiskt tills det sägs upp. Begränsningar och andra villkor gäller.”

…så det suger ju, det hade de absolut kunnat vara tydligare med!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

leverans beräknas i juni.

Den kom redan idag

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Dom som ligger på apple.com är den nya generationen väl? Så inte jag beställde den förra, hä hä

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Dom som ligger på apple.com är den nya generationen väl? Så inte jag beställde den förra, hä hä

4K är nya och HD är 2015-års modell men med nya fjärren. Så beställde du 4K så är det senaste!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att röra nya fjärrkontrollen. Bollade runt mellan 4k-2021 eller fjärrkontroll men valde behålla 4k-2017. Kanske uppgraderar om den prissänks för den dyrare varianten med 64 GB.

Permalänk
Medlem

Ok, har nu kört den nya Apple TV;n i några dagar och det finns ändå ett par saker som är rejält mkt bättre.

1. Hastigheten i vissa appar, speciellt Telia TV appen är rejält mkt bättre.
2. Den nya fjärren är en trevlig upplevelse, gillar kombon av tryck och touchgrejjen. Den är större och gillar en fysisk av och på knapp.
3. Att gå från HD varianten till 4K är ett lyft om man nu har en 4K tv.

Hade jag uppgraderat om jag "bara" haft en full HD tv? Njae....så mkt bättre är den inte.