Björn Rosengren ångrar sig rörande Telias nät

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så varför är det sådana väldiga problem med järnvägsunderhållet då? Jag säger inte att jag är någon expert på den privatiseringen men just hålen mellan ansvarsområdena har ju tagits upp som den stora anledningen till att vi har så pissig tågtrafik.

Finansiering. Ansvaret är inte uppdelat, men ingen (staten, regioner, operatörer) vill stå för all finansiering. Det är Trafikverket som planerar all trafik och som upphandlar allt underhåll för banorna de äger.

Skrivet av snajk:

Jo absolut. Men det är ju liksom inbyggt i privatiseringarna. Förhoppningen är förstås att konkurrensen ska ge incitament till effektiviseringar så att det väger upp den ökade kostnaden för flera parallella organisationer och så, men det har ju inte blivit riktigt så någonstans.

Tror jag inte ett dugg att målet eller förhoppningen är. Målet handlar om ideologi, den korporativistiska modellen för bilprovningen (48 % ägdes av försäkrings/bransch/intresseorganisationer) dög inte längre. Det är nu vi har helstatliga bilprovningsstationer för den delen.

Permalänk
Medlem

Tänkte "Vad har den gamla sångaren med Telia att göra med egentligen?"
Gren och Ström var skillnaden...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Finansiering. Ansvaret är inte uppdelat, men ingen (staten, regioner, operatörer) vill stå för all finansiering. Det är Trafikverket som planerar all trafik och som upphandlar allt underhåll för banorna de äger.

Men är inte upphandlingsförfarandet problemet då? Istället för att försöka få till en leverantör som sköter underhållet eller tvinga fram ett samarbete och ett helhetsansvar så väljer man den som bjuder lägst pris för väldigt små enheter separat. Många inom diverse förvaltningar verkar inte förstå att man kan ha en offentlig upphandling och ändå ställa krav på leverantörerna liksom.

Citat:

Tror jag inte ett dugg att målet eller förhoppningen är. Målet handlar om ideologi, den korporativistiska modellen för bilprovningen (48 % ägdes av försäkrings/bransch/intresseorganisationer) dög inte längre. Det är nu vi har helstatliga bilprovningsstationer för den delen.

Jo självklart handlar det om ideologi. Men ideologins grund för att privatisera bygger ju mycket på tron att konkurrens ger lägre priser (och mer innovation) genom vinstintresset, och att eventuella kvalitetsförsämringar går att komma runt genom att ställa tillräckliga krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så varför är det sådana väldiga problem med järnvägsunderhållet då? Jag säger inte att jag är någon expert på den privatiseringen men just hålen mellan ansvarsområdena har ju tagits upp som den stora anledningen till att vi har så pissig tågtrafik.
Jo absolut. Men det är ju liksom inbyggt i privatiseringarna. Förhoppningen är förstås att konkurrensen ska ge incitament till effektiviseringar så att det väger upp den ökade kostnaden för flera parallella organisationer och så, men det har ju inte blivit riktigt så någonstans.

Edit: Går inte att se bilden längre? Kör en annan länk.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Men är inte upphandlingsförfarandet problemet då? Istället för att försöka få till en leverantör som sköter underhållet eller tvinga fram ett samarbete och ett helhetsansvar så väljer man den som bjuder lägst pris för väldigt små enheter separat. Många inom diverse förvaltningar verkar inte förstå att man kan ha en offentlig upphandling och ändå ställa krav på leverantörerna liksom.
Jo självklart handlar det om ideologi. Men ideologins grund för att privatisera bygger ju mycket på tron att konkurrens ger lägre priser (och mer innovation) genom vinstintresset, och att eventuella kvalitetsförsämringar går att komma runt genom att ställa tillräckliga krav.

Upphandlingar blir ofta väldigt dåliga pga att den som upphandlar efter ett tag av "privatiseringen" ofta saknar kunskap inom området, just när det privatiseras funkar det hyfsat för då finns det kunskap och besluten styrs mest av ideologi men när det gått en tid och det är dags att göra om upphandlingen så är ju kunskapen borta på upphandlingssidan för den försvann ju med den ursprungliga privatiseringen.
Upphandlingar är ett stort problem och jag tror det mest fördyrar och försämrar, har nog aldrig sett ett exempel på att det ökar konkurrens och sänker kostnader på lite sikt utan det är bara den initiala affären som kan innebära snabba pengar för det offentliga men sedan blir det bara sämre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Staten borde äga allt. Bara kolla på hur bra det går för länderna där det är så.

När det gäller telenätet så är det idag bredband som gäller. På många ställen i landet finns det inte längre något telefonnät. Så jag ser frågan om telenäten lite som en ickefråga och min åsikt är lägg ner skiten. Visst är det bra att ha backup ifall internet är nere, men då får man köra på mobil. Detta precis som många idag tvingas göra då det inte finns något telefonnät kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Det kostade ju ett par hundra innan privatiseringen så vi snackar dubbla priset då?

300 kr var sista priset.

Om man tänker efter så blir det nog svårt att både betala anläggningen och ge de anställda skäliga löner om de får in hälften av vad typ den billigaste (vita) bilverkstaden skulle debitera i timkostnad idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men är inte upphandlingsförfarandet problemet då? Istället för att försöka få till en leverantör som sköter underhållet eller tvinga fram ett samarbete och ett helhetsansvar så väljer man den som bjuder lägst pris för väldigt små enheter separat. Många inom diverse förvaltningar verkar inte förstå att man kan ha en offentlig upphandling och ändå ställa krav på leverantörerna liksom.

Finns inte pengar så hinner inte entreprenörerna göra allt de skulle kunna göra innan det rasar.

Skrivet av snajk:

Jo självklart handlar det om ideologi. Men ideologins grund för att privatisera bygger ju mycket på tron att konkurrens ger lägre priser (och mer innovation) genom vinstintresset, och att eventuella kvalitetsförsämringar går att komma runt genom att ställa tillräckliga krav.

Skulle som sagt säga nej på den. De vill att det sköts privat så att privata aktörer kan göra vinster, konsument-perspektivet hör inte hemma där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

300 kr var sista priset.

Om man tänker efter så blir det nog svårt att både betala anläggningen och ge de anställda skäliga löner om de får in hälften av vad typ den billigaste (vita) bilverkstaden skulle debitera i timkostnad idag.

Jo men jag tänker mig att tvång och subvention på något sätt hör ihop. Bilbesiktning är ett tvång för att få framföra sitt fordon på våra allmänna vägar och då tycker jag att kostnaden för den enskilde ska minimeras genom ett förvaltningstänk i stället för ett vinstdrivande sådant och möjligen - men inte nödvändigtvis - subvention från det offentliga. Att tvinga folk att utföra kontroller som företag gör vinst på är för mig tveksamt om det inte rör sig om marginella områden.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Upphandlingar blir ofta väldigt dåliga pga att den som upphandlar efter ett tag av "privatiseringen" ofta saknar kunskap inom området, just när det privatiseras funkar det hyfsat för då finns det kunskap och besluten styrs mest av ideologi men när det gått en tid och det är dags att göra om upphandlingen så är ju kunskapen borta på upphandlingssidan för den försvann ju med den ursprungliga privatiseringen.
Upphandlingar är ett stort problem och jag tror det mest fördyrar och försämrar, har nog aldrig sett ett exempel på att det ökar konkurrens och sänker kostnader på lite sikt utan det är bara den initiala affären som kan innebära snabba pengar för det offentliga men sedan blir det bara sämre.

De offentliga upphandlingarna är inte problemet i mina ögon utan snarare ramverket kring dem och de dåliga kunskaper som finns bland de som är ansvariga. Det är klart att man skulle kunna ersätta det med något annat förstås, men frågan är vad. Som det funkar på företag håller ju inte för det offentliga, alltså att den säljare som är mest kompis med kundens inköpare får affären oavsett typ.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Staten borde äga allt. Bara kolla på hur bra det går för länderna där det är så.

När det gäller telenätet så är det idag bredband som gäller. På många ställen i landet finns det inte längre något telefonnät. Så jag ser frågan om telenäten lite som en ickefråga och min åsikt är lägg ner skiten. Visst är det bra att ha backup ifall internet är nere, men då får man köra på mobil. Detta precis som många idag tvingas göra då det inte finns något telefonnät kvar.

Problemet är väl de som bor där det inte är lönsamt att ha ett mobilnät exempelvis. Mobiloperatörerna lovar en viss täckning för att de ska få tillstånd att verka här, få frekvenser och dylikt, men allt bygger på beräknad täckning inte på att det faktiskt ska fungera.

Jag tycker verkligen inte att allt ska vara statligt på något sätt, men saker där det inte ger något mervärde att ha konkurrens och som är kritiska för att samhället ska fungera borde i mina ögon vara ägda av det offentliga. Elnätsbolagen är ju ett katastrofexempel men där har vi ju inget val utan får bara ta alla avgifter de kastar på oss, om vi inte väljer att flytta förstås. Men elbolagen, alltså de där man faktiskt kan välja, är ju också helt onödiga egentligen. Den enda skillnaden för mig om jag byter elbolag är ju kostnaden på marginalen och möjligtvis bindningstid eller liknande, så varför behöver jag ens göra valet? Ok att välja miljöklassad el eller liknande, men det borde väl vara ett krav Sen kan man absolut tycka att servicen har blivit bättre efter privatiseringen eller liknande, men man kan förstås satsa på service även för offentliga organisationer.

Men nu pratar vi om infrastruktur. Här i Göteborg finns det exempelvis ett kommunalt fibernät som alla kommunala bostadsbolag använder men som också är öppet för andra att ansluta sig till, bostadsrättsföreningar och liknande (vet inte om en enskild villaägare kan ansluta sig dock men sannolikt hade det funkat om "vägföreningen" eller liknande tecknade ett avtal). Jag har inte full koll på strukturen, vem som äger själva fibern eller så, men det allmänna har satt upp kraven i alla fall och vi har ett väldigt bra nät nu med möjlighet för den enskilde att välja mellan många leverantörer. Billigt också. Sen skaver det lite i ansvarsfrågan, man har som kund inte rätt att vända sig till nätbolaget utan man måste kontakta sin operatör när det inte funkar hur uppenbart det än är att felet inte ligger hos dem, men på det stora hela funkar det bra.

Det är en bra modell i mina ögon. Låt det offentliga äga infrastrukturen också får alla (leverantörer) som vill nyttja den betala samma pris och följa samma villkor. Konkurrens på lika villkor, inte att Telia äger nätet (efter att ha fått det "gratis" i samband med privatiseringen) och vägrar släppa in andra så att de får dra ny fiber för att kunna erbjuda sina tjänster som då inte har någon möjlighet att konkurrera på pris.

Skrivet av Sveklockarn:

300 kr var sista priset.

Om man tänker efter så blir det nog svårt att både betala anläggningen och ge de anställda skäliga löner om de får in hälften av vad typ den billigaste (vita) bilverkstaden skulle debitera i timkostnad idag.

Tja, jag vet förstås inte hur bra det går för besiktningsföretagen men det är ändå ganska långt från en verkstad. Jag har en släkting som är besiktningsman, blev det på äldre år, och det var ingen direkt långvarig utbildning eller så. Besiktningshallen behöver ha en del utrustning men inte i närheten av vad en verkstad behöver förstås, och risken för företaget är ju m ycket mindre, man får inte backjobb på en besiktning liksom. Och vad tar de nu, 349 för en besiktning? Och de kan säkerligen klämma in åtminstone fyra per besiktningsman i timmen, det borde ge ok avkastning.

Skrivet av Petterk:

Finns inte pengar så hinner inte entreprenörerna göra allt de skulle kunna göra innan det rasar.

Nej precis. Men om upphandlingen ställde krav på kvalitet exempelvis, kanske miljötänk, anställningsvillkor och så också, så hade priserna blivit högre förstås och då hade de haft pengar att faktiskt genomföra jobbet som krävs inte bara det absolut minsta som går att komma undan med.

Citat:

Skulle som sagt säga nej på den. De vill att det sköts privat så att privata aktörer kan göra vinster, konsument-perspektivet hör inte hemma där.

Jo ok. Det är förstås sant. Men det är i alla fall vad som pekas på när man pratar privatisering. Ingen kan gå till val på att de vill ge bort offentliga tillgångar till företag för att de ideologiskt är emot offentliga tillgångar, eller för att politikerns svåger har ett bolag som skulle tjäna en massa pengar på det, utan man hävdar valfrihet och att konkurrens är det enda som kan effektivisera tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo ok. Det är förstås sant. Men det är i alla fall vad som pekas på när man pratar privatisering. Ingen kan gå till val på att de vill ge bort offentliga tillgångar till företag för att de ideologiskt är emot offentliga tillgångar, eller för att politikerns svåger har ett bolag som skulle tjäna en massa pengar på det, utan man hävdar valfrihet och att konkurrens är det enda som kan effektivisera tillräckligt.

Självklart lyfter de fram eventuella fördelar, men ingen efterfrågade mer valfrihet för bilprovning. Effektivisering tror jag ingen inbillade sig. Att staten ska ge upp något har en poäng i sig, nu fick vi dock helstatliga besiktningsstationer tack vare privatiseringen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Inget borde säljas ut för inget som sålts av har inneburit någon fördel för medborgarna, den så kallade valfriheten borde ha ett val att kunna avstå privata aktörer för samhällsviktiga tjänster och funktioner.

Håller med dig.
Av alla utförsäljningar där våra politiker har lovat guld och gröna skogar med sänkta priser pga konkurrens är ett jävla bullshit. Det enda jag kan se en fördel med är att man slipper nu vänta i tre veckor för en tid att besikta bilen men istället får man betala 60% mer än vad det kostade innan utförsäljningen.

Bolag som jag tänker på som sålts ut.
Televerket - Blev inte direkt bättre utan nu har vi ett antal mobilnät som alla funkar lite så där och ingen vill täcka områden med liten befolkning. Priserna har absolut gått ner då jag kommer ihåg att det förr i tiden var snordyrt att ringa med mobiltelefon. Jag tror den kostnaden hade sänkts även om det varit ett statligt Televerk eller inte.

En del av sjukvården - Mer personal går åt och mer lokaler fylls av små vårdcentraler lite var stans. Kan inte säga att det blivit bättre då det fortfarande kan ta en vecka att få träffa en läkare och för att få en remiss till rätt person är mer eller mindre omöjligt.

Stora delar av skolorna - Mer personal liknande sjukvården och med tanke på att varje skola har olika kursplaner så är det ett helvete att byta skola pga att eleven inte läst ett ämne som ingår i den tilltänktas kursplan och måste då läsa in detta också.

Apoteket - Nu finns det sällan mediciner i lager hos apoteken om det inte är standardmediciner. Har man någon form av specialmedicin så är det leveranstid på detta. Det som istället uppfyller alla lager är smink, krämer och sexleksaker.

Bilbesiktningen - Som jag redan skrivit, man kan nu hitta en tid dagen efter men får istället betala 60% högre pris. Förr fick man oftast vänta minst ett par veckor men då bodde jag i en mindre stad där det bara fanns en bilbesiktning.

Finns säkert delar av dessa som blivit bättre på någon punkt men i det stora hela är jag pessimistisk.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Självklart lyfter de fram eventuella fördelar, men ingen efterfrågade mer valfrihet för bilprovning. Effektivisering tror jag ingen inbillade sig. Att staten ska ge upp något har en poäng i sig, nu fick vi dock helstatliga besiktningsstationer tack vare privatiseringen.

Tja jag minns inte argumenten då men det kan väl inte bara ha varit att företagande är bra och offentligt dåligt typ, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja jag minns inte argumenten då men det kan väl inte bara ha varit att företagande är bra och offentligt dåligt typ, eller?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/ddJ2rq/varfor-privatisera...

Permalänk
Avstängd

Jo jag håller ju med om vad hon säger, men det måste väl ha funnits åtminstone några argument liksom.

Lite googling säger mig att "ökad tillgänglighet" var huvudargumentet (utåt i alla fall). I en del fall stämmer det säkert, men som vanligt när det gäller tillgänglighet (och valfrihet) på sådana här områden så gäller det främst de som bor i storstäder och liknande. På landsbygden har förstås tillgängligheten gått ner då det inte är lönsamt att driva dessa anläggningar. Samtidigt vet jag inte om tillgängligheten var så dålig tidigare.

Bilbesiktning gör man inte så ofta men när det gäller apoteken så har det inte blivit någon som helst förbättring för mig trots att jag bor i en storstad exempelvis. Jag har nog ett par apotek fler i min stadsdel men inte längre öppettider eller så, och till skillnad från tidigare så lagerför de inte många saker utan man får ringa eller åka runt för att hitta vad som behövs. Jag har också för mig att de apotek som var öppna sent hade öppet senare än idag, nu stänger de senast klockan 22 även på sjukhusen och så.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis hade regeringen kunnat ställa högre krav på nätet om de ägt det. En gemensam service organisation som funnits tillgänglig 24/7. Idag går man inte in i affärer där man förlorar pengar. Betalar inte kunderna för SLA så kan det ta långt tid innan saker blir lagade. Samtidigt som man inte vet hur det sett ut utan konkurrens, eller med en statlig konkurrent. Lite skevt är det när vissa inte har någon fiber men en del ställen har hur många olika fibertrådar att välja på som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag håller ju med om vad hon säger, men det måste väl ha funnits åtminstone några argument liksom.

Lite googling säger mig att "ökad tillgänglighet" var huvudargumentet (utåt i alla fall). I en del fall stämmer det säkert, men som vanligt när det gäller tillgänglighet (och valfrihet) på sådana här områden så gäller det främst de som bor i storstäder och liknande. På landsbygden har förstås tillgängligheten gått ner då det inte är lönsamt att driva dessa anläggningar. Samtidigt vet jag inte om tillgängligheten var så dålig tidigare.

Bilbesiktning gör man inte så ofta men när det gäller apoteken så har det inte blivit någon som helst förbättring för mig trots att jag bor i en storstad exempelvis. Jag har nog ett par apotek fler i min stadsdel men inte längre öppettider eller så, och till skillnad från tidigare så lagerför de inte många saker utan man får ringa eller åka runt för att hitta vad som behövs. Jag har också för mig att de apotek som var öppna sent hade öppet senare än idag, nu stänger de senast klockan 22 även på sjukhusen och så.

Du tycker inte det är talande att ministern säger att det kommer bli dyrare?

I min kommun har det inte blivit fler anläggningar, men i de medelstora och större kommunerna så jo. Visst går det att få tider trotts att det inte finns fler stationer också. Valfriheten är ju att välja en av Timbros kompisar, vilket i säg är lite konstigt då de också förespråkar att vi ska avveckla besiktningsplikten. Ingen tror väl ändå att den privatiseringsivern under alliansen kom från något annat håll än Svenskt Näringsliv, Timbro och andra tankesmedjor på högerkanten? De är ju liksom påtvingade dessa åsikter och idéer, tror knappast motiven är särskilt djupa hos politikerna i säg mer än att de valt sida och får stå sitt kast.

Apoteket är egentligen ännu konstigare då apoteken inte bestämmer priserna på varorna bara apotek får sälja. Det liknar väl handel för mycket för att få fortsätta vara ett monopol.

Läser man motionen och läser mellan raderna så menar de att ökade kostnader innebär fler arbetstillfällen och därför är bra för samhällsekonomin. Går inte att komma särskilt djupt där, de hittade bara något de inte tycker staten ska göra, vilket blev 96 helstatliga bilprovningsstationer med högre avgifter...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

På Televerket tiden så hade man rätt att få telefon till permanentbostäder och dessutom var ljudkvaliten så pass bra att det faktisk gick att samtala, kostnaden fördelades ut på alla i stället för att man gör det billigt för de i storstäderna och skiter helt i glesbygd och samtalskvalitet.
Televerket hade en del stora fördelar, likt SJ, för idag går det ju knappt att åka tåg längre om man bortser från lokaltågen och järnvägsunderhållet har ju närmast helt upphört.
Har svårt att se någon fördel som kommit från privatisering inom nått område, det mesta fungerar betydligt sämre och har dessutom ofta blivit mycket dyrare när det privatiserats eller "valfrihet" införts.

Apoteksvaror fungerar absurt mycket bättre idag än på monopoltiden. Idag kan man få tag på huvudvärkstabletter, nässpray och annat i princip alla affärer. Apotek finns dessutom i överflöd med öppningstider 24/7 i alla någorlunda stora städer. På monopoltiden, om man blev sjuk efter kl 6 på kvällen så fanns ett apotek öppet i Göteborg, Sveriges andra största stad.

Besiktningen är en annan sak som har blivit absurt mycket bättre. Jag vet inte om folk har glömt av hur illa det var tidigare med tillgängligheten. Man fick en tid tilldelad, var tvungen att ta ut en semesterdag från arbetet för att besiktiga bilen. Sen fick man åka till den enda besiktningsstationen som fanns inom rimligt avstånd. Idag gödslas det med besiktningsstationer i normalstora städer i jämförelse. Dessutom, ifall man idag väljer oattraktiva tider, kan man få billigare priser, likt priserna var innan avregleringen. Om nu kostnaden för besiktning skulle vara ett problem.

Jag känner ingen idag som har fast telefon inkopplad.

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Håller med dig.
Av alla utförsäljningar där våra politiker har lovat guld och gröna skogar med sänkta priser pga konkurrens är ett jävla bullshit. Det enda jag kan se en fördel med är att man slipper nu vänta i tre veckor för en tid att besikta bilen men istället får man betala 60% mer än vad det kostade innan utförsäljningen.

Bolag som jag tänker på som sålts ut.
Televerket - Blev inte direkt bättre utan nu har vi ett antal mobilnät som alla funkar lite så där och ingen vill täcka områden med liten befolkning. Priserna har absolut gått ner då jag kommer ihåg att det förr i tiden var snordyrt att ringa med mobiltelefon. Jag tror den kostnaden hade sänkts även om det varit ett statligt Televerk eller inte.

En del av sjukvården - Mer personal går åt och mer lokaler fylls av små vårdcentraler lite var stans. Kan inte säga att det blivit bättre då det fortfarande kan ta en vecka att få träffa en läkare och för att få en remiss till rätt person är mer eller mindre omöjligt.

Stora delar av skolorna - Mer personal liknande sjukvården och med tanke på att varje skola har olika kursplaner så är det ett helvete att byta skola pga att eleven inte läst ett ämne som ingår i den tilltänktas kursplan och måste då läsa in detta också.

Apoteket - Nu finns det sällan mediciner i lager hos apoteken om det inte är standardmediciner. Har man någon form av specialmedicin så är det leveranstid på detta. Det som istället uppfyller alla lager är smink, krämer och sexleksaker.

Bilbesiktningen - Som jag redan skrivit, man kan nu hitta en tid dagen efter men får istället betala 60% högre pris. Förr fick man oftast vänta minst ett par veckor men då bodde jag i en mindre stad där det bara fanns en bilbesiktning.

Finns säkert delar av dessa som blivit bättre på någon punkt men i det stora hela är jag pessimistisk.

Just vårdcentraler kanske inte har blivit bättre över hela landet. Men i stor-göteborg har det i allafall blvit enorm mycket bättre. Det låter som om du också har flertalet vårdcentraler att välja på inom rimligt avstånd. Om du är missnöjd, byt. Jag bor väster om göteborg. Jag har inom 5 min bilfärd 2st riktigt bra vårdcentraler där man alltid får läkartid samma dag. Utöver vanliga läkare finns rehab, psykologer, sjukgymnastik etc. Och det kostar bara 100/50kr läkare/rehab per besök, precis som brukligt. Det finns såklart kommunala vårdcentraler kvar också, de har oftast väldigt långa väntetider.

Tillgången till apotek är astronomiskt bättre. Förut fanns ett apotek inne i centrala Göteborg kvällstid. Hade du inte bil och var hänvisad till buss om du blev sjuk på helgen eller kvällen så var du i nåden på snälla vänner/anhöriga att skjutsa dig till det enda apoteket inne i stan. Uruselt. Dessutom säljs värktabletter och nässpray och liknande nu i princip på varenda nattöppen bensinstation.

Du beskriver ju själv hur mycket bättre bilbesiktningen blivit i din egna text. Vad är värst, en lite dyrare vara/tjänst eller en vara /tjänst som förhuvudtaget går att köpa/få ta del av? Var det bättre att spara ett par hundralappar och ställa bilen med körförbud i närmare en månad om du behövde en besiktningstid? Du kan få det billigt idag om du väljer en oattraktiv tid dessutom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Biffalakofot:

Apoteksvaror fungerar absurt mycket bättre idag än på monopoltiden. Idag kan man få tag på huvudvärkstabletter, nässpray och annat i princip alla affärer. Apotek finns dessutom i överflöd med öppningstider 24/7 i alla någorlunda stora städer. På monopoltiden, om man blev sjuk efter kl 6 på kvällen så fanns ett apotek öppet i Göteborg, Sveriges andra största stad.
[---]
Jag känner ingen idag som har fast telefon inkopplad.

Det var vettigt att receptfria läkemedel kan köpas i affärer. Däremot så är det svårare med att de har viss medicin inne, för det kostar dem att köpa det in och behöver man det snabbt så får man åka runt o leta ifall någon har det inne. Det fick jag göra när min mor fick en stroke och behövde några mediciner. Ett apotek fick till sist beställa in vilket tog ett par dagar.

Sen så är jag inte helt OK med att de jagar en i apoteken och försöker sälja massa krimskrams som man inte behöver. Apotek som säljer godis och annan strunt?

Vad gäller fast telefoni....

Källström (C): Förbjud Telia att släcka fasta telenätet
Telia bör förbjudas att dra in det fasta telenätet i områden där det inte finns mobiltäckning. Det säger Centerpartiets näringspolitiska taleperson Emil Källström till DN.
https://omni.se/kallstrom-c-forbjud-telia-att-slacka-fasta-te...

Rätt underhållande att privatiseringsivrarna gör plötsliga tvärvändningar. Katastrof att en stor del av S även tillhör nästan samma sorts grupp ideologer.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffalakofot:

Apoteksvaror fungerar absurt mycket bättre idag än på monopoltiden. Idag kan man få tag på huvudvärkstabletter, nässpray och annat i princip alla affärer. Apotek finns dessutom i överflöd med öppningstider 24/7 i alla någorlunda stora städer. På monopoltiden, om man blev sjuk efter kl 6 på kvällen så fanns ett apotek öppet i Göteborg, Sveriges andra största stad.

Besiktningen är en annan sak som har blivit absurt mycket bättre. Jag vet inte om folk har glömt av hur illa det var tidigare med tillgängligheten. Man fick en tid tilldelad, var tvungen att ta ut en semesterdag från arbetet för att besiktiga bilen. Sen fick man åka till den enda besiktningsstationen som fanns inom rimligt avstånd. Idag gödslas det med besiktningsstationer i normalstora städer i jämförelse. Dessutom, ifall man idag väljer oattraktiva tider, kan man få billigare priser, likt priserna var innan avregleringen. Om nu kostnaden för besiktning skulle vara ett problem.

Jag känner ingen idag som har fast telefon inkopplad.

Finns inga nattöppna apotek i Göteborg, men finns garanterat ett gäng som har öppet till 22:00.

Tillgängligheten på besiktningen hade blivit bättre lagom till privatiseringen. Nu finns ju förvisso drop-in i princip överallt.

Varken för apoteken eller bilprovningen så använde dock inte regeringen de verktyg de hade när det gäller att förbättra tillgängligheten/öppettider. Ägarna kan givetvis vara med och bestämma, men valde att inte så göra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Biffalakofot:

Apoteksvaror fungerar absurt mycket bättre idag än på monopoltiden. Idag kan man få tag på huvudvärkstabletter, nässpray och annat i princip alla affärer. Apotek finns dessutom i överflöd med öppningstider 24/7 i alla någorlunda stora städer. På monopoltiden, om man blev sjuk efter kl 6 på kvällen så fanns ett apotek öppet i Göteborg, Sveriges andra största stad.

Besiktningen är en annan sak som har blivit absurt mycket bättre. Jag vet inte om folk har glömt av hur illa det var tidigare med tillgängligheten. Man fick en tid tilldelad, var tvungen att ta ut en semesterdag från arbetet för att besiktiga bilen. Sen fick man åka till den enda besiktningsstationen som fanns inom rimligt avstånd. Idag gödslas det med besiktningsstationer i normalstora städer i jämförelse. Dessutom, ifall man idag väljer oattraktiva tider, kan man få billigare priser, likt priserna var innan avregleringen. Om nu kostnaden för besiktning skulle vara ett problem.

Jag känner ingen idag som har fast telefon inkopplad.

Jag tror du syftar på receptfri Alvedon eller nått liknade med apoteksvaror för det kan du köpa på många ställen dygnet runt men den kostar ju dubbelt så mycket efter privatiseringen.
Att köpa receptbelagd medicin är i vart fall inte lättare på nått sätt utan tillgängligheten har minskat i stället för ökat då fler har blivit beställningsvaror, troligen beror det på att antalet apotek tillåtits öka och ingen vill ju sitta med dyra mediciner i lager när de i stället kan sälja kosmetika och kosttillskott medan ICA och macken också tillåts sälja det receptfria.

Nattöppna apotek finns i vart fall inte häromkring, vet inte om det finns nått nånstans men inte ens sjukhusapoteken är öppna dygnet runt och det är ju de som skulle innebära bäst service att ha "alltid öppna" för det är ju främst efter besök på sjukhusen på annat än dagtid man kan ha träffat läkare och fått nån ny medicin man oftast vill ha tag på direkt i samband med att man lämnar sjukhuset, det är ju faktisk inte i närheten av lika stressande att planera in inköp av andra mediciner på ett lite mer kontrollerat sätt under vanlig affärstid men om det händer nått och man behöver nått i samband med det är det skönt att kunna fixa det direkt och då är det sjukhusapoteket som brukar få vara det första apotek som man besöker på hemväg innan man lämnar sjukhuset, att kunna köpa receptfria värktabletter och nässprej är nog inte det de flesta förknippar med bra tillgång på läkemedel.

Djurapoteket finns väl inte ens kvar längre utan djurpreparat säljs av de vanliga apoteken som faktisk har sämre kunskap om djurpreparat.

Besiktningen har definitivt inte blivit enklare att tidsboka med ett flertal olika aktörer utan samordnat bokningsystem och dessutom fanns det ju drive in tidigare också så det enda som hänt är en rejäl prisökning och att det kan krävas att man letar tider på flera platser än en.

Järnvägen lider också av problem med biljettförsäljning pga flera aktörer utan samordning och det är även lite bökigt att man egentligen inte får åka på alla tåg som trafikerar en sträcka med periodkort för att alla tågbolag inte är med i det systemet och när de har i princip samma tider blir det väldigt onödigt bökigt att hålla reda på om det är rätt bolag i stället för att bara kolla om det går till rätt plats. Det är väl 5 olika operatörer häromkring som jag kan komma i kontakt med varav 3 inte är åkbara på Västtrafikkort och ibland hoppar man på fel tåg helt utan avsikt att tjuvåka utan det är bara att periodkort eller biljett gäller för en annan operatör (norska konduktörer är nog härdade) MTRX och de SJ man inte får åka med är betydligt lättare att urskilja (liksom Kinnekullebanans tåg men den får man åka på)

Men det är även ganska bökigt att försöka åka tåg till andra länder numera

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De offentliga upphandlingarna är inte problemet i mina ögon utan snarare ramverket kring dem och de dåliga kunskaper som finns bland de som är ansvariga.

[...]

Låt det offentliga äga infrastrukturen också får alla (leverantörer) som vill nyttja den betala samma pris och följa samma villkor.

Jag tycker det är intressant att du flera gånger konstaterar att allvarliga problem med delar av infrastukturen beror på statliga institutioners inkompetens, men likväl vill du fixa problemen genom att lämna över det till statliga institutioner?

De ligger i sakens natur att maktfullkomliga byråkraterna aldrig kommer bli bättre när de hela tiden kommer undan allt ansvar för katastrofala beslut de medverkat till.

Permalänk
Skäggig legend

Helt OT:

Jag träffade Björn många gånger i skärgården då han hade ett hus på samma ö som min familj har. Otroligt trevlig och överlag glad, lugn på något sätt.

Och jag håller med honom.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tycker det är intressant att du flera gånger konstaterar att allvarliga problem med delar av infrastukturen beror på statliga institutioners inkompetens, men likväl vill du fixa problemen genom att lämna över det till statliga institutioner?

De ligger i sakens natur att maktfullkomliga byråkraterna aldrig kommer bli bättre när de hela tiden kommer undan allt ansvar för katastrofala beslut de medverkat till.

Problemet är väl främst att kompetensen försvinner snabbt när nått säljs ut, de som administrerade sakerna behövs ju inte längre utan byter arbetsuppgifter eller kanske t.om arbetsgivare så när första avtalen går ut och det ska ske en ny upphandling så är det mycket sämre förutsättningar för att upphandla med rätt/bra krav eftersom de som var insatta experter inom området inte hanterar upphandlingen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tycker det är intressant att du flera gånger konstaterar att allvarliga problem med delar av infrastukturen beror på statliga institutioners inkompetens, men likväl vill du fixa problemen genom att lämna över det till statliga institutioner?

De ligger i sakens natur att maktfullkomliga byråkraterna aldrig kommer bli bättre när de hela tiden kommer undan allt ansvar för katastrofala beslut de medverkat till.

Jag tror ändå att problemet inte hade varit så stort om vi hade exempelvis en statlig organisation som ansvarade för att se till att infrastrukturen för elektronisk kommunikation fungerade, som hade ett övergripande ansvar. Samtidigt finns det absolut en risk att man hamnar i samma läge som med järnvägsunderhållet, men det är ju liksom inte en följd av att det är offentligt utan av att direktiven har varit antingen otydliga eller fokuserat på bara kostnad.

Som det är nu är det väldigt svårt och/eller dyrt att ha riktig kompetens i en organisation när den bara behövs en gång om året eller vart tredje år när upphandling ska genomföras. Har man istället en organisation som jobbar med frågorna hela tiden så är kompetensen värdefull hela tiden och det blir lättare att behålla den.

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Det var vettigt att receptfria läkemedel kan köpas i affärer. Däremot så är det svårare med att de har viss medicin inne, för det kostar dem att köpa det in och behöver man det snabbt så får man åka runt o leta ifall någon har det inne. Det fick jag göra när min mor fick en stroke och behövde några mediciner. Ett apotek fick till sist beställa in vilket tog ett par dagar.

Sen så är jag inte helt OK med att de jagar en i apoteken och försöker sälja massa krimskrams som man inte behöver. Apotek som säljer godis och annan strunt?

Vad gäller fast telefoni....

Källström (C): Förbjud Telia att släcka fasta telenätet
Telia bör förbjudas att dra in det fasta telenätet i områden där det inte finns mobiltäckning. Det säger Centerpartiets näringspolitiska taleperson Emil Källström till DN.
https://omni.se/kallstrom-c-forbjud-telia-att-slacka-fasta-te...

Rätt underhållande att privatiseringsivrarna gör plötsliga tvärvändningar. Katastrof att en stor del av S även tillhör nästan samma sorts grupp ideologer.

Det du säger gäller nog främst mindre apotek och främst ovanliga dyra mediciner. Jag själv vet, jag använder en väldigt dyr biologisk medicin som nog inte är så jättevanlig, dessutom är den kylvara. Och det är sant i viss mån som du säger. Mina lokala små apotek har den normalt inte i lager, däremot tar det oftast bara en dag att beställa in den, det kan man göra på telefon. Så det har jag inte alls upplevt som ett större bekymmer. Andra receptvaror har jag alltid kunnat hämta ut direkt, och jag har ätit väldigt många olika sorters mediciner de senaste åren. Apoteken säljer ju inte godis, du tänker på sånna här nutrilette bars eller? Det är ju en oerhört liten del av verksamheten och inget jag har någon åsikt om alls.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror du syftar på receptfri Alvedon eller nått liknade med apoteksvaror för det kan du köpa på många ställen dygnet runt men den kostar ju dubbelt så mycket efter privatiseringen.
Att köpa receptbelagd medicin är i vart fall inte lättare på nått sätt utan tillgängligheten har minskat i stället för ökat då fler har blivit beställningsvaror, troligen beror det på att antalet apotek tillåtits öka och ingen vill ju sitta med dyra mediciner i lager när de i stället kan sälja kosmetika och kosttillskott medan ICA och macken också tillåts sälja det receptfria.

Nattöppna apotek finns i vart fall inte häromkring, vet inte om det finns nått nånstans men inte ens sjukhusapoteken är öppna dygnet runt och det är ju de som skulle innebära bäst service att ha "alltid öppna" för det är ju främst efter besök på sjukhusen på annat än dagtid man kan ha träffat läkare och fått nån ny medicin man oftast vill ha tag på direkt i samband med att man lämnar sjukhuset, det är ju faktisk inte i närheten av lika stressande att planera in inköp av andra mediciner på ett lite mer kontrollerat sätt under vanlig affärstid men om det händer nått och man behöver nått i samband med det är det skönt att kunna fixa det direkt och då är det sjukhusapoteket som brukar få vara det första apotek som man besöker på hemväg innan man lämnar sjukhuset, att kunna köpa receptfria värktabletter och nässprej är nog inte det de flesta förknippar med bra tillgång på läkemedel.

Djurapoteket finns väl inte ens kvar längre utan djurpreparat säljs av de vanliga apoteken som faktisk har sämre kunskap om djurpreparat.

Besiktningen har definitivt inte blivit enklare att tidsboka med ett flertal olika aktörer utan samordnat bokningsystem och dessutom fanns det ju drive in tidigare också så det enda som hänt är en rejäl prisökning och att det kan krävas att man letar tider på flera platser än en.

Järnvägen lider också av problem med biljettförsäljning pga flera aktörer utan samordning och det är även lite bökigt att man egentligen inte får åka på alla tåg som trafikerar en sträcka med periodkort för att alla tågbolag inte är med i det systemet och när de har i princip samma tider blir det väldigt onödigt bökigt att hålla reda på om det är rätt bolag i stället för att bara kolla om det går till rätt plats. Det är väl 5 olika operatörer häromkring som jag kan komma i kontakt med varav 3 inte är åkbara på Västtrafikkort och ibland hoppar man på fel tåg helt utan avsikt att tjuvåka utan det är bara att periodkort eller biljett gäller för en annan operatör (norska konduktörer är nog härdade) MTRX och de SJ man inte får åka med är betydligt lättare att urskilja (liksom Kinnekullebanans tåg men den får man åka på)

Men det är även ganska bökigt att försöka åka tåg till andra länder numera

Då lever du i en annan verklighet än vad jag gör. För tillgängligheten har ökat enormt. Förut fanns två apotek inom rimlig närhet för mig. Idag finns mer än 10. Förut stängde de 2 som fanns tidigt vardagar och var stängda hela helgen. Jag minns såväl en kväll jag skulle sova, jag var förkyld och glömt nässprayet på jobbet. Enda alternativet var ju att gå upp ur sängen, klä på sig och köra bil till jobbet på andra sidan stan och hämta det. Idag har jag två minuter till närmsta ställe jag köper nässpray, priset har ju gått upp av flera orsaker som inflation och allmänt KPI, men också såklart kostar tillgängligheten pengar, du får ju en bättre service idag då är det naturligt att det kostar pengar. Du kan också köpa på internet och få snabb hemleverans för bra priser. Nu har jag tillgång till apotek till kl 22 alla veckodagar inom några minuter bilfärd. Alla mediciner utom en av de 15-talet jag ätit de senaste 2 åren har funnits direkt över disk. Den som inte funnits är en dyr biologisk medicin som är kylvara, de har dock kunnat beställa den med oftast en dags förvarning. Ett telefonsamtal så är det löst. Inget skäl att förstatliga och försämra allt det andra som blivit så mycket bättre. De små "apoteken" som finns på bensinmacken är öppna dygnet runt, riktiga apotek har vi till kl 22 där jag bor iaf.

Jo besiktningen är enklare att tidsboka, i den meningen att det finns så otroligt mycket fler stationer med så otroligt mycket fler tider idag. OK förut var det bara ett nummer att ringa, men du fick vänta i veckor på en tid. Det fanns under en tid drop in besiktning i GBG, på station Aröd på andra sidan stan för mig. Men den drop-in:en fick man åka och ställa sig i kö någon timme eller två innan de öppnade för att vara garanterad tid den dagen. Den blev så överbelastad att drop in stängde efter ett tag. Hur kan den lilla fördelen att det bara är ett samordnat telenummer att ringa för bokning väga mer än att du slipper körförbud i veckor eller slipper ta ut en semesterdag från jobbet för att besiktiga? Idag behöve man inte ens ringa, man sitter och googlar ställen och tider i 2 minuter och bokar online. Du kan också besiktiga till billigare priser om du accepterar sämre tider, som man var tvungen att göra innan avregleringen.

Järnväg har jag väldigt liten erfarenhet av, jag har åkt mycket litet tåg i mitt liv och har ingen åsikt om.

Men skulle du vilja ha tillbaka TAXI monopolet? TV monopolet, tillbaka till 2 statskontrollerade tv stationer? Radio monopolet, bort med alla kanaler som spelar musik? Flygtrafiken?

Borde alla ISPs förstatligas?

Om man lägger politisk ideologi åt sidan så kan man med klarhet säga att det är ett obestridligt faktum att konsumenten gynnats oerhört inom flertalet branscher av avreglering men också såklart att en avreglering kan göras på ett dåligt sätt, som kan få vissa negativa konsekvenser för individer eller marknader.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns inga nattöppna apotek i Göteborg, men finns garanterat ett gäng som har öppet till 22:00.

Tillgängligheten på besiktningen hade blivit bättre lagom till privatiseringen. Nu finns ju förvisso drop-in i princip överallt.

Varken för apoteken eller bilprovningen så använde dock inte regeringen de verktyg de hade när det gäller att förbättra tillgängligheten/öppettider. Ägarna kan givetvis vara med och bestämma, men valde att inte så göra.

De små "apotek" som finns hos bensinstationer är öppna 24/7, vanliga apotek finns som har öppet till kl 22 alla dagar. Alltså en enorm förbättring.

Tillgängligheten på besiktningen var mycket dålig innan privatiseringen, ARÖDs hade drop in ett tag, men det krävde att man var där 1-2 timmar innan öppningstid, kön blev flera hundra meter. De slutade efter ett tag med drop in av naturliga skäl.

Anledningen till att staten inte valde att ha bättre tillgänglighet kan kort beskrivas såhär: All företagsverksamhet gör privata idkare bättre och billigare än staten pga inbyggda naturliga drivkrafter. Staten är helt enkelt dålig på att bedriva näringsverksamhet. De saknar överlevnadsincitament. Staten kan välja att erbjuda besiktning mellan endast 07-16 med få tider eller 07-22 med massor av tider. Det spelar ingen roll för staten, för en näringsidkare så är det allt, vilken privat besiktningsstation som helst hade nämligen gått under direkt om de hade samma dåliga service och tillgänglighet som staten hade innan avregleringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffalakofot:

De små "apotek" som finns hos bensinstationer är öppna 24/7, vanliga apotek finns som har öppet till kl 22 alla dagar. Alltså en enorm förbättring.

Tillgängligheten på besiktningen var mycket dålig innan privatiseringen, ARÖDs hade drop in ett tag, men det krävde att man var där 1-2 timmar innan öppningstid, kön blev flera hundra meter. De slutade efter ett tag med drop in av naturliga skäl.

Anledningen till att staten inte valde att ha bättre tillgänglighet kan kort beskrivas såhär: All företagsverksamhet gör privata idkare bättre och billigare än staten pga inbyggda naturliga drivkrafter. Staten är helt enkelt dålig på att bedriva näringsverksamhet. De saknar överlevnadsincitament. Staten kan välja att erbjuda besiktning mellan endast 07-16 med få tider eller 07-22 med massor av tider. Det spelar ingen roll för staten, för en näringsidkare så är det allt, vilken privat besiktningsstation som helst hade nämligen gått under direkt om de hade samma dåliga service och tillgänglighet som staten hade innan avregleringen.

Min fetning och nej, kundnöjdheten var hög samt priset reglerat. Tillgängligheten kostar pengar.

Receptfria varor som får säljas i vanliga butiker är inga livsnödvändiga varor och är bara en mindre del av förändringen. Själva kärnverksamheten har de inte så mycket kontroll över då de själva inte kan påverka medicinpriserna eller sina marginaler.