Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

101@223? Det var bra. Lust att dela med dig av dina clocks och vilken miner du kör?

Tänk på att du behöver lika bra temperatur på minnet för att nå samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennaho:

Lite halvgömt på webbsidan tycker jag, går man in på buy crypto kan man därifrån hitta till sell crypto där man kan sälja till euro

https://www.binance.com/en/buy-sell-crypto?type=SELL

Tack! Det där funkade ju alldeles utmärkt.

En liten fundering dock. Hur räknar Binance på P2P egentligen? Alltså, nu när jag sålde BUSD fanns det två alternativ. Sälja direkt eller P2P. På P2P lockar Binance med typ tre gånger bättre betalt. Vilket, såklart, är helt orealistiskt om nu inte P2P helt magiskt kan tredubbla mina tillgångar (lockande tanke, men...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Beror lite på just nu känner jag... Just nu är det nästan värt att sälja kortet då dom ligger rätt högt i kurs.
4200+ får man ut utan större problem.

Kortet ger ca 1200 per månad (killgissar lite med siffror jag en gång hade i huvudet som förmodligen inte är exakt)

Så det är klart, dom pengarna du vill lägga får du tillbaka rätt fort. 170w ca drar kortet vid mining vill jag minnas att polaren hade.

Tror du räknar på RTX 2080Ti som ger detta om man räknar bort kostnaden för strömmen. Nästan som om man skulle börja själv men det går inte denna årstid.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tror du räknar på RTX 2080Ti som ger detta om man räknar bort kostnaden för strömmen. Nästan som om man skulle börja själv men det går inte denna årstid.

tror jag killgissade lite när jag testade lite snabbt med mitt 1080ti så var det riktigt hög utdelning. (betydligt högre än det som skrevs -el)

Permalänk
Medlem

1080 Ti ger ca 45-46 MH/s vid 170-175ish W
2080 Ti ger 60-62 MH/s vid 130-155 W

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

1080 Ti ger ca 45-46 MH/s vid 170-175ish W
2080 Ti ger 60-62 MH/s vid 130-155 W

9 april 2021 10:30
RTX 3080 ... = 69.92 kr/dag om elen kostar 1,5 kr (97.88 MH/s vid 224 W) ca: 2 100 kr/månad
RTX 2080 TI = 41.77 kr/dag ca: 1 253 kr/månad
GTS 1080 Ti = 28.56 kr/dag ca: 880 kr/månad

Källa: https://minerstat.com/hardware/nvidia-gtx-1080ti

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

9 april 2021 10:30
RTX 3080 ... = 69.92 kr/dag om elen kostar 1,5 kr (97.88 MH/s vid 224 W) ca: 2 100 kr/månad
RTX 2080 TI = 41.77 kr/dag ca: 1 253 kr/månad
GTS 1080 Ti = 28.56 kr/dag ca: 880 kr/månad

Källa: https://minerstat.com/hardware/nvidia-gtx-1080ti

Sure.

Jag tog de siffror jag själv fått när jag använt de olika grafikkorten. Tre olika 2080 Ti har fungerat ungefär likadant med undantaget EVGA FTW3 ULTRA som var markant mer strömsnåla än de andra två. Två 1080 Ti har jämförts och det ena var något effektivare än det andra, kanske skiljde det 5-10 W, jag minns inte exakt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

9 april 2021 10:30
RTX 3080 ... = 69.92 kr/dag om elen kostar 1,5 kr (97.88 MH/s vid 224 W) ca: 2 100 kr/månad
RTX 2080 TI = 41.77 kr/dag ca: 1 253 kr/månad
GTS 1080 Ti = 28.56 kr/dag ca: 880 kr/månad

Källa: https://minerstat.com/hardware/nvidia-gtx-1080ti

Du får ju dock ta alla dessa intäkter och halvera det för att räkna med skatt från inkomst. Så ett 3080 ger ca 1050 per månad enligt din kalkyl. Så innan man rusar iväg och köper ett 3080 för 14000 kronor så får man räkna med att det kan ta över ett år innan man får tillbaka insatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snowscar91:

Du får ju dock ta alla dessa intäkter och halvera det för att räkna med skatt från inkomst. Så ett 3080 ger ca 1050 per månad enligt din kalkyl. Så innan man rusar iväg och köper ett 3080 för 14000 kronor så får man räkna med att det kan ta över ett år innan man får tillbaka insatsen.

Beror ju lite på hur du sätter upp din mining, men om du ska ha det i en gamingdator och mina när du inte spelar så stämmer det, förutom att du först ska dra av 25% i egenavgifter och sedan lägga på inkomstskatt på det som är kvar

Har du en dedikerad rig så är det ju endast på vinsten efter kostnadsavdrag som du gör ovanstående för, vilket alltså i praktiken skulle innebära att du får in 100% fram till dess att insatsen är intjänad.

Permalänk
Medlem

Bara jag som fått rätt dåligt betalt från NH de senaste dagarna?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

I egenavgifter gissar jag att hårdvara inte inkluderad utan det är elkostnader?

Elkostnader och inköp av dedikerad utrustning är direkta kostnader, alltså: Intjänade pengar - Direkta kostnader = Vinst

Egenavgifter är i praktiken samma sak som arbetsgivaravgifter men då du är din egen arbetsgivare i det här fallet så kallas det för egenavgifter

Precis som på lön man får av arbetsgivare så skall det betalas både arbetsgivaravgifter och inkomstskatt på den vinst du gör i hobbyverksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Bara jag som fått rätt dåligt betalt från NH de senaste dagarna?

Jag tycker det ligger rätt stabilt nu, men undantag för några få toppar.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Bara jag som fått rätt dåligt betalt från NH de senaste dagarna?

Inte testat NH men både Binance och Ethermine har varit rätt tråkiga senaste dagarna. Svårigheten har dragit iväg rejält och belöningarna har varit små.

Permalänk
Medlem

Nära toppnivån nu.

Permalänk
Medlem

Ja senaste dagarna har sugit, ca 30-35% mindre eth per dag hos binance jämfört med förra veckan, så även fast ethen är högre har jag fått mindre SEK per dag Men de verkar ju standard. Hoppas nästa vecka blir bättre^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ja senaste dagarna har sugit, ca 30-35% mindre eth per dag hos binance jämfört med förra veckan, så även fast ethen är högre har jag fått mindre SEK per dag Men de verkar ju standard. Hoppas nästa vecka blir bättre^^

Jo just nu går det trögt. Bra att veta det är så för fler.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Inte testat NH men både Binance och Ethermine har varit rätt tråkiga senaste dagarna. Svårigheten har dragit iväg rejält och belöningarna har varit små.

Skrivet av PeoplesMC:

Ja senaste dagarna har sugit, ca 30-35% mindre eth per dag hos binance jämfört med förra veckan, så även fast ethen är högre har jag fått mindre SEK per dag Men de verkar ju standard. Hoppas nästa vecka blir bättre^^

Ja, tråkigt det är så. Om man har BTC sparat sedan innan är det förstås en bra tid att ta ut pengar.

Jag har efter lite letande och sökande kommit fram till att det billigaste (dessutom det snabbaste också) sättet att ta ut pengar från NiceHash är genom att skicka BTC till Coinbase och därifrån till Coinbase Pro och växla det mot euro sen ta ut det via min bank (använder Revolut). Då är det 0,5% avgift för valutaväxlingen plus 0,15 euro för att ta ut. Det är dock billigare att betala 1.45 euro i fast avgift hos NiceHash om man tar ut större belopp.

Det kostar dock 0,5% att växla hos Revolut nu på helgerna men tills det är vardag igen så kan man ha kvar de sin euro-plånbok där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Ja, tråkigt det är så.

Jag har efter lite letande och sökande kommit fram till att det billigaste (dessutom det snabbaste också) sättet att ta ut pengar från NiceHash är genom att skicka BTC till Coinbase och därifrån till Coinbase Pro och växla det mot euro sen ta ut det via min bank (använder Revolut). Då är det 0,5% avgift för valutaväxlingen plus 0,15 euro för att ta ut. Det är dock billigare att betala 1.45 euro i fast avgift hos NiceHash om man tar ut större belopp.

Ett alternativ kan vara att konvertera till ltc eller dash för att skicka till Binance och spendera med deras VISA. Avgifterna borde vara i samma ballpark.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ett alternativ kan vara att konvertera till ltc eller dash för att skicka till Binance och spendera med deras VISA. Avgifterna borde vara i samma ballpark.

Det låter bra men jag har just nu tre kort så det får räcka: Swedbank Mastercard, Klarnakortet och Revolut. Nästan så att jag är sugen på att byta från Swedbank då jag kanske hade gått miste om ett RTX 3080 för deras tjänster låg nere så länge och de allmänt sett krånglat för ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det låter bra men jag har just nu tre kort så det får räcka: Swedbank Mastercard, Klarnakortet och Revolut. Nästan så att jag är sugen på att byta från Swedbank då jag kanske hade gått miste om ett RTX 3080 för deras tjänster låg nere så länge och de allmänt sett krånglat för ofta.

Vet vad du menar, var nog samlat på mig över 10 olika kort själv. Men hade inte velat vara utan åtminstone ett kort där jag enkelt kan spendera krypto. Binance och crypto.com är de jag föredrar där iaf.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Vet vad du menar, var nog samlat på mig över 10 olika kort själv. Men hade inte velat vara utan åtminstone ett kort där jag enkelt kan spendera krypto. Binance och crypto.com är de jag föredrar där iaf.

Blir inte deklarationen väldigt komplicerad med många små transaktioner? Eller håller du dig till större köp? Har inte fått grepp om hur det här ska hanteras än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Blir inte deklarationen väldigt komplicerad med många små transaktioner? Eller håller du dig till större köp? Har inte fått grepp om hur det här ska hanteras än.

Jag använder koinly för det, så slipper jag räkna ut det själv.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Bara jag som fått rätt dåligt betalt från NH de senaste dagarna?

Nä, jag brukar ligga på runt 120kr/dag och nu ligger jag på runt 96kr/dag.

Förövrigt ligget mitt 3090 på 115MH/s, med 85% powerlimit, core på -300MHz (trorjagdetvar) memclock på +850MHz, gpupower på 280W, effektivitet runt 400 kH/W i AfterBurner.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ja senaste dagarna har sugit, ca 30-35% mindre eth per dag hos binance jämfört med förra veckan, så även fast ethen är högre har jag fått mindre SEK per dag Men de verkar ju standard. Hoppas nästa vecka blir bättre^^

För skojs skulle bytte jag nu från Ethermine till Sparkpool bara för att se om det blir någon skillnad i förtjänst.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

För skojs skulle bytte jag nu från Ethermine till Sparkpool bara för att se om det blir någon skillnad i förtjänst.

Hashrate på ethereum nätet är uppe i 6000Th/s gått upp närmare 1000 under mars månad. Det ökar svårighetsgraden ganska rejält så man får lägre utdelning.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Hashrate på ethereum nätet är uppe i 6000Th/s gått upp närmare 1000 under mars månad. Det ökar svårighetsgraden ganska rejält så man får lägre utdelning.

Under mars månad så gick hashraten från 419 TH/s till 486 TH/s, för närvarande så ligger den på 510-518 TH/s enligt etherscan.io..

Vet inte riktigt vilka siffror du hittat, men det stämmer att den gått upp rätt mycket senaste tiden (från ungefär 300 TH/s i januari)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Under mars månad så gick hashraten från 419 TH/s till 486 TH/s, för närvarande så ligger den på 510-518 TH/s enligt etherscan.io..

Vet inte riktigt vilka siffror du hittat, men det stämmer att den gått upp rätt mycket senaste tiden (från ungefär 300 TH/s i januari)

Säkert pga av alla 4090 kort som kom 1 april

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Under mars månad så gick hashraten från 419 TH/s till 486 TH/s, för närvarande så ligger den på 510-518 TH/s enligt etherscan.io..

Vet inte riktigt vilka siffror du hittat, men det stämmer att den gått upp rätt mycket senaste tiden (från ungefär 300 TH/s i januari)

Helt rätt var lite trött efter jobbet det var network difficulty jag var ute efter och blandade ihop saker
Network difficulty är ca 6.7p just nu och har gått upp från nånstans låga 5p sedan början på mars.

edit: ganska ny på det här

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Helt rätt var lite trött efter jobbet det var network difficulty jag var ute efter och blandade ihop saker
Network difficulty är ca 6.7p just nu och har gått upp från nånstans låga 5p sedan början på mars.

edit: ganska ny på det här

Ah! Makes sense 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Jag använder koinly för det, så slipper jag räkna ut det själv.

Vilken nivå har du på koinly? Newbie stöder 100 transaktioner/år. Men miner du på NiceHash t.ex så har man ju per princip 6 transaktioner/dag. Det ger ju över 2000 transaktioner. Eller kan man börja ifrån t.ex Coinbase när man för över sina assets ifrån t.ex NiceHash?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad