LG bekräftar uttåg från telefonbranschen

Permalänk
Melding Plague

LG bekräftar uttåg från telefonbranschen

De tidigare ryktena besannas och LG rycker nu sladden från telefondivisionen, men delar lever vidare i andra segment.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånande med tanke på dom beslut som tagits sista åren:
Konstiga och udda telefoner LG Wing. Nån som minns?
Bristande uppdateringar.
Är väl dom 2 punkter jag kommer på så här på rak arm.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Trist, de har alltid varit lite sämre än konkurrenterna de senaste åren.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Sony nästa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Sony nästa?

Tror inte det, Sony säljer mer än vad man tror... De har sin nischmarknad av dedikerade kunder...

Visa signatur

🖥---> Asrock Z170 Extreme4 • i7 6700k • 16gb ddr4 Corsair LPX • Asus RX580 4gb Dual • Corsair RM650x • Diverse SSDs • Fractal Design R5 • Sennheiser HD 599 •
📱---> Google Pixel 7 Pro 256gb Obsidian Black
📽---> LG C1 OLED 2021
🚗---> 9-3 TTid 180hk Vector

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öatmeal:

Tror inte det, Sony säljer mer än vad man tror... De har sin nischmarknad av dedikerade kunder...

Håller med, dom hade varit ett av märkena jag skulle valt mellan om jag skulle gå tillbaka till Android.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hade en LG G2 och de släppte aldrig en telefon igen som jag tyckte va något att ha, de hade problem med bootloops i flera generationer och vet inte om det någonsin blev fixat sen tyckte jag deras skin va bedrövligt, körde min LG G2 stock i max 1 vecka innan jag bytte till CyanogenMod.

Sen att de tog bort funktioner som bättre DAC + trådlös laddning i Europa gjorde inte saken bättre.

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte, här en mycket bra video i ämnet om varför de failat:

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öatmeal:

Tror inte det, Sony säljer mer än vad man tror... De har sin nischmarknad av dedikerade kunder...

Sålde de inte typ 500 000 år 2019 eller något? Kanske gått upp sedan dess men oavsett är det extremt lite.

Edit:
Förra året var det tydligen 400 000: https://www.androidauthority.com/sony-smartphone-sales-q1-202...

Toppmodellerna är fina men för dyra där de satsat på fel saker. 4k skärm t ex, vem bryr sig? Fortfarande inget med hög refreshrate, undermåliga kameror, mycket bloat, etc.

Nej jag ser ingen anledning att köpa Sony när konkurrenterna är billigare och bättre. 😶

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Sålde de inte typ 500 000 år 2019 eller något? Kanske gått upp sedan dess.

Ja, de säljer väldigt få telefoner, som faktiskt är okay! De borde snarare sälja fler.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av RVX:

Håller med, dom hade varit ett av märkena jag skulle valt mellan om jag skulle gå tillbaka till Android.

Nu kör jag inte Android längre, men utöver en Pixel är nog Sony den enda Oem jag skulle kunna tänka mig köpa numera.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk

Märken kommer och går. Så länge som det finns gott om utbud och det inte är bekanta som blir utan jobb så är det en naturligt utveckling. Lite som att när biltillverkaren Saab "försvann", så var det ingen större skada för konsumenter som letar efter en nybil. Men inte roligt för de som blev utan jobb. Sedan finns det alltid någon som kan säga de saknar, men det finns väldigt bra substitut.

När det gäller LG så har de det senaste gjort en massa konstiga prototyper som alla visste om att de skulle floppa, men de ville väl skapa uppmärksamhet, vilket de fick. Men de andra vanliga mobilerna var inget speciella och många butiker fokuserade på några märken och LG kom undan. De såldes ej direkt i sverige

Det mobilmärke som jag tycker är på störst frammarsch är xiaomi som vad jag vet var först med bluetooth 5.2.
Medans många av dagens flaggskepsmobiler för med det föråldrade Bluetooth Classic, med en lång fördröjning på kanske 100ms sekunder från att mobilen skickar ut ljud från ett spel tills att det kommer fram.

Det känns lite sådär att idag köpa en ny dyr mobil för runt 10 000kr och veta att den suger på att spela på. Och att troligen nästa version av alla bättre mobiler kommer med en helt ny ljudstandard som visserligen ens trådlösa hörlurar måste stödja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Sony nästa?

Sony Xperia är ju ändå ett mer välkänt varumärke och har god kvalitet, kamera och ljud (generellt)

Måste säga att jag aldrig har funderat på att köpa en LG telefon eller känner någon som har en heller.
Tror absolut inte de är dåliga annars.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Nu kör jag inte Android längre, men utöver en Pixel är nog Sony den enda Oem jag skulle kunna tänka mig köpa numera.

Ja, skulle nämna att det antingen skulle stå mellan Sony och Pixel 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det var trevlig med en tillverkare som testade lite annorlunda om än ofta mest lite smått konstlade funktioner. Det blev inte mer än Nexus 5 och en G3.

Permalänk
Medlem

Älskade min G6 med en ultrawide lins i bra kvalite , gick sen på G7-tåget, minskad vinkel på ultrawide och sämre kvalité.
Jag har själv kört massa Sonys innan LG, kanske också för att jag jobbade på Sony Mobile, men jag kände spontant att LG var en av få som också körde ganska cleant android precis som Sony. Jag gillade det med LG och tyckte också att man fick väldigt mycket mobil för pengarna. Betalade strax över 3k för G6 och samma för G7, det fanns inget som kunde konkurrera med det priset till den hårdvaran. Nu kör jag Xiaomi M1 10 och är ganska nöjd. Betalade inte mycket men oj vad mycket buggar och massa bloatware den innehåller. Tror jag ska testa Sony igen nästa gång, men då får man ta fram stora plånboken

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

Synd. Konkurrens är alltid trevligt, men just mobilbranschen är en av de få branscher där det är vettigt med konkurrens. LG har fokuserat på konstiga grejer och gimmicks, och fokuserat för lite på kvaliteten, men de har ändå släppt mycket roligt under åren.

De var de första med en tvåkärning processor i en telefon. https://en.m.wikipedia.org/wiki/LG_Optimus_2X
Vilket var kul, men också ett bra exempel på när LG misslyckades med kvalitetssäkringen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Sista bra luren jag hade från dem var LG G2. Ersattes med en LG G4 som initialt var ännu trevligare, men de övergav den telefonen helt typ ett år efter release.
Tror det var 15 månader efter release så var det slut på säkerhetsupdateringar. Mycket mer utlovades från LGs håll, men det kom liksom inte mer uppdateringar ändå.
Så får man inte göra mot sina kunder. Allt förtroendekapital tog slut där och då. Inga mer LGtelefoner.

Så de har väl grävt en grop för sig själva på den här fronten

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Inte förvånande, antalet intressanta telefoner har varit få. Har redan pratat om min gamla LG G3 tidigare men är en av favoriterna, trots dess många brister.

Sony nämns också, skulle nog aldrig köpa en mobil av dom. De Xperia jag petat på har inte imponerat. Största felet är dåliga skärmar och för höga priser. Eller superbudget.

Kommer bli svårt att byta mobil, den typ av formfaktor jag vill ha tillverkas inte längre. Möjligen någon kinesisk tillverkare då, känns som Android är deras marknad idag och där allt intressant också händer. Men jag är inte jättesugen på en Kina-mobil, än mindre iOS och sen finns inget kvar. :/

Permalänk
Skrivet av kawkstege:

Älskade min G6 med en ultrawide lins i bra kvalite , gick sen på G7-tåget, minskad vinkel på ultrawide och sämre kvalité.
Jag har själv kört massa Sonys innan LG, kanske också för att jag jobbade på Sony Mobile, men jag kände spontant att LG var en av få som också körde ganska cleant android precis som Sony. Jag gillade det med LG och tyckte också att man fick väldigt mycket mobil för pengarna. Betalade strax över 3k för G6 och samma för G7, det fanns inget som kunde konkurrera med det priset till den hårdvaran. Nu kör jag Xiaomi M1 10 och är ganska nöjd. Betalade inte mycket men oj vad mycket buggar och massa bloatware den innehåller. Tror jag ska testa Sony igen nästa gång, men då får man ta fram stora plånboken

Jag har en Xiaomi Mi 10T Lite och upplever inga buggar alls? Vad är det för buggar du har?

Däremot håller jag med om bloatware, även om det mesta går rensa bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Håller med, dom hade varit ett av märkena jag skulle valt mellan om jag skulle gå tillbaka till Android.

Skrivet av SleepstreameR:

Nu kör jag inte Android längre, men utöver en Pixel är nog Sony den enda Oem jag skulle kunna tänka mig köpa numera.

Ni som kan tänka er Sony, rootar ni och byter OS direkt eller?

Bra hårdvara men går ju inte att använda deras telefoner pga mjukvaran :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ni som kan tänka er Sony, rootar ni och byter OS direkt eller?

Bra hårdvara men går ju inte att använda deras telefoner pga mjukvaran :/

Använt en Sony telefon för några år sen, kommer inte ihåg modell. Plus att farsan behövde assistans med sin Compact 2. Är en del bloatware absolut, men ingenting jag direkt stördes av.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Var sjukt nöjd med nexus 4.
Videon som joakim länkade känns väldigt talande. LG känns inte. Nexus gjorde.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag har en Xiaomi Mi 10T Lite och upplever inga buggar alls? Vad är det för buggar du har?

Däremot håller jag med om bloatware, även om det mesta går rensa bort.

Jag har haft väldigt mycket buggar, men 10T Lite och 10 kör inte samma mjukvarversion och tidigare inte heller samma androidversion (svärmor har 10T lite) min bror har 10 Pro och även den kör ett helt annat spår på mjukvaran.

Jag har haft problem med att den hängt sig varje natt, så den startar om först när man tänder den. ganska jobbig bugg om man förlitar sig på den som väckarklocka. jag fick köra jobbmobilen som väckarklocka tills det löstes.

Vissa appar kommer inga notifieringar förrän jag öppnar själva appen. (nej det är ingen inställning som är fel)

Just nu är där en bugg i chrome där om jag skriver, tex ett inlägg på sweclockers så hoppar den helt plötsligt till någon sida/tråd man besökt tidigare, men om man i det läget klickar på hemskärmen och sen öppnar chrome igen så hittar den tillbaka till rätt ställe.
Efter senaste mjukvaruuppdatering så får jag inte längre notifieringar på min klocka.

finns massa andra småbuggar också som inte påverkar mig direkt så det orkar jag inte skriva ner.
Överlag är jag ändå nöjd med den, helt okej kamera, grym skärm även om jag hellre hade haft en som inte gick ner över kanten. jag fick den via en bra deal från min opperatör. Jag behövde inte betala något extra i månaden men jag behövde binda mig i 2år, jag har ändå haft samma operatör i 10 år så det rullar på som vanligt fast jag fick en "gratis" mobil.

måste också lägga till att jag haft bra respons från Xiaomi, jag har oftat skickat en utförlig felrapport till dom och de har svarat mig och tackat. tex med det där den hängde sig på natten där hade vi en bra konversation och jag hjälpte till att logga olika sekvenser, och efter ett par loggar och mail fram o tillbaka så skickades det ut en ny mjukvara som fixade buggen. Nu hade jag fördelen av att själv jobbat på sony mobile och således lite djupare kunskap som kunde vara till användning.

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Avstängd

Tråkigt. Jag gillade verkligen min G6, den hade en del fördelar jämfört med andra telefoner från samma tid, som att den inte hade någon kamera-bump, och hörlursutgång av hyfsad kvalitet (tyvärr inte med deras grymma DAC som inte släpptes här). Systemet var också rätt rent, väldigt standard Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Sista bra luren jag hade från dem var LG G2. Ersattes med en LG G4 som initialt var ännu trevligare, men de övergav den telefonen helt typ ett år efter release.
Tror det var 15 månader efter release så var det slut på säkerhetsupdateringar. Mycket mer utlovades från LGs håll, men det kom liksom inte mer uppdateringar ändå.
Så får man inte göra mot sina kunder. Allt förtroendekapital tog slut där och då. Inga mer LGtelefoner.

Så de har väl grävt en grop för sig själva på den här fronten

LG G4 ja, vilket j***a clusterf**k...milt sagt. Hade den telefonen, och precis som du säger så droppade dom stödet för den helt, skyllde uppdateringen av nästa Android version (kommer inte ihåg vilken version) på inkompatibel hårdvara eller nåt annat liknande BS.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tråkigt. Jag gillade verkligen min G6, den hade en del fördelar jämfört med andra telefoner från samma tid, som att den inte hade någon kamera-bump, och hörlursutgång av hyfsad kvalitet (tyvärr inte med deras grymma DAC som inte släpptes här). Systemet var också rätt rent, väldigt standard Android.

Min G6 rullar fortfarande, barnen har den som spelmobil även min G7 går vidare som spelmobil och den fick en mjukvaruupdatering för inte så längesen.

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kawkstege:

Min G6 rullar fortfarande, barnen har den som spelmobil även min G7 går vidare som spelmobil och den fick en mjukvaruupdatering för inte så längesen.

Jo, jag pensionerade bara min för att jag fick en dual-sim-telefon från jobbet så jag slapp bära runt på två. Tänkte faktiskt ge den till sonen att ha som en surfplatta typ, men han hade redan en surfplatta och verkar föredra den.

Permalänk
Medlem

Synd, hade en LG G7 som jag älskade innan min nuvarande. Kostade cirka 3500kr och fungerade sjukt bra för den pengen. Det jag gillade mest var nog att det fanns en 3.5mm port med groteskt bra DAC för att vara en telefon, AMP-delen var dock lite quirky då den sänkte effekten när lurar med låg impedans kopplades.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305