Excel summera endast tal från celler med både tal och text

Permalänk
Medlem

Excel summera endast tal från celler med både tal och text

Hej!

Jag sitter och försöker skapa ett Exceldokument där jag vill summera kostnader, jag lyckas inte summera cellerna jag vill, förmodligen för att de innehåller mer än bara siffror. Har letat runt på nätet men ej hittat något relevant. Är det någon här som kan förklara hur jag löser detta ?

Bifogar en skärmdump.

Jag vill alltså summera markerade celler till en enstaka cell.

Bild: https://ibb.co/GPsX2Wp

Permalänk
Medlem

Du får låta bli att försöka använda delsummorna utan istället ange alla cellerna som användes till de olika delsummorna.

Genom att inte ha en enda datatyp i cellerna [som du nu försöker summera] så har du typ gjort dom oanvändbara för vidare behandling/beräkning.

Permalänk
Medlem

Du kanske inte behöver ordet "Totalt" i samma cell. Om du ändå vill ha ordet med, kan du ju lägga den i den vänstra celler bredvid och ev. högerställa den. Sedan blir det ju vanlig summering: =SUMMA (B15+E15) o.s.v.

Olegh hann före.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur du löser så excel räknar ut bara siffrorna och skita i texten i samma cell, men det måste ju vara lättare att skriva "totalt:" i cellen innan och siffrorna i cellen efter som du gjort med de andra så slipper du bråka med texten.

Permalänk
Medlem

Jag förstår hur ni menar, det är jag som krånglat till det i onödan. Tack för svar !