Cooler Master NR 200 - SFF som ändå konkurrerar med de mer populärare chassit för en betydligt mindre peng

Permalänk
Medlem
Skrivet av helloween1978:

Har mitt bygge klart men är inte nöjd med Fuma 2 kylaren.
Idle ligger på drygt 54 grader och sen jag monterade den har jag fått ett störande tjutande i datorn.
Innan körde jag med originalkylaren till en Ryzen 3700x och hade idle mellan 38-45 grader.

Har nu bytt tillbaka till originalkylaren och lägre temps efter att ha testat ommontering av Fuma 2 tre gånger men ingen förbättring i temps med den och det tjutande ljudet finns kvar.
Försökt hitta vart ljudet kommer ifrån och enda jag kan gissa på är chipset fläkten på mitt Asus B550-i moderkort.
Började iaf direkt när jag monterat Fuma kylaren och det ljudet kommer direkt när jag startar nåt spel och försvinner när jag stänger ner spel igen.
Väldigt störande och hade inte det problemet innan jag testade Fuma 2 kylaren. Tyvärr är ljudet kvar nu trotts bytt kylare. Så får nog bli ett nytt moderkort om jag inte löser det och köpa en sluten vattenkylare istället.

Bytte själv till en Fuma 2 på en 5600x och jag är nöjd så jag är förvånad över att du är missnöjd. Vart hämtar den luften ifrån? Inne i chassit eller utifrån, när jag skiftade fläktarna på min förra kylare så att den suger in luft i kylaren utifrån så blev det en markant skillnad.

Permalänk

Min dator har börjat starta om sig när jag spelar RDR online. Kan gå någon timme/timmar sen bara startar den om helt utan förvarning. Har kollat temperaturen och verkar inte vara några problem, GPU ligger på ungefär 66-67 grader vid load och CPU på runt 50-55.

Är det så att 600w nätagget inte pallar helt dessa komponenter ändå när det belastas? :/

Corsair SF600 600W 80+ Platinum
3060ti
Ryzen 3900x
Gigabyte B550I AORUS PRO AX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiefpiggum:

Min dator har börjat starta om sig när jag spelar RDR online. Kan gå någon timme/timmar sen bara startar den om helt utan förvarning. Har kollat temperaturen och verkar inte vara några problem, GPU ligger på ungefär 66-67 grader vid load och CPU på runt 50-55.

Är det så att 600w nätagget inte pallar helt dessa komponenter ändå när det belastas? :/

Corsair SF600 600W 80+ Platinum
3060ti
Ryzen 3900x
Gigabyte B550I AORUS PRO AX

600W borde räcka till ett 3060ti...
Klockar du nått?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Då var min lilla rackare klar.

Gigabyte 550i aorus pro ax
Ryzen 5800
Samsung 970 evo 1tb
32gb g skill trident 3600
Arctic freezer 280 aio
Sf 750 psu
Msi 2080
Ett gäng ssd
Noctua 15mm i botten
Standard fläktar i toppen

Temp 65c i spel, toppar runt 78c i cinebench.
Har pillat lite i curve optimizer med volt och pbo.
Boostar fint över 5k.

Men ja det blev tajt!

Visa signatur

Mini ITX burken: CPU: Ryzen 5800x Moderkort: Gigabyte B550I AORUS PRO AX Kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 Ram: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB Grafikkort: ASUS 2080 PSU: Corsair SF750 750W 80+ Platinum Lagring: Intel SSDx3 2tb Chassi: Cooler master NP200 Tillbehör: Sennheiser HD595 Logitech G915 TKL Logitech G903, AOC 35GSYNC

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om en full ATX PSU (160mm) begränsar längd för grafikkortet eller hamnar den ovanför PCIe-sloten? Funderar på att sätta in ett Corsair RM850X V2 850W med ett Strix RTX 2060 (300mm), skulle det få plats?

Permalänk
Inaktiv

Hur är erfarenheten med RTX 3090 i detta chassi i forumet? Många av de fläskigare modellerna ska fysiskt få plats i chassit, men bara för att man faktiskt får in kortet behöver det inte vara en bra ide förstås.

Helkört med 3080, 3070 är för slö för min smak. Chansen att få tag i ett 3080 TUF OC eller FE är helkört, och dessa är ju väl beprövade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Är det någon som vet om en full ATX PSU (160mm) begränsar längd för grafikkortet eller hamnar den ovanför PCIe-sloten? Funderar på att sätta in ett Corsair RM850X V2 850W med ett Strix RTX 2060 (300mm), skulle det få plats?

Nä den har inte stöd för ATX som jag förstått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Är det någon som vet om en full ATX PSU (160mm) begränsar längd för grafikkortet eller hamnar den ovanför PCIe-sloten? Funderar på att sätta in ett Corsair RM850X V2 850W med ett Strix RTX 2060 (300mm), skulle det få plats?

Det blir nog svårt, hittade en bild här från en person som använder ett 150mm djupt nätaggregat med ett 232mm långt grafikkort och problemet blir att kablarna tar i grafikkortet om man har grafikkort längre än ca 240mm. Lär ju bli ännu svårare med 160mm djupt nätaggregat som du har. https://imgur.com/r/sffpc/CSTtQi7

Skrivet av Gustenrocks:

Nä den har inte stöd för ATX som jag förstått det.

Finns en atx-bracket att skriva ut i 3d-skrivare om man laddar ner filen från deras hemsida.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

@Bakgrund: Bra att veta, tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Det blir nog svårt, hittade en bild här från en person som använder ett 150mm djupt nätaggregat med ett 232mm långt grafikkort och problemet blir att kablarna tar i grafikkortet om man har grafikkort längre än ca 240mm.

Skrivet av pålis:

@Bakgrund: Bra att veta, tack för svar

Ja, asså det är klart det GÅR om man tvingar in den med mods. Men det är inte byggt för det. Jag antar att man skulle kunna sätta den på samma plats som det andra utan bracket med tejp eller band eller vad som. Men det blir inte utrymme för luftflöde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Ja, asså det är klart det GÅR om man tvingar in den med mods. Men det är inte byggt för det. Jag antar att man skulle kunna sätta den på samma plats som det andra utan bracket med tejp eller band eller vad som. Men det blir inte utrymme för luftflöde

Haha neee jag tror jag skippar den idén

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av pålis:

@Bakgrund: Bra att veta, tack för svar

Bracketen kommer att säljas som en officiell reservdel senare också, men det hjälper dig förstås inte här och nu Då hade jag nog letat upp en firma som 3d-printar produkter och köpt en print. Om du inte har en egen 3d-skrivare, förstås!

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Bracketen kommer att säljas som en officiell reservdel senare också, men det hjälper dig förstås inte här och nu Då hade jag nog letat upp en firma som 3d-printar produkter och köpt en print. Om du inte har en egen 3d-skrivare, förstås!

Hur mycket vertikalt utrymme beräknar ni med ATX-bracketen i högsta läget innan PSU:n slår i GPU:n? Har sett brackets på ebay men som andra nämnt i tråden verkar det onekligen lite tajt om man ska köra en 160mm PSU, med tanke på att kablarna bygger ytterligare på det

Permalänk
Skrivet av pålis:

Hur mycket vertikalt utrymme beräknar ni med ATX-bracketen i högsta läget innan PSU:n slår i GPU:n? Har sett brackets på ebay men som andra nämnt i tråden verkar det onekligen lite tajt om man ska köra en 160mm PSU, med tanke på att kablarna bygger ytterligare på det

Ska man köra atx så är nog ett icke modulärt utan sleevade kablar att föredra, för att kunna böja undan allt
Eventuellt att ett semi modulärt kan funka på samma sätt

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Ska man köra atx så är nog ett icke modulärt utan sleevade kablar att föredra, för att kunna böja undan allt
Eventuellt att ett semi modulärt kan funka på samma sätt

Tänker samma sak men generellt så verkar ATX PSU i detta chassi vara en dålig idé, även om det tekniskt sett går

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur är erfarenheten med RTX 3090 i detta chassi i forumet? Många av de fläskigare modellerna ska fysiskt få plats i chassit, men bara för att man faktiskt får in kortet behöver det inte vara en bra ide förstås.

Helkört med 3080, 3070 är för slö för min smak. Chansen att få tag i ett 3080 TUF OC eller FE är helkört, och dessa är ju väl beprövade.

Byggde precis klart min

Asus B550-I
Samsung 980 pro
Samsung 970 Plus
5800x
Noctua Chromax U9 + extra fläkt push-pull
sf750
3600mhz 32gb g.skill
Noctua chromax i taket som utblås

Tryckte in RTX 3080 Aorus master, den fyller hela botten, finns inget GPU-sagg när den ligger mot golvet
Nu blir gpun insug och det funkar riktigt bra
Jag fick skruva bort allt i botten och böja upp chassit lite försiktigt för att få in det

Ska testa mitt 3090 TUF när jag orkar. Då ska 2st 15mm fläktar få plats under som insug

För att svara på din fråga, 3090 är inga problem. Av min erfarenhet efter att ha testat (nu 9 kort) så är 3090/3080 lika varma.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Byggde precis klart min

Asus B550-I
Samsung 980 pro
Samsung 970 Plus
5800x
Noctua Chromax U9 + extra fläkt push-pull
sf750
3600mhz 32gb g.skill
Noctua chromax i taket som utblås

Tryckte in RTX 3080 Aorus master, den fyller hela botten, finns inget GPU-sagg när den ligger mot golvet
Nu blir gpun insug och det funkar riktigt bra
Jag fick skruva bort allt i botten och böja upp chassit lite försiktigt för att få in det

Ska testa mitt 3090 TUF när jag orkar. Då ska 2st 15mm fläktar få plats under som insug

För att svara på din fråga, 3090 är inga problem. Av min erfarenhet efter att ha testat (nu 9 kort) så är 3090/3080 lika varma.

https://i.imgur.com/4o93pHo.jpg
https://i.imgur.com/XHVuz4o.jpg

Snyggt, vilka temps får du på din 5800x? Antar att den tar luften inne i chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecc:

Snyggt, vilka temps får du på din 5800x? Antar att den tar luften inne i chassit?

Yes den tar luft från insidan och försöker flytta ut det bakåt, om inte takfläktarna suger ut det först..

Jag har testat original och eco-mode. Den idlar i 50c och flyger upp i 75 så fort jag öppnar typ chrome
Så jag har ändrat fläktkurvorna så de är knäpptysta upp till 65c, men störande att de ska sparkas igång så fort jag rör på musen..

Jag tycker ju att 5800x är lite varm. Har haft den i lian li pc-o11 mini med 360 aio + 3 in fläktar i botten och ändå ligger den på 80c

Till saken
Nu kör jag PBO med curve optimizer med -30 på all core stabilt
44-50c idle (tänk på att GPU fläktar är 0% så det finns inget insug under idle)
Fläktar går som max till 70%
Boostar glatt till 4851mhz
Spelar warzone med 3840x1600 max inställningar
GPU orört

CPU enligt GPU-Z:
Hoppar mellan 76-80c (maxat 82c)

3080 ligger på 2025-2040mhz helt ostört på 62-65c

timespy / port royal så ligger temps några grader lägre

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Yes den tar luft från insidan och försöker flytta ut det bakåt, om inte takfläktarna suger ut det först..

Jag har testat original och eco-mode. Den idlar i 50c och flyger upp i 75 så fort jag öppnar typ chrome
Så jag har ändrat fläktkurvorna så de är knäpptysta upp till 65c, men störande att de ska sparkas igång så fort jag rör på musen..

Jag tycker ju att 5800x är lite varm. Har haft den i lian li pc-o11 mini med 360 aio + 3 in fläktar i botten och ändå ligger den på 80c

Till saken
Nu kör jag PBO med curve optimizer med -30 på all core stabilt
44-50c idle (tänk på att GPU fläktar är 0% så det finns inget insug under idle)
Fläktar går som max till 70%
Boostar glatt till 4851mhz
Spelar warzone med 3840x1600 max inställningar
GPU orört

CPU enligt GPU-Z:
Hoppar mellan 76-80c (maxat 82c)

3080 ligger på 2025-2040mhz helt ostört på 62-65c

timespy / port royal så ligger temps några grader lägre

Jag rekommenderar att prova ta luften utifrån istället, nackdelen är såklart damm men jag märkte rätt stor skillnad då med den kylaren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CarlOscar:

Byggde precis klart min

Asus B550-I
Samsung 980 pro
Samsung 970 Plus
5800x
Noctua Chromax U9 + extra fläkt push-pull
sf750
3600mhz 32gb g.skill
Noctua chromax i taket som utblås

Tryckte in RTX 3080 Aorus master, den fyller hela botten, finns inget GPU-sagg när den ligger mot golvet
Nu blir gpun insug och det funkar riktigt bra
Jag fick skruva bort allt i botten och böja upp chassit lite försiktigt för att få in det

Ska testa mitt 3090 TUF när jag orkar. Då ska 2st 15mm fläktar få plats under som insug

För att svara på din fråga, 3090 är inga problem. Av min erfarenhet efter att ha testat (nu 9 kort) så är 3090/3080 lika varma.

https://i.imgur.com/4o93pHo.jpg
https://i.imgur.com/XHVuz4o.jpg

Nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecc:

Jag rekommenderar att prova ta luften utifrån istället, nackdelen är såklart damm men jag märkte rätt stor skillnad då med den kylaren.

Det låg på min to-do list

Nu satte jag ena fläkten som insug direkt från baksidan och andra fläkten som pull på höger sida
idle gick ner några grader och även load, i en stund. Efter 15-20min så hamna jag på samma temp

Nu har jag underklockat (inte bara undervoltat) CPU'n till 4000mhz @ 1,1v
Tappat 10% i syntetiska tester men märker ingen skillnad alls i t.ex. Warzone @ 3840x1600
Men idle ligger mellan 34-50 beroende på windows10 spöken
max temp efter 2h warzone 75c men låg runt 68-72 mest

Datorn är nu äntligen helt tyst när jag t.ex. öppnar program.
CS GO = knäpptyst

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Skrivet av mecc:

Bytte själv till en Fuma 2 på en 5600x och jag är nöjd så jag är förvånad över att du är missnöjd. Vart hämtar den luften ifrån? Inne i chassit eller utifrån, när jag skiftade fläktarna på min förra kylare så att den suger in luft i kylaren utifrån så blev det en markant skillnad.

Ursäkta sent svar.

Den hämtade luften inne i chassit och skickar ut den bakåt.
Har nu övergett Fuma 2 kylaren helt och sålde den till en arbetskamrat. Ommonterat den 6 ggr och provat vända fläktar osv till ingen nytta.
CPU går mycket varmare med den kylaren än Originalkylaren som jag återigen kör med temporärt.
Hade det inte varit för ljudnivån på originalet så hade jag nog kunnat vara helnöjd med den då den kyler förvånansvärt bra men ljudet är störande vid spelande.

Trist då jag gillade hur datorn såg ut med Fuma 2 kylaren men när idle temperaturerna låg 10-15 grader högre än med originalet så gav jag upp till slut. Kan vara nåt fel på kylaren kanske vad vet jag. Den som köpte den skulle testa den och se om han får samma och har han problem så tar jag det på garantin och hjälper han få en ny. Vi kör liknande setup han bara Ryzen 3800X och ett 3080 GPU.
Annars samma chassi.

Tror jag går på en sluten vattenkylare denna gång och fick se mig besegrad av den cpu kylaren.

Funderar på en https://www.inet.se/produkt/5323143/msi-mag-core-liquid-240r
Eftersom jag får montera radiatorn i botten och pumpmotorn sitter i just radiatorn på den.

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk
Medlem

be quiet pure loop har väl någon sådan där extern pump med. dock är det svårt att avgöra om den får plats i nr200, ser tajt ut.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Köpte mig ett zotac geforce rtx 3070 amp holo. Vid spel får fläktarna nästa jobba på max = ett jävla oljud från burken. Har ni också problem med värmen runt GPU ? Har inga fläktar i botten. Bara 2 st högst upp.

Permalänk
Skrivet av Bobokrull:

Köpte mig ett zotac geforce rtx 3070 amp holo. Vid spel får fläktarna nästa jobba på max = ett jävla oljud från burken. Har ni också problem med värmen runt GPU ? Har inga fläktar i botten. Bara 2 st högst upp.

Har inget nvidis kort utan ett PowerColor Radeon RX 6800 16GB Red Dragon gpu men det går svalt och ännu har jag inte sett kortet passera 70 grader.

Mitt problem är CPU'n.
Där av alla kylare jag testat får jag ingen ordning alls på temp. Byter snart chassi. Får ytterligare en cpu kylare på tisdag och gör inte den sitt jobb så blir det nytt chassi. Enda kylaren jag fått hyffsade temps med är originalkylaren till min ryzen 3700X.
Galet

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk
Skrivet av helloween1978:

Enda kylaren jag fått hyffsade temps med är originalkylaren till min ryzen 3700X.

Roliga är att jag har precis samma erfarenhet som du. Nu kör jag riktignog bara en 3600 i mitt bygge, men hadde en Wraith liggandes, så byggde med den för att få den upp att köra.

Temps har dock varit så bra att jag inte ens har tänkt på att ta jobbet med att byta ut den och har sett flera andra nu melda det samma.
Själv med glas-panelet presterar den helt okej.

Permalänk
Skrivet av helloween1978:

Har inget nvidis kort utan ett PowerColor Radeon RX 6800 16GB Red Dragon gpu men det går svalt och ännu har jag inte sett kortet passera 70 grader.

Mitt problem är CPU'n.
Där av alla kylare jag testat får jag ingen ordning alls på temp. Byter snart chassi. Får ytterligare en cpu kylare på tisdag och gör inte den sitt jobb så blir det nytt chassi. Enda kylaren jag fått hyffsade temps med är originalkylaren till min ryzen 3700X.
Galet

Skrivet av RunRookieRun:

Roliga är att jag har precis samma erfarenhet som du. Nu kör jag riktignog bara en 3600 i mitt bygge, men hadde en Wraith liggandes, så byggde med den för att få den upp att köra.

Temps har dock varit så bra att jag inte ens har tänkt på att ta jobbet med att byta ut den och har sett flera andra nu melda det samma.
Själv med glas-panelet presterar den helt okej.

Vad har ni för temps? Och @RunRookieRun vad har du för mobo?

Tänkte om det är något på moderkortet som underlättar med luftflöde på sig rakt ned..?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av helloween1978:

Mitt problem är CPU'n.
Där av alla kylare jag testat får jag ingen ordning alls på temp. Byter snart chassi. Får ytterligare en cpu kylare på tisdag och gör inte den sitt jobb så blir det nytt chassi. Enda kylaren jag fått hyffsade temps med är originalkylaren till min ryzen 3700X.
Galet

Det är inte så att större kylare tar i lite lite i kylflänsen bak mot IO-plåten på moderkortet så det inte blir klockren kontakt med CPU? Jag vet inte om jag inbillade mig men upplevde det med min Fuma 2 och mitt auros-mobo. Nu höll sig temperaturerna OK ändå, men inte optimalt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobokrull:

Köpte mig ett zotac geforce rtx 3070 amp holo. Vid spel får fläktarna nästa jobba på max = ett jävla oljud från burken. Har ni också problem med värmen runt GPU ? Har inga fläktar i botten. Bara 2 st högst upp.

Tvärtom.. aldrig haft så bra temps.

Efter 5 min i furmark ligger mitt 3080 Tuf OC med 110 mhz oc på ca 61-65c beroende på cpu-belastning.

har en slim 120 i bott som är inkopplad med en lownoise-adapter så tror inte den gör så mycket. Fläktarna går vanligtvis på ca 50% så den i botten snurrar nog i närmare 25%.

Topp vänster fläkt suger in luft och topp höger trycker ut den. Har även en 120mm som sitter ovanför grafikkortet till höger om cpu:n som blåser ut luft, den är monterad på sidoplåten. Min Noctua U12s suger in luft från baksidan av chassit.

Ska kanske tilläggas att min dator hänger på väggen med absolut ingenting under. När min dator stod på ett bord och sög in luft som blev varm så hade jag mycket sämre temps.

https://i.imgur.com/j6PQiqZ.png

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Tycker fuma 2 kyler fint och då tar den luften inifrån ett varmt 3080. Men framför allt är den helt tyst, blev galen på originalkylaren till Ryzen 3600. Vad har ni för temps egentligen ni som har problem? Sålänge CPU aldrig når typ 90 grader så är det ju lugnt?