Fira World Backup Day – vinn maffiga hårddiskar från Seagate

Permalänk
Medlem

Min far hade en disk med jobb där axeln gick av. Lät som en navkapsel på ett betonggolv ungefär.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Något som jag kallsvettigt kan vakna upp av är ett DH minne.
En gång i tiden åkte man till DH dels för att spela ett och annat spel och... ja.. backa upp varandras filer.
Problemet var att mina hårddiskar var fyllda till tvären, men! Jag har köpt en extern hårddisk som jag hade för backuper.
I och med att jag hade nästan 500gb ledigt på en disk som jag i mina unga naiva ögon "inte använde" packade
jag ner denna och begav mig till Jönköping. "Vad är det värsta som kan hända?"

Jo! Andra dagen så blev någon antagligen rushad i StarCraft och slet ut sina grejer från grendosan, min externa hårddisk med.
Likt en slangbella slängde strömsladden iväg disken ut över folkmassan.

De sekunderna som disken flög är de längsta i mannaminne.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

I början på 20-talet hade jag köpt delar till en dator från dåtidens gigant på marknaden, datorbutiken.com. Efter ett år dog disken efter en fest där alla ville ladda ner sin favorit musik via Napster. Jäkligt tråkigt då allt fanns på den, bilder, musik, spel mm. Kontaktade datorbutiken som hänvisade till disktillverkaren som hade en 3-års garanti. Fyllde i ett formulär på tillverkarens hemsida och fick godkänt för utbyte. Disken skulle skickas till Nederländerna. Iväg till ICA för att skicka disken, kommer hem sen och tittar på kvittot och inser att jag betalat frakt till Afghanistan! Kutar tillbaka till butiken nervös över att disken även skickats dit. Väl där så framkommer det att jag betalat frakt till Afghanistan men paket är på väg till Nederländerna, det lustiga var att frakten till Afghanistan var billigare än till Nederländerna. Efter 1.5 nervösa veckor (man kunde inte spåra sitt paket då) kom en ny disk.

Permalänk
Medlem

Jag var 17 år och skulle lyfta familjens datorer från Windows 95 till 98. Min syster var i slutklämmen på hennes specialarbete (mindre variant vi hade i 9an, inte gymnasiets). Självklart dör min backuphårddisk i processen och hennes arbete försvinner inklusive alla dokument mm. Jag spenderade dagar med att försöka återskapa det, allt förgäves.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Min värsta förlust är när jag köpte en WD MyBook och flyttade alla bilder och filmer som jag tagit under 10 års tid till den nya externa hårddisken. Givetvis så var jag så smart att jag rensade min interna diskar från allt det data som jag tidigare flyttat. Senare samma dag så skulle jag städa mitt rum. Denna städövning resulterade i att den nyinköpta externa hårddisken åkte i backen vilket resulterade i alla bilder och filmer blev oåtkomliga för all framtid. Total så blev det en data förlust på nära 4TB.

Permalänk
Medlem

För mer än 10 år sen jobbade jag som VMware konsult. Bolaget var relativt litet men ägdes av ett företag med 10000+ anställda.

En av tjänsterna man sålde var Virtuella Maskiner åt flera andra företag. Jag var en av två huvudansvariga för miljön där VMarna körde, samt dess centrala lagringssystem; ett (redan då!) gammalt Fiber Channel SAN.

Chefen för vår avdelning var mycket "kostnadsmedveten". Ju mindre pengar vår avdelning spenderade, ju mer personlig bonus fick han av bolaget. Det gick alltså fint för honom att spara in på garanti, serviceavtal .... och ordentlig VM backup.

En natt (såklart) kraschade nästan samtliga VMs i SANet och jag och mina kollegor blev kontaktade för att reda vad som hänt. Det fanns ingen backup annat än på filnivå och inget serviceavtal på själva skrotet som pajat. När vi väl insåg det infann sig en känsla som jag fortfarande minns!

Det hela slutade med att jag jobbade runt 24h i ett sträck (natt-dag-natt alltså ) med att installera om VMs från scratch och återläsa backup på filnivå för databaser, mailsystem osv. Att det alls fungerade är ett rent under! Kundernas reaktion på morgonen fanns det inte nån tid att tänka på.

Efter haveriet köptes en mjukvara in för att göra online backup av alla VMs varje natt ;).

Permalänk

När min mormor dog min mamma hade alla bilder på en disket, jag och brorsan spelade arg igår empires, mamma lagade mat och diskade och tvättade, pappa höll på med 3-fas vedklyven, när säkringen går och hela huset blir svart, varav datorn fick en backspänning så den brände hela disketten, shit minns det som igår och that moment med morsan och alla bilder på mormor då hade det varit perfekt med en stor backup HDD!

Permalänk
Medlem

Jag hade en 500GB SATA disk på den tiden som nätaggen inte hade SATA-strömkontakter så jag använde en Molex till SATA-kontakt. Tyvärr hade jag glömt att koppla adaptern till nätagget när jag hade mekat färdigt i datorn.
Men så kom jag ihåg det häftiga med SATA, man kan ju hotswappa dem, så det enda jag behövde göra var att koppla ihop adaptern som satt i hårddisken med strömkontakten från nätagget!
Sagt och gjort lägger jag mig ner på golvet framför datorn under bordet, för vem orkar dra fram datorn för att bara koppla ihop två sladdar? In med händerna i datorn fumlar runt och får tag på två molexkontakter och börjar försöka koppla ihop.
Tyvärr så går det att få ihop en molexkontakt upp och ned, alltså så att minus möter plus och plus möter minus. Det slutade med att det sprakade till, luktade bränt och att en kall kår for längs ryggen. Som tur var hade jag en exakt likadan disk som jag kunde transplantera kontrollerkortet ifrån men det var några svettiga timmar innan man fått tillbaka datan.

Permalänk
Medlem

Min värsta dataförlust måste varit när jag någon gång under tidigt 2000-tal köpte en ny hårddisk för att min dåvarande började klicka och visa taskiga SMART-värden.

Under ett gäng nervösa timmar så migrerades alla filer över till den nya disken och allt gick smärtfritt! Allt var frid och fröjd, jag pensionerade den gamla disken som mer eller mindre kollapsade efter överföringen. Murphy har dock inte glömt mig... 2-3 veckor senare STENDÖR den nya disken utan förvarning och allt var borta

Så kan det gå när man som ung spoling vill utnyttja lagringsutrymmet till max istället för att ha backups/redundans.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

För ett gäng år sedan så fick jag i uppdrag av en god vän att se om jag kunde rädda deras hårddisk. Den hade slutat dyka upp när de kopplade in den i datorn och som vanligt ställde jag lite följde frågor för att luska ut ungefär vad det är som hänt med disken för att veta vad för åtgärder jag behöver ta innan jag kopplar in den i datorn för att göra ett tappert försök att rädda något.
De hade varit lite vårdslösa med den, den hade t.ex. fått guppa runt(!) i sittbrunnen på deras båt på semestern, visst det var en SEAgate disk men inte har den på havet att guppa runt..., och efter den sedevanliga uppläxningen om hur man bör hantera en mekanisk disk så tog jag emot den och la in den i en ESD-påse och så in i frysen över natten.
Återställandet går utan några större problem, det visade sig att disken var i helt okej skick men att USB-bryggan i den hade gett upp, win tänker jag! Det här blir lättförtjänta pengar.

Koppla in disken utanför sin kabinett, snurra upp ddrescue och låt datorn arbeta och få fram allt och gå och ta siesta i några timmar (okej, det tog lite längre tid än en siesta men ändå...). Drar iväg till lokala webhallen och fixar en ny extern disk och kopierar all data till den och hör av mig till vännen att de kan komma och hämta den. De skulle komma till helgen (det här var mitt i veckan). Sen var olyckan framme, jag hade tyvärr lagt disken på tv-bordet och hunden hade kommit åt den, det var lååååånga sekunder den tid det tog att säga till hunden att ge fan i den där mackapären och få tag på den, tack och lov var disken oskadd, puh tänkte jag.
För att undvika att hunden kom åt den igen så la jag den på ett Bra Ställe(TM), bara för att någon timme innan vännen skulle komma och plocka upp den ha ner den hårt i backen från en ca 1.5m hylla när jag glömt bort att jag lagt den där och skulle komma åt något som låg bakom den... Den var som förväntat helt stendöd, ack och ve!

Det var bara att skamsen ringa till min vän och förklara att "I fucked up" och att de fick vänta en dag till för att jag skulle iväg och köpa en ny hårddisk att kopiera in allt på (tack och lov har jag en gammal vana att inte radera någon artefakt från "räddningsarbetet" förrän en månad efter att kunden fått tillbaka sin disk och kan verifiera att de kan komma åt allt)... Där försvann hela vinsten av jobbet men vad ska man göra när man själv råkat klanta till det på exakt samma sätt som man läxat upp kunden att _inte_ göra?

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

När min 850MB hårddisk pajjade slutet av 90-talet och mina Diablo saves försvann och därmed alla mina chars och gear som jag lagt hundratals om inte över tusen timmar på. Blev så stor chock att jag inte spelat Diablo 1 sedan dess.

Permalänk
Medlem

Detta hände mig för en massa år sedan i samband med att jag flyttade in med min dåvarande flickvän. Vi hade varit vänner i några år innan vänskapen övergick till ett förhållande. Vi bestämde att jag skulle flytta in till henne. Sagt och gjort, tog mitt pick å pack 70 mil inklusive min dator självklart.

Efter en tid började förhållandet gå knackigt och det visade sig att hon inte längre ville vara tillsammans. Men denna nyhet kläcker hon inte förrän jag åkt till ett par kompisar på "mini-semester". Min dator är ju självklart kvar hos henne och hjärtekrossad som jag var ville jag inte ens åka tillbaka för att hämta den. På en av diskarna fanns ALLA bilder sedan 10 år tillbaka. En massa gamla CS-filmer man gjorde back then. Bokstavligt talat allt digitalt jag sparat på mig under 10 års tid. Nu i efterhand inser man kanske hur dum man var som inte åkte dit och bara hämtade den. Men man lärde sig efter det att ha backuper på flera ställen ifall nåt riktigt illa skulle hända med en kära dator och dess information.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Försökte städa upp min backup en gång, men den överlevde inte hård disk.

Permalänk
Avstängd

Det var sista dagen på mitt första heltidsjobb.

Jag var i sorg över att mitt sommarjobb inte skulle fortsätta, och städade ur mitt kontor.
Mitt kontor, åh mitt älskade hörn på kommunen.
Det var här jag med ihärdigt sinne hade byggt en figur av pennor och gummisnoddar, och druckit många koppar kaffe.

Med mig hade jag min kära Intel 660p 1TB.
Jag hade fått slipa på mina fotogrammetrikunskaper, och sådana projekt kan bli ganska maffiga med både fotomaterial och 3D-modeller
Hemdatorn huserade en Seagate Barracuda 4TB, och snål som jag var så gick allt det utrymmet till filmer och... Andra viktiga saker...

Men att göra en backup av min arbetsdisk föll mig inte in.
Märk väl att detta även var den disk jag hade alla mina favoritspel på, då min interna SSD endast är på 500GB och endast används till CAD-program, Blender och annan produktiv programvara.

Djärv som jag var så drog jag ut kabinettet ur datorn, utan att göra säker utmatning som en ansvarig nörd.
Det har alltid fungerat utan problem förut, ända sedan jag köpte min första 8GB sticka som tioåring.

Jag kommer hem med allt pyssel och knåp, och sätter mig ner för att spela.
Disken dyker inte upp i utforskaren.

"Jaha, det hände till slut ändå. Jag kanske får formatera om den..." tänker jag.
Men det går inte.
Datorn hittar med nöd och näppe att kabinettet, ett ROG Strix Arion, är inkopplat.
Men det är tomt, påstås det.

Jag försöker allt, och känner svetten börjar rinna.
Jag sätter den lilla NVMe-stickan på moderkortet, men ingenting syns i BIOS.
Jag har mördat min SSD.
Jag har i kallblodig obetänksamhet dräpt själva ramverket till mina arbetsmemoarer, och dessutom hundratals gigabyte av spel.

Spelen fick jag ladda ner igen, med viss möda, på mitt mobila internet.
Tack och lov för 4G.
SSD:n fick jag åter på garanti.
Men de koordinatsatta markmodellerna jag hade kunnat visa vid framtida arbetssökande var för evigt borta.

Detta hade aldrig hänt om jag hade haft en större hårddisk och kunna göra en full backup.

Permalänk
Avstängd

Rent tekniskt inte min dataförlust men för ett par år sedan så var jag i desperat behov av en USB-sticka så jag frågar en kollega om jag kunde låna hans en kort stund varpå han svarar "Ja.. men du gör inget dumt nu på den där stickan ligger alla foto jag tagit de senaste tio åren typ" tyckte det lät helt sinnes men jag var ju desperat och vad kunde gå fel liksom men ack så fel jag hade för så fort jag satte i USB-stickan i min dator och samtidigt la handen på chassit fick jag en stöt och ingen ny enhet hittades av Windows.. fick aldrig liv i den igen.. stämningen på kontoret blev aldrig riktigt sig lik igen efter det.

Permalänk
Medlem

Min värsta förlust va nog runt senaste julen.

Sonen +1år peta omkull ett glas med julmust rätt ner över en server som vi hade alla familjebilder med mera på.
1 av 3 3TB toshiba diskar gick att rädda resten åkte va bara köra till skroten.

Disken som klara sig hade dock drygt 50% av bilderna , Framtidsplanen är att ha allt på minst 2 olika ställen.
Man lär sig av sina misstag , Eller av barnens misstag :/

Permalänk
Medlem

Kraschen: (Musik, Teddybjörnen Fredriksson)

För länge sen, jag var bara 40 år
Fick jag en hårddiskkrasch total.
Jag fick panik, vad ska jag göra nu
Det fanns ju massa data där.

Klättrade på väggarna, slet mitt korta hår,
Jag såg världens undergång och mitt liv var plötsligt slut.
Det fanns ingenstans att gå, ja känslan var brutal
En gång var den fylld av allt men nu fanns ju inget kvar.

Men så en dag, fick jag en ljus idé
Jag googlade och fann ett svar
Ett fint program, som kunde rädda mig
Jag chansade och häpnade

Fjorton dagar scanna det och det rulla på
Hitta nästan alltihop och min glädje den var sann
Gamla disken från Seagate, ja den tugga så
Att min data kom tillbaks och jag åter lugnet fann.

---------
Lite grovt förenklad historia förvandlad till en sång. Ja, det var verkligen en Seagate-disk och den tvärdog utan någon som helst indikation att den var på väg. Inte ens i BIOS fanns den men jag hittade ett program som hette GetDataBackForNTFS som av någon anledning kunde se disken. Den stod verkligen och scannade disken i två veckor och nästan allt från disken hittades, sedan tog det ytterligare ett par dagar att kopiera över det som gick till en annan disk. Tack och lov hade jag en extra dator som fick stå och göra jobbet för den tog över precis allt så gick inte göra något annat under tiden. Lyckades rädda ungefär 90% av allt som jag tyckte var viktigt så jag kom ur historien med andan ur halsen. Efter det lärde jag mig att göra regelbundna backuper på allt viktigt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Detta var 2002 och jag skulle partitionera om min polares HD med alla hans noggrant organiserade mp3 musik som han hade samlat på sig under flera år. Runt 500gig mp3

Partitioneringen stannade... Trodde jag. Och efter 30 min hade gått, samt utan att något hade hänt. Startade jag om datorn.
Biiig mistake. partitioneringen hade troligtvis snurrat utan att vi såg det. Allt var nu förlorat. Nästan så min polare skulle ge mig stryk hehe

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Hua... Nu ska en last komma fram i ljuset. För ca 15 år sedan så spelades det in en vuxenfilm på en mobiltelefon. Där flera parter va inblandade och efter en blöt fyllekväll på en skidanläggning fick för mig att kasta just den telefonen i ytterväggen.
Vaknade upp dagen efter och insåg vad jag gjort kvällen innan, springer dit.. Där ligger mobilen kvar men.. minneskortet är urplockat. Har alltid haft en isande känsla att en vacker dag kanske man skulle få se sig själv någonstans.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600
Moderkort: Gigabyte B550
Minnen: G.Skill Trident Z 2x8gb 3600mhz
GPU: MSI RX6800XT GAMING X TRIO
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Permalänk
Medlem

Min värsta dataförlust är nog från den rekordvarma sommaren 2014.
Jag och min sambo flyttade ner till Stockholm över sommaren för jobb, skaffade oss en till hundvalp när vi var där.
Jag hade precis börjat gå över till backup i molnet på min iphone. En varm sommardag när jag väntade på ett samtal från veterinären så la jag telefonen i badbyxorna och sprang ner till bryggan för att bada, självklart med tanken att "den ska jag lägga på bryggan så jag hör när det ringer". Tio sekunder senare har jag helt glömt bort att telefonen är i byxan och samtidigt så utmanas jag att simma ut till en boj och tillbaka, dyker i och simmar ut. Längst ute vid bojen stannar jag upp för en sekund och känner att badshortsen är lite väl tunga, -"F*N". Simmar snabbt tillbaka, plockar upp telefonen och ser hur skärmen slocknar.

Självklart så hade jag ju övertrasserad datamängden som molnlagringen kunde hantera och hade då inte gjort backup på bilderna i telefonen sen flera månader tillbaka. Dvs jag tappade bort ALLA valpbilder förutom de få som man laddat upp på sociala medier.
Grämer mig än idag för detta.

Permalänk
Medlem

För ca 10 år sedan gick jag en kurs på universitetet som sträckte sig över en hel termin där vi i en grupp om 8 personer skulle designa och utveckla en prototyp till en app att användas av räddningstjänsten. Den viktigaste artefakten ut ur detta projekt var, i likhet med de flesta andra kurser, en tjock rapport och när kursen började närma sig sitt slut hade vi tillsammans lyckats prestera ca 50-60 sidor material om jag inte missminner mig.
Rapporten var skriven i Microsoft Word och delades mellan oss i gruppen med en tidig version av dropbox.
Nu till problemet. Det var eftermiddag dagen innan slutinlämning. En av gruppmedlemmarna som vi inte ska nämna vid namn skulle göra några sista ändringar i rapporten. Detta gjordes med hjälp av OpenOffice till mac och det är här någonting går riktigt galet.
När hen sparar rapporten i OpenOffice så försvinner ALLA mellanrum och enterslag i hela rapporten. Detta upptäcker vi alltså kvällen innan inlämning. Vi fick sitta hela natten och manuellt sätta tillbaka alla mellanrum och radbrytningar. Om jag någon gång önskat att jag haft en ordentlig backup så var det då. Nu har det gått så lång tid att det mest är ett kul minne, men lärdommen kommer jag ha med mig resten av livet

Permalänk
Medlem

För att vara ärlig, jag har nog aldrig haft problem med någon större förlust,
När datorn kraschat har Det bara varit och starta om...
Däremot har jag låst mig ute ifrån min NAS... så där finns en del att återfå... någon gång, kanske....

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem

När jag var runt 12-13 år så gick en hårddisk i datorn sönder. Det fanns inte så mycket värdefullt på den, utan den användes för spel som jag kunde installera om på nytt. Så jag tog ur hårddisken och tänkte nyfiket "Eftersom att den ändå är trasig så kan jag ju passa på att plocka isär den för att se hur allt ser ut inuti". Plockade isär den, disken var blank som en spegel, och jag lyckades även utvinna två starka magneter från den. Coolt! Tänkte jag. När jag sedan startade upp datorn så bootade inte Windows. Jag hade slitit ut och plockat isär den fungerande systemdisken!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Har haft turen att aldrig lida någon [permanent*] data förlust, trotts en massa hårddiskar införskaffade över åren.

Jag var väldigt nära en gång dock.
Hade en extern 500GB disk jag brukade ha med mig datorväskan, hade både lite nytta och lite nöje på den.
Den gav upp på ett himla skumt vis efter ca 1år:
Något hade blivit väldigt korrupt med kontrollern, så om du kopplade in den i en dator så frös alltid hela filsystemet efter att den tuggat i ca 15 sekunder. (Jag vet att många nog tänker att det fanns något virus, men så var inte fallet.)
Bara delar av hårdvaru-informationen gick att läsa i enhetshanteraren, och om jag drog ut disken så började filsystemet typ funka igen. Jag testade även tålmodigt att låta den sitta inpluggad 2h för att se om den bara behövde extra tid på sig men icke...
Prövade olika datorer, och försökte hitta olika sätt att få den att leva men gav upp efter 1 dag.

Som tur var hade jag backups på det mesta som fanns där, tappade några saker från de senaste dagarna samt lite mindre viktigt jox. Så jag slängde in disken i en bokhylla bland annan elektronik o skrot. Gjorde några nya försök då och då under de närmaste månaderna, men alltid samma resultat. Så jag gav upp helt, slängde tillbaka den i bokhyllan och mer eller mindre glömde bort den.

1½ år senare råkade jag snegla på den och pluggade in den igen på måfå / av ren nyfikenhet.
Datorn blev till sirap när jag försökte komma åt den, och den tuggade i 20-30 sek... men lo-and-behold, jag kom faktiskt in!
Filsystemet var långsamt, men det funkade! Började kopiera över lite mappar med några av sakerna jag aldrig tagit backup på. Överföringen gick nog i flera hundra fantastiska KB per sekund, men efter många många timmar hade jag tillslut lyckats få tillbaka allt. xD

Har fortfarande kvar disken som ett hemligt vapen om jag vill sänka en kollegas dator någon gång som ett prank (använde den aldrig dock).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Min värsta dataförlust är jag inte förlåten för än. Visst, man har råkat ta bort presentationer, filmer, klipp osv på jobbet eller plugget, råkat radera forskning man lagt en vecka på att samla ihop data på osv eller krypterat 200GB personlig data med ett lösenord man sedan glömt... Men vem i världen är det man absolut inte vill göra besviken? Å vad älskar denna personen mest av allt? Jo, givetvis ens mamma och givetvis barn eller barnbarnen. Tänk er en mamma med 5 barn som fyllt 60 år och där barnen flyttat ut och lever sina liv, å helt plötsligt fått en skänk från ovan och barnbarn, å kan fortsätta ha massa småbarn omkring sig.

För cirka 10 år sedan fick min bror sitt första barn. Ett år senare på dagen fick han sitt andra barn. Under de kommande åren så åkte framförallt min mor från Blekinge till Dalarna för att träffa dem, 70 mil enkel resa. Vi pratar om en hel dags effort, stanna över helgen, sen hem. 2 dagars bilresa för 2 dagars barnbarns-mys. De reste även utomlands, var med på bröllop i fina utstyrslar, kalas, första dagen på dagis osv. You name it, hon var där. I tid och otid. Allting dokumenterades givetvis (förutom själva födseln, tack och lov!) och jag fick nästan veckovis lägga in bilderna på hennes dator då hon har exakt noll kunskap själv. Vi pratar om bäbisar med sylt över ansiktet, videos på när de tar sina första stapplande steg och massa "roliga" saker som de säger som egentligen bara en farmor kan tycka vara roligt. ALLT dokumenterades, inte alls som på min tid där man i bästa fall har något flåtigt kort tagen med analog kamera och ett finger i hörnet som naggas över tid med all dess charm utan högupplösta systemkamera-bilder. Givetvis insåg jag problem med att ha alla bilder på en och samma dator (man har ju själv tappat värdefulla saker förr i tiden) och just den datorn var dessutom extremt seg och behövde.. ja, formateras. Jag insisterade på att rensa upp datorn, svor dyrt och heligt att bilderna skulle sparas och lagras på inte bara ett utan två ställen och att det inte fanns några risker alls. Det var alltså jag som tog initiativet till rensningen. Den duktiga sonen skulle minsann vara räddaren i nöden och arbeta proaktivt, här ska det backas upp! Här ska vi minsann inte förlora några bilder eller filmer!

Sagt och gjort. Jag lägger över allt på en bärbar hårddisk, dubbelkollar att allt kommit med och rensar datorn. Kollar en gång till (för vem fan vill råka ta bort allt?). Vill dessutom vara noga så jag använder ett externt program som dessutom skriver över allt så att det vid fel händer inte finns bilder att återkalla). Här ska minsann inte någon skum typ som letar i containrar hitta en hårddisk om 10-15 år och försöka återställa massa tveksamma bilder som bara en farmor kan ta på sina barnbarn. Med det sagt, allt flyter på felfritt, raderas och windows installeras igen. Klart, finemang! Den duktiga sonen har nu rensat datorn, backat upp bilder (och sorterat i mappar efter år) och dessutom raderat spåren efter bilderna på datorn om den skulle råka bli snodd. Allt på en krypterad extern hårddisk. Den duktiga sonen av fem barn är redo att ta emot en klapp på axeln, en kaka och kanske ett par matlådor. Startar datorn för att kontrollera att allt finns kvar och fungerar som det ska.

Det är då jag inser mitt misstag...

Jag har haft den bärbara hårddisken ikopplad via USB-sladden och lyckats formatera den också. Allt är borta. Från första bilden någonsin tagen av farmor, till första kalaset, till midsommarklädsel, första julen, första allt egentligen! Förvisso fler dubletter än vad man själv hade i pokémonkort en gång i tiden, men exakt allt är borta. De första 5-6 åren av deras liv har raderats och detta helt och hållet på grund av mig, och dessutom på MITT initiativ. Inte nog med det, visst fan ska det straffa sig att man velat vara utförlig också och skrivit över hårddiskarna med externa program så att det inte går att återkalla bilderna eller filmerna.

Då var jag INTE populär kan jag säga. Minst omtyckt i familjen. Från favoriten till en Judas. Då har jag ändå haft en hårddisk som krashar bokstavligt talat 15 minuter innan jag ska presentera mitt projektarbete på gymnasiet eller haft privat data som försvunnit. Men det här är utan tvekan det värsta jag varit med om, och jag har nog aldrig sett någon vara så arg och ledsen. Än idag när bilder tas på familjemiddagar osv påminns jag (även om jag givetvis har en fortsatt bra relation med min familj) i form av pikar som "låt inte X spara bilderna bara!". Denna dataförlusten har känts betydligt tyngre än jobbrelaterade eller mer privata sådana kan jag lätt säga.

Jag får helt enkelt fortsatt leva med att vara "den klantiga jäveln som tog bort 5 års bilder på X och Y".

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Sparfilen till Need for speed Pro Street på PS3 blev korrupt två gånger på raken precis innan jag varvat spelet. Så har fortfarande inte klarat det.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Hade köpt en smidig 1tb wd passport sommaren 2011, som jag använde för att föra över semester bilder till på resan. åkte till leeds, england till ett par vänner som man träffat över spel. en kväll hos en, han bor i ett stökigt område i ett radhus.
vi var i vardagsrummet med dörren öppen varm sommar kväll. chillar. kopplat in wd passport i polarens htpc. medans vi åt och drack.
polaren har en katt som satt alltid på golvlisten vid dörren.
och så kommer det en hundägare med lite för stor hund förhållande till den som förde hunden.
i nästa sekund så är det hund och katt i vardagsrummet som ställer till det. klart passport disken föll från 1 meter, platt. inte en skråma men helt död.
väl när vi får ut hunden så står grannen brevid och ska börja "grilla" i en gammal olje tunna, han fjuttar på tändvätska och använder kläder?? som "kol/ved" och frågar om vi ska komma över. va?
det hände så mycket konstiga saker i det där området. grannen som lånade en helt ny ketchup flaska, kom tillbaka nästa dag och sa. jag har fyllt upp din flaska med min ketchup jag köpte idag. ?? ?

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk

Som ansvarig för företagets IT avdelning, så faller ju backup på mig. Efter senaste årsredovisningen blivit klar och låg färdig på datorn, tog jag med den hem för att jobba hemifrån.

I tanken att göra backupen följande dag flöt allt på bra. Vid 01:30 behövdes en kopp kaffe, så datorn ställde jag självklart på skänken i finrummet, bredvid akvariet.

På väg tillbaka ska jag ta datorn men råkar stöta till den så den faller, rakt ner i akvariet.

Nästa dag blev jag tvungen att förklara för hela styrelsen varför bokslutet blir försenat, samt försöka rädda mitt jobb.

Permalänk
Medlem

Jag behöver inte gräva så långt tillbaka i minnet för att hitta den värsta förlusten i mitt liv (än så länge iaf). Det var på dopet för min grabb. Jag lät min bror fotografera allt med hans systemkamera under den dagen, i slutändan ca 550-600 kort. Minneskortet la jag i min kavaj för att vara säker att den inte skulle komma bort. Två dagar senare skulle jag ta fram minneskortet igen för att lägga över alla kort på datorn då jag märker att kortet är borta och i fickan är ett stort hål... Så någonstans mellan sockenstugan vid kyrkan och mitt hem ligger minneskortet. Tre vintrar har passerat sen dess och jag förväntar mig inte att hitta kortet igen 😭

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Hade en intern sekundär hårddisk som jag lagrade personliga bilder, dokument, ljudfiler mm mm. Då och då gjorde jag en backup till en extern hårddisk ifall den interna just skulle krascha.
Tror ni inte olyckan slog till nästan på båda diskarna samtidigt! När interna inte gick att läsa från så kika jag i backupdisken och den stod bara och tugga utan att dyka opp i utforskarn.
Så många decenniers sparande av personliga saker va puts väck för alltid. Då blev man ganska deppig om man säger så...