Tyska Amazon-anställda går ut i strejk

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Det är därför man har börjat diskutera medborgarlön och minskad arbetstid mer och mer numera. Över hela jorden faktiskt.

Och det får man ju innerligt hoppas faller på sin egen orimlighet. Sånt jönsande kan vi inte hålla på med, speciellt inte nu efter covid när världsekonomin är som den är.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Hahah giriga som vanligt.

Får 2% som tjänsteman, bara gilla läget.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Utifrån min erfarenhet som lagerarbetare i flera år på flera arbetsplatser, i Sverige och inte Tyskland visserligen, klarar de flesta arbetare inte av jobbet i längden, även om det är "lätt" att lära.

Som tur är, för företagen, står det många arbetslösa i kö för att hjälpa till att hålla löner och villkor på lämplig, för företagen, nivå.

Det som många arbetare fallerar på, enligt företagen, 1) är för lågt tempo, 2) för hög vab- eller sjukfrånvaro (vilket spelar roll när man är bemanning eller provanställd), eller 3) för många felplock. Punkt 1 är dock viktigast, och gör att även yngre når punkt 4, "utsliten". Det har hänt mer än en gång att jag kommit till ett uppdrag, lager eller industri spelar mindre roll egentligen, och det efter någon månad eller två har varit en omsättning på ca 90%, i meningen att av oss 30 som kom i oktober är 3 kvar efter nyår. Många har fått gå pga att behovet minskat, men många pga bristande förmågor, sjukdomar eller "utsliten". Jag blir förvånad av hur många 20-nånting som får ont i axlar, knän, etc, och då talar vi ofta om personer som tränar på gym och inte alls är soffpotatisar som jag själv.

Nåja, lagerarbeten är inte som de en gång var, nu övervakas arbetarnas varenda steg hos de arbetsgivare som vill och de många mikropauser man tidigare faktiskt kunde ta inom industri/lager är på väg bort. Jag har erfarenhet från 90-talet, då var det ofta tyngre och sämre arbetsmiljö på många ställen, men också många fler chanser till pauser pga mindre effektivitet. Idag är många jobb även på lager ungefär som löpande band, och ni som jobbat på löpande band vet att det kan gå ganska ok, man kan vila flera sekunder per minut, tills man kommer efter säg 10-15 sekunder pga något missöde, då blir det 10 minuter helvete tills man är ikapp igen.

Den som tycker sig vara stark och vill tjäna en liten extraslant kan gå till valfritt däcklager och erbjuda sig lasta ur och i en hel långtradare själv Stressen när man efter en stund inte får bort däcken och det från bandet bara trillar in fler och fler är inte att leka med, man känner att man har levt, och möjligen dött, en smula när man linkar hem.

Så, strejka på bara.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Det är därför man har börjat diskutera medborgarlön och minskad arbetstid mer och mer numera. Över hela jorden faktiskt. Själv har jag inget emot att en del (kanske alla) jobb automatiseras. Men då måste man ju också se till att införa en medborgarlön som antagligen kan finansieras med skatter på robotar, AI osv. Och lägre arbetstid förstås. Den lägre lönen och pensionen kan säkert fyllas ut med hjälp av medborgarlönen.

Medborgarlön, haha. Soffpotatisens våta dröm.

https://www.youtube.com/watch?v=yRmA3wtO0X8&ab_channel=DavidH...

Permalänk
Avstängd

Medborgarlön ser jag väldigt positivt. Jag vet inte om vi seglar in lite för mycket på politiken nu men det innebär ju många fördelar oavsett vart man sätter sig själv på den politiska skalan. Tänk all administration som man hade kunnat minska på eller helt ta bort, försäkringskassan, arbetsförmedlingen, socialtjänsten, CSN exempelvis. Det hade också ökat rörligheten på arbetsmarknaden rejält, det är mycket lättare att lämna ett ställe man inte trivs på om man inte behöver oroa sig för karensdagar eller tjafs om arbetsgivarintyg och liknande. Det är också mycket lättare att satsa på något helt nytt för en själv om man inte behöver oroa sig för att kunna betala hyran, det finns en anledning till att så många överklassungar blir "entreprenörer" liksom.

Permalänk
Medlem

Är det så mycket sämre att jobba på ett lager i Tyskland än t ex i Sverige då. Är det verkligen slavlöner..?

Amazon ca lägsta lön 122 kr
Sverige lager ca 142 kr

https://handels.se/pa-jobbet/lagstaloner/
https://www.amazon.jobs/en/landing_pages/versandmitarbeiter

Frågan är - är det mer "slavlön" i Tyskland än i Sverige omräknat i netto?
De verkar inte helt oväntat betala mindre moms än oss i Svedala iaf

https://www.handelskammer.se/nyheter/tyskland-sanker-momsen-t...

Och till råga på allt är deras soppa till bilen ~20% billigare...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

Varuplockslager är inte gjorda för människor. Byt ut skiten mot robotar.

Dagens nyhet från Boston Dynamics tycks vara att de har en ny robot-lagerarbetare på gång:
https://www.theverge.com/2021/3/29/22349978/boston-dynamics-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Medborgarlön ser jag väldigt positivt. Jag vet inte om vi seglar in lite för mycket på politiken nu men det innebär ju många fördelar oavsett vart man sätter sig själv på den politiska skalan. Tänk all administration som man hade kunnat minska på eller helt ta bort, försäkringskassan, arbetsförmedlingen, socialtjänsten, CSN exempelvis. Det hade också ökat rörligheten på arbetsmarknaden rejält, det är mycket lättare att lämna ett ställe man inte trivs på om man inte behöver oroa sig för karensdagar eller tjafs om arbetsgivarintyg och liknande. Det är också mycket lättare att satsa på något helt nytt för en själv om man inte behöver oroa sig för att kunna betala hyran, det finns en anledning till att så många överklassungar blir "entreprenörer" liksom.

Helt rätt tänkt i mitt tycke! 👍

Jag själv är en någorlunda aktiv proponent för Basinkomst (lite "moderniserad" variant av Medborgarlön (senare formulerad så tidigt som på 1960-talet, och den ursprungliga varianten behövde nog revideras sen dess).

Det är många som har renodlat fördomsfulla uppfattningar om ämnet än idag, men poängerna kan ju komma att inses av fler och fler ju längre in i framtiden vi kommer.

Det är liksom LÅNGT ifrån bara "tokstollar" som förespråkar koncept som dessa.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Bra, Amazon förtjänar smisk.

Skrivet av m3tr0:

Det är därför man har börjat diskutera medborgarlön och minskad arbetstid mer och mer numera. Över hela jorden faktiskt. Själv har jag inget emot att en del (kanske alla) jobb automatiseras. Men då måste man ju också se till att införa en medborgarlön som antagligen kan finansieras med skatter på robotar, AI osv. Och lägre arbetstid förstås. Den lägre lönen och pensionen kan säkert fyllas ut med hjälp av medborgarlönen.

Ja, det är en möjlig lösning på problemen som växer sig värre år för år. Ju mer automatisering desto mindre behov av arbetskraft (och att det tillkommer nya jobb i samband med detta hjälper föga för de jobben kommer vara färre i antal), och när tillräckligt många blivit arbetslösa och inte har något att leva på så kommer allt gå åt helvete om inget görs åt saken. Särskilt så länge som befolkningen globalt fortsätter öka.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja, det är en möjlig lösning på problemen som växer sig värre år för år. Ju mer automatisering desto mindre behov av arbetskraft, och när tillräckligt många blivit arbetslösa och inte har något att leva på så kommer allt gå åt helvete om inget görs åt saken. Särskilt så länge som befolkningen fortsätter öka.

Yepp. Handlar mycket om att befolkningen kommer gå helt loco när en större och större andelen av den spelas ut fullständigt av högre krav på kompetens.

Permalänk
Medlem

Ett problem är ju att medborgarlön när man talar nationellt tycks ligga ganska lågt. Ska den då ersätta socialbidrag, bostadsbidrag, a-kassa, sjukpenning, blir det jobbigt för många. Men jackpot för en del. För egen del tror jag på en tvungen nedgång i arbetstid som kompletteras med någon form av medborgarlön - som då är lika för alla givetvis, vilket blir än mer svårt att få till i ett så splittrat samhälle som Sverige.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ruzikx:

Yepp. Handlar mycket om att befolkningen kommer gå helt loco när en större och större andelen av den spelas ut fullständigt av högre krav på kompetens.

Jag misstänker att den stora omställningen kommer när det inte handlar om enklare jobb som automatiseras längre. Redan idag kan ju ett system fatta bättre beslut en de flesta chefer exempelvis, ta in fler aspekter och göra en objektiv utvärdering av konsekvenser och så. Det har inte slagit igenom på något betydelsefullt sätt men det har ju att göra med att dessa personer har mycket makt snarare än någon begränsning i data-analysen. Lagerarbetare är väl ganska vana vid att någon annan bestämmer, om någon bestämmer att nu gör robotar ditt jobb istället så är ju det bara ytterligare ett beslut som man inte har något att säga till om. Men om exempelvis en "investment banker" får höra att han ska ersättas av någon mjukvara så hade det nog blivit stora protester liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Ett problem är ju att medborgarlön när man talar nationellt tycks ligga ganska lågt. Ska den då ersätta socialbidrag, bostadsbidrag, a-kassa, sjukpenning, blir det jobbigt för många. Men jackpot för en del. För egen del tror jag på en tvungen nedgång i arbetstid som kompletteras med någon form av medborgarlön - som då är lika för alla givetvis, vilket blir än mer svårt att få till i ett så splittrat samhälle som Sverige.

Jo utformningen är väldigt svår. Det måste ju gå att leva på medborgarlönen för annars är det ju ingen mening liksom, men det måste ändå finnas incitament för att arbeta, annars hade det varit väldigt svårt att hitta några toalettstädare exempelvis. Det finns många modeller men ingen är ju perfekt i mina ögon. Ska detta system också ersätta A-kassa och sjukförsäkringen så är det väldigt svårt med nivåerna exempelvis. Ska man alltid få denna basersättning/medborgarlön eller ska den försvinna för de som har inkomster? En modell är exempelvis att ha en progressiv skatt som börjar negativt, så att man, om man inte tjänar något, får tillbaka dessa pengar på skatten medan denna del går nedåt ju mer man tjänar. Eller så ger man alla en viss summa varje månad oavsett vad de tjänar. En del tycker ju att man ska behålla delar av dagens system, så att alla får grundersättning men om man har inkomst och blir arbetslös eller sjuk så får man mer pengar från försäkringskassan eller A-kassan. Ska man villkora ersättningen på något sätt? Det går ju emot tanken lite, men samtidigt finns det ju en poäng i exempelvis att CSN drar in studiestödet om man inte tar sina poäng eller så. Jag har flera bekanta som nog hade varit nöjda med att plugga hela livet om de kunde få studiemedel. Jag vet inte alls vad som är bäst här, mer att alla modeller har sina problem.

Permalänk

Hjälper det ens med en strejk om det bara sker i ett land? Amazon borde kunna skicka det mesta från andra länder istället. Det är nog främst saker med särskild tysk koppling, som tangentbord med tysk layout och böcker på tyska och sådant, som måste skickas från Tyskland eftersom de inte lagerhålls i samma utsträckning i andra länder. Annat kan skickas från Frankrike och andra länder så länge strejken pågår och en strejk är meningslös om den inte påverkar arbetsgivarens verksamhet. För att stoppa Amazon i Tyskland skulle man behöva en sympatistrejk där speditörerna vägrar hantera Amazon-försändelser i Tyskland.

Permalänk
Medlem

BRA!

Riktigt skitföretag

Full bojkott på dem samt Apple.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Är det så mycket sämre att jobba på ett lager i Tyskland än t ex i Sverige då. Är det verkligen slavlöner..? ...

... Frågan är - är det mer "slavlön" i Tyskland än i Sverige omräknat i netto?

Har du räknat ut det nu? Eller har du några andra skäl till varför deras krav skulle vara orättmätiga?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Känns rätt att dom strejkar om det är dåligt. Hoppas att så många som möjligt går med så Amazon känner av det, 90% av styrkan räcker inte.
Själv handlar jag så mycket som möjligt från andra ställen än Amazon, även om jag hamnar där ibland också, då vissa grejer inte hittas på annat håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Amazon gör sig en hacka under pandemin. Det säger fackförbundet Verdi, som kräver ökade löner och bättre arbetsvillkor.

Läs hela artikeln här

Helt rätt, bättre villkor påverkar inte aktie-priset nämnvärt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Varför går man inte ut som fackförening då och säger "Vi har genom våra förhandlingar lyckats ändra X till Y."?
I min bransch upplever jag nästan det motsatta, att föreningarna inte har problem att ta cred även för saker som inte direkt legat i deras makt. T.ex. villkor/ersättningar under corona-relaterade korttidspermitteringar här senast.

(Nu har vi dock mer än en handfull fackföreningar endast för en personalkategori jag jobbar med och har själv arbetat "under" två andra, min normala arbetsplats väldigt nära min nuvarande fackliga representant, så jag kanske har lite annan erfarenhet av fackföreningar är gemene man.)

Det gör dem, men facket kan inte "annonsera" på samma sätt som ett företag.
Informationen från företaget kommer ut till alla, medans fackets information bara får sättas upp på en anslagstavla ingen läser.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Selo:

Det gör dem, men facket kan inte "annonsera" på samma sätt som ett företag.
Informationen från företaget kommer ut till alla, medans fackets information bara får sättas upp på en anslagstavla ingen läser.

Ok då har vi definitivt helt olika världar när det kommer till det. I min närhet har det hänt "mer än en gång" att facken uttalar sig vitt och brett om t.ex. löner och mer eller mindre påhittade scenarion i pressen "till och med", inte bara interna kanaler, och hävdar allt möjligt som företaget inte kan motbevisa p.g.a. sekretess/personuppgifter och dylikt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ok då har vi definitivt helt olika världar när det kommer till det. I min närhet har det hänt "mer än en gång" att facken uttalar sig vitt och brett om t.ex. löner och mer eller mindre påhittade scenarion i pressen "till och med", inte bara interna kanaler, och hävdar allt möjligt som företaget inte kan motbevisa p.g.a. sekretess/personuppgifter och dylikt.

Om företaget inte kan motbevisa, hur vet du att det är påhittat?
Löneförhandlingar pågår hela tiden och är en av de sakerna som facket får kämpa mest med utan att få någon cred när det gått igenom, som nämnt

Skrivet av m3tr0:

Det är därför man har börjat diskutera medborgarlön och minskad arbetstid mer och mer numera. Över hela jorden faktiskt. Själv har jag inget emot att en del (kanske alla) jobb automatiseras. Men då måste man ju också se till att införa en medborgarlön som antagligen kan finansieras med skatter på robotar, AI osv. Och lägre arbetstid förstås. Den lägre lönen och pensionen kan säkert fyllas ut med hjälp av medborgarlönen.

Gå ner till 6 timmar borde bli verklighet, men sålänge högerpartierna är starka så kommer det inte gå igenom.
Rätt sjukt att vi som människor i stort sett lever för att arbeta.
Kommer antagligen bli ett helvete att gå över till automatisering i större skala, men generationerna efter det kommer antagligen ha det bättre.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Selo:

Om företaget inte kan motbevisa, hur vet du att det är påhittat?
Löneförhandlingar pågår hela tiden och är en av de sakerna som facket får kämpa mest med utan att få någon cred när det gått igenom, som nämnt

Då jag varit tillräckligt eller fullständigt insatt i sakfrågorna själv.
När jag säger att de inte kan motbevisa menar jag bara som jag skrev, att de inte kan gå ut med uppgifterna som visar sanningen på grund av sekretess och dylikt, inte att dessa uppgifter inte existerar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Dåliga arbetsvillkor är nog vanligare i Sverige än man tror. Titta bara på Apotea, där personalen låstes in och tvingades arbeta övertid i några timmar. Eller H&M som anklagas för att ha en sektliknande kultur. Eller Best, där chaufförerna pressas hårt, där de bland annat tvingas bryta mot lagen för att själv inte åka på en dänga. Det är bra att sånt här kommer fram, och att de anställda vågar sätta ner foten. Men att tro att Amazon är de enda som pissar på sina anställda är väldigt naivt. Sverige präglas av usla arbetsvillkor, och de anställda tiger oftast av rädsla att förlora jobbet. Att facket eller DO ska rädda dig är inte lika säkert idag som för 20 år sedan. Idag går ju inte ens offentligt anställda säker när de uppmärksammar brister i en offentlig sektor, trots att de har lagligt skydd.

Detta beror självfallet på styrkan hos facket också. Vissa fack är så svaga att de inte kan sätta något emot och då härjar företagen fritt. Ta bara restaurangyrket som traditionellt haft ett svagt fack som exempel. Har själv suttit i facket och fått slå med näbbar och klor för att restauranger inte rent av skall bryta mot lagen bara för att tjäna lite extra.

Skrivet av AplAy:

Svårt för en kontinent som byggdes upp av slavar att vilja tacka nej till mer eller mindre gratis arbetskraft.

Jag skrattar alltid när jag hör att USA har "bannlyst slaveri" och sedan bara blickar över deras största företag med deras så kallade "löner".

Tyvärr är det inte bara i USA. Finns ju på sina håll mer eller mindre liknande löner som tvingas på folk via "träning på arbetsplats" och likande charlantanlösningar från regeringar de senaste 20 åren som enbart existerar för att kunna statistiskt säga att folk inte är arbetslösa. Yngsta brorsan har polare som hamnat i denna fälla där kommunen går ut och "hjälper" folk som eventuellt gått ut gymnasiet med icke godkända betyg eller långtidsarbetslösa genom att tvinga dem att jobba inom "arbetsgarantin" där de jobbar full tid för 3-4K per månad. Kommunerna utnyttjar helt enkelt folk samtidigt som de klappar sig själva på huvudet och menar att de löst dennes situation. Det är skrattretande och fullständigt horribelt utnyttjande av människor.

Skrivet av Ruzikx:

Utifrån min erfarenhet när det kommer till lager så är 95% av uppgifterna enkla och upprepande. Det krävs på sin höjd en arbetsdag för att lära upp en ny person att utföra samma jobb.

Jag tror inte Amazon bryr sig. Sätt kostnaden mot att lära upp nya vs 4.5% ökning för samtliga anställda. Ekvationen är väldigt enkel. Amazon kommer aldrig gå med på det. Utöver det finns en stor andel arbetslösa som gärna tar deras plats.

Det enda motgiftet är att skaffa sig en kompetens på arbetsmarknaden så man inte kan bollas runt med hur som helst.

Alternativt lagstiftning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniklumpen:

Praktexempel till varför facken fortfarande behövs även om många tycker att dom aldrig får ut något av det förutom en avgift. Enskilda medarbetare eller politiker har väldigt liten möjlighet att påverka, utan det behövs starka fackliga organisationer för att tampas med stora starka företag. Nu pratar jag ej om stora dyra luftslott med knähundar som många arbetstagarorganisationer har blivit i det moderna samhället.

Vi får väl se, tvivlar på att det blir någon löneökning. Med stort antal arbetslösa och lågt kompetenskrav på jobbet så har facken inga kort alls att använda när 100st mer än gärna tar jobbet utan de där 4,5%.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Det är därför man har börjat diskutera medborgarlön och minskad arbetstid mer och mer numera. Över hela jorden faktiskt. Själv har jag inget emot att en del (kanske alla) jobb automatiseras. Men då måste man ju också se till att införa en medborgarlön som antagligen kan finansieras med skatter på robotar, AI osv. Och lägre arbetstid förstås. Den lägre lönen och pensionen kan säkert fyllas ut med hjälp av medborgarlönen.

Basinkomst eller medborgarlön som det så fint heter tenderar att fallera av sig själv eftersom incitament att söka jobb försvinner och kontroll över det är näst intill omöjligt.

Visst diskuteras medborgarlön men det finns en orsak också varför de två nationer som faktiskt för upp det till omröstning (Finland och Schweiz) båda har backat. Orsaken är ganska enkel. Det hade kostar mer än bidragssamhället som det skall ersätta och man får mindre kontroll. Vilket är de två orsakerna till varför det tas upp då och då till att börja med.

Sedan att göra alla inom en sektor arbetslösa är inte något man skall sträva emot. För det finns noll egenvärde i det utan det man borde sträva efter är att skapa nya arbetsmöjligheter i och med automatiseringen.

Skrivet av snajk:

Medborgarlön ser jag väldigt positivt. Jag vet inte om vi seglar in lite för mycket på politiken nu men det innebär ju många fördelar oavsett vart man sätter sig själv på den politiska skalan. Tänk all administration som man hade kunnat minska på eller helt ta bort, försäkringskassan, arbetsförmedlingen, socialtjänsten, CSN exempelvis. Det hade också ökat rörligheten på arbetsmarknaden rejält, det är mycket lättare att lämna ett ställe man inte trivs på om man inte behöver oroa sig för karensdagar eller tjafs om arbetsgivarintyg och liknande. Det är också mycket lättare att satsa på något helt nytt för en själv om man inte behöver oroa sig för att kunna betala hyran, det finns en anledning till att så många överklassungar blir "entreprenörer" liksom.

Men allt för många nackdelar. Sedan så överskattar du nog den administration som skulle försvinna. Den skulle snarare omlokaliseras och få nya arbetsuppgifter..

En annan sak som förespråkare av basinkomst inte verkar vilja tänka på är den mytomspunna moroten. Visst vissa skulle vilja jobba för t.ex. de känner att de mår bättre av det. MEN det en basinkomst skulle innebära är att VARENDA medborgare får ett basbelopp. Inte som nu där den som följer vissa kriterium får det. Alltså blir utgifterna ofantligt mycket större.

Ekvationen med basinkomst går inte ihop. Något både Finland och Schweiz insett och därför skrotat förslag på förslag.

Skrivet av Vapo:

Är det så mycket sämre att jobba på ett lager i Tyskland än t ex i Sverige då. Är det verkligen slavlöner..?

Amazon ca lägsta lön 122 kr
Sverige lager ca 142 kr

https://handels.se/pa-jobbet/lagstaloner/
https://www.amazon.jobs/en/landing_pages/versandmitarbeiter

Frågan är - är det mer "slavlön" i Tyskland än i Sverige omräknat i netto?
De verkar inte helt oväntat betala mindre moms än oss i Svedala iaf

https://www.handelskammer.se/nyheter/tyskland-sanker-momsen-t...

Och till råga på allt är deras soppa till bilen ~20% billigare...

Är det Amazons löner eller är statistiken snitt?

Skrivet av m1k3_dd:

Helt rätt tänkt i mitt tycke! 👍

Jag själv är en någorlunda aktiv proponent för Basinkomst (lite "moderniserad" variant av Medborgarlön (senare formulerad så tidigt som på 1960-talet, och den ursprungliga varianten behövde nog revideras sen dess).

Det är många som har renodlat fördomsfulla uppfattningar om ämnet än idag, men poängerna kan ju komma att inses av fler och fler ju längre in i framtiden vi kommer.

Det är liksom LÅNGT ifrån bara "tokstollar" som förespråkar koncept som dessa.

De mest högljudda som förespråkar detta är just det. Tokstollar alt. helt anonyma personer i partier fulla av tokstollar. Mitt motstånd mot basinkomst är både ekonomiska och socionomiska. Det är en utopi att folk skulle vilja jobba om de fick en lön de kunde leva på. Dessutom inser oftast de som förespråkar medborgarlöner inte det faktum att medborgarlöner innebär alltså att över 6 miljoner människor har rätt till bidrag. Vilket är en mångdubbling från idag.

Skrivet av Daemon:

Ok då har vi definitivt helt olika världar när det kommer till det. I min närhet har det hänt "mer än en gång" att facken uttalar sig vitt och brett om t.ex. löner och mer eller mindre påhittade scenarion i pressen "till och med", inte bara interna kanaler, och hävdar allt möjligt som företaget inte kan motbevisa p.g.a. sekretess/personuppgifter och dylikt.

Där har vi helt enkelt olika erfarenheter verkar det som. I de förhandlingar jag suttit så har det enbart lett till pressen om företaget ifråga vägrar ge vika en millimeter och valt att börja bryta mot redan existerande kollektivavtal. Som att börja varna och säga upp folk felaktigt alt. fiffla med folks löner.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Detta beror självfallet på styrkan hos facket också. Vissa fack är så svaga att de inte kan sätta något emot och då härjar företagen fritt. Ta bara restaurangyrket som traditionellt haft ett svagt fack som exempel. Har själv suttit i facket och fått slå med näbbar och klor för att restauranger inte rent av skall bryta mot lagen bara för att tjäna lite extra.

Tyvärr är det inte bara i USA. Finns ju på sina håll mer eller mindre liknande löner som tvingas på folk via "träning på arbetsplats" och likande charlantanlösningar från regeringar de senaste 20 åren som enbart existerar för att kunna statistiskt säga att folk inte är arbetslösa. Yngsta brorsan har polare som hamnat i denna fälla där kommunen går ut och "hjälper" folk som eventuellt gått ut gymnasiet med icke godkända betyg eller långtidsarbetslösa genom att tvinga dem att jobba inom "arbetsgarantin" där de jobbar full tid för 3-4K per månad. Kommunerna utnyttjar helt enkelt folk samtidigt som de klappar sig själva på huvudet och menar att de löst dennes situation. Det är skrattretande och fullständigt horribelt utnyttjande av människor.

Alternativt lagstiftning.

Hur ska du lagstifta mot det? Höjer du kraven gentemot företagen så flyttar dom bara utomlands. Det har vi sett i Sverige ett flertal gånger, men framförallt i USA där extremt mycket industri har outsource:ats till Kina. Som en dubbelmacka på det har vi många desperata människor som i princip tar de jobb som erbjuds. Dom kan hela tiden "bjuda över" varandra när det kommer till shitty villkor för dom har inte valet o säga nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Detta beror självfallet på styrkan hos facket också. Vissa fack är så svaga att de inte kan sätta något emot och då härjar företagen fritt. Ta bara restaurangyrket som traditionellt haft ett svagt fack som exempel. Har själv suttit i facket och fått slå med näbbar och klor för att restauranger inte rent av skall bryta mot lagen bara för att tjäna lite extra.

Tyvärr är det inte bara i USA. Finns ju på sina håll mer eller mindre liknande löner som tvingas på folk via "träning på arbetsplats" och likande charlantanlösningar från regeringar de senaste 20 åren som enbart existerar för att kunna statistiskt säga att folk inte är arbetslösa. Yngsta brorsan har polare som hamnat i denna fälla där kommunen går ut och "hjälper" folk som eventuellt gått ut gymnasiet med icke godkända betyg eller långtidsarbetslösa genom att tvinga dem att jobba inom "arbetsgarantin" där de jobbar full tid för 3-4K per månad. Kommunerna utnyttjar helt enkelt folk samtidigt som de klappar sig själva på huvudet och menar att de löst dennes situation. Det är skrattretande och fullständigt horribelt utnyttjande av människor.

Alternativt lagstiftning.

Har man inte klarat godkänt i grundskolan/gymnasiet så får man ta det som erbjuds. Det finns liksom ingen förhandlingsposition alls. Istället för att kalla kommunens jobb för slaveri kan man ställa sig frågan vad personen har att erbjuda en arbetsgivare? Vad tillför jag som person för värde till verksamheten? Har man svårt o svara på den frågan blir det även svårt att motivera varför man ska ha bra betalt. Det blir sån jäkla offerkult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Bilden jag får i huvudet är hur Oompa-Lompierna reser sig i protest mot Willy Wonka...

Råder nog bättre arbetsförhållanden i chokladfabriken än hos Amazon av filmerna att döma.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Basinkomst eller medborgarlön som det så fint heter tenderar att fallera av sig själv eftersom incitament att söka jobb försvinner och kontroll över det är näst intill omöjligt.

Visst diskuteras medborgarlön men det finns en orsak också varför de två nationer som faktiskt för upp det till omröstning (Finland och Schweiz) båda har backat. Orsaken är ganska enkel. Det hade kostar mer än bidragssamhället som det skall ersätta och man får mindre kontroll. Vilket är de två orsakerna till varför det tas upp då och då till att börja med.

Sedan att göra alla inom en sektor arbetslösa är inte något man skall sträva emot. För det finns noll egenvärde i det utan det man borde sträva efter är att skapa nya arbetsmöjligheter i och med automatiseringen.

Men allt för många nackdelar. Sedan så överskattar du nog den administration som skulle försvinna. Den skulle snarare omlokaliseras och få nya arbetsuppgifter..

En annan sak som förespråkare av basinkomst inte verkar vilja tänka på är den mytomspunna moroten. Visst vissa skulle vilja jobba för t.ex. de känner att de mår bättre av det. MEN det en basinkomst skulle innebära är att VARENDA medborgare får ett basbelopp. Inte som nu där den som följer vissa kriterium får det. Alltså blir utgifterna ofantligt mycket större.

Ekvationen med basinkomst går inte ihop. Något både Finland och Schweiz insett och därför skrotat förslag på förslag.

Det har gjorts begränsade experiment med basinkomst, men det fungerar ju inte för att mäta effekterna på samhällsnivå. Om man väljer ut en testgrupp som är förhållandevis pytteliten jämfört med befolkningen i stort så får man ju inga av de positiva effekterna på samhället. Tittar man på Finlands experiment exempelvis så la de också nivån på basinkomsten så pass lågt att den inte gick att leva på, vilket också motverkar syftet. De personerna som fick dessa pengar var gladare förstås men vem som helst hade ju blivit glad av att få några tusenlappar varje månad liksom.

För att kunna resonera kring de ekonomiska effekterna så får man ju se till hur många som idag är försörjda på ett eller annat sätt av det offentliga. Alla sjukskrivna, pensionärer, arbetslösa, folk i olika former av låtsasjobb eller åtgärder, folk som pluggar för att de inte har något bättre för sig, föräldralediga, folk med "starta eget bidrag", folk med lönebidrag eller andra former av stöd, anställda på Samhall och så vidare. Och förstås hur många som är anställda för att administrera och kontrollera dessa varav alla nog inte hade försvunnit, men många.

Se på arbetsförmedlingen exempelvis, idag lägger de som jobbar där merparten av sin tid på att kontrollera att folk gör vad som krävs för att få A-kassa och adminstrera detta med intyg och så, om det handlar om att söka en viss mängd jobb, delta i någon åtgärd eller vad det nu kan vara, och bara en liten del av sin tid på att faktiskt hjälpa folk att hitta jobb. Hade de kunnat ägna sig åt deras huvuduppgift mer så hade det behövts färre anställda där förstås.

Socialtjänsten har ju lite av samma problem, visst hjälper de folk med riktiga problem och så men merparten av deras tid går ändå åt till att kontrollera att de som får socialbidrag har rätt till det, inte har för stora inkomster, inte har pengar på banken eller tillgångar, att deras uppgifter om utgifter stämmer och att de går på sina "åtgärder". CSN ännu mer, hade man haft en basinkomst så hade CSN inte behövts alls, när väl alla vi som redan har lån har betalat av dem förstås.

Sen måste man förstås tänka igenom hur detta ska finansieras. Säg att man höjer arbetsgivaravgiften med ett fast belopp för alla anställda exempelvis, det hade kunnat finansiera en stor del av detta, vilket i sin tur hade sänkt lönerna förstås men det hade ju varit ok om de anställda också fick basinkomsten.

"Moroten" finns ju kvar ändå också. Basinkomsten är låg så vill man ha något extra måste man jobba. Men det hade förändrat dynamiken på arbetsmarknaden en del. Jobb som folk helst inte vill ha hade varit tvungna att ha högre löner för att någon skulle vara villig att ta dem, medan jobb som är roliga och givande hade kunnat dra ner lite på lönen. Vi hade också fått en mycket större rörlighet. Många fler som hade vågat satsa på sina affärsidéer eller kanske yrken som hade gett för stora inkomstdippar idag jämfört med deras nuvarande inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Då jag varit tillräckligt eller fullständigt insatt i sakfrågorna själv.
När jag säger att de inte kan motbevisa menar jag bara som jag skrev, att de inte kan gå ut med uppgifterna som visar sanningen på grund av sekretess och dylikt, inte att dessa uppgifter inte existerar.

Menar du att företagen på grund av sekretess inte får säga något? Det stämmer verkligen inte med min bild av det. Jag har under många år suttit både som lokalt ombud och som medlem i styrelsen för fackklubbar och har faktiskt aldrig varit med om att företaget haft något som helst sekretesskrav som gjort att dom inte kunnat gå ut med information.
Däremot är det snarast regel att i samband med förhandlingar så åläggs facket sekretess ifråga om stora delar av informationen och kan därmed inte gå ut och informera nästan alls och när det är färdigförhandlat så går företaget oftast ut med informationen själva. Det handlar lite om att företaget vill kunna styra vilken information som släpps misstänker jag.

Exempelvis i fråga om övertaligheter som är den vanligaste förhandlingsfrågan så är gången typiskt att företaget informerar Facket att man skall omorganisera och att man ser en övertalighet på ca 100 personer. I samband med det så åläggs facket med sekretess kring uppgifterna och sedan förhandlar man. Typiskt sett så brukar antalet som blir övertaliga sjunka med mellan 25% och 50% dvs det blir i slutändan 50-75 personer som får gå men facket får inte på grund av sekretessen informera om att dom kunnat förhandla ner antalet övertaliga vilket gör att arbetstagarna faktiskt inte vet att facket gjort någon som helst nytta.
Ur deras synvinkel så har företaget varslat ett antal anställda och facket har inte kunnat göra något och det beror på brist på information.

Företagen har ganska långtgående tolkningsföreträde i många typer av frågor och har därmed rätt att kräva sekretess vilket jag personligen kan tycka är något som överutnyttjas av arbetsgivarna.

Jag har personligen inte ens hört talas om något enda fall där företaget på grund av sekretess varit förhindrade att informera. Dom avstår från att förmedla viss information på grund av egna beslut för att dom bedömer att det är fördelaktigt för dom själva.