Permalänk
Medlem

Det verkar som att danskarna tror att tillvägagångssättet vid vaccinering skulle kunna vara en orsak till den sällsynta bieffekten som pausat AZ vaccinet. Man spekulerar i att man i vissa fall lyckas träffa ett större blodkärl i muskeln (tydligen är det ovanligt att man har större blodkärl inne i överarmsmuskeln) och då injicerar vaccinet in i blodet snarare än in i muskeln.

Därför ska man rekommenderar man nu den äldre tekniken där man försöker dra ut lite blod innan man skjuter in vaccinet, för att på så sätt verifiera att man inte träffat ett blodkärl. Detta gäller då alla Covid-19 vaccin.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-03-22-ssi-anbefaler-ny-va...

Min fundering är väl att om detta skulle vara problemet så borde väl de andra vaccinen vara lika mycket "drabbade" som AZ's.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Min fundering är väl att om detta skulle vara problemet så borde väl de andra vaccinen vara lika mycket "drabbade" som AZ's.

Kanske är det viruskapseln som används i Astras vaccin som orsakar reaktionen i det fallet?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kanske är det viruskapseln som används i Astras vaccin som orsakar reaktionen i det fallet?

Det är fullt möjligt, allt kring detta är ju för tillfället spekulationer. Frågan är om det är vettigt att pausa vaccineringen som vi gör nu. Inte en helt lätt fråga att besluta om...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

29 miljoner doser Astravaccin ska ha hittats i italiensk fabrik

Såg precis detta på SVTs nyheter kring coronaviruset: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviru...

Eftersom jag inte hittar någon annan källa och det är lögn i helvete att direktlänka till nyheten så klistrar jag in innehållet här:

Citat:

Uppgifter: 29 miljoner doser Astravaccin ska ha hittats i italiensk fabrik

Italienska myndigheter ska ha upptäckt närmare 30 miljoner doser av Astra Zenecas coronavaccin i en fabrik i landet, enligt den italienska tidningen La Stampa.

Enligt tidningen misstänks de 29 miljoner vaccindoserna vara avsedda för export till Storbritannien. Stämmer La Stampas uppgifter motsvarar det nästan dubbelt så många vaccindoser som läkemedelsföretaget Astra Zeneca än så länge har levererat till EU.

Huruvida doserna verkligen var avsedda för leverans utanför EU är ännu inte klarlagt, inte heller huruvida italienska myndigheter har känt till doserna sedan tidigare.

- Det är upprörande, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström till TV4 om uppgifterna om de bunkrade vaccindoserna.

Upptäckten ska ha skett i samband med en kontroll som utfördes på uppdrag av EU-kommissionen.

Om detta stämmer så är det ju WTF liksom! Ock alldeles oavsett, varför ligger det 29 miljoner olevererade doser i ett lager och skräpar!?

Uppdatering
Länkt till La Sampa artikeln (paywall): https://www.lastampa.it/topnews/primo-piano/2021/03/24/news/a...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Ja precis som de där 30 miljonerna doser som de redan hade klara i USA att leverera dag 1 vaccinet blir godkänt där. Varken Storbrittanien eller USA verkar ha några som helst problem med tillgång på vaccin. Uppenbarligen prioriterar vaccinföretagen dem och hur det politiska spelet går till kan man bara spekulera i. Oavsett vilket är det mycket dimridåer och jag måste säga att man lätt drar paralleler till hårdvaruvärlden och hur massa skäl plötsligt uppstår (fraktproblem, översvämningar, strömavbrott etc) när företagen vill ta ut mer betalt.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Ja precis som de där 30 miljonerna doser som de redan hade klara i USA att leverera dag 1 vaccinet blir godkänt där. Varken Storbrittanien eller USA verkar ha några som helst problem med tillgång på vaccin. Uppenbarligen prioriterar vaccinföretagen dem och hur det politiska spelet går till kan man bara spekulera i. Oavsett vilket är det mycket dimridåer och jag måste säga att man lätt drar paralleler till hårdvaruvärlden och hur massa skäl plötsligt uppstår (fraktproblem, översvämningar, strömavbrott etc) när företagen vill ta ut mer betalt.

Kan bara hålla med helt klart fuffens för att tjäna extra slantar

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Frågan är om det är vettigt att pausa vaccineringen som vi gör nu. Inte en helt lätt fråga att besluta om...

Så fort pausen är över så kommer alla vaccin som lagts på hög att distribueras och användas, så pausen får nog marginell effekt ur smittsspridningssynpunkt. Effekten av att potentiellt vinna förtroende för vaccinet är nog desto större - om de t.ex. kan troliggöra att det är just unga kvinnor som drabbas till viss del och man beslutar att bara vaccinera andra grupper så kan man kanske lugna oroliga och öka vaccinationsgraden, vilket betalar sig i längden.

Så vinsten är alltså snarare att övertyga biverkningsoroliga än att man direkt sparar liv genom att optimera vaccineringsgrupper. Den risk man minskar genom att eventuellt hitta mer optimal vaccinfördelning övervägs förmodligen (men inte helt klart) genom den ökade risk man tar genom att pausa vaccineringarna, även om risken är liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Såg precis detta på SVTs nyheter kring coronaviruset: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviru...

Eftersom jag inte hittar någon annan källa och det är lögn i helvete att direktlänka till nyheten så klistrar jag in innehållet här:
Om detta stämmer så är det ju WTF liksom! Ock alldeles oavsett, varför ligger det 29 miljoner olevererade doser i ett lager och skräpar!?

Uppdatering
Länkt till La Sampa artikeln (paywall): https://www.lastampa.it/topnews/primo-piano/2021/03/24/news/a...

Ny information från DN: https://www.dn.se/varlden/29-miljoner-doser-fran-astra-zeneca...

Enligt Astra Zenecas pressavdelning är 16 miljoner av doserna avsedda att levereras till EU-länderna medan resterande doser ska gå till låginkomstländer genom vaccinsamarbetet Covax. 10 miljoner av doserna är planerade för leverans till EU under sista veckan av mars.

Men det verkar inte som att alla är nöjda med detta:
"Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström var inledningsvis upprörd över beskedet om doserna som hittats i Anagni.
- Det är klart att man blir upprörd när det helt plötsligt dyker upp ett lager med doser i EU när unionen inte får doserna vi har avtalet med företaget. Nu måste vi titta på omständigheterna. Vi har inte vetat vart doser är tänkta att skickas, säger han."

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Så fort pausen är över så kommer alla vaccin som lagts på hög att distribueras och användas, ...

Funkar det så? Jag har för mig att det tidigare sagts att om man inte använder vaccindoserna så skickas dom till andra länder som gör det. Jag tror att det finns en risk att om pausen är för lång så får andra länder "våra" doser (med rätta kan man tycka).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Kastar in en en fackla...... Hur skulle det vara om länder producerade vaccin i egna "fabriker" när det blir pandemier som nu?

Nu har väl EU, bl.a, betalat för utvecklingen av vacciner (jag har säkert fattat fel som vanligt). Skulle inte länder kunna köpa "licens" att tillverka vaccin för egen hand istället för att det blivit som nu med att förlita sig på företag.

(Trött, huvudvärk och lovligt segtänkt. Borde avvakta att skriva tills jag är mer klartänkt men, hejhopp.)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jo, vi får hoppas att detta leder till att man startar upp åtskilliga vaccinfabriker inom EU, och gärna i Sverige, som kan producera stora mängder vaccin. Helst med statliga medel eller kraftigt statligt stöd, dels för att ge stabilitet, dels för att kunna förhindra lömska avtal som snuvar parter på vaccin.

Det ser mer och mer ut som om mRNA-vaccin enligt den princip som Pfizer/BioNTech och Moderna har är väldigt flexibla och har potential att kunna användas för vaccinering av en hel rad sjukdomar och smittor som vi inte haft resurser att utveckla vaccin mot med de äldre metoderna, och även kunna behandla vissa former av cancer och eventuellt lindra eller "bromsa" vissa allergier. Så ska man satsa på nya vaccinfabriker är det för mig ingen tvekan om vad man ska satsa på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Funkar det så? Jag har för mig att det tidigare sagts att om man inte använder vaccindoserna så skickas dom till andra länder som gör det. Jag tror att det finns en risk att om pausen är för lång så får andra länder "våra" doser (med rätta kan man tycka).

Det var så jag uppfattade det, och eftersom vaccinationskapaciteten vida överstiger vaccintillgången kommer det inte vara några problem med att administrera vaccinen vid grönt ljus. Jag kan inte tänka mig att man frivilligt skulle tacka nej till leveranser bara för att man pausar vaccinationerna. Om pausen blir väldigt långvarigt eller helt stoppas, så kan det förstås bli aktuellt.

Initialt skrev de att doserna kom från en ännu icke godkänd fabrik, nu verkar det som att de kommer från utanför EU för ompaketering och vidaredistribution. Märkligt hur som haver.

Skrivet av Beginner:

Hur skulle det vara om länder producerade vaccin i egna "fabriker" när det blir pandemier som nu?

Nu har väl EU, bl.a, betalat för utvecklingen av vacciner (jag har säkert fattat fel som vanligt). Skulle inte länder kunna köpa "licens" att tillverka vaccin för egen hand istället för att det blivit som nu med att förlita sig på företag.

Javisst, men att bygga vaccinfabriker är varken enkelt eller billigt. Det kräver kompetens som man inte kan rafsa ihop hur som helst utan långsiktig planering. Vaccinefterfrågan är extrem just nu, men under år utan pandemi gör investeringskostnaden att det inte är attraktivt för kommersiellt drivna företag att ha vaccinfabriker som står utan sysselsättning. Det är en kostnad som rimligen staten bör ta som ett pris för beredskap inför liknande pandemier. Det kan absolut vara en god idé, men som vanligt är det lätt att skjuta på kostnaden under de år det inte är pandemi.

Skrivet av cyklonen:

Det ser mer och mer ut som om mRNA-vaccin enligt den princip som Pfizer/BioNTech och Moderna har är väldigt flexibla och har potential att kunna användas för vaccinering av en hel rad sjukdomar och smittor som vi inte haft resurser att utveckla vaccin mot med de äldre metoderna, och även kunna behandla vissa former av cancer och eventuellt lindra eller "bromsa" vissa allergier. Så ska man satsa på nya vaccinfabriker är det för mig ingen tvekan om vad man ska satsa på.

Ja, mRNA-vaccinen verkar onekligen väldigt bra, problemet är förstås att de är dyra och knepiga att handhålla med sina krav på extrem kylutrustning, obrutna kylkedjor etc. Det är inget större problem för resursstarka länder, men om man ska använda vaccinfabriken också under år det inte är pandemi är det nog bra att kunna exportera vaccin (för andra sjukdomar) dit de som mest behövs, och där kan pris och hanterbarhet vara kritiskt.

En positiv bieffekt av pandemin skulle kunna vara att världens vaccinkapacitet drastiskt ökar, dos-priserna sjunker och att vaccinationsmotståndet minskar så att fler sjukdomar kan slås tillbaka. Om man ser globalt på det kommer nog tyvärr istället ojämlikheterna öka liksom den extrema fattigdomen, i alla fall temporärt, med försämrad global folkhälsa som följd.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft riktig koll på hur det sett ut i de amerikanska länderna på länge. Här är tre diagram, för Nord- och Mellanamerika, Sydamerika och Karibien.

Det man kan se är en spridning som inte riktigt liknar andra delar i världen. Det mest spektakulära är nog Karibien som sedan årsskiftet sett en dramatisk ökning. Vågar man gissa att det är julfirandet och turismen?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Javisst, men att bygga vaccinfabriker är varken enkelt eller billigt. Det kräver kompetens som man inte kan rafsa ihop hur som helst utan långsiktig planering. Vaccinefterfrågan är extrem just nu, men under år utan pandemi gör investeringskostnaden att det inte är attraktivt för kommersiellt drivna företag att ha vaccinfabriker som står utan sysselsättning. Det är en kostnad som rimligen staten bör ta som ett pris för beredskap inför liknande pandemier. Det kan absolut vara en god idé, men som vanligt är det lätt att skjuta på kostnaden under de år det inte är pandemi.

Ska kanske inte göra jämförelser men jag jobbade på Pharmacia på stenåldern. Infusionslösningar, packlinan. Där berättade gubbarna att de hade fabrik norrut som stod redo i beredskap. De åkte upp med jämna mellanrum, gissar att det var några år emellan, och servade maskinparken och körde några batcher där i bergsrummet för att ha maskinparken redo om det skulle behövas. Krig osv.

Därav mitt inlägg om egen tillverkning av vacciner. Kunskapen finns nog i landet. Kostnad, ja. Det är "väl" bara att ta den nu när vi vet hur en pandemi kan slå och hur länder/företag hanterar tillgång på vaccin.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag har inte haft riktig koll på hur det sett ut i de amerikanska länderna på länge. Här är tre diagram, för Nord- och Mellanamerika, Sydamerika och Karibien.

https://i.imgur.com/gVAXJZH.png
https://i.imgur.com/cFjTctC.png
https://i.imgur.com/MdsMXBM.png

Det man kan se är en spridning som inte riktigt liknar andra delar i världen. Det mest spektakulära är nog Karibien som sedan årsskiftet sett en dramatisk ökning. Vågar man gissa att det är julfirandet och turismen?

Kanske årstiden?

I Sverige och andra länder följer viruset influensa säsongen. Startar i oktober och försvinner när det blir varmt ute ca maj.
Viruset tål inte UV-ljus och värme, sen tror jag folk också får bättre motståndskraft när det är varmare + D-vitamin från solljus.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kanske årstiden?

I Sverige och andra länder följer viruset influensa säsongen. Startar i oktober och försvinner när det blir varmt ute ca maj.
Viruset tål inte UV-ljus och värme, sen tror jag folk också får bättre motståndskraft när det är varmare + D-vitamin från solljus.

Centralamerika och norra sydamerika har väl mer eller mindre alltid varmt och konstant hög UV-index iom att det ligger nära ekvatorn...så känns inte som att det förklarar saken?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av pellen:

Centralamerika och norra sydamerika har väl mer eller mindre alltid varmt och konstant hög UV-index iom att det ligger nära ekvatorn...så känns inte som att det förklarar saken?

Utöver värme och UV så hade även vissa delar av Norra Stockholm hög spridning (trots det) pga trångboddhet. Social distansering är svårare för vissa platser och kulturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Utöver värme och UV så hade även vissa delar av Norra Stockholm hög spridning (trots det) pga trångboddhet. Social distansering är svårare för vissa platser och kulturer.

Norra Stockholm ligger söder om Västerbotten där man hade stort utbrott nyligen, förvisso då från människor söderifrån.

Jag tvivlar på att klimatet i sig påverkar. De samband och mönster som kanske kommer att växa fram kan lika gärna, eller snarare bero på att människors beteenden förändras under olika årstider. Det är färre som åker skridskor i maj än i februari bara för att ta ett tydligt exempel.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Norra Stockholm ligger söder om Västerbotten där man hade stort utbrott nyligen, förvisso då från människor söderifrån.

Jag tvivlar på att klimatet i sig påverkar. De samband och mönster som kanske kommer att växa fram kan lika gärna, eller snarare bero på att människors beteenden förändras under olika årstider. Det är färre som åker skridskor i maj än i februari bara för att ta ett tydligt exempel.

Jag tror att klimatet påverkar, men mer indirekt. T.ex. på vintern tenderar vi i norr att tillbringa mer tid inomhus i uppvärmda lokaler. Uppvärmningen sänker den relativa luftfuktigheten rejält, vilket innebär att våra slemhinnor torkar ut och vi blir mer mottagliga för infektioner samtidigt som de små vattendroppar som bär virus "dunstar" och blir mindre och därmed kan virus hålla sig luftburna längre. Egentligen är nog vädring och luftfuktare något som vore bra i varuhus och liknande (och givetvis även hemma).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv

Luftfuktare kan nog behövs året runt ibland här i norr, bor i trähus och jag hade luftfuktare för några år sedan och den gick konstant eftersom de var så torrt inne, blev till slut jobbigt att höra den gå dygnet runt så jag tog bort den.
Kunde ställa in hur många procent den skulle hålla men de var sällan den stannade trots låg inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Luftfuktare kan nog behövs året runt ibland här i norr, bor i trähus och jag hade luftfuktare för några år sedan och den gick konstant eftersom de var så torrt inne, blev till slut jobbigt att höra den gå dygnet runt så jag tog bort den.
Kunde ställa in hur många procent den skulle hålla men de var sällan den stannade trots låg inställning.

Med "i norr" menade jag typ hela Skandinavien Sen är luftfuktigheten väldigt låg inomhus på vintern. Jag har typiskt 20-25% inomhus nu på vintern, även om det är >90% utomhus.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

https://www.nature.com/articles/d41586-021-00722-8 var lite intressant: B.1.1.7 den 'brittiska varianten', som de flesta anser högst troligen mer smittsam än tidigare varianter, och som nu via sampling verkar sprida sig i Sverige, ger relativt dåligt skydd mot andra varianter, medan B.1.351, den "sydafrikanska" ger relativt bra skydd. Så om man råkar ut för viruset mellan nu och innan sept-okt när det blir dags för fas sist är det bara att hoppas att det inte blir B.1.1.7 men just det är mest troligt.

Tolkar icke-reaktionerna på 1177-problemet att det är litet eller att ingen i den här tråden är involverad med 1177 för stunden.

I övrigt deklarerade jag just "next next send" och det gick inte att göra så utan att få

Citat:

Hej!

Nu har deklarationen öppnat. Sista dag att deklarera är den 3 maj.

Under det senaste året har vi fått många frågor om avdrag i deklarationen. Vi vill därför informera dig om att det inte finns några särskilda avdrag med anledning av pandemin.

Du som har jobbat hemma
Du som har jobbat hemma med anledning av pandemin kan som regel inte få avdrag för exempelvis arbetsrum, bredband, möbler eller kaffe, även om du har haft de kostnaderna för att du har jobbat hemma.

Frågade en gammal bekant hur läget på Irland var och fick till svar

Citat:

If your employer does not make payment of €3.20 or pays you less than your allowable costs, you can claim Remote Working Relief.

You can claim for:

10% of the cost of electricity and heat incurred (apportioned based on the number of days worked at home over the year)
30% of the cost of broadband incurred, apportioned based on the number of days worked at home over the year. This concession, commencing in the tax year 2020, will apply for the duration of the pandemic.

Här har jag ingen stark åsikt, bara en mild: Det känns lite negativt att svenska myndigheten måste meddela om att man inte ska försöka fuska tack vare pandemin när man inte ens försöker göra några avdrag. Oavsett om irska statens annorlunda stans bara är en "tom gest" , "helt värdelös" , "inte bevisad utom allt tvivel" så får man inte ett negativt meddelande när man loggar in på deras sida för att deklarera.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tolkar icke-reaktionerna på 1177-problemet att det är litet eller att ingen i den här tråden är involverad med 1177 för stunden.

Vilket problem pratar du om?

Skrivet av Kolsvart Katt:

I övrigt deklarerade jag just "next next send" och det gick inte att göra så utan att få

Frågade en gammal bekant hur läget på Irland var och fick till svar

Här har jag ingen stark åsikt, bara en mild: Det känns lite negativt att svenska myndigheten måste meddela om att man inte ska försöka fuska tack vare pandemin när man inte ens försöker göra några avdrag. Oavsett om irska statens annorlunda stans bara är en "tom gest" , "helt värdelös" , "inte bevisad utom allt tvivel" så får man inte ett negativt meddelande när man loggar in på deras sida för att deklarera.

Reglerna för skatteavdrag har ju inte ändrats i detta avseende så möjligheten att få några avdrag är nog obefintlig för de allra flesta. Samtidigt så har nog väldigt många frågor och skatteverket har nog haft fullt upp med att försöka besvara detta.

Själv hade jag sett fram emot att få göra lite avdrag, men helt ärligt så har jag ju inte haft några extra kostnader för att jobba hemma och jag har ju tom sparat in en slant på transporter, så att jag inte får göra några avdrag känns rätt rimligt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vilket problem pratar du om?

Se nylig tidigare post.

Skrivet av Hurtigbullen:

Reglerna för skatteavdrag har ju inte ändrats i detta avseende så möjligheten att få några avdrag är nog obefintlig för de allra flesta. Samtidigt så har nog väldigt många frågor och skatteverket har nog haft fullt upp med att försöka besvara detta.

Själv hade jag sett fram emot att få göra lite avdrag, men helt ärligt så har jag ju inte haft några extra kostnader för att jobba hemma och jag har ju tom sparat in en slant på transporter, så att jag inte får göra några avdrag känns rätt rimligt.

Sant, det hade varit lite trevligare om meddelandet kommit när man faktiskt försökte göra avdrag men många kanske deklarerar via post ännu.

Sant det med och rätt subjektivt - de som pendlar med bil speciellt och kollektivtrafik till del till jobbet var dag spar nog en del pengar nu men för de som inte gör det innebär att jobba hemifrån en del ökade elkostnader allra minst (förmodligen kaffe med ) , märks rätt tydligt i dagsstaplar för min del och elpriserna har inte varit så snälla på sistone. Överlag trivs jag rätt bra med att jobba hemifrån dock och har inga problem med koncentrationen så gnäller ej.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Med "i norr" menade jag typ hela Skandinavien Sen är luftfuktigheten väldigt låg inomhus på vintern. Jag har typiskt 20-25% inomhus nu på vintern, även om det är >90% utomhus.

Tror inte jag har ens så bra inne, sitter just nu med öppet fönster i sovrummet för första gången i år, är sol ute och man känner direkt vilken enorm skillnad de är på luften inne efter en stund, lättare att andas och de känns mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Med "i norr" menade jag typ hela Skandinavien Sen är luftfuktigheten väldigt låg inomhus på vintern. Jag har typiskt 20-25% inomhus nu på vintern, även om det är >90% utomhus.

Nyckelordet är relativ i relativ luftfuktighet. Värdet är relativt hur mycket luften kan innehålla vid aktuell temperatur, vilket inte är mycket när det är kallt. Därför blir värdet högt utan att luften egentligen innehåller särskilt mycket fukt att tala om. Något som i sin tur är orsaken till att luftfuktigheten sedan blir låg inomhus, eftersom den luft som kommer in helt enkelt knappt innehåller någon fukt. Omvänt får man av samma orsak problem om huset läcker upp en massa fuktig luft på en kall vind, eftersom fukten då vill kondensera mot t ex yttertaket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nyckelordet är relativ i relativ luftfuktighet. Värdet är relativt hur mycket luften kan innehålla vid aktuell temperatur, vilket inte är mycket när det är kallt. Därför blir värdet högt utan att luften egentligen innehåller särskilt mycket fukt att tala om. Något som i sin tur är orsaken till att luftfuktigheten sedan blir låg inomhus, eftersom den luft som kommer in helt enkelt knappt innehåller någon fukt. Omvänt får man av samma orsak problem om huset läcker upp en massa fuktig luft på en kall vind, eftersom fukten då vill kondensera mot t ex yttertaket.

Jodå, jag är väl medveten om relativ luftfuktighet och fysiken bakom, men jag tänkte att den diskussionen här kanske är lite överkurs. Jag tyckte det räckte med att konstatera att när vi värmer upp kall luft så sjunker luftfuktigheten, men jag kanske skulle skrivit att jag menade den relativa luftfuktigheten.

Hur som haver, torr luft torkar ut våra slemhinnor och gör oss mer mottagliga för infektioner samtidigt som vattendropparna som bär viruset blir mindre och därmed kan förbli luftburna längre.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Sant det med och rätt subjektivt - de som pendlar med bil speciellt och kollektivtrafik till del till jobbet var dag spar nog en del pengar nu men för de som inte gör det innebär att jobba hemifrån en del ökade elkostnader allra minst (förmodligen kaffe med ) , märks rätt tydligt i dagsstaplar för min del och elpriserna har inte varit så snälla på sistone. Överlag trivs jag rätt bra med att jobba hemifrån dock och har inga problem med koncentrationen så gnäller ej.

Hur kommer det sig att du gör av med mer el (annat än i betydlig grad) när du jobbar hemifrån? Jag kör en laptop och en skärm och sen kanske kaffekokaren och spisen lite oftare och det märks ingen större skillnad.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur kommer det sig att du gör av med mer el (annat än i betydlig grad) när du jobbar hemifrån? Jag kör en laptop och en skärm och sen kanske kaffekokaren och spisen lite oftare och det märks ingen större skillnad.

Jag är inte den du frågade, men för egen del så blir det väl en "många bäckar små" grej. Jag har en stationär dator (Den i signaturen) med 34" skärm. Kombinera med att belysning går 9h längre varje dag, kaffebryggaren går en vända eller två extra, micron används hemmavid istället. etc.

Sammanlagt kan man ju säga att jag nu spenderar 14h hemma i vaket tillstånd med tillhörande elkonsumtion istället för 5h i vanliga fall på vardagar. Så det blir en mätbar skillnad. Även om den knappast gör gigantiska avtryck i plånboken.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Mjölk skyddar väl mot allvarlig covid? Som dessutom innehåller massa nyttiga ämnen.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD