Microsoft i samtal med Discord om förvärv

Permalänk
Medlem

Vad vad det för fel på gamla goda Ventrilo?

Permalänk
Medlem

Jaha, någon som är redo att gå över till nästa kommunikationstjänst då?:P

Jag menar, microsoft har ju en ganska kass historia, sett till skype,msn etc.

Permalänk
Medlem

Oavsett om man är naiv och hallucinerade att grisar flög i morse, eller ser bakåt i tiden och bedömer att detta inte kommer förvaltas väl så finns ett faktum. En annan tjänst kommer segla upp som det nya voip-alternativet åren som kommer. Jag inväntar denna nu.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Inte förvånad. Trodde folk verkligen att Discord kunde hålla räkningarna i check med endast Discord turbo?

Det är ju typiskt med dagens teknik är att lansera några bra, gå med förlust ett tag och sen säljas till stor vinst när man hittat en köpare.

Jag ser inget fel med att Microsoft köper upp Discord. Hellre Microsoft än något annat företag, dessutom tror jag att MS har lärt sig mycket efter att de köpte Skype och körde ner det i botten.

De säljer även stora mängder data, jag trodde det räkte för att gå vinnst

Permalänk
Medlem

Bara 100 miljarder ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Snusfri

Detta är riktigt bra, Microsoft gör mycket rätt numera efter ärkesvinet Ballmer.

De satsar stenhårt på open source, Github är typ helt orört, förutom att de kämpar för de som använder sig av det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nice clickbait m8.

Finns alltså ingenting som säger att detta faktiskt kommer att hända. Innan alla börjar måla fan på väggen om hur Discord kommer att gå åt fanders kanske vi ska vänta till att mer pålitlig information kommer fram.

Permalänk
Testpilot

Helt ärligt är jag väldigt positivt inställd till Microsoft på senare tiden.

Deras Xbox Game Pass är oslagbart mervärde och likaså Office365-Family. Sedan har dom gjort väldigt mycket pro-konsument på senare tiden också, åtminstone för PC-spelare där man släpper sina titlar på mer än bara sin egna affär (exempelvis Steam). Kan dom dessutom förvärva Discord och få in Nitro-paketet i GamePass vore det super!

Xbox Game Pass Ultimate - 149 kr/mån som då inkluderar EA Play (som det gör i dagsläget) OCH Discord Nitro? Skulle jag inte redan betala för det hade jag definitivt börjat göra det vid den punkten.

Oavsett ser jag hundra procent hellre att MS plockar upp Discord än t.ex. Amazon eller Tencent i alla fall, det är en sak som är säkert.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Vid uppköpet av GitHub lät det ungefär likadant - mycket oro och ”dom kommer paja något dom funkar så bra”. Hur blev det? Mycket bra skulle jag säga. GitHub är bättre än någonsin nu med otroligt mycket features som kommer löpande.

Ett uppköp av en större aktör behöver inte nödvändigtvis ta bort produkten/tjänstens usp.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av TheYardbird:

Nice clickbait m8.

Finns alltså ingenting som säger att detta faktiskt kommer att hända. Innan alla börjar måla fan på väggen om hur Discord kommer att gå åt fanders kanske vi ska vänta till att mer pålitlig information kommer fram.

va? Hur är det här clickbait?

Permalänk
Medlem

Nice! Hoppas man inkluderar Nitro i GP-ultimate och att Discord kommer till Xbox som en fulländad app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Kan bli bra hade velat ha discords ljud i teams. Går ej att prata samtidigt i teams utan att helt avbryta vad den andra säger.

Fast det är ju hela poängen med teams eftersom att det inte finns någon gräns för ljudupptagningen.
Teams hanterar nivåerna automagiskt istället för att gemene man inte klarar av en nivåslider...

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Detta är riktigt bra, Microsoft gör mycket rätt numera efter ärkesvinet Ballmer.

De satsar stenhårt på open source, Github är typ helt orört, förutom att de kämpar för de som använder sig av det.

Nja, gällande Github så är det sanning med modifikation..
På GitHub så läggs ofta PoC upp gällande sårbarheter och hur man kan utnyttja dem (utan elak payload) och på senare tid har det sopats rent på PoC gällande MS-produkter samtidigt som de ligger orörda när de gäller andra leverantörers produkter.
Exempel: senaste sårbarheten mot Exchange..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

va? Hur är det här clickbait?

"Microsoft i samtal med Discord om förvärv"
Medans det är själva verket verkar vara att Microsoft påstås vara i snack med Discord? Bloombergs artikel säger ju till och med "According to people familiar with the matter". Det är ju allt annat än en bekräftelse på att det faktiskt sker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Är du säker på det? 343 Industries, Mojang (MINECRAFT), Obsidian, Rare, Turn10, Zenimax, Hotmail, Bungie, SwiftKey, Linkedin, GitHub....

Jag skrev liknande tjänster

Dom köpte ju MSN och Skype och dom blev ju knappast bättre

Permalänk
Medlem

Kan folk ge upp på att namedroppa 10 år gamla förvärv som Skype etc.? MS är ett helt annat företag idag.

Med det sagt är det lite tråkigt att inga framgångsrika tech-företag idag kan hålla sig självständiga, allt slukas upp av etablerade oligopol-jättar och det vore bra om EU/US kunde bli lite hårdare mot dessa megaförvärv

Permalänk

Lyssnade passande nog på Queen - Another one bites the dust, när jag såg denna nyhet.

Tror små/medium communitys mår bäst av att inte ligga i händerna på stora företag eller bli för inlindade i för stora konstellationer.

Permalänk
Medlem

Om vi skulle få ett slut med denna katt och råtta lek med olika chatt plattformer och gå över till ett öppet protokoll i stil med IRC, XMPP eller Matrix så vi slipper byta var femte år.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av TheYardbird:

"Microsoft i samtal med Discord om förvärv"
Medans det är själva verket verkar vara att Microsoft påstås vara i snack med Discord? Bloombergs artikel säger ju till och med "According to people familiar with the matter". Det är ju allt annat än en bekräftelse på att det faktiskt sker?

Längre ner i artikel står det klart och tydligt: "Discord reached out to Microsoft to gauge interest, and Xbox chief Phil Spencer has been talking to the company, according to one person."

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Om man kollar på konsumentsidan, tror nog inte många enterprise folk klagade på LYNC sen ska MS faktiskt utveckla detta mot konsumentsidan från början och inte enterprise

Skype for bussiness strular hela tiden och dålig ljudkvalitet. Däremot nya Skype som är en del av Windows 10 har de faktiskt gjort bra.

Så vem vet. Det är lite 50/50 med tanke på ok in game purchase to play Minecraft .

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Om man kollar på konsumentsidan, tror nog inte många enterprise folk klagade på LYNC sen ska MS faktiskt utveckla detta mot konsumentsidan från början och inte enterprise

Jag vet inte hur jag ska tolka det där, Lync var ju inte direkt jättebra.

Och kopplingen till Skype var ju väldigt ytlig. De bytte namn på Lync till "Skype for Business" efter att de köpt Skype, men Lync fortsatte ju att vara samma mjukvara som tidigare fast med en ny logotyp, funkade ju precis lika dåligt som innan namnbytet.

Förmodar att det rakt av handlade om att ge Lync en "nystart" med ett mer populärt namn, men tycker att de borde förbättrat själva systemet också för att det skulle finnas någon poäng med det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Fast det är ju hela poängen med teams eftersom att det inte finns någon gräns för ljudupptagningen.
Teams hanterar nivåerna automagiskt istället för att gemene man inte klarar av en nivåslider...

Känns som att hela teams körs i mono ljud. Medans discord har mer sourround så du kan lyssna i den riktningen du känner för

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Dex:

Jag skrev liknande tjänster

Dom köpte ju MSN och Skype och dom blev ju knappast bättre

Dom köpte dom för ett decennium sen, det är knappast relevant idag.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

det var väldigt mycket "Ohhh NeJ MiCrOsOfT är djÄvUleN" i denna tråd alltså

kul ! får hoppas det blir bra, som med github och annat de köpt upp inga stora förändringar har ju gjorts där iaf.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Microsoft idag är inte värre än om Google, Amazon eller någon annan jätte hade köpt upp det. Satya Nadella har tack och lov förändrat Microsoft till det bättre jämfört med hur det var på Ballmers tid.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Microsoft idag är inte värre än om Google, Amazon eller någon annan jätte hade köpt upp det. Satya Nadella har tack och lov förändrat Microsoft till det bättre jämfört med hur det var på Ballmers tid.

Nä det kan jag hålla med om. Om det måste köpas upp så är klart Microsoft ett av dom bättre alternativen skulle jag också tro.

Men är så tråkigt att dom stora företagen hela tiden ska köpa upp alla tjänster så fort det går bra för dom, men tyvärr är det ju så det funkar inom företags branschen och det lär väl inte förändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Längre ner i artikel står det klart och tydligt: "Discord reached out to Microsoft to gauge interest, and Xbox chief Phil Spencer has been talking to the company, according to one person."

Exakt. According to one person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Jag skrev liknande tjänster

Dom köpte ju MSN och Skype och dom blev ju knappast bättre

Köpte MSN? Det låter inte rätt?
MSN (Microsoft Network) är ju ett gammalt Microsoft-projekt från 90-talet, det i sig har de väl inte köpt?
Från början var det väl dessutom något slags BBS-tjänst där Microsoft tänkt sig bli den stora innehållsleverantören för massorna, men Internet stal showen.

I sammanhanget förmodar jag att du menar MSN Messenger mer specifikt, men även detta var väl något som redan från början utvecklades som en del av MSN-projektet efter att det omorganiserats som Internet-tjänst?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Nä det kan jag hålla med om. Om det måste köpas upp så är klart Microsoft ett av dom bättre alternativen skulle jag också tro.

Men är så tråkigt att dom stora företagen hela tiden ska köpa upp alla tjänster så fort det går bra för dom, men tyvärr är det ju så det funkar inom företags branschen och det lär väl inte förändras.

Vilka andra skulle ha råd att köpa Discord om inte de stora menar du?
Discord har ju haft en formidabel växt på rätt så kort tid, men man kan inte leva på frivilligt arbete och donationer i längden. Det går bara inte. Man måste hämta in kunnskap och kompetens. Sånt kostar pengar och resurser. Resurser och pengar som inte Discord har, men deras märkenamn är värt alla pengar i världen.

Personligen hade jag hoppats på att Reddit och Discord skulle hamna under samma flagga. Antingen genom ägarskap eller via en fusion. En fusion som senare hade blivit ett salg till just någon av de stora. Facebook hade legat bra till här.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz