Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Klart intressant bil, först hade jag lite ågren när denna dök upp då jag hade beställt en Enyaq, men ju mer tiden går desto säkrare blir jag att Enyaq är rätt val för oss, speciellt nu när det blev en Sportline:)

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av joabor:

Klart intressant bil, först hade jag lite ågren när denna dök upp då jag hade beställt en Enyaq, men ju mer tiden går desto säkrare blir jag att Enyaq är rätt val för oss, speciellt nu när det blev en Sportline:)

Jag tror absolut inte att Enyaq är ett dåligt val, och vi vet ju inte direkt något om när Ioniq 5 börjar vara tillgänglig på bred front. För egen ligger den bra till när ID.3-leasingen är slut i september 2022, om det inte dykt upp något riktigt revolutionerande .

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av HenrikM:

Tecknade mig på en Kia eNiro idag, advance plus, 1500 mil/år, vinterdäck och interstellar Grey. 4500kr/mån.
Den får stå sig tills det finns nått mer spännande utbud om 3 år.

Tittade först på id.3an men tyckte att det var lite konstiga destgnval. Kul bil om man har max utrustad.

Är det faceliftade eNiro:n? Jag testade en Kona för några år sedan och den kändes vettig, men jag hade lite problem med sittställningen. Centerkonsolen gjorde att jag inte fick till någon bra benställning. Tyvärr har jag inte fått möjlighet att testa eNiro då jag inte har någon Kia-återförsäljare i närheten.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Inaktiv

Skulle jag ha bil idag skulle jag köpa en Renault Zoe R90 eller R135.

Man får en 2018 - 2020 års modell för 200.000-270.000 kr och som gått allt från några hundra mil till ca 2 tusen mil.

R135 har en räckvidd på 24 mil under vintern och 37 mil under sommar och de räcker mer en gott för mig som bara kör i stan.

Permalänk
Medlem

Gällande stolar var jag förbi Skoda idag med hustrun (hon var lagom road, typ inte alls) för att kolla att hon sitter ok i sportstolarna (som ingår i Enyaq Sportline) då hon är väldigt petite (155 cm), verkar vara liknande stolar som i vRS modellerna (Kodiaq, Superb och Octavia). Dom stolarna är riktigt sköna tycker jag (typ suttit 5 minuter). Hur som helst så fungerade dom bra även för henne (hon satt i 30 sekunder, max), mer ointresserad person gällande bilar får man nog leta efter;)

Permalänk
Inaktiv

Eller så nöjer man sig med en sån här i närområdet

Men såna här funkar också bra i närområdet och man kan åka tre personer. Vid solig sommar laddas dom gratis

Permalänk
Inaktiv

Eller en beg Renault Kango, man får en sån för 60-70 tusen som bara gått 3-4 tusen mil, perfekt om man bara kör i stan, bra lastutrymme och billig att äga, skatt 340 kr per år och typ noll service.
Ladda på vanlig p-stolpe med 6 amp säkring och direktström över natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Är det faceliftade eNiro:n? Jag testade en Kona för några år sedan och den kändes vettig, men jag hade lite problem med sittställningen. Centerkonsolen gjorde att jag inte fick till någon bra benställning. Tyvärr har jag inte fått möjlighet att testa eNiro då jag inte har någon Kia-återförsäljare i närheten.

Jo, om du menar den med bättre ombordladdare etc.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av anon301768:

Skulle jag ha bil idag skulle jag köpa en Renault Zoe R90 eller R135.

Man får en 2018 - 2020 års modell för 200.000-270.000 kr och som gått allt från några hundra mil till ca 2 tusen mil.

R135 har en räckvidd på 24 mil under vintern och 37 mil under sommar och de räcker mer en gott för mig som bara kör i stan.

Det man får hålla ögonen på är ju om det är batterihyra eller friköpt batteri. Det blir snabbt en dålig affär om jag inte har räknat fel. Annars är Zoe en klart trevlig liten bil. Även nya Dacia:n ser ju rätt lovande ut i prisklassen, men då för en ny bil.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Samsung:

Det man får hålla ögonen på är ju om det är batterihyra eller friköpt batteri. Det blir snabbt en dålig affär om jag inte har räknat fel. Annars är Zoe en klart trevlig liten bil. Även nya Dacia:n ser ju rätt lovande ut i prisklassen, men då för en ny bil.

Hittat flera 2020 års modeller som gått 500-999 mil där de inte är någon batterihyra utan utköpt batteri och priserna ligger runt 270 tusen, helt klart intressant för mig som bara kör i stan.

2018 års modeller med batteriköp som gått under 2000 mil för 193 tusen.

2016 års modeller med batterihyra finns för under 100.000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det man får hålla ögonen på är ju om det är batterihyra eller friköpt batteri. Det blir snabbt en dålig affär om jag inte har räknat fel. Annars är Zoe en klart trevlig liten bil. Även nya Dacia:n ser ju rätt lovande ut i prisklassen, men då för en ny bil.

Skrivet av anon301768:

Hittat flera 2020 års modeller som gått 500-999 mil där de inte är någon batterihyra utan utköpt batteri och priserna ligger runt 270 tusen, helt klart intressant för mig som bara kör i stan.

2018 års modeller med batteriköp som gått under 2000 mil för 193 tusen.

2016 års modeller med batterihyra finns för under 100.000 kr.

Har ni provat zoe? Funkar de att brumma 100-väg med, eller är det otrevligt? Tänker mest på buller och oljud. Funderat på en begagnad som andrabil, men inte haft möjlighet att testa en än

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NisseG91:

Har ni provat zoe? Funkar de att brumma 100-väg med, eller är det otrevligt? Tänker mest på buller och oljud. Funderat på en begagnad som andrabil, men inte haft möjlighet att testa en än

https://www.youtube.com/watch?v=2T7yTXm-07s

https://www.youtube.com/watch?v=ZdNkGC89AxQ

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av NisseG91:

Har ni provat zoe? Funkar de att brumma 100-väg med, eller är det otrevligt? Tänker mest på buller och oljud. Funderat på en begagnad som andrabil, men inte haft möjlighet att testa en än

Jag körde en tur och retur mellan Luleå och Piteå, fem mil efter E4. Jag tyckte att det kändes helt okej som en enklare pendlarbil.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NisseG91:

Har ni provat zoe? Funkar de att brumma 100-väg med, eller är det otrevligt? Tänker mest på buller och oljud. Funderat på en begagnad som andrabil, men inte haft möjlighet att testa en än

Green Mobility låter en hyra en Zoe för 6 kr/min eller 3 om man förbetalar lite. Inte tillgängligt överallt dock. Första tjänsten som får mig att börja fundera om jag faktiskt behöver äga en bil, men det krävs lite större utbredning innan det skulle gå ihop sig ekonomiskt för min del tror jag.

Permalänk
Skrivet av snajk:

I mina ögon är det inte alls udda. Tesla är inte snygga, inte fula heller men väldigt slätstrukna och generiska. Som jag ser det skulle de mycket väl kunna vara designade av samma personer som gjorde bilarna till Burnout 3 typ.

Angående priset så är det absolut ingen otänkbar prispunkt. Jag hoppas på en med lite färre hästar, typ 250-300, för kanske 500 000, men det är väl inte så sannolikt kanske.

Problemet är väl att en elmotor med 250-300 hästar inte är mycket billigare att tillverka än en med 400-500 havremoppar. Det handlar ju om strömbegränsning till stora delar om jag fattat rätt. Så billigare bilar måste i så fall spara in på annat än motor, dvs på batteriteknik, säkerhet mm.

Jag har en Tesla Model 3 2019 Long Range. Jag håller med att det finns snyggare bilar, men jag måste säga att jag efter två år är fortfarande helnöjd med bilen. Det jag kunde önska är att man fick dra mer än 1000kg (med över 400 hästar borde det inte vara problem att få den reggad för mycket mer), och att jag hann köpa innan de kom med värmepump som standard.

Men som bil betraktat är den en fröjd att köra och äga. Och, jag har inga lack- eller passformsproblem, i likhet med de många andra teslaägare jag känner.

Tror banne mig att jag sparat pengar på att köra Tesla jämför med om jag skulle haft typ en xc90 eller nåt.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbryngelsson:

Problemet är väl att en elmotor med 250-300 hästar inte är mycket billigare att tillverka än en med 400-500 havremoppar. Det handlar ju om strömbegränsning till stora delar om jag fattat rätt. Så billigare bilar måste i så fall spara in på annat än motor, dvs på batteriteknik, säkerhet mm.

Jag har en Tesla Model 3 2019 Long Range. Jag håller med att det finns snyggare bilar, men jag måste säga att jag efter två år är fortfarande helnöjd med bilen. Det jag kunde önska är att man fick dra mer än 1000kg (med över 400 hästar borde det inte vara problem att få den reggad för mycket mer), och att jag hann köpa innan de kom med värmepump som standard.

Men som bil betraktat är den en fröjd att köra och äga. Och, jag har inga lack- eller passformsproblem, i likhet med de många andra teslaägare jag känner.

Tror banne mig att jag sparat pengar på att köra Tesla jämför med om jag skulle haft typ en xc90 eller nåt.

Hur mycket du får belasta bilen hänger inte bara på hur motorstark den är, det är en fråga om chassits konstruktion, bromsar, fästpunkter och stabilitet bland annat. Många bilar får inte ta taklast t.ex., det är samma problemställning där. Jag tycker inte man riktigt jämföra en model 3 med en XC90, jämför med en Mondeo, Passat eller liknande. Man bara lurar sig själv ekonomiskt med sådana jämförelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Gällande stolar var jag förbi Skoda idag med hustrun (hon var lagom road, typ inte alls) för att kolla att hon sitter ok i sportstolarna (som ingår i Enyaq Sportline) då hon är väldigt petite (155 cm), verkar vara liknande stolar som i vRS modellerna (Kodiaq, Superb och Octavia). Dom stolarna är riktigt sköna tycker jag (typ suttit 5 minuter). Hur som helst så fungerade dom bra även för henne (hon satt i 30 sekunder, max), mer ointresserad person gällande bilar får man nog leta efter;)

Har de Sportline ute hos vissa återförsäljare? Sportstolarna bättre än de vanliga? Inte för hårda? Hur kändes resten av inredningen med syntetläder och kolfiberinläggen?

Ska jämföra iV 80 Lodge med Krom/aluinlägg mot Sportline med Svart/kolfiberinlägg när jag får chansen. Är nog mina två kandidater.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Har de Sportline ute hos vissa återförsäljare? Sportstolarna bättre än de vanliga? Inte för hårda? Hur kändes resten av inredningen med syntetläder och kolfiberinläggen?

Ska jämföra iV 80 Lodge med Krom/aluinlägg mot Sportline med Svart/kolfiberinlägg när jag får chansen. Är nog mina två kandidater.

Förtydligande: Nej det fanns ingen Enyaq inne att titta på utan jag provade en annan Skoda (antingen var den en Octavia eller Superb vRS, kommer inte ihåg) med liknade stolar, typ likadana men en aningens annan design. Prisskillnaden för mig som privatleasar var 100SEK/mån mellan LODGE och SPORTLINE och med tanke på hur mycket mer man får på SPORTLINE så var det inget svårt val.

Permalänk
Medlem

Mg Motors Eu press conference.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas79:

Mg Motors Eu press conference.

Tyckte att jag kände igen deras nya elbil, letade lite i min videohistorik och fann den; den förefaller vara en ommärkt Kinesisk produkt, båda heter dessutom Marvel... Kan gott och väl vara en kompetent och välbyggd bil, men mittkonsollen är helt enormt fet iallafall i den kinesiska versionen dock. Verkar dessutom ha typ inget med MG självt att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Tyckte att jag kände igen deras nya elbil, letade lite i min videohistorik och fann den; den förefaller vara en ommärkt Kinesisk produkt, båda heter dessutom Marvel... Kan gott och väl vara en kompetent och välbyggd bil, men mittkonsollen är helt enormt fet iallafall i den kinesiska versionen dock. Verkar dessutom ha typ inget med MG självt att göra.

https://www.youtube.com/watch?v=8Ca3fv9e9tk&t=315s

Varumärket MG ägs av SAIC-koncernen, som är ett kinesisk. Det "gamla" MG-Rover packade ju ihop för runt femton år sedan och resterna köptes upp av kineser. Till skillnad från hur det blev med SAAB där SAAB AB sade ifrån kring varumärket, vilket gjorde att NEVS inte kunde fortsätta använda det. Däremot fick de inte med Rover, som BMW behöll och sedan sålde vidare. Land Rover hamnade ju via Ford till slut under indiska Tata. Avsaknad av Rover gav upphov till varumärket Roewe...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Varumärket MG ägs av SAIC-koncernen, som är ett kinesisk.

Ja, jag noterade det när jag bläddrade runt lite mer på nätet efter att jag postade mitt inlägg... Hade för mig dessförinnan att jag läst någonstans att MG ägdes av BMW, så kändes lite knäppt att en kinesisk bil plötsligt dök upp med MG-stämpel. Men de har alltså sålts av sedan dess, jaja.

Inte för att jag klagar. Fler snygga, schyssta elbilar = bättre i mina ögon. Sedan kunde man väl kanske önskat att den byggdes i Europa, för den annars väldigt långa fraktsträckans skull, men om den går på räls till europa så är det ju inte så fasligt illa med det trots allt.

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi! https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhy...

Riktigt attraktivt pris imo, även trots den lite kortare räckvidden!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Nu snackar vi! https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhy...

Riktigt attraktivt pris imo, även trots den lite kortare räckvidden!

Wow, billigt! Undrar vad den landar på i Sverige.

Om jag jämför lite så kostar Zoe 305k i Frankrike enligt artikeln, i Sverige verkar den kosta 365k innan subventioner.
Skulle samma förhållande gälla för Dacian skulle den kosta 227k i Sverige, innan subvention.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hade lockat rejält om den haft 40+kWh batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Wow, billigt! Undrar vad den landar på i Sverige.

Om jag jämför lite så kostar Zoe 305k i Frankrike enligt artikeln, i Sverige verkar den kosta 365k innan subventioner.
Skulle samma förhållande gälla för Dacian skulle den kosta 227k i Sverige, innan subvention.

Riktigt trevligt pris om så blir fallet, känns ju nästan som att det kan bli en "folkets bil" för det priset!

Skrivet av Dhanjel:

Hade lockat rejält om den haft 40+kWh batteri.

Jo självklart, dock känns som att det blir svårt med storleken + priset. Känns dock som en rätt perfekt pendlarbil iallafall!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Riktigt trevligt pris om så blir fallet, känns ju nästan som att det kan bli en "folkets bil" för det priset!

Jo självklart, dock känns som att det blir svårt med storleken + priset. Känns dock som en rätt perfekt pendlarbil iallafall!

Kanske om man bara pendlar i stan, 44hk känns sådär lagom användbart utanför stan

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Riktigt trevligt pris om så blir fallet, känns ju nästan som att det kan bli en "folkets bil" för det priset!

Jo självklart, dock känns som att det blir svårt med storleken + priset. Känns dock som en rätt perfekt pendlarbil iallafall!

Tveksamt med endast 44 hk och 20 mil räckvidd i bästa scenariot. Mii Electric är mer prisvärd enligt mig.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Kanske om man bara pendlar i stan, 44hk känns sådär lagom användbart utanför stan

Skrivet av Leyer:

Tveksamt med endast 44 hk och 20 mil räckvidd i bästa scenariot. Mii Electric är mer prisvärd enligt mig.

Äh då, 44 hk tar dig (nätt och jämt) till 100, räcker gott på majoriteten av svenska vägar! Och jodå seat mii electric ser ju också riktigt trevlig ut, dock når den ju dock inte den där magiska gränsen att den hamnar under 200k(samt, 80 hästar känns ju totalt livsfarligt, vad ska man med alla dem till? )

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11