Indien vill förbjuda bitcoin - kan andra länder följa samma spår?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crew seven:

Förstår inte riktigt hur ett land gör för att "förbjuda" en valuta, om person A gör en affär med person B och kommer överens om Bitcoin så kan ju inte landet stoppa det? Det man kanske kan göra är att banker inte tillåter att växla crypto. Det är väl lite så redan i Sverige att många banker säger nej till crypto.

Det är ju som all annan lagstiftning, du kan ju inte hindra någon som verkligen vill från att köpa ett vapen och skjuta sin grannes hund, däremot går det bra att göra det straffbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Har aldrig funnit ett mer ineffektivt monetärt system än bitcoin, det kostar definitivt mer än det smakar, inte minst pga energikonsumtionen.

Heja Indien!

För att göra en rättvis jämförelse går det inte att bara kolla på energi per transaktion. Ett monetärt system innehåller mycket mer än så. Om du räknar in alla bitar för att åstadkomma samma sak som bitcoin gör är det nog inte så illa som det ser ut vad det gäller energikonsumptionen.

Permalänk
Medlem

All transactions are broadcast to the network and usually begin to be confirmed within 10-20 minutes, through a process called mining

Vänta nu, om jag har förstått saken rätt så kommer mining att upphöra då inga nya bitcoins delas ut, ca år 2140 och då kommer allt att kollapsa eftersom ingen kommer confirmera transaktionerna. EOF

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är ju som all annan lagstiftning, du kan ju inte hindra någon som verkligen vill från att köpa ett vapen och skjuta sin grannes hund, däremot går det bra att göra det straffbart.

Absolut men skaffar du ett vapen för att skjuta grannens hund så lär nog dina grannar veta vem du är, men tanken med crypto är väl att du är anonym alltså vet inte staten om affären.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sunix:

All transactions are broadcast to the network and usually begin to be confirmed within 10-20 minutes, through a process called mining

Vänta nu, om jag har förstått saken rätt så kommer mining att upphöra då inga nya bitcoins delas ut, ca år 2140 och då kommer allt att kollapsa eftersom ingen kommer confirmera transaktionerna. EOF

Idén är att miners då till 100% ska kunna leva på transaktionsavgifterna.

Kollar man t.ex. på det senast minade bitcoin-blocket i skrivande stund (block 674912) så framgår att den som minade det blocket tjänade 6,25 BTC i "block reward", d.v.s. nya Bitcoin som skapats, och även 0,82885397 BTC i "fee reward", alltså transaktionsavgifter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crew seven:

Absolut men skaffar du ett vapen för att skjuta grannens hund så lär nog dina grannar veta vem du är, men tanken med crypto är väl att du är anonym alltså vet inte staten om affären.

Absolut, men det går ju att vara anonym när man skjuter sin grannes hund också, tänker att man använder något slags prickskyttegevär eller liknande.

Eller det behöver inte vara grannens hund ens. Du fattar, hoppas jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

All transactions are broadcast to the network and usually begin to be confirmed within 10-20 minutes, through a process called mining

Vänta nu, om jag har förstått saken rätt så kommer mining att upphöra då inga nya bitcoins delas ut, ca år 2140 och då kommer allt att kollapsa eftersom ingen kommer confirmera transaktionerna. EOF

Din orimliga slutsats borde vara en ledtråd att du har missförstått något kan jag tycka?
Miners tjänar också pengar på transaktionsavgifter, efter år 2140 kommer det vara transaktionsavgifterna som gör att miners fortsätter konfirmera transaktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det utgår från det grundläggande axiomet att en värdet i en decentraliserad valuta är överordnat inte bara den energiförbrukning som kryptomining innebär, utan även den hårdvara som måste tillverkas och tas i anspråk. Det vet inte jag om jag köper.

Jag vet inte ens om jag är helt övertygad om att en decentraliserad valuta som inte går att reglera av myndigheter är en bra idé heller. Det är lite som vapen, visst det finns ett värde i den amerikanska tanken att varje person får äga vapen, bl.a. för att skydda sig själv mot orättfärdiga myndigheter, men tittar man på hur många dör bara på grund av hur många vapen är i omlopp, p.g.a. vapenbrott och även felaktig hantering av vapen så får man undra om det mänskliga priset är värt vad det kostar.

Jag ser din poäng, men det kan också användas mot Internet. Ett decentraliserat kommunikationsnätverk som är svårt att reglera och öppet att använda, och det möjliggör och förenklar många brott. Hurrar vi när Kina stryper brandväggarna och önskar samma regleringar sker här? Nej för att vi ser värdet i Internet.
Jag är iaf glad att vi inte fick ett nät kontrollerat av USA där man behöver identifiera sig för att eventuellt kunna använda det till en avgift.

De flesta ser inte värdet med Bitcoin eller Ethereum idag och då blir bara de dåliga sidorna uppenbara och det är lätt att argumentera för att det är ett slöseri med resurser och endast av ondo.

Skrivet av pv2b:

Ett förbud mot mining, innehav av kryptovaluta och handel med kryptovaluta leder till en minskad efterfrågan eftersom du inte får alla de spekulativa investerarna som vill tjäna en hacka som driver upp efterfrågan. Om valutan användes endast av kriminella, och inte även användes som ett ställe att spekulera/investera, skulle efterfrågan minska, och därmed skulle även miningen minska. Vilket då egentligen får ses som en slags delseger om målet är att minska PoW-kryptovalutors miljöpåverkan.

Ja koordinerat förbud i västvärlden mot kryptovalutor hade definitivt haft en effekt på iaf kort sikt, inte så troligt kanske att vi skulle se det. Tycker man har svårt att komma överrens om färgen på himlen så ser inte den risken så stor.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du fattar, hoppas jag.

Jag fattar hur du ser det men det svarar inte riktigt på min fråga du kan stifta en lag som gör crypto olagligt ja men min fråga är hur till exempel ett land får reda på att 2 personer använder crypto.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Idén är att miners då till 100% ska kunna leva på transaktionsavgifterna.

Kollar man t.ex. på det senast minade bitcoin-blocket i skrivande stund (block 674912) så framgår att den som minade det blocket tjänade 6,25 BTC i "block reward", d.v.s. nya Bitcoin som skapats, och även 0,82885397 BTC i "fee reward", alltså transaktionsavgifter.

Wow ca 45000$ i transaktionsavgift, men jag fattar nu tack !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sunix:

Wow ca 45000$ i transaktionsavgift, men jag fattar nu tack !

$45000 på 2723 transaktioner, eller cirka $16,5 per transaktion.

Fast då är det Bitcoin specifikt vi snackar om, specifikt, alla transaktionerna sker inte direkt på den blockkedjan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crew seven:

Jag fattar hur du ser det men det svarar inte riktigt på min fråga du kan stifta en lag som gör crypto olagligt ja men min fråga är hur till exempel ett land får reda på att 2 personer använder crypto.

På samma sätt som man reder ut all annan ekonomisk brottslighet som t.ex. använder kontanter, genom spaning, polisarbete och andra utredningar.

Det är inte lätt, men det går.

Permalänk
Sötast

Global uppvärmning är ett enormt problem.
Jag vet, vi minar coins och öser ut CO2 i atmosfären....

Borde förbjudas över hela planeten, omedelbart.
Människan är så ofattbart dum att det är skrämmande.
Men feta plånböcker behöver alltid växa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Global uppvärmning är ett enormt problem.
Jag vet, vi minar coins och öser ut CO2 i atmosfären....

Borde förbjudas över hela planeten, omedelbart.
Människan är så ofattbart dum att det är skrämmande.
Men feta plånböcker behöver alltid växa.

Räcker väl med att förbjuda olja och kol. Det är där grundproblemet ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Miners tjänar också pengar på transaktionsavgifter, efter år 2140 kommer det vara transaktionsavgifterna som gör att miners fortsätter konfirmera transaktioner.

Sen så har det också föreslagits andra lösningar för att på lång tid säkra att block rewarden är tillräckligt stor. Allt från att man introducerar en låg <1% konstant inflation som i mycket vägs upp av att BTC går förlorade över tid. Till att man rent av "tar bort" coins som inte flyttats på säg 100 år och en ny nivå på block rewarden baserad på det antal som tas bort införs.

Folk verkar tro att förändringar av BTC protokollet är totalt omöjligt när det egentligen går att förändra vad som helst så länge tillräckligt många användare/miners är överens. Uppstår ett framtida problem med att mining rewards är för låga och man får problem med säkerhet/jämn block generation då kommer man också troligtvis kunna få igenom förändringar för att fixa det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teval:

Jag ser din poäng, men det kan också användas mot Internet. Ett decentraliserat kommunikationsnätverk som är svårt att reglera och öppet att använda, och det möjliggör och förenklar många brott. Hurrar vi när Kina stryper brandväggarna och önskar samma regleringar sker här? Nej för att vi ser värdet i Internet.
Jag är iaf glad att vi inte fick ett nät kontrollerat av USA där man behöver identifiera sig för att eventuellt kunna använda det till en avgift.

De flesta ser inte värdet med Bitcoin eller Ethereum idag och då blir bara de dåliga sidorna uppenbara och det är lätt att argumentera för att det är ett slöseri med resurser och endast av ondo.

Ja koordinerat förbud i västvärlden mot kryptovalutor hade definitivt haft en effekt på iaf kort sikt, inte så troligt kanske att vi skulle se det. Tycker man har svårt att komma överrens om färgen på himlen så ser inte den risken så stor.

Det finns absolut en poäng att göra, man kan fråga sig om vårt samhälle faktiskt i slutändan blev bättre av Internet.

Det har lett till att staten och privata företag nu har extremt stor kontroll över vårt liv och det samhälle vi lever i, insyn i vår kommunikation, våra mönster, vår sociala krets. Algoritmer radikaliererar normala användare i en enorm grad till att bli vaccinförnekare, 5g-galningar, Qanon, annat liknande. Allt från statskupper till drev mot enskilda personer bedrivs under anonymitetens skugga.

Samtidigt så har vi Internet att tacka för att vi fortfarande kan bedriva en grad av normal ekonomisk aktivitet i en global pandemi, och att vem som helst var som helst kan lära sig vad som helst. Jag skulle nog säga att, i det stora hela, så är nog Internet positivt för vårt samhälle, men det som händer på Internet behöver regleras. Det behöver finnas en vilja för myndigheter att finnas på Internet precis som de finns i den "fysiska" världen. Inte för att förbjuda Internet, utan för att reglera.

På samma sätt kan man ju argumentera för att kryptovalutor har ett liknande ideal, och att någon slags decentraliserad valuta som inte är beroende av en stat, och som inte kan regleras av en stat är önskvärd på något eller annat sätt. Jag tror mer på reglering än att man helt förbjuder kryptovalutor, och där kan man börja med att förbjuda kryptovalutor som bygger på att man vaskar beräkningskraft och energi, som en inneboende egenskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Sen så har det också föreslagits andra lösningar för att på lång tid säkra att block rewarden är tillräckligt stor. Allt från att man introducerar en låg <1% konstant inflation som i mycket vägs upp av att BTC går förlorade över tid. Till att man rent av "tar bort" coins som inte flyttats på säg 100 år och en ny nivå på block rewarden baserad på det antal som tas bort införs.

Folk verkar tro att förändringar av BTC protokollet är totalt omöjligt när det egentligen går att förändra vad som helst så länge tillräckligt många användare/miners är överens. Uppstår ett framtida problem med att mining rewards är för låga och man får problem med säkerhet/jämn block generation då kommer man också troligtvis kunna få igenom förändringar för att fixa det.

Eftersom bitcoin är kod så kan vad som helst ändras i koden, men jag har väldigt svårt att tro att bitcoinanvändarna skulle stödja en förändring som på något sätt ändrade taket på 21 miljoner coins. Samma med att införa oanvända coins in i cirkulation som i praktiken skulle trycka priset neråt.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Det stinker nocoiners om er

Jag äger själv inga bitcoin, men era argument har varit återkommande varje marknadscykel sen 2013 och det är sjukt roligt att se dom varje gång

Kan du inte skriva mer om varför argumenten inte är hållbara och mindre om kritik riktat mot personen? Du verkar ha bra insikt och följt kryptovalutor under en längre tid. Kom ihåg att du vill angripa en åsikt eller ett uttalande och lägga fram premisser som fäller argumentet. Skulle vara kul att läsa mer om medlemmars åsikter och deras argument för kryptovalutor i allmänhet och Bitcoin i synnerhet.

Skrivet av pv2b:

Det finns absolut en poäng att göra, man kan fråga sig om vårt samhälle faktiskt i slutändan blev bättre av Internet.

Det har lett till att staten och privata företag nu har extremt stor kontroll över vårt liv och det samhälle vi lever i, insyn i vår kommunikation, våra mönster, vår sociala krets. Algoritmer radikaliererar normala användare i en enorm grad till att bli vaccinförnekare, 5g-galningar, Qanon, annat liknande. Allt från statskupper till drev mot enskilda personer bedrivs under anonymitetens skugga.

Samtidigt så har vi Internet att tacka för att vi fortfarande kan bedriva en grad av normal ekonomisk aktivitet i en global pandemi, och att vem som helst var som helst kan lära sig vad som helst. Jag skulle nog säga att, i det stora hela, så är nog Internet positivt för vårt samhälle, men det som händer på Internet behöver regleras. Det behöver finnas en vilja för myndigheter att finnas på Internet precis som de finns i den "fysiska" världen. Inte för att förbjuda Internet, utan för att reglera.

På samma sätt kan man ju argumentera för att kryptovalutor har ett liknande ideal, och att någon slags decentraliserad valuta som inte är beroende av en stat, och som inte kan regleras av en stat är önskvärd på något eller annat sätt. Jag tror mer på reglering än att man helt förbjuder kryptovalutor, och där kan man börja med att förbjuda kryptovalutor som bygger på att man vaskar beräkningskraft och energi, som en inneboende egenskap.

Väldigt mycket av det du tar upp fanns ju dock innan internet i andra sammanhang. Håller dock med om mycket i din slutsats. Men vem ska bära ansvaret för reglering om den fullständigt skall vara decentraliserad och oberoende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Eftersom bitcoin är kod så kan vad som helst ändras i koden, men jag har väldigt svårt att tro att bitcoinanvändarna skulle stödja en förändring som på något sätt ändrade taket på 21 miljoner coins. Samma med att införa oanvända coins in i cirkulation som i praktiken skulle trycka priset neråt.

Dock så pratar vi om en situation där man var så illa tvungen att göra något. Om valet är att inte ha tillräckligt med mining för att säkerställa att kedjan är tillräckligt svår att attackeras eller att införa en förändring så är valet ganska enkelt. I det läget så riskerar alla användare betydligt mer genom att inte göra något än att genom en lite ökning av coins i cirkulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad menar du med det som jag har citerat ovan?

Ptja kort och gott så innebär ju MMT, som i sin tur kräver fiatvalutor, att de som sitter på toppen av isberget alltid drar det längsta strået. Så status quo är nog egentligen ett för milt uttryck, det är mer som ett slags dopingpreparat för resursstarka entiteter att fortsätta tillskansa sig mer och mer resurser, makt och kontroll.

Allt görs givetvis under förevändningen att det är bäst för alla, även oss obetydliga arbetarjon.

Permalänk
Medlem

Jag tror förbuds hetsen mot krypto kommer p.g.a. dom grundläggande anledningarna till att Bitcoin togs fram.

1. Kryptografiskt garantera transaktioner utan någon mellanhand. Bankmaffian är ju traditionellt denna mellanhand, och detta är en stor risk för dom, särskilt med Defi applikationer på frammarsch där man ex. kommer kunna ta lån eller handla aktier. Då är det inte mycket kvar för bankerna att tjäna pengar på.

2. Att inte kunna tunna ut värdet genom att trycka upp godtycklig mängd nya "pengar". Detta gör ju politiker rejält skitnödiga då man kunnat använda detta för att rätta till skulder man dragit på sig genom dålig ekonomisk politik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Kan du inte skriva mer om varför argumenten inte är hållbara och mindre om kritik riktat mot personen? Du verkar ha bra insikt och följt kryptovalutor under en längre tid. Kom ihåg att du vill angripa en åsikt eller ett uttalande och lägga fram premisser som fäller argumentet. Skulle vara kul att läsa mer om medlemmars åsikter och deras argument för kryptovalutor i allmänhet och Bitcoin i synnerhet.

Väldigt mycket av det du tar upp fanns ju dock innan internet i andra sammanhang. Håller dock med om mycket i din slutsats. Men vem ska bära ansvaret för reglering om den fullständigt skall vara decentraliserad och oberoende?

Argumenten jag citerade i mitt inlägg är egentligen bara åsikter. Så jag har inget motargument.

Jag tyckte bara det var kul att man får höra samma saker varje gång. Varje gång ska experter som aldrig någonsin gjort en kryptotransaktion hävda att bitcoin är en bubbla och att kryptovalutor bör förbjudas då folk köper droger och vapen på darknet för dom.

Jag tror även att samma personer lowkey önskar att dom köpte bitcoin tidigt, dvs den klassiska "ahhh, jag borde köpt bitcoin när jag hörde talas om det år 2012!". Pro tip: ingen som säger så hade verkligen köpt bitcoin den tiden.

Det är intressant hur marknadspsykologin fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Argumenten jag citerade i mitt inlägg är egentligen bara åsikter. Så jag har inget motargument.

Jag tyckte bara det var kul att man får höra samma saker varje gång. Varje gång ska experter som aldrig någonsin gjort en kryptotransaktion hävda att bitcoin är en bubbla och att kryptovalutor bör förbjudas då folk köper droger och vapen på darknet för dom.

Jag tror även att samma personer lowkey önskar att dom köpte bitcoin tidigt, dvs den klassiska "ahhh, jag borde köpt bitcoin när jag hörde talas om det år 2012!". Pro tip: ingen som säger så hade verkligen köpt bitcoin den tiden.

Det är intressant hur marknadspsykologin fungerar

Det är väl lite samma som att de som spekulerar ofta också ska lova guld och gröna skogar.
De flesta människor vill nog tjäna pengar på ett eller annat sätt. Men det betyder inte att de som inte har lika stark tro på krypto är dumma i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det är väl lite samma som att de som spekulerar ofta också ska lova guld och gröna skogar.
De flesta människor vill nog tjäna pengar på ett eller annat sätt. Men det betyder inte att de som inte har lika stark tro på krypto är dumma i huvudet.

På sätt och vis är det väl ändå lite dumt. Jag ska förklara varför.

Jag förstår att bitcoin absolut inte varit i den positionen den är i nu, dvs att man kan köpa en tesla rakt av med bitcoin till exempel. Bitcoin har varit väldigt spekulativt i huruvida kryptovalutan blir globalt accepterad, och bitcoin har haft många motgångar i form av att den blivit svartmålad i media som kriminellas favoritvaluta osv.

Men om man sätter allt det åt sidan, och kollar på bitcoin rent tekniskt så är det ett underverk. Att kunna skapa transaktioner P2P utan banker eller mellanhänder, mellan landsgränser och utan hinder - det är något som aldrig tidigare existerat.

Låt oss snurra tillbaka tiden till 2014. Bitcoin rusar från 100 till 1000 dollar. Jag förstår att man i första tanke tänker att det är en bubbla, och det är inte lätt att inte tänka sig det.

Spola fram till 2017/2018, bitcoin får större fotspår i vårt samhälle. Bitcoin rusar mellan 3000 till 19900 dollar, denna gången tror hedgefonder och andra finansbolag på bitcoin, är det fortfarande en bubbla? hmmm

Och nu till 2020/2021 där vi har ett bitcoin på nästan 60000 dollar och kända profiler som elon musk tar betalt i bitcoin, hundratals VC och fonder är investerade, fortfarande en bubbla? hmmmm

Jag säger inte att vi inte kommer se 20 000 dollar igen, för lika hårt som bitcoin går paraboliskt uppåt på grafen, lika hårt sjunker den därefter. Men att det är en bubbla tror jag inte på just av den tekniska anledningen jag nämnde ovan, och att bitcoin fått ett starkt fäste i våra samhällen.

Som sagt i tidigare inlägg, jag äger inga bitcoin men tror starkt på det fundamentala som gör bitcoin till bitcoin. Att bitcoin skulle vara en valuta för kriminella är bara bullshit. Bitcoin är den mest spårbara valutan på denna jord, och i framtiden kommer man inte kunna köpa en skattefri snickers utan att det ringer i skatteverkets klockor Regeringar älskar bitcoin av den anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Bra eller dåligt?
Kan tänka mig att detta låter fantastiskt för gamers, då hopp åter igen kan infinna sig gällande ökad GPU-utbud (pga. minskad mining - dvs. om detta blir verklighet).

https://www.affarsvarlden.se/artikel/bitcoin-backar-efter-upp...

Det blir svårt att förbjuda i praktiken. Förstår inte hur dem ska lyckas. Indien kan lika gärna förbjuda internet när dem ändå är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Det stinker nocoiners om er

Jag äger själv inga bitcoin, men era argument har varit återkommande varje marknadscykel sen 2013 och det är sjukt roligt att se dom varje gång

Vilka argument är det du anser inte gäller? Har du sett bubblor förut, bostadsmarknaden smällde rätt bra, IT bubblan etc du ser inte likheterna? Marknaden är även nu extremt ostabil.

Energiförbrukning och produktiv produkt efter ras, vad har du att visa för det efter?

Det är en problematik med beskattning.

Har du läst på om hur det funkar något? Sant att jag inte har coins, ångrar att jag inte köpte när jag blev erbjuden att köpa för runt 200kr st för många år sedan men det ändrar inte problemen.

Har du några argument att bemöta med får du gärna dela med dig av dem.

Edit:
Läste just ditt andra inlägg, vet du skillnaden mellan att betala med Bitcoin och betala med kreditkort?
Du säger att det är spårbart, det är en halvsanning precis som när folk säger att det är anonymt. Det beror helt på hur man använder det men när du kan köpa mat, bensin och andra omregistrerade produkter med det precis som du kan med kontanter är det ospårbart, spårningen ligger i kartläggning och när övergången från crypto till något kopplat IRL sker.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vilka argument är det du anser inte gäller? Har du sett bubblor förut, bostadsmarknaden smällde rätt bra, IT bubblan etc du ser inte likheterna? Marknaden är även nu extremt ostabil.

Energiförbrukning och produktiv produkt efter ras, vad har du att visa för det efter?

Det är en problematik med beskattning.

Har du läst på om hur det funkar något? Sant att jag inte har coins, ångrar att jag inte köpte när jag blev erbjuden att köpa för runt 200kr st för många år sedan men det ändrar inte problemen.

Har du några argument att bemöta med får du gärna dela med dig av dem.

Edit:
Läste just ditt andra inlägg, vet du skillnaden mellan att betala med Bitcoin och betala med kreditkort?
Du säger att det är spårbart, det är en halvsanning precis som när folk säger att det är anonymt. Det beror helt på hur man använder det men när du kan köpa mat, bensin och andra omregistrerade produkter med det precis som du kan med kontanter är det ospårbart, spårningen ligger i kartläggning och när övergången från crypto till något kopplat IRL sker.

Tänker inte gå in i debatt för jag har helt seriöst ingen ork. Redan skrivit en wall of text i inlägget innan detta.

Att det är spårbart är ingen halvsanning. Varje satoshi går att spåra tillbaka till dens coinbase (dvs belöningen från minat block). Det är hela poängen med en öppen ledger.

Visst, du kan teoretiskt sett komma över några bitcoin via en skum man med hatt och kappa i en mörk gränd, men så fort du försöker spendera dessa kommer man med 99.9% säkerhet kunna länka plånboken till dig som person. Firmor som Chainalasys har sofistikerad AI och mjukvara som gör det helt omöjligt röra bitcoin mellan plånböcker anonymt. Som sagt, det finns en anledning till varför stater och ICs runtomkring världen älskar bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Sant att jag inte har coins, ångrar att jag inte köpte när jag blev erbjuden att köpa för runt 200kr st för många år sedan men det ändrar inte problemen.

Ahhh, i knew it! Den klassikern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Tänker inte gå in i debatt för jag har helt seriöst ingen ork. Redan skrivit en wall of text i inlägget innan detta.

Att det är spårbart är ingen halvsanning. Varje satoshi går att spåra tillbaka till dens coinbase (dvs belöningen från minat block). Det är hela poängen med en öppen ledger.

Visst, du kan teoretiskt sett komma över några bitcoin via en skum man med hatt och kappa i en mörk gränd, men så fort du försöker spendera dessa kommer man med 99.9% säkerhet kunna länka plånboken till dig som person. Firmor som Chainalasys har sofistikerad AI och mjukvara som gör det helt omöjligt röra bitcoin mellan plånböcker anonymt. Som sagt, det finns en anledning till varför stater och ICs runtomkring världen älskar bitcoin.

Ja du kan spåra coins men du måste ju koppla det till någon för att beskatta den, om Bitcoin tas överallt som kontanter så blir det svårt.

De älskar crypto, det är inte samma sak utan de ser en spårbar kontant betalning om de sköter hur den fördelas.

Jag har inga bitcoin, intressant hur du ser det som ett giltigt skäl att anta att argumenten inte är giltiga. Jag har exempelvis ingen direkt interaktion med amerikansk politik etc men kan ändå se problemen med det med.

Har du någon utbildning inom crypto, blockchain eller liknande? Eller läser du whitepapers? Eller är det bloggar och forum enbart?

Edit:
Btw var de flesta kändisar, företag och finansiella institut inblandade i tidigare bubblor med. Kolla hur bankerna klara av det när bostadsmarknaden gick? Eller hur många företag hantera när it-bubblan gick?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

Krypto är en bubbla!! oh noo!!

Tills dagen ni inser att EXAKT samma köpbeteende, aka TRADING sker i SAMTLIGA köp- och säljbara aktier.

GME är väl ett ganska klart exempel på detta.

Folk som är nya i aktiemarknader Köper in sig i ett läkemedelsföretag. Läkemedelsföretaget Får sedan fram ett COVID vaccin. Oh yes! Nu kommer valutan skjuta upp 500%!.

Vänta va... Varför gick den ned 40% precis.

Pg.a folk som trejdar styr VARENDA köp och säljbar valuta, aktie eller annat. Det är allt ett spel och den som läser det bäst, vinner. Dom stora förlorarna är vanliga människor som ska investera långsiktigt. 13 år av högkonjuktur så smäller varenda aktie 50-80% ner och allt är förlorat då man inte realiserat vinster i store of value.

Såatte..

Jag trejdar crypto, men jag bryr mig inte om dess funktion. Dock hoppas jag givetvis på det