Indien vill förbjuda bitcoin - kan andra länder följa samma spår?

Permalänk

Indien vill förbjuda bitcoin - kan andra länder följa samma spår?

Bra eller dåligt?
Kan tänka mig att detta låter fantastiskt för gamers, då hopp åter igen kan infinna sig gällande ökad GPU-utbud (pga. minskad mining - dvs. om detta blir verklighet).

https://www.affarsvarlden.se/artikel/bitcoin-backar-efter-upp...

Permalänk
Medlem

Bra, så klart. Kryptovalutor är så dåligt på så många sätt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bra, så klart. Kryptovalutor är så dåligt på så många sätt.

Skulle du kunna ge exempel? Att det är dåligt för miljön är det nog många som håller med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Att det är dåligt för miljön är det nog många som håller med om.

Även det är bara med proof-of-work. Snart övergår exempelvis ETH till proof-of-stake. Isf ska man ju förbjuda proof-of-work krypto, inte hela konceptet om det är vad man faktiskt vill åtgärda. (PoS innebär också att grafikkort inte längre köps för syftet.)

Jag ser inte detta som något positivt. Självklart regeringar inte gillar kryptovalutor då dem inte längre har kontroll över det. Är ingen evangelist för crypto, har knappt något i det, men tror inte att det är av välvilja det skulle förbjudas.

För argumentet om kriminell verksamhet håller inget vidare. Så länge det har ett värde över 0 där man kan få tag på nog med volymer så fungerar det ju fortfarande för transaktioner. Blir kanske lite bökigare, så man bara går över till cash ivf som fortfarande är totalt dominant för kriminella transaktioner.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Det här lär handla om att komma åt "svarta pengar" snarare än något moraliskt ställningstagande från staten.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Skulle du kunna ge exempel? Att det är dåligt för miljön är det nog många som håller med om.

Well för elnäten i världen är de även problematiskt (bör vara extra påtagligt i exempelvis Indien) och utöver det så osäkerheten i systemet gör att det liknar en bubbla, det stabiliseras lite long term av Teslas agerande och att Mastercard överväger att ha det mm men bubbla likt väl. Bubblor är problem.

Cryptocurrency lär finnas kvar men bubblan lär smälla och kosta enorma summor, det tar mycket utveckling från annat och miningen idag kan nog liknas vid när gruvindustrin förr struntade helt i konsekvenser, skillnaden är att i efterhand finns inget av praktiskt värde och att reglera det likt gruvarbeten är svårt där miljöpåverkan ska vara en stor del av kalkylen (vet att det i praktiken finns mycket skit i gruvindustrin med men ändrar inte mining problemen).

I längre steg har bitcoin en begränsning i antal som finns vilket gör att när alla bitcoin är ute så finns ingen som kan göra mer, värdet kommer tillslut riskera att en satoshi blir för dyr för praktisk användning, kombinerat med låsta, tappade, döda adresser mm som ingen kan nyttja så tar det slut.
Detta tänker man då är inte någon fara, man kan ju komplettera med en ny valuta och växelkurser men problemet blir blocken som då antingen blir extremt dyra i fees eller droppar så mycket i compute kraft att de riskerar manipulation av pow vilket gör att användningen minskar, valuta lever genom ekonomi som kräver omsättning vilket krävs att något sker dvs det är döden om alla btc bara ligger.
Ett problem som ligger långt fram ja men ett problem är det.

Gpu frågan är separat, den känner jag inte har så mycket med cryptos vara eller icke vara men reglering för länder är svårare och då menar jag regleringar för skattning mm

Nu tror jag inte att Indien tänkt längre än att det går att dölja skatt lättare, men cryptocurrency har en del problem.

Ordbyte
Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Till 99% så handlar det givetvis om kontroll och makt. Bitcoin är ett begynnande hot mot monetär politik som i sin tur är ett enormt starkt verktyg för att värna om status quo ur ett ägandeperspektiv.

Permalänk
Rekordmedlem

Mycket bra att åtminstone kriminalisera och förbjuda de oreglerade spekulationsbubblorna.
Krypto kanske har ett existensberättigande om det sköts på ett bra sätt men dagens pyramidspel är inget som gynnar några mer än de i toppen på pyramiden och kriminella.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Indien har förbjudit och backat förbud i flera år. Detta hittar du t.ex från 2018:

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-43669730

och senare:

https://www.ledgerinsights.com/india-top-court-reverses-centr...

Vi kommer se mer av det, men effekten av det tror jag personligen inte blir mycket mer än att vissa skakiga händer säljer och att Indien tappar en del i utvecklingen medan företag som Square, Paypal, Coinbase, Grayscale etc roffar åt sig ökande vinster på kryptomarknaden och Indien får stå utanför tills dom ångrar sig igen.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Inre mongoliet i Kina ska förbjuda crypto-mining för att möta deras klimatförändrings-mål.

Att förbjuda crypto-mining som använder stora mängder energi är det minsta man kan göra för att inte påskynda klimatförändring. EU och Sverige borde förbjuda det och arbeta med övriga världen för att förbjuda det globalt.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Inre mongoliet i Kina ska förbjuda crypto-mining för att möta deras klimatförändrings-mål.

Att förbjuda crypto-mining som använder stora mängder energi är det minsta man kan göra för att inte påskynda klimatförändring. EU och Sverige borde förbjuda det och arbeta med övriga världen för att förbjuda det globalt.

Jag kan köpa det resonemanget om vi samtidigt förbjuder flygresor och köttkonsumtion globalt för att möta klimatmålen. Att byta sin bil mer än var 10e år borde självklart också globalt förbjudas.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teval:

Jag kan köpa det resonemanget om vi samtidigt förbjuder flygresor och köttkonsumtion globalt för att möta klimatmålen. Att byta sin bil mer än var 10e år borde självklart också globalt förbjudas.

Konstigt resonemang, ska man alltså alltid göra allt eller inget?

Mining av kryptovalutor tillför så pass lite positivt värde jämfört med hur mycket det kostar i resurser att det känns som mer av en no-brainer att förbjuda av rena miljöskäl jämfört med de andra exemplen du tog upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Konstigt resonemang, ska man alltså alltid göra allt eller inget?

Mining av kryptovalutor tillför så pass lite positivt värde jämfört med hur mycket det kostar i resurser att det känns som mer av en no-brainer att förbjuda av rena miljöskäl jämfört med de andra exemplen du tog upp.

Det är väl det som är det underbara med att leva i ett fritt land med en någorlunda fri marknad, du som individ kan bestämma dig för att kryptovalutor tillför dig lite värde och därmed inte delta, fast du kan välja att äta dig fet på McDonalds och köpa en ny bil varje år om du vill leva ditt liv så. För mig är det tvärt om, jag ser ett enormt värde i kryptovalutor och därför vill jag främja den marknaden.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teval:

Det är väl det som är det underbara med att leva i ett fritt land med en någorlunda fri marknad, du som individ kan bestämma dig för att kryptovalutor tillför dig lite värde och därmed inte delta, fast du kan välja att äta dig fet på McDonalds och köpa en ny bil varje år om du vill leva ditt liv så. För mig är det tvärt om, jag ser ett enormt värde i kryptovalutor och därför vill jag främja den marknaden.

Problemet är inte det lilla värdet de tillför, problemet är de negativa externaliterna vars kostnader inte bärs av kryptominers.

En fri marknad är en ekonomisk modell, inte ett ideal att sträva mot.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Teval:

Det är väl det som är det underbara med att leva i ett fritt land med en någorlunda fri marknad, du som individ kan bestämma dig för att kryptovalutor tillför dig lite värde och därmed inte delta, fast du kan välja att äta dig fet på McDonalds och köpa en ny bil varje år om du vill leva ditt liv så. För mig är det tvärt om, jag ser ett enormt värde i kryptovalutor och därför vill jag främja den marknaden.

Kryptovalutor kan nog bli nått men Bitcoin lär inte bli det som används för hela "Bitcoinkonceptet" är tekniskt olämpligt för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har aldrig funnit ett mer ineffektivt monetärt system än bitcoin, det kostar definitivt mer än det smakar, inte minst pga energikonsumtionen.

Heja Indien!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Har inte investerat i Bitcoin, mer har ytterst lite Ethereum. Men är helt övertygad att bitcoin här för att stanna som något slags digitalt guld.

Hela crypto branschens värde ligger i om det övertid blir förbjudet av stater och länder eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Problemet är inte det lilla värdet de tillför, problemet är de negativa externaliterna vars kostnader inte bärs av kryptominers.

En fri marknad är en ekonomisk modell, inte ett ideal att sträva mot.

Det är fortfarande din högst subjektiva åsikt, vilket inte stämmer överrens med min.

Samma argument kan drivas i de flesta frågor. Om jag är vegan(vilket jag inte är) och tycker att din köttkonsumtion inte i paritet med miljöförstörelsen som det leder till, är det då något som bör förbjudas globalt? Kostnaden för konsumtionen bärs inte av dig som äter köttet(mer än eventuella hälsopåföljder).

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Det är fortfarande din högst subjektiva åsikt, vilket inte stämmer överrens med min.

Samma argument kan drivas i de flesta frågor. Om jag är vegan(vilket jag inte är) och tycker att din köttkonsumtion inte i paritet med miljöförstörelsen som det leder till, är det då något som bör förbjudas globalt? Kostnaden för konsumtionen bärs inte av dig som äter köttet(mer än eventuella hälsopåföljder).

Du har helt rätt med att samma argument ska drivas alla frågor. Finns inget som motsäger det.
Köttkonsumtion måste minskas, bilar och flyg måste minskas, fabriker måste bli mer effektiva och ställa om, betong- och stålindustrin måste gå mot mer gröna alternativ.

Sen vet jag inte om förbjuda är rätt väg att gå men att påvisa (och kanske reglera) att det inte är bra ur CO2-synpunkt och antingen skatta för det eller använda andra styrmedel är ju inget konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

värna om status quo ur ett ägandeperspektiv.

Vad menar du med det som jag har citerat ovan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du har helt rätt med att samma argument ska drivas alla frågor. Finns inget som motsäger det.
Köttkonsumtion måste minskas, bilar och flyg måste minskas, fabriker måste bli mer effektiva och ställa om, betong- och stålindustrin måste gå mot mer gröna alternativ.

Sen vet jag inte om förbjuda är rätt väg att gå men att påvisa (och kanske reglera) att det inte är bra ur CO2-synpunkt och antingen skatta för det eller använda andra styrmedel är ju inget konstigt.

Absolut, håller helt med om alla dom punkterna. Jag säger inte att det är ett perfekt system idag, det kommer självklart utvecklas över tid.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Vilken gång i ordningen är det som Indien förbjuder kryptovalutor?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teval:

Det är fortfarande din högst subjektiva åsikt, vilket inte stämmer överrens med min.

Samma argument kan drivas i de flesta frågor. Om jag är vegan(vilket jag inte är) och tycker att din köttkonsumtion inte i paritet med miljöförstörelsen som det leder till, är det då något som bör förbjudas globalt? Kostnaden för konsumtionen bärs inte av dig som äter köttet(mer än eventuella hälsopåföljder).

Nä, det är sant, alla externaliteter bör ju elimineras så att alla verksamheter bär sina egna kostnader.

Men givet att det inte är så, så får man komplettera med regler och förbud. Det är t.ex. förbjudet att skräpa ner på en badstrand, och så måste det förmodligen också vara om man inte på något sätt kunde hitta och debitera alla som skräpar ner städkostnader utifrån deras individuella nedskräpning, och dessutom hade jourstädare som åtgärdade detta skyndsamt. Detta är ju inte rimligt på något sätt så här är ju förbud en lämpligare modell.

Det stora problemet är att "proof of work"-baserade kryptovalutor per definition går ut på att vaska stora mängder beräkningskraft, och att belöna de som gör det mest och bäst med pengar. Det är därför en inneboende designad egenskap i systemet att använda så mycket energi som möjligt. Det är på det sättet inte konstigare att förbjuda kryptovalutor än att t.ex. kräva katalysator på alla bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nä, det är sant, alla externaliteter bör ju elimineras så att alla verksamheter bär sina egna kostnader.

Men givet att det inte är så, så får man komplettera med regler och förbud. Det är t.ex. förbjudet att skräpa ner på en badstrand, och så måste det förmodligen också vara om man inte på något sätt kunde hitta och debitera alla som skräpar ner städkostnader utifrån deras individuella nedskräpning, och dessutom hade jourstädare som åtgärdade detta skyndsamt. Detta är ju inte rimligt på något sätt så här är ju förbud en lämpligare modell.

Det stora problemet är att "proof of work"-baserade kryptovalutor per definition går ut på att vaska stora mängder beräkningskraft, och att belöna de som gör det mest och bäst med pengar. Det är därför en inneboende designad egenskap i systemet att använda så mycket energi som möjligt. Det är på det sättet inte konstigare att förbjuda kryptovalutor än att t.ex. kräva katalysator på alla bilar.

Det stämmer att beräkningskraften och energiåtgången någorlunda linjärt följer hur nätverkets värde utvecklas, problemet med liknelsen med katalysator är att vi idag inte har något beprövat sätt att säkra nätverket på ett annat sätt.
Om vi ändrar konsensusmekanismen till att samtidigt göra beräkningar för folding@home, ska det då vara lagligt? Hur ska vi bestämma när någon beräkningskraft i ett nätverk är laglig och inte?
Blir ju väldigt teoretiskt eftersom mining aldrig lär kunna förbjudas på ett sätt som får någon större effekt, men intressant fråga ändå.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av dvcorleone:

Bra eller dåligt?
Kan tänka mig att detta låter fantastiskt för gamers, då hopp åter igen kan infinna sig gällande ökad GPU-utbud (pga. minskad mining - dvs. om detta blir verklighet).

https://www.affarsvarlden.se/artikel/bitcoin-backar-efter-upp...

Så mycket salty nocoiners i denna tråd alltså. Eller är det salty no-graphic carders? haha

Okunskapen lyser igenom när man tror att en ban av bitcoin (som de inte ska göra ens) kommer frigöra grafikkort.

Det var många år sedan någon minade bitcoin med grafikkort. Det ni tänker på är ethereum, och det är en annan femma.

Snurrigt när ni blandar ihop helt olika saker. Men fortsätt svamla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Snurrigt när ni blandar ihop helt olika saker. Men fortsätt svamla!

De du klagar på hade läst artikeln, och inte bara rubriken på ämnet. Vem är det som svamlar egentligen?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teval:

Det stämmer att beräkningskraften och energiåtgången någorlunda linjärt följer hur nätverkets värde utvecklas, problemet med liknelsen med katalysator är att vi idag inte har något beprövat sätt att säkra nätverket på ett annat sätt.

Det utgår från det grundläggande axiomet att en värdet i en decentraliserad valuta är överordnat inte bara den energiförbrukning som kryptomining innebär, utan även den hårdvara som måste tillverkas och tas i anspråk. Det vet inte jag om jag köper.

Jag vet inte ens om jag är helt övertygad om att en decentraliserad valuta som inte går att reglera av myndigheter är en bra idé heller. Det är lite som vapen, visst det finns ett värde i den amerikanska tanken att varje person får äga vapen, bl.a. för att skydda sig själv mot orättfärdiga myndigheter, men tittar man på hur många dör bara på grund av hur många vapen är i omlopp, p.g.a. vapenbrott och även felaktig hantering av vapen så får man undra om det mänskliga priset är värt vad det kostar.

Dessutom finns här ett logikfel. Om det enda beprövade sättet att säkra nätverket var att förgifta din grannes hund så skulle det ju inte göra det okej att göra det, heller.

Skrivet av Teval:

Om vi ändrar konsensusmekanismen till att samtidigt göra beräkningar för folding@home, ska det då vara lagligt? Hur ska vi bestämma när någon beräkningskraft i ett nätverk är laglig och inte?

Intressant! Låt oss för ett ögonblick förutsätta att det är möjligt att göra faktiskt användbart arbete på det sättet. Den som kan visa att han bidragit till något slags samhällsprojekt, beräkningar i det allmänna intresset, etc, med uträkningar som är svåra att utföra men lätta att beräkna, så är detta mindre dåligt än t.ex. Bitcoin som går ut på att hitta hashkollisioner, eller för all del en massa andra kryptovalutor som gör på ett liknande sätt.

Problemet med den approachen blir dock att det inte finns någon "marknad" som kan reglera om dessa uträkningar i sig är användbara. De som utför beräkningarna struntar fullständigt i om beräkningarna behövs, och nyttan är i proportion till de resurser som måste användas, så länge de får betalt. Hur mycket de får betalt står inte heller i proportion till de underliggande beräkningarna. Det blir lite som guld, värdet är mycket högre än nyttan för att det upplevs som mer värdefullt av olika anledningar.

Samma problem kvarstår, vilket innebär att mängden beräkningskraft kommer adderas till nätverket allt eftersom värdet stiger, oavsett själva beräkningarna som utförs har något värde. Du kommer ha alla problem som Proof of Work med nonsensproblem har idag, men du kan i alla fall säga att beräkningarna i sig är nyttiga på ett eller annat sätt.

Skrivet av Teval:

Blir ju väldigt teoretiskt eftersom mining aldrig lär kunna förbjudas på ett sätt som får någon större effekt, men intressant fråga ändå.

Ett förbud mot mining, innehav av kryptovaluta och handel med kryptovaluta leder till en minskad efterfrågan eftersom du inte får alla de spekulativa investerarna som vill tjäna en hacka som driver upp efterfrågan. Om valutan användes endast av kriminella, och inte även användes som ett ställe att spekulera/investera, skulle efterfrågan minska, och därmed skulle även miningen minska. Vilket då egentligen får ses som en slags delseger om målet är att minska PoW-kryptovalutors miljöpåverkan.

Dessutom skulle ett förbud mot den sortens kryptovalutor göra dem mindre attraktiva för de kriminella som vill använda dem. En valuta är värdelös om man bara kan köpa tjack för pengarna, för de som säljer tjack vill ju kunna köpa något vettigare för sina pengar...

Men det är ju farligt och kontraproduktivt att gå längre än en tydlig markering och en denormalisering. Börjar man bedriva ett "krig mot kryptovalutor" likt det man utan framgång bedrivt mot droger vet vi ju redan var man hamnar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bra, så klart. Kryptovalutor är så dåligt på så många sätt.

Skrivet av Ferrat:

Well för elnäten i världen är de även problematiskt (bör vara extra påtagligt i exempelvis Indien) och utöver det så osäkerheten i systemet gör att det liknar en bubbla, det stabiliseras lite long term av Teslas agerande och att Mastercard överväger att ha det mm men bubbla likt väl. Bubblor är problem.

Cryptocurrency lär finnas kvar men bubblan lär smälla och kosta enorma summor, det tar mycket utveckling från annat och miningen idag kan nog liknas vid när gruvindustrin förr struntade helt i konsekvenser, skillnaden är att i efterhand finns inget av praktiskt värde och att reglera det likt gruvarbeten är svårt där miljöpåverkan ska vara en stor del av kalkylen (vet att det i praktiken finns mycket skit i gruvindustrin med men ändrar inte mining problemen).

I längre steg har bitcoin en begränsning i antal som finns vilket gör att när alla bitcoin är ute så finns ingen som kan göra mer, värdet kommer tillslut riskera att en satoshi blir för dyr för praktisk användning, kombinerat med låsta, tappade, döda adresser mm som ingen kan nyttja så tar det slut.
Detta tänker man då är inte någon fara, man kan ju komplettera med en ny valuta och växelkurser men problemet blir blocken som då antingen blir extremt dyra i fees eller droppar så mycket i compute kraft att de riskerar manipulation av pow vilket gör att användningen minskar, valuta lever genom ekonomi som kräver omsättning vilket krävs att något sker dvs det är döden om alla btc bara ligger.
Ett problem som ligger långt fram ja men ett problem är det.

Gpu frågan är separat, den känner jag inte har så mycket med cryptos vara eller icke vara men reglering för länder är svårare och då menar jag regleringar för skattning mm

Nu tror jag inte att Indien tänkt längre än att det går att dölja skatt lättare, men cryptocurrency har en del problem.

Skrivet av mrqaffe:

Mycket bra att åtminstone kriminalisera och förbjuda de oreglerade spekulationsbubblorna.
Krypto kanske har ett existensberättigande om det sköts på ett bra sätt men dagens pyramidspel är inget som gynnar några mer än de i toppen på pyramiden och kriminella.

Skrivet av the squonk:

Har aldrig funnit ett mer ineffektivt monetärt system än bitcoin, det kostar definitivt mer än det smakar, inte minst pga energikonsumtionen.

Heja Indien!

Det stinker nocoiners om er

Jag äger själv inga bitcoin, men era argument har varit återkommande varje marknadscykel sen 2013 och det är sjukt roligt att se dom varje gång

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur ett land gör för att "förbjuda" en valuta, om person A gör en affär med person B och kommer överens om Bitcoin så kan ju inte landet stoppa det? Det man kanske kan göra är att banker inte tillåter att växla crypto. Det är väl lite så redan i Sverige att många banker säger nej till crypto.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata