Nvidia Geforce RTX 3000-serien bristvara fram till år 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Mitt 3080 svettas rejält med Max inställningar i 1440p.
Beror såklart på spel men tänker de flesta AAA spel.

Men ja att uppgradera från 2080 Ti till 3080 är kanske lite onödigt och svårmotiverat.
Men jag sålde mitt 2080 Ti för 7400kr och mitt 3080 Strix kostade 9690kr. Så en upp till 30% boost för 2300kr tycker jag är trevligt.

Samma här, helt sjukt hur hårt mitt 3080 Strix OC får jobba i vissa titlar i bara 1440P.

Vill faktiskt våga påstå att 60+ FPS i 4K även den här generationen är ett icke nåbart mål.

Permalänk

Då lär beställningen hoppa från juni till Oktober då på komplett vilken dag som helst då

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Kommer de skjuta på lanseringen av nästa gen då antar jag?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Själv tror jag att vi kommer se ny generation redan nästa år.
Det kostar mycket att hamna på efterkälken.
Speciellt när en ny aktör (intel) är på väg in på marknaden.

Det är mycket fokus på "brist" just nu men det hade varit mer intressant att se antal tillverkade och levererade grafikkort och göra en historisk jämförelse.

Man vill ju inte mjölka samma generation för länge och riskera en intel.

Jo givet att allt annat är normalt så kostar det att hamna på efterkälken. Men det här är inte en normal situation. Det kostar också mycket att inte kunna producera och sälja tillräckligt med grafikkort för att ge förtjänst på utvecklingen av ett chip + allt det andra runt omkring.

Intel släpper ett kort som verkar kunna konkurrera men det kortet kommer relativt snart och då börjar deras generation nu, varpå de kommer behöva utveckla nästa generation från och med nu så de trycker knappast ut nästa generation snabbare än vad AMD / Nvidia planerar göra.

Det är vad jag tror i alla fall.

Permalänk
Medlem

Har funderingar på att sälja mitt 2080 super med vinst, gå tillbaka till min gamla gpu tills nästa år haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Skönt att 1080ti fortfarande håller sig i matchen.

Som en gammal gubbe som nyss fått veta att pensionsåldern höjts till 75.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Visst, Covid.. men mestadels Kryptovaluta och brist på kretsar sen lite scalpers på detta.

Skulle säga Covid alla dagar i veckan. Vi som hänger här tänker att hela marknaden består av antingen entusiaster eller miners men båda två utgör en försvinnande liten del jämfört med den kommersiella marknaden och covid har accelererat digitaliseringen av arbetskraften något enormt. På det senaste året har vi hoppat 5-10 år i utvecklingen mot vad företagen hade räknat med vilket har gjort att efterfrågan på kretsar har blivit helt galen. Visst, det är inte 3080 företagen främst efterfrågar men grundkomponenterna är de samma för alla typer av kretsar vilket gör att många av de fabs som tex tillverkar substrat slår i taket och nya fabriker är inget man snyter ur näven. Jag jobbar i branschen och det är brist på precis allt, från kisel till paneler. Tror att vi kommer att få se en stor backlash om några år när pandemin ebbat ut och alla företag gjort sin digitala omställning. Visst försäljningen går strålande nu men det finns en vits med att alla inte handlar allt på en gång utan att man har ett jämnare flöde.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Skulle säga Covid alla dagar i veckan. Vi som hänger här tänker att hela marknaden består av antingen entusiaster eller miners men båda två utgör en försvinnande liten del jämfört med den kommersiella marknaden och covid har accelererat digitaliseringen av arbetskraften något enormt. På det senaste året har vi hoppat 5-10 år i utvecklingen mot vad företagen hade räknat med vilket har gjort att efterfrågan på kretsar har blivit helt galen. Visst, det är inte 3080 företagen främst efterfrågar men grundkomponenterna är de samma för alla typer av kretsar vilket gör att många av de fabs som tex tillverkar substrat slår i taket och nya fabriker är inget man snyter ur näven. Jag jobbar i branschen och det är brist på precis allt, från kisel till paneler. Tror att vi kommer att få se en stor backlash om några år när pandemin ebbat ut och alla företag gjort sin digitala omställning. Visst försäljningen går strålande nu men det finns en vits med att alla inte handlar allt på en gång utan att man har ett jämnare flöde.

På jobbet har vi börjat märkt av längre leveranstider och dyrare priser nu senaste månaderna. Ser ut att bli värre också. Industri/Tillverkning.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

De som vill testköra ny hårdvara.
Samma människor som, om jag är lite elak, av någon anledning inte kan använda inställningsmöjligheterna som erbjuds utan måste sätta allt på ultra, för att kunna motivera nästa inköp.
Nå, det är faktiskt helt OK att vara intresserad av teknikprylar, men låt oss vara ärliga och medge att det är det som är motivet till att köpa senaste balla grafikkortet, inte för att man vill kunna spela spel. Och det som bekymrar mig för framtidens PC-marknad är att de uppskruvade prisnivåerna bidrar till att döda återväxten. Allt färre (och äldre) får betala allt mer. Litografi-utvecklingen är väldigt långsam nu, i synnerhet för högprestandakretsar. Gud vet var vi hade varit idag om inte mobilmarknaden hade finansierat utvecklingen.

Jag är torsk på hög framerate i spel och spelar just nu en hel del Warzone.
Min gamla rigg orkade inte driva det bra nog för mig så det blev en stor uppgradering.
Kör även lite PCVR av och till och där hjälper det också att ha lite knuff i prylarna.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

På jobbet har vi börjat märkt av längre leveranstider och dyrare priser nu senaste månaderna. Ser ut att bli värre också. Industri/Tillverkning.

På mitt jobb fick de leta land och rike runt efter komponenter till ett nytt litet projekt. Landade i AVR-processorer efter långt letande, på ett företag där de aldrig använts innan. Kändes rent desperat men kan man inte få tag på annat så....

Permalänk
Avstängd

Drömscenariot vore om någon av de större kryptovalutorna blir beräkningsbara och obsoleta över en natt.
Kul om hela miningfarmar plötsligt blir till salu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

På jobbet har vi börjat märkt av längre leveranstider och dyrare priser nu senaste månaderna. Ser ut att bli värre också. Industri/Tillverkning.

Jo, PC-försäljningen ökade globalt med 26% för året (50% i USA) vilket är helt galet, klart det får konsekvenser. Fick någon siffra från en av tillverkarna att den totala produktionskapaciteten av persondatorer är runt 90 miljoner per kvartal sen finns det inget mer om man inte bygger nya fabriker och Q420 såldes det 80 miljoner maskiner om man ska tro de siffror jag hittade. Ett annat problem är tanken med just-in-time delivery, ingen vill sitta på några lager och särskilt inte på den här typen av produkter som har så kort livslängd, en felprognos kan kosta miljarder i överlager och då har man hellre för lite än för mycket vilket gör att det inte finns några marginaler om det kommer tillfälliga toppar.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Kämpa på, min käre 1060
Hade hoppats på ett 3080 till mitt nya bygge, men verkar ju dessvärre omöjligt vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Kanse detta blir nvidias försäljnings strategi. Deras aktie har ökat med det dubbla på ett år.

Självklart, bilindustrin kör på samma ursäkt att samma kretsar saknas o har varslat typ 10tusen pers. Bara pr 😜

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Har varit sugen på att köra lite retro-gaming ett tag nu. Så detta år passat väl utmärkt. Gräva fram lådan med N64 samlingen

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Nej. Om du har blivit pappa nyss, ägna dig åt din nya familj istället.
Det är otroligt mycket mer meningsfullt än Assassins Creed 27, eller Battlefield 6, eller..
Du håller en ny människa i dina armar. Att jaga pixlar för förströelse kan vänta.

Sen kan de ju möjligen va så att barnet/barnen sommnar någonstanns runt 19 och man vill ladda upp med nått meningslöst inför nästa dag med bus och skoj?

Permalänk
Medlem

Blir det inte i princip brist hela denna generation då? I början av 2022 vil väl Nvidia att vi ska börja hypa för nästa generation?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serverfel:

Som en gammal gubbe som nyss fått veta att pensionsåldern höjts till 75.

Tillgångar "host" tillgångar ...

Permalänk
Medlem

TLDR
Att bristen för GPUer från AMD beror på att AMD för närvarande lägger sin kapacitet hos TSMC på spelkonsoller och Epyc kan jag förstå
Men vad är det med Samsung och Nvidia?
Det borde spruta ut kisel från Samsung med Nvidia GPUer.
Vad för problem har man där?
Yields?
Har Samsung/Nvidia prioriterat ner produktionen?

Permalänk

Undrar om detta betyder att nästa generations gpuer blir försenade?
Fast kanske inte ändå... Om såpass många gpuer går till miners så kommer man väl börja jobba med att fixa nya gpuer med högre hash rates osv. Trist för alla gamers bara som blir utan.
Lite snopet att man satte förhoppningar till intels gpjer för att få mer konkurrens. Nu tänker man mer att det är bra med en till aktör för då kanske man en dag kan få tag på ett nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

...och jag som tyckte folk sa att 2020 var året som sög =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

...och jag som tyckte folk sa att 2020 var året som sög =(

2020 var året det började suga....

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte dröjer så länge. Nästan bättre att vänta tills nästa generation. Känns som att man hade tur med att få tag på ett vid lanseringen för "introduktionspris".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzhadar:

2020 var året det började suga....

Tack Kina 🙏

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ureet:

Hur många kommer köpa ett 3000-kort 2022? Det året borde ju 4000-korten komma ut.

Kanske...
Men om nu dessa 4000-kort inte går att få tag på, men 3000-korten däremot, äntligen går att få tag på?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vad för problem har man där?
Yields?
Har Samsung/Nvidia prioriterat ner produktionen?

En påtvingad nedstängning av världen för ett obetydligt hot har den effekten på en just-in-time globohomo ekonomi; försörjningschock.

Permalänk
Medlem

Pandemins effekter beror på att sjukvården varit nedprioriterad världen över. Vid normal belastning under 2000 talet gick vården på knäna och skulle spara. Hade det funnits kapacitet att dubbla "output" från sjukhusen så skulle inte denna enorma nedstängning behövas eller iallafall vara lika hård globalt. Inget kommer förbättras dock utan sjuksköterskor etc kommer fortfarande vara ett låglöne/lågstatusjobb efter pandemin

Det har gjorts åtskilliga Hollywood produktioner på temat men ingen trodde det kunde hända. En slarvig forskare i Wuhan och vi hamnar i Fallout/Mutant helt plötsligt...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Skrivet av chksix:

Pandemins effekter beror på att sjukvården varit nedprioriterad världen över. Vid normal belastning under 2000 talet gick vården på knäna och skulle spara. Hade det funnits kapacitet att dubbla "output" från sjukhusen så skulle inte denna enorma nedstängning behövas eller iallafall vara lika hård globalt. Inget kommer förbättras dock utan sjuksköterskor etc kommer fortfarande vara ett låglöne/lågstatusjobb efter pandemin

Det har gjorts åtskilliga Hollywood produktioner på temat men ingen trodde det kunde hända. En slarvig forskare i Wuhan och vi hamnar i Fallout/Mutant helt plötsligt...

Hur menar du med slarvig forskare?

Råkade forskaren bara så där ta fram ett biologiskt vapen eller vad är det du insinuerar.

Permalänk
Medlem

Han hade troligen smittat sig själv inne på labbet och spred det till lokala fladdermus säljaren på marknaden.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Skrivet av chksix:

Han hade troligen smittat sig själv inne på labbet och spred det till lokala fladdermus säljaren på marknaden.

Smittat sig med vad och varför fanns ens detta vad?

Hur kommer det sig att Kina endast har 4600 personer som avlidit med Covid-19?