Nvidia Geforce RTX 3000-serien bristvara fram till år 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Känns som att den här grafikkortsgenerationen blir kanske den första där majoriteten av gamers får tag på sin begagnad i stället för ny, när miningcrazen släpper och alla kort svämmar över marknaden.

Det ska du nok inte hoppas på.

Jag minns tydligt samma diskussion då jag köpte 1070 och sen 2 mån, 1080ti - alla förväntade sig en FLOD av 1080ti kort efter bitcoin - men så blev det bara inte. Jag sökte ofta efter flera 1080ti kort (inte för att mina, men lite samma nyfikenhet som gör att jag bevakar 3080/90 tråden) här på sweclockers.

Det blev ingen överflöd av 1080ti - du ska nog förvänta dig MYCKET mindre grafik kort "flöde" denna omgång.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Covid 19. :@.

Visst, Covid.. men mestadels Kryptovaluta och brist på kretsar sen lite scalpers på detta.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Skrivet av VincHeee:

Snälla mitt kära 980Ti, vänta med att gå sönder till 2022!

Tack!

Har ett ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING liggandes i fint skick du kan få köpa, så slipper du oroa dig menar jag

Permalänk
Inaktiv

Skämten om att 3080 blir tillgängligt lagom till att 4080 släpps är inte lika roliga när de går från skämt till fakta.
Lider med dem som sålde sina 2080ti innan "release" av 3080 så att de inte skulle gå ner allt för mycket i värde 😅

Permalänk
Medlem

Känner nog att mitt 2070 duger gott över 2022 med. Dessutom så tror jag att nvidia och amd älskar att begmarknaden blivit dyrare då de kan ta mer betalt för nya. Mining tar nog sjukt mycket kort i anspråk med. Sen dessa fantastiska scalpers.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Jag som ville uppgradera från mitt 970.😕

Permalänk
Medlem

Jag ångrar inte att jag skaffade mig ett 2060 ett par månader innan 30-serien lanserades

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Tycker synd om alla som akutsålde sina 2080 Ti för 4000:- vid 3000-seriens lansering

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ni som tänker att man ska vänta in next gen...
Känns som att även framtida generationer blir uppskjutna pga rådande omständigheter... Gäller troligen både AMD och Nvidia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Okej jag ska absolut inte klaga för min del men varför känns det som bara bs med brist på allting nu.

Dem går ut och säger att det är brist så dem kan hålla priserna uppe. Är det inte gpu så är det cpu eller nand.

Hoppas verkligen att nån myndighet gör en granskning som jag tror nån företag åkte på nöter för par år tillbaka.

Jag hoppas att dem ger dem så stor böter så det skriker om det.

De höjer ju priserna för att de är brist och då köper folk korten endå för det inte gåt att få tag på för att "vanligt" pris.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Skämten om att 3080 blir tillgängligt lagom till att 4080 släpps är inte lika roliga när de går från skämt till fakta.
Lider med dem som sålde sina 2080ti innan "release" av 3080 så att de inte skulle gå ner allt för mycket i värde 😅

Haha såldes billigare än ett 3060 går att få tag i 🙄🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Visst, Covid.. men mestadels Kryptovaluta och brist på kretsar sen lite scalpers på detta.

Det handlar nog mer om en ohållbar kreditexpansion.

Permalänk
Avstängd

Nackdelen är väl att det lär fortsätta när väl 40-serien kommer ut och alla som inte fått något från 30-serien vill uppgradera så hoppar man helt enkelt över ett steg.
Brukar det inte vara ungefär 24 månader mellan varje serie, då bör 40-serien släppas september -22.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Visst, Covid.. men mestadels Kryptovaluta och brist på kretsar sen lite scalpers på detta.

Ja, den 14 december var den totala hashraten på Ethereumnätverket 278583 GH/s, den 14 mars hade det stigit till 446680. Ökningen denna 3-månadersperiod är således 168097 GH/s. Det motsvarar ca 3.36 miljoner kort i klassen RTX3070 / 2080ti med en hash rate på ca 50 MH/s.
https://etherscan.io/chart/hashrate

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

Sålde mitt 2080 förra veckan för blivit pappa nyss så användes inte längre. Men tänkte köpa ett 3000 serien i höst...verkar som ett dumt drag

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Jag fick busstryk av medlemmar här när jag för snart ett halvår sen kallade Ampere för sämsta yield ever.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Ah nom nom. Fick mitt RTX 3080 för 7999 kr. Kommer nog kunna anvädna det ett tag och sälja det till vinst :D. Pensionen är säkrad.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

man får väl hoppas på 4000serien istället kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Sålde mitt 2080 förra veckan för blivit pappa nyss så användes inte längre. Men tänkte köpa ett 3000 serien i höst...verkar som ett dumt drag

Nej. Om du har blivit pappa nyss, ägna dig åt din nya familj istället.
Det är otroligt mycket mer meningsfullt än Assassins Creed 27, eller Battlefield 6, eller..
Du håller en ny människa i dina armar. Att jaga pixlar för förströelse kan vänta.

Permalänk
Medlem

Nu är tydligen hashrate limitern i RTX3060 knäckt också, så 30-serie kort kommer att bli mycket sällsynta bland gamers

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nu är tydligen hashrate limitern i RTX3060 knäckt också, så 30-serie kort kommer att bli mycket sällsynta bland gamers

Produktutbudet har börjat segmenteras med huvudlösa kort https://videocardz.com/70520/nvidia-p106-100-cryptocurrency-m... , om dessa därtill kostar lika mycket och är lika tillgängliga som korten med video ut så borde per logik miners 50% av gångerna köpa sådana istället. Såvida de inte är onda på riktigt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Viking
Skrivet av minh:

Okej jag ska absolut inte klaga för min del men varför känns det som bara bs med brist på allting nu.

Dem går ut och säger att det är brist så dem kan hålla priserna uppe. Är det inte gpu så är det cpu eller nand.

Hoppas verkligen att nån myndighet gör en granskning som jag tror nån företag åkte på nöter för par år tillbaka.

Jag hoppas att dem ger dem så stor böter så det skriker om det.

Priserna på CPU:er har inte gått upp något. Ryzen 5000 håller fortfarande priserna sedan lansering, och Intels priser har sänks.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Produktutbudet har börjat segmenteras med huvudlösa kort https://videocardz.com/70520/nvidia-p106-100-cryptocurrency-m... , om dessa därtill kostar lika mycket och är lika tillgängliga som korten med video ut så borde per logik miners 50% av gångerna köpa sådana istället. Såvida de inte är onda på riktigt.

Om de kostar lika mycket så vore det ju logiska att köpa de med videoutgång eftersom andrahandsvärdet bör bli högre på dessa kort så då blir det ju lägre totalkostnad att köpa kort med videoutgång.

Permalänk
Medlem

Efter att ha väntat i 5+ månader på mitt 3080 är jag nu ganska säker på att 3000 serien inte existerar på riktigt. Brist på halvledare? Säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nackdelen är väl att det lär fortsätta när väl 40-serien kommer ut och alla som inte fått något från 30-serien vill uppgradera så hoppar man helt enkelt över ett steg.
Brukar det inte vara ungefär 24 månader mellan varje serie, då bör 40-serien släppas september -22.

Vad som är intressant att konstatera är att low-mid end inte har ökat i pris, segmentet existerar inte längre för desktops.
AMD släppte sin 5-serie för över ett halvår sedan och den billigaste är fortfarande 5600x för som lägst 3290 på prisjakt.
Grafikkorten skall vi inte tala om, billigaste korten man knappt kan köpa ligger på 5000:-.
Ett snikbygge idag med CPU+MB+GPU+RAM+disk+kylare+kabinett landar på 15000:- utan vare sig skärm, tangentbord, mus eller Windows.

Självklart påverkar det volymerna, vilket skruvar upp prisnivån och vi har en destruktiv spiral för desktop PC segmentet. Har inte hört någonting egentligen som signalerar någon kursomläggning för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Om de kostar lika mycket så vore det ju logiska att köpa de med videoutgång eftersom andrahandsvärdet bör bli högre på dessa kort så då blir det ju lägre totalkostnad att köpa kort med videoutgång.

Det antar att mining-industrin inte kommer att fortsätta som nu (eller öka)(i vilket fall det är lika logiskt att sälja vidare till andra miners), vilket jag inte vill satsa pengar på; därtill rådde det delade meningar om hur klokt det var att sikta på miner-kort på begagnatmarknaden för en gamer sist mining-boom gjorde kort sällsynta/dyra. Utöver det är det en fråga om kortet blir irrelevant för miners innan det blir irrelevant för gamers.

Om du ändå har rätt, vilket jag alltså inte tror, så är svaret att segmentera ytterligare på hårdvarunivå, om det går. Går inte det får man väl införa en världsvid elavgift likt södra Sveriges.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man säga när det kommer ut kort som rockar så är det svårt att få tag på dom 😣😣
Tur att jag har mitt GTX1080 Ti och trösta mig med
Den rockar än under 4k 😃😃

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det har man väl vetat om hur länge som helst, kan säkert ta in i 2023 innan det börjar återgå till normalt igen kanske ännu längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Utöver det är det en fråga om kortet blir irrelevant för miners innan det blir irrelevant för gamers.

Allt är relativt. Folk köper gtx 560 idag på andrahandsmarknaden. Jag köpte själv ett rx570 för ett tag sedan begagnat för att spela. För vissa är dessa kort utdaterade för spel och för andra duger det. Givetvis sjunker ju värdet över tid och värdet för ett gtx 560 är idag väldigt lågt.

Så tex hur relevant är ett rx570 4GB för mining idag? För spel är det fortfarande relevant på andrahandsmarknaden. Andrahandsmarknaden säger att dessa kort idag har ett värde på ca 800-1000kr.

Rena miningkort om krypto håller i sig kommer förmodligen att på sikt ersättas av effektivare miningkort, vem står då som köpare till de mindre effektiva korten? Förmodligen så finns det någon köpare även här men frågan är då, tror du inte att ett lika kraftfullt kort som även har bildutgång kommer då att hålla ett högre andrahandsvärde eftersom de träffar fler konsumentgrupper?