Hur hög upload hastighet behöver man?

Permalänk
Medlem

Hur hög upload hastighet behöver man?

Hej!

Håller på att byta internetleverantör nu och undrar hur hög upload hastighet man behöver.
Räcker 10Mbit i dagsläget eller bör man ha mer än det idag?

Jag har inte tänkt att streama film eller tanka filer hemifrån, utan uppkopplingen kommer användas främst till att spela och streama film utifrån(Netflix, Youtube och liknande tjänster).
Så hastigheterna som det står emellan är 100/10, 100/100, 250/100 och 250/250, med Open universe fiber i villa.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden i pris?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag hade i alla fall siktat på något sånär 100mbit upp.
Prisskillnaden mellan 100/10 och 100/100 brukar vara försumbar, så därav mitt beslut.

Nu måste jag ha symmetrisk hastighet, alltså lika mycket upp som ned, annars tycker jag 250/100 är lite utav en "golden standard" idag.
Bra drag neråt utan att vara dåligt uppåt, och för de mesta till en rimlig kostnad.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat på 100/10 ifall man inte ser något behov att ha högre upload.
Om man senare inser att mer upload hade varit fint så är det bara att upgradera i efterhand.

Permalänk
Medlem

Om man inte ska explicit ladda upp saker så fungerar 10Mb/s helt OK. För surf och spelande så är latensen på "upp" viktigare än bandbredden. Videostreamingtjänster bryr sig verkligen inte om uppladdningshastighet, lär troligen fungera med 0,1Mb/s.

Men så fort du vill ladda upp saker så är mer än 10Mb/s trevligt. Så skiljer det enstaka kronor och du misstänker att det kan ske så hade jag sagt att det kan vara värt att kliva upp. För mina syften är 10Mb/s väldigt segt men jag gör mer än att surfa nätet, spela och titta på underhållning.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Vet man inte om man behöver mer än 10 i UL så behöver man generellt sett inte mer än 10 UL.

För att spela spel och titta på Youtube använder du främst DL, inte UL.

Märker du sen att du hade behövt mer UL för att du t.ex. börjar skicka och ladda upp massa filer eller t.om. börjar streama till andra så kan du alltid uppgradera i efterhand, eftersom din leverantör verkar erbjuda upp till 250 UL.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Nej, generellt behövs det ej mer än 10 mbit/s upload.

I mitt stadsnät skiljer det dock 1:- mellan 100/10 och 100/100 så då känna det onödigt att inte välja det snabbare 😋.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vad är skillnaden i pris?

Skrivet av andreas_dock:

Jag hade i alla fall siktat på något sånär 100mbit upp.
Prisskillnaden mellan 100/10 och 100/100 brukar vara försumbar, så därav mitt beslut.

Nu måste jag ha symmetrisk hastighet, alltså lika mycket upp som ned, annars tycker jag 250/100 är lite utav en "golden standard" idag.
Bra drag neråt utan att vara dåligt uppåt, och för de mesta till en rimlig kostnad.

100/10 279Kr, 100/100 319Kr, 250/100 359Kr.

Så 40Kr i månaden, men det är ju pengar det med och påverkar det typ bara när man ska skicka ut filer så är det ju ändå en onödig utgift(480Kr/år).
Vad används uploaden till idag, skickas det så mycket data i spelande?
Borde kanske vara responstiden som är viktig skulle jag gissa på, men har inte hört något om hur mycket data som skickas i vanliga fall.
Ligger 10mbit på gränsen och ifall det kan påverka i vissa spel så tänker jag såklart köra med högre hastighet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fearnox:

100/10 279Kr, 100/100 319Kr, 250/100 359Kr.

Så 40Kr i månaden, men det är ju pengar det med och påverkar det typ bara när man ska skicka ut filer så är det ju ändå en onödig utgift(480Kr/år).
Vad används uploaden till idag, skickas det så mycket data i spelande?
Borde kanske vara responstiden som är viktig skulle jag gissa på, men har inte hört något om hur mycket data som skickas i vanliga fall.
Ligger 10mbit på gränsen och ifall det kan påverka i vissa spel så tänker jag såklart köra med högre hastighet.

10 upp räcker med marginal till spel, spelande är nog det som minst bandbreddskrävande av det man gör.
Det är när du vill molnlagra, ladda upp film på YT, fjärrstyra och liknade du behöver upphastighet.
Du kan ju se i aktivitetshanteraren hur mycket bandbredd du använder för datorn men tänk på att du inte ser annat än datorn där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

100/10 279Kr, 100/100 319Kr, 250/100 359Kr.

Så 40Kr i månaden, men det är ju pengar det med och påverkar det typ bara när man ska skicka ut filer så är det ju ändå en onödig utgift(480Kr/år).
Vad används uploaden till idag, skickas det så mycket data i spelande?
Borde kanske vara responstiden som är viktig skulle jag gissa på, men har inte hört något om hur mycket data som skickas i vanliga fall.
Ligger 10mbit på gränsen och ifall det kan påverka i vissa spel så tänker jag såklart köra med högre hastighet.

Om det inte är någon bindningstid så kör på det billigaste och sen kan du alltid öka.
Jag har 100/100 och det används väldigt sällan 100 upp. Alltid något annat som begränsas...

Permalänk

Jag hade länge 100/10 och det va aldrig problem med det.
För ett par år sedan bytte jag upp till 250/100 och det va främst för nedladdningshastigheten förstås. Men 100 upp har kommit till användning då jag börjat ladda upp videor till youtube t.ex.

Om du klarar dig med 100 ner och inte har särskilda behov för bandbredd uppåt så kan du gott välja 100/10.
Det är ju superlätt ordnat att byta upp dig senare om du skulle vilja.

Permalänk
Medlem

Ok!

Tack för alla svar!
Jag kör nog på 100/10 tillsvidare.

Körde på 250/250 innan eftersom att jag fick ett bra erbjudande då från leverantören.
Uploaden har jag som sagt knappt använt och jag tror inte att 100Mbit download blir ett problem.
Spel är ju ganska stora idag, men det är nog sällan jag har så bråttom att 100Mbit inte räcker och 25Mbit är ju Netflix rekommendation för 4K, så det borde vara lungt.

Permalänk
Medlem

Uppladdningen spelar ingen som helst betydelse när du spelar, så kör på den du känner för rent ekonomiskt eftersom den avgörande faktorn är svarstiden/latensen
Känner du sedan att det blir ett problem/du vill ha högre så kan du enkelt byta upp dig i hastighet, det brukar inte ta många timmar innan det hoppar igång automagiskt. Att byta ner kan däremot vara lite jobbigare beroende på leverantör.

Nedladdningen däremot beror på hur kräsen du är och om du vill vänta lite mindre när du ska ladda ner/uppdatera något spel eller vilken kvalitet du kollar på i diverse streamtjänster.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB