Veckans fråga: Använder du en handkontroll till datorn?

Permalänk
Medlem

Xbox One Phantom White Special Edition kör jag med. De gånger jag använder handkontroll så blir mest via PC:n till Steam link som är kopplad till TV i vardagsrummet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Hade en billig variant tidigare och har funderat på att skaffa ny.
Jag har en joystick som tidigare använts till vissa simulatorer jag inte kört på länge. Tyvärr får jag inte den att fungera med KSP.

Permalänk
Medlem

Kör endast handkontroll till spel som Ori and the blind forest, hollow knight och spiritfarer

Permalänk
Medlem

Allt som inte är 1:a eller 3:e person blir det handkontroll.

T.ex. bilspel och sport då blir det 360-kontrollen som kommer fram.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

EN handkontroll? Jag använder alla dessa till datorn (trådlöst).

https://i.ibb.co/376Wm8K/image.png

Snyggt!

Hur får du N64 och Gamecube kontrollerna att fungera trådlöst till PCn?

Ser ut att vara en sån här från 8bitdo till Gamecuben?

https://www.8bitdo.com/gbros/

Funkar den att koppla till PC eller är det bara till switch?
Och hur fungerar det med inputlag till lite mer krävande spel som t.ex. super smash bros?

Mvh

Permalänk
Medlem

Vissa speltyper körs med handkontroll. Beror också på vad som känns bäst.
Rocket League som artikeln nämnde. Kan inte förstå hur en del kan spela med mus+tbord. Det har jag enbart kört med handkontroll.
Körde även igenom hela Divinity Original Sin 1 med handkontroll. Det var mest för att jag och brorsan körde splitscreen couchmode. Men det var också ett välgenomtänkt UI både för handkontroll och mus+tbord.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Gamecube-adapter (8BitDo GBros):
https://www.8bitdo.com/gbros/
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5181323

N64-adapter till Gamecube, används tillsammans med Gamecube-adaptern ovan. Rumble Pak funkar.
https://www.raphnet-tech.com/products/n64_to_wii_v2/index.php

C64/Atari:
https://www.icode.com/product/bluetooth-wireless-atari-retro-...

Wii:
En Orico BTA-403 Bluetooth-adapter, som är den enda adaptern med fullt stöd för Bluetooth Passthrough i Dolphin som fortfarande finns till salu utanför eBay. Funkar perfekt.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2680848
https://wiki.dolphin-emu.org/index.php?title=Bluetooth_Passth...
+ en billig USB-sensorbar från Amazon/Tradera.

Snyggt, tack för den utförliga beskrivningen.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av §2:

Snyggt!

Hur får du N64 och Gamecube kontrollerna att fungera trådlöst till PCn?

Ser ut att vara en sån här från 8bitdo till Gamecuben?

https://www.8bitdo.com/gbros/

Funkar den att koppla till PC eller är det bara till switch?
Och hur fungerar det med inputlag till lite mer krävande spel som t.ex. super smash bros?

Mvh

Jag skrev en beskrivning här ovan. Ja, det är en GBros + en N64->GameCube-adapter från Raphnet. Används primärt på en PC med Windows 10 men funkar i Linux också. Har inte testat på en Switch. Rumble funkar utan problem med GC-kontrollern i Dolphin och N64-kontrollern med Rumble Pak i alla N64-cores i RetroArch.

Jag märker inte av någon input lag alls när jag spelar lokalt men jag är mer av en äventyrare än en reflex-spelare så jag är kanske inte lika kräsen som vissa.

Jag har spelat igenom hela Zelda: Skyward Sword i 1440p/60 med 4K-texturer i Dolphin streamat till en Nvidia Shield TV med Steam Link-appen, och Wii-kontrollern parad med en Bluetooth-adapter som också streamas över nätet via en virtuell USB-hubb (VirtualHere). Då kunde jag ibland märka viss input-lag men inte så mycket att det var ett problem i det spelet.

Permalänk
Avstängd

Jag har spelat mestadels med kontroll i ganska många år nu. De enda spel jag inte kör med kontroll är strategispel typ Cities och sånt. FPS funkar bra med kontroll tycker jag, men jag spelar inte online direkt så det är sällan det är så kritiskt. Nästan lite sugen på en joystick nu med Elite och MS Flight Simulator, men de är rätt dyra och kontrollen funkar ändå ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Självklart, vissa speltyper är ju helt värdelösa med mus och tangentbord.

The Medium är ett sådant exempel, var tvungen att koppla in xbox kontrollen

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem

Har Gamecubedosa för att spela Smash Melee och en gammal 360dosa för diverse actionspel som Monster Hunter eller Arkham-serien

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Jag skrev en beskrivning här ovan. Ja, det är en GBros + en N64->GameCube-adapter från Raphnet. Används primärt på en PC med Windows 10 men funkar i Linux också. Har inte testat på en Switch. Rumble funkar utan problem med GC-kontrollern i Dolphin och N64-kontrollern med Rumble Pak i alla N64-cores i RetroArch.

Jag märker inte av någon input lag alls när jag spelar lokalt men jag är mer av en äventyrare än en reflex-spelare så jag är kanske inte lika kräsen som vissa.

Jag har spelat igenom hela Zelda: Skyward Sword i 1440p/60 med 4K-texturer i Dolphin streamat till en Nvidia Shield TV med Steam Link-appen, och Wii-kontrollern parad med en Bluetooth-adapter som också streamas över nätet via en virtuell USB-hubb (VirtualHere). Då kunde jag ibland märka viss input-lag men inte så mycket att det var ett problem i det spelet.

Oj vilken beskrivning! Stort tack för all hjälp

Ska kolla upp dom där adaptrarna, verkar ju helt klart lovande!

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet: Ja, enbart.

Idag finns det knappt någon anledning kvar att använda mus och tangentbord. Enda gången är väl om man möter andra i multiplayer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har en stadiakontroll som funkar i steam iaf så jag använder den om jag ska spela typ Dark Souls eller liknande

Permalänk
Lego Master
Skrivet av TuHack:

Saknar alternativet: Ja, enbart.

Idag finns det knappt någon anledning kvar att använda mus och tangentbord. Enda gången är väl om man möter andra i multiplayer.

Det beror väl helt på vilka spel man spelar? Jag skulle inte vilja spela Starcraft med handkontroll även om det var möjligt.
Tycker det är trist att vara så kategorisk. Varje spel har ju sina egna förutsättningar, och varje spelare får anta det kontrollschema som passar dem bäst. Finns inget "rätt och fel".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Då och då. Min trådade 360-kontroll har lidit av spök-input i triggers sedan inköpet, och nu har ena spaken börjat smula sönder. Så den är pensionerad. Lyckligtvis fungerar Switch Pro-kontrollen utmärkt (iaf i Steam)! Dess enda nackdel är ju att triggers är digitala snarare än analoga, så bilentusiaster lär beklaga sig. Utöver det är det enligt min åsikt den bästa handkontrollen.

- Mysspel där mus/tangentbord inte ger mervärde.

- När jag vill sitta i dålig vinkel i sovrumssoffan (mvh har ingen tv i vardagsrummet heller)

- Spel där det inte går att byta från WASD, vilket är omöjligt att styra med för gammal van ESDF-användare.

- Konsolportar där jag inte litar på det/den annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

The Medium är ett sådant exempel, var tvungen att koppla in xbox kontrollen

Jag kör också en från Xbox. Xbox One handkontroll + deras wireless dongle, fungerar klockrent. Bara att slå igång dosan och köra.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hmmm.

Skrivet av Squallie:

Xbox elite har löstagbara spakar och skickar med tre olika längder. Går säkert hitta ännu längre som extra tillbehör med.

Annars får du modda en radio sändare för modellflyg.

Tog en titt på Xbox Elite och det är ju helt klart ett steg åt rätt håll, så jag kanske skulle testa en. Tackar för tipset, jag kände visserligen till Elite men visste inte att den kom med olika spaklängder!

Och ja, en modellflygsfjärr vore nåt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

skulle kunna byta ut min handkontroll på min xbox one x till en fjärrkontroll istället total speltid 30 min filmtittande 1000 h+
enda gången jag någonsin använt handkontroll är nhl & fifa serierna (sega,x-box) övrigt tb & mus handkontroll gör en bara irreterad & ogillar autoaim. Tyvär så förstörs en del spel av de är anpassade för handkontroll & dålig layout implementering av tb & mus.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Mario Kart är nog det enda spel jag skulle vilja ha handkontroll för. Det var väl på andra sidan årtusendeskiftet jag spelade det.

Handkontroller kan konsolfolket få leka med. I närheten av en riktig dator kommer en sån inte om jag får bestämma!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Rätt tråkig fråga, då den svarar på sig själv lite, men ok.

Svar som

Skrivet av cyklonen:

Handkontroller kan konsolfolket få leka med. I närheten av en riktig dator kommer en sån inte om jag får bestämma!

Tycker jag är lite tråkiga, och beslutsfattiga.

För visst är det så här: Rätt verktyg till sin rätt, och den har fortfarande sin givna plats i "verktygslådan"

Och Xbox Elite Wireless Controller Series 2 ÄR verkligen på rätt plats, vid rätt tillfälle. Det finns inte många som kan hävda någonting annat, och gör dom det, ja då har dom inte testat BOOM

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Rätt tråkig fråga, då den svarar på sig själv lite, men ok.

Svar som Tycker jag är lite tråkiga, och beslutsfattiga.

För visst är det så här: Rätt verktyg till sin rätt, och den har fortfarande sin givna plats i "verktygslådan" klart!

Och Xbox Elite Wireless Controller Series 2 ÄR verkligen på rätt plats, vid rätt tillfälle.

Problemet är ju att fler och fler spel i dag är "console first" och bakåtanpassas till riktiga datorer, men med ett kontrollupplägg anpassat efter handkontroll, och ofta med töntig "assistans" i spelet för att kompensera för den bedrövliga precisionen i handkontroll jämfört med mus. Så potentiellt bra spel fördärvas för att handkontroller finns. Mitt handkontrollshat är inte utan grund!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Problemet är ju att fler och fler spel i dag är "console first" och bakåtanpassas till riktiga datorer, men med ett kontrollupplägg anpassat efter handkontroll, och ofta med töntig "assistans" i spelet för att kompensera för den bedrövliga precisionen i handkontroll jämfört med mus. Så potentiellt bra spel fördärvas för att handkontroller finns. Mitt handkontrollshat är inte utan grund!

Har du en Xbox Elite handkontroll ?
För tro det eller ej, den gör fan skillnad på en "vanlig" handkontroll" Kanske därför den kostar 2190Kr .. .. .. .

Och ditt problem. Är ju ett personligt problem som inte finns i frågan. ( men jag fattar vad du menar)

Äre den värd 2200Kr ?

Ja, det tycker jag.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag är väl en av dom få som flyger 10 gånger bättre med tangentbord än med något annat, speciellt i GTA osv, där många av mina vänner byter till kontroll för att flyga

Permalänk
Medlem

Använder handkontroll i ett fåtal titlar bland annat GTA serien där köra bil och flyga inte går med tangentbord för min del
I titlar där det inte går att lika smidigt som i GTA att byta emellan så kör jag tangentbord enbart

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Testpilot

FPS spel lutar ju åt förklarliga skäl mot M/KB. Strategispel är ju nästintill omöjligt att spela med en kontroller också.

Men spelar jag (J)RPG's, plattformsspel och liknande genre så föredrar jag absolut en Xbox-dosa. Det fantastiska med PC är att man kan välja, eller köra både och- samtidigt. När jag spelade mycket GTAV så använde jag till exempel M/KB till fots eller när jag skulle skjuta ur en bil, medan om jag bara körde/flög runt eller gjorde uppdrag som inte involverade att dra fram en .22 kaliber så använde jag en Xbox-dosa.

Bilspel är också en sådan där genre som oftast suger med ett tangentbord, även om många moderna "arcade racers" fungerar helt okej med det så slår det inte känslan & finliret av en dosa.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Har inte denna fråga redan stälts ett antal gånger här på siten?
Hursomhelst använder jag en ps4 kontroll till t.ex Rocket League.

edit: nä det var ju bara jag som gömt att jag redan svarat på frågan tidigare än i veckan......

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Har dragit en 15M hdmi-kabel till TVn och blir spel man inte skjuter mycket eller alls på den.

Permalänk
Medlem

Spelar aldrig på PC, bara konsol.
Däremot har jag ju använt handkontroll till emulatorer på RPi.