Uppgradera till Atmos från 5.1, hur?

Permalänk
Medlem

Uppgradera till Atmos från 5.1, hur?

Hej fellow nörds!

Jag sitter idag på ett 5.1 ljudsystem men är sugen på att uppgradera till Atmos 5.1.2, min fråga är: Hur gör jag detta smidigast och kan jag använda mitt nuvarande system och bygga på?
Kan man köpa vilka högtalare som helst och bygga på eller måste det vara specifikt atmos hörgtlare, om båda går finns det fördel med specifik atmos högtalare?
Ex. Atmos högtalare

Förstärkare: Onkyo TX-NR656
Högtalare: Harman Kardon HKTS 30 5.1
Rummet: 3.8m x 5m x 2.5m höjd

*Rekommendera gärna en specifik högtalare

rekommendation önskas
Permalänk
Keeper of the Bamse

Vilka som helst duger ju rent tekniskt. Ofta kan man köpa speciella högtalare som monteras i taket, och som har en svag vinkel så att ljudet riktas mot dig. Det finns också högtalare som man lägger ovanpå golvhögtalarna som skjuter uppåt, så att du får "studsat" ljud, och på så sett upplevs det komma uppifrån

edit: Sökning på Hembiobutiken.se ger dig lite exempel på vad jag menar

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vilka som helst duger ju rent tekniskt. Ofta kan man köpa speciella högtalare som monteras i taket, och som har en svag vinkel så att ljudet riktas mot dig. Det finns också högtalare som man lägger ovanpå golvhögtalarna som skjuter uppåt, så att du får "studsat" ljud, och på så sett upplevs det komma uppifrån

edit: Sökning på Hembiobutiken.se ger dig lite exempel på vad jag menar

Okej då vet jag att båda alternativen fungerar, tack!
Har du någon specifik rekommendation till just min setup?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Addiie:

Okej då vet jag att båda alternativen fungerar, tack!
Har du någon specifik rekommendation till just min setup?

Oj nä här är jag inte tillräckligt audiofil för att vara insatt. Jag kör inte atmos själv, men känner folk som gör. Skulle jag uppgradera till Atmos skulle jag köpt något som är i samma prisklass som resten av mina högtalare, så att det blir "jämndyrt" om du förstår hur jag menar.

Det är inte alla filmer som klarar atmos, så det blir ju inte många speltimmar på högtalare man sätter i taket. Och tänk på att det är rätt drygt att montera kabel i tak också, man blir duktigt trött i axlarna

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addiie:

Okej då vet jag att båda alternativen fungerar, tack!
Har du någon specifik rekommendation till just min setup?

Du kan ju kolla här: https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Kör själv med par Dynavoice Magic FX - 4 EX v.3 som tillfälliga Atmos högtalare.

@Printscreen - Finns ju även DTS X blu ray filmer, har ett par själv:

Snowwhite and the Huntsman 4k

Huntsman and the Winters War 4k

Battlleskip 4k

Edit: DTS X är DTS svar på Dolby Atmos.

Finns ju fler blu ray filmer med Dolby Atmos jämfört med DTS X.
Netflix kör osså vissa filmer i Atmos (beroende vilket Netflix man har).
Har själv bara "HD Netflix" med 5.1

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Oj nä här är jag inte tillräckligt audiofil för att vara insatt. Jag kör inte atmos själv, men känner folk som gör. Skulle jag uppgradera till Atmos skulle jag köpt något som är i samma prisklass som resten av mina högtalare, så att det blir "jämndyrt" om du förstår hur jag menar.

Det är inte alla filmer som klarar atmos, så det blir ju inte många speltimmar på högtalare man sätter i taket. Och tänk på att det är rätt drygt att montera kabel i tak också, man blir duktigt trött i axlarna

Hehe okej, tack ändå.
Jag tror bäst för mig blir ett par som studsar ljudet i taken då högtalarna kommer komma bakom projektorduken om jag monterar dom på väggen. Kan inte gömma högtalare i taken heller.

Skrivet av seville57:

Du kan ju kolla här: https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Kör själv med par Dynavoice Magic FX - 4 EX v.3 som tillfälliga Atmos högtalare.

@Printscreen - Finns ju även DTS X blu ray filmer, har ett par själv:

Snowwhite and the Huntsman 4k

Huntsman and the Winters War 4k

Battlleskip 4k

Edit: DTS X är DTS svar på Dolby Atmos.

Finns ju fler blu ray filmer med Dolby Atmos jämfört med DTS X.
Netflix kör osså vissa filmer i Atmos (beroende vilket Netflix man har).
Har själv bara "HD Netflix" med 5.1

Ja, första ex jag länkade i mitt första inlägget verkar passa bra, det är något sånt alternativ och inte dyrare jag är ute efter.
Får söka vidare i vart det ska sitta för bästa resultat.
Tack!

Permalänk
Medlem

Tioretiskt sätt så kan du använda exakt vilka högtalare som hälst till atmos. Praktiskt sätt blir det lite svårare, tillexempel om du vill typ sätta en golvhögtalare i taket 😏😋.

Jag kör skälv atmos med minna Klipsch R-625fa. De är sådana som studsar ljudet mot taket.
Jag skulle säga att höjd högtalarna tillför lite mer "rymd" i ljudet då jag fortfarande kan höra att ljudet kommer snarare lite framför än. Men när man hör de bakre och tak tillsamman så kan det låta riktigt bra ibland, dock jag kanske inte har helt optimalt rum häller hemma.

Vad jag hört så är:

I taket ovanför sittplatserna är bäst.
I taket framme vid tvin riktade mot sittplatserna är näst bäst.
Och studsade typ sämst eller sista alternativet om man inte kan ha de anndra två då det spelar ju roll hur taket är bygt och var man sitter för bästa upplevelse .

Ville bara nämna det så du inte sitter med allt för höga förväntningar Annars så kör på bara 👍
De du länkade är ju typ samma som sitter iminna och de låter bra enligt mig och de som hört på de hos mig.
Dock så är det bäst om man kan matcha samma märke/serie av högtalare så gått det går så de alla låter så lika de kan.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Tioretiskt sätt så kan du använda exakt vilka högtalare som hälst till atmos. Praktiskt sätt blir det lite svårare, tillexempel om du vill typ sätta en golvhögtalare i taket 😏😋.

Jag kör skälv atmos med minna Klipsch R-625fa. De är sådana som studsar ljudet mot taket.
Jag skulle säga att höjd högtalarna tillför lite mer "rymd" i ljudet då jag fortfarande kan höra att ljudet kommer snarare lite framför än. Men när man hör de bakre och tak tillsamman så kan det låta riktigt bra ibland, dock jag kanske inte har helt optimalt rum häller hemma.

Vad jag hört så är:

I taket ovanför sittplatserna är bäst.
I taket framme vid tvin riktade mot sittplatserna är näst bäst.
Och studsade typ sämst eller sista alternativet om man inte kan ha de anndra två då det spelar ju roll hur taket är bygt och var man sitter för bästa upplevelse .

Ville bara nämna det så du inte sitter med allt för höga förväntningar Annars så kör på bara 👍
De du länkade är ju typ samma som sitter iminna och de låter bra enligt mig och de som hört på de hos mig.
Dock så är det bäst om man kan matcha samma märke/serie av högtalare så gått det går så de alla låter så lika de kan.

Tack för tipsen!

Vet på ungefär vilka placeringar man skall testa nu 👍
Här har du bild på hur min "anläggning" ser ut 😋 kanske blir för intensivt med både front fram och atmot så tätt pga begränsningar i planlösning.
Funderar på om bästa placering kanske kommer bli direkt över sittplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addiie:

Tack för tipsen!

Vet på ungefär vilka placeringar man skall testa nu 👍
Här har du bild på hur min "anläggning" ser ut 😋 kanske blir för intensivt med både front fram och atmot så tätt pga begränsningar i planlösning.
Funderar på om bästa placering kanske kommer bli direkt över sittplatsen.

Inga problem 👍

Tänkte på det att på mitt galleri så kan du se hur det ser ut hos mig om du vill.
Har 4m mellan tv väggen och bakre väggen. Tv väggen är 3m bred, och har straks över 3m från golv till tak.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Inga problem 👍

Tänkte på det att på mitt galleri så kan du se hur det ser ut hos mig om du vill.
Har 4m mellan tv väggen och bakre väggen. Tv väggen är 3m bred, och har straks över 3m från golv till tak.

Har kollat nu 👍🏻
Jag har bara 2 meters bredd på ”TV-väggen” så ljudet kanske blir för odefinierat om både front och atmos sitter där som sagt. Ska se om jag kan få upp dom över soffan.
Får test lyssna lite först 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addiie:

Har kollat nu 👍🏻
Jag har bara 2 meters bredd på ”TV-väggen” så ljudet kanske blir för odefinierat om både front och atmos sitter där som sagt. Ska se om jag kan få upp dom över soffan.
Får test lyssna lite först 👍🏻

Har mina sk "Atmos högtalare" ovanpå soffans ryggstöd å kör "sidosurround" med dom andra.

Edit: Har bl.a dessa i åtanke:

https://tangent-audio.com/products/8-speakers/148-tangent-spe...

https://www.brl.se/sv/artiklar/tangent-spectrum-xatm.html
Dock inte vita.

Problemet är att mina "jättejätte nya frontar" är breda som 1 motorväg.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Det största problemet är väl att din förstärkare inte stödjer Dolby Atmos.
EDIT: Fel av mig Det gör den.
Då skall det ju inte vara några problem. Antingen köper du vinklade Atmoshögtalare som "studsar" ljudet i taket eller så monterar du helt enkelt högtalare i taket. Finns platta snygga sådana, vita.

Vinklade https://www.dustinhome.se/product/5011109755/studio-8-s-8-atm...
För takmontage https://www.hifiklubben.se/dali-oberon-on-wall-on-wall-hogtal... typ.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det största problemet är väl att din förstärkare inte stödjer Dolby Atmos.
EDIT: Fel av mig Det gör den.
Då skall det ju inte vara några problem. Antingen köper du vinklade Atmoshögtalare som "studsar" ljudet i taket eller så monterar du helt enkelt högtalare i taket. Finns platta snygga sådana, vita.

Vinklade https://www.dustinhome.se/product/5011109755/studio-8-s-8-atm...
För takmontage https://www.hifiklubben.se/dali-oberon-on-wall-on-wall-hogtal... typ.

Det var det första jag kollade upp, annars hade plånboken inte blivit så glad om den var tvungen att bytas ut hehe
Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Du kan även kika på Dolbys hemsida, de har hyfsade riktlinjer för hur man bör tänka. Sen får man ju försöka anpassa om man inte har optimala förutsättningar (vilket inte jag heller har).
I mitt fall har jag införskaffat 4st SVS Prime Elevation att montera utanpåliggande i taket.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Sitter med ett 7.1.4 system sedan två och ett halvt år tillbaka. Har provat både dolby atmos enabled speakers (studsande) och nu 4 st Dali Deltaco högt uppe på väggarna fram och bak.

Skillnaden mellan takhögtalare/direktstrålande/elevation mot studsande är främst att de studsande är svårare att placera rätt. I mitt rum funkade det ganska bra men då har jag också full frihet att placera lyssningsposition och högtalare som jag vill. Faktum är att i vissa situationer var studsande ljud bättre än direktstrålande som jag har nu. Men det tog en jäkla tid och flera dagar/veckor av experimenterande att få till. Studsande högtalare MÅSTE placeras ovanför dina öron annars kommer du kunna höra ganska väl att ljudet inte kommer ovanifrån enbart. Men det får heller inte bli för högt för då tappar man den diffusa ljudbilden som man önskar få ovanifrån.

Om du ska ha 2 st höjdhögtalare (direktstrålande) är mitt tips att du placerar dom i taket eller väggen ovanför din lyssningsposition. Om du däremot har 2 studsande placera dom på dina fronthögtalare.

Tänk också på att använda en hög delningsfrekvens, minst 150hz, eftersom basfrekvenser är svårare att få till rätt om man använder studsande ljud.

Edit: Kan också lägga till att man ska inte förvänta sig mirakel. De bästa implementeringarna av atmos (och DTS X) är fortfarande demomaterial. I filmer eller serier är det ytterst få titlar som kan använda atmos på rätt sätt. Mixarna brukar inte nyttja höjdinformation speciellt mycket förutom i enstaka scener.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Sitter med ett 7.1.4 system sedan två och ett halvt år tillbaka. Har provat både dolby atmos enabled speakers (studsande) och nu 4 st Dali Deltaco högt uppe på väggarna fram och bak.

Skillnaden mellan takhögtalare/direktstrålande/elevation mot studsande är främst att de studsande är svårare att placera rätt. I mitt rum funkade det ganska bra men då har jag också full frihet att placera lyssningsposition och högtalare som jag vill. Faktum är att i vissa situationer var studsande ljud bättre än direktstrålande som jag har nu. Men det tog en jäkla tid och flera dagar/veckor av experimenterande att få till. Studsande högtalare MÅSTE placeras ovanför dina öron annars kommer du kunna höra ganska väl att ljudet inte kommer ovanifrån enbart. Men det får heller inte bli för högt för då tappar man den diffusa ljudbilden som man önskar få ovanifrån.

Om du ska ha 2 st höjdhögtalare (direktstrålande) är mitt tips att du placerar dom i taket eller väggen ovanför din lyssningsposition. Om du däremot har 2 studsande placera dom på dina fronthögtalare.

Tänk också på att använda en hög delningsfrekvens, minst 150hz, eftersom basfrekvenser är svårare att få till rätt om man använder studsande ljud.

Edit: Kan också lägga till att man ska inte förvänta sig mirakel. De bästa implementeringarna av atmos (och DTS X) är fortfarande demomaterial. I filmer eller serier är det ytterst få titlar som kan använda atmos på rätt sätt. Mixarna brukar inte nyttja höjdinformation speciellt mycket förutom i enstaka scener.

Tack för tipsen, mycket uppskattat!