PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Kolla in den här videon för lite tips:
https://youtu.be/XxCt0F_SXDk

Det enda de gjorde rätt där var att använda San Marzano. Varför lämna 30% av pizzan utan sås? Varför kasta på groteskt stora bitar vitlök och enbart i mittdelen? Varför inte krydda tomatsåsen innan och låta det dra en stund innan? Degen är även den på tok för tjock.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Det enda de gjorde rätt där var att använda San Marzano. Varför lämna 30% av pizzan utan sås? Varför kasta på groteskt stora bitar vitlök och enbart i mittdelen? Varför inte krydda tomatsåsen innan och låta det dra en stund innan? Degen är även den på tok för tjock.

Varför använda san marzano om man kryddar sönder den blir min fråga till dig? Resten orkar jag inte ens adressera

Det finns en miljard olika stilar på pizzor. Det här är deras version av napolitansk pizza

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hockexx:

Varför inte krydda tomatsåsen innan och låta det dra en stund innan?

Ja, jag har hört att tomatsåsen blir bättre när man låter den marinera i kryddor (basilika, lite salt, och kanske lite peppar? Pizzerian 'Da Michele' sa att de t om använder lite vitlök i sin sås) och olivolja i några timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Europman:

Ja, jag har hört att tomatsåsen blir bättre när man låter den marinera i kryddor (basilika, lite salt, och kanske lite peppar? Pizzerian 'Da Michele' sa att de t om använder lite vitlök i sin sås) och olivolja i några timmar.

Tomater ska definitivt koka en stund för att få till smaken, jag brukar köra en timme om man ska göra saker som köttfärssås etc...

För övrigt är eldorados tomater helt okej, vet inte varför folk hakar upp sig på märken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Tomater ska definitivt koka en stund för att få till smaken, jag brukar köra en timme om man ska göra saker som köttfärssås etc...

För övrigt är eldorados tomater helt okej, vet inte varför folk hakar upp sig på märken

Men i pizzasås-videon lite tidigare i den här tråden, länkas det till en video där pizza-utforskande amerikaner föredrog rå pizza-sås (dvs inte för-kokad) för mer syrlighet.
Jag brukar iofs koka min pastasås (till min pasta, inte pizza!) i låg temperatur lång tid (ca 1,5 timme), och den smakar jättegott då, men jag har aldrig testat det på pizza.

Jag tycker att vissa märken av tomatsås smakar bättre, men jag har inte smakat San Marzano-tomater än. Jag har iofs sparat några San Marzano-tomatburkar från Paulo Roberto, men jag sparar dem till när jag köper kvalitetsmjölet "Caputo Blue, Typ 00".

Permalänk
Medlem

Behöver en bättre sten/plåt men alla kostar ju närmare 1000 lappen

Får ingen färg eller knaprighet i botten.

Permalänk

Har gått igenom hela tråden och hittar inte en enda premiumpizza.

Premiumpizza är alltså "det bästa av det bästa".
Dvs: Ananas, curry, banan, bearniesås, fläskfile.

Gör inte pizzor själv men har ätit den pizzan minst en gång i veckan säkert under dom senaste 7+ åren.

Permalänk
Skrivet av Europman:

Men i pizzasås-videon lite tidigare i den här tråden, länkas det till en video där pizza-utforskande amerikaner föredrog rå pizza-sås (dvs inte för-kokad) för mer syrlighet.
Jag brukar iofs koka min pastasås (till min pasta, inte pizza!) i låg temperatur lång tid (ca 1,5 timme), och den smakar jättegott då, men jag har aldrig testat det på pizza.

Jag tycker att vissa märken av tomatsås smakar bättre, men jag har inte smakat San Marzano-tomater än. Jag har iofs sparat några San Marzano-tomatburkar från Paulo Roberto, men jag sparar dem till när jag köper kvalitetsmjölet "Caputo Blue, Typ 00".

Det är allmänt vedertaget att San Marzano-tomaten är en av de bättre tomaterna som lämpar sig för napolitansk pizza. Sedan beror det såklart på vad som är på pizzan i övrigt. Mig veterligen är det få som har nördat ner sig i pizzabakandet och fortfarande reducerar/tillagar tomaterna innan de tillagas (då ännu en gång) vid gräddning av pizzan.

Det är flera pizzasnobbar som rynkar på näsan åt Roberto-tomaterna. Själv har jag haft ett lager som nu börjar sina. De var oslagbara i förhållande till sitt pris när det begav sig. Öppna en burk och provsmaka! Det är ganska stor skillnad mot valfria krossade tomater på burk.

Visa signatur

@pizza4fitnessPT på Instagram

Permalänk
Skrivet av CabinWood92:

Har gått igenom hela tråden och hittar inte en enda premiumpizza.

Premiumpizza är alltså "det bästa av det bästa".
Dvs: Ananas, curry, banan, bearniesås, fläskfile.

Gör inte pizzor själv men har ätit den pizzan minst en gång i veckan säkert under dom senaste 7+ åren.

Jag fixar en i helgen.

Visa signatur

@pizza4fitnessPT på Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Behöver en bättre sten/plåt men alla kostar ju närmare 1000 lappen

Får ingen färg eller knaprighet i botten.

Gå till en metallåtervinning eller svetsfirma, de har nog med saker i skräplådan som går att använda

Permalänk
Skrivet av pizza4fitnessPT:

Jag fixar en i helgen.

Låter bra!

Jag tror att mer än 50% av alla som gillar pizza skulle säga att pizza med ananas+banan på är topp 2 av dom bästa pizzorna man kan äta, bara dom testade.

Hade nästan satsat hela mitt liv på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CabinWood92:

Låter bra!

Jag tror att mer än 50% av alla som gillar pizza skulle säga att pizza med ananas+banan på är topp 2 av dom bästa pizzorna man kan äta, bara dom testade.

Hade nästan satsat hela mitt liv på det.

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av CabinWood92:

Låter bra!

Jag tror att mer än 50% av alla som gillar pizza skulle säga att pizza med ananas+banan på är topp 2 av dom bästa pizzorna man kan äta, bara dom testade.

Hade nästan satsat hela mitt liv på det.

Tycker inte om ananas och varmbanan är inget gott.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Behöver en bättre sten/plåt men alla kostar ju närmare 1000 lappen

Får ingen färg eller knaprighet i botten.

Jag köpte en stenplatta på Hornbach som passade min grill perfekt.
Slät yta nästan lite marmorliknande på ena sidan så perfekt för pizza sten och den är tjock så den håller värmen fint.
Kostade under 100 lappen så det är ett bra tips.

EDIT: Kan nog varit denna jag köpte: https://www.hornbach.se/shop/Granithall-gra-40x40x3cm/5240093...

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Jag köpte en stenplatta på Hornbach som passade min grill perfekt.
Slät yta nästan lite marmorliknande på ena sidan så perfekt för pizza sten och den är tjock så den håller värmen fint.
Kostade under 100 lappen så det är ett bra tips.

EDIT: Kan nog varit denna jag köpte: https://www.hornbach.se/shop/Granithall-gra-40x40x3cm/5240093...

Vilket bra tips, tack!

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Jag köpte en stenplatta på Hornbach som passade min grill perfekt.
Slät yta nästan lite marmorliknande på ena sidan så perfekt för pizza sten och den är tjock så den håller värmen fint.
Kostade under 100 lappen så det är ett bra tips.

EDIT: Kan nog varit denna jag köpte: https://www.hornbach.se/shop/Granithall-gra-40x40x3cm/5240093...

Så länge som man kan se att det inte är någon typ av bladningen, d.v.s det är en homogen sten så had inte jag tvekan. Många klinkers\kakel består dock av någon form av bladning och även om det inte är troligt att det skulle vara farligt på något vis så skulle jag säga att det egentligen är omöjligt att veta säkert, olika tillverkare, olika bladningar.

Pizza sten man köper färdig i butik är alltid någon typ av bladning men här får man ändå anta att det är livsmedelsgodkänt.

Om man har svårt att hitta en kakel\klinkers i butik som är homogen så är det bara till att gå till närmsta stenhuggare, de kanske rakt av har restbitar man skulle kunna få. Vår lokala tar par 100 lappar för en sågad och avfasad Pizza sten med rejält tjocklek.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det är safe. Sågad granithäll

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av pizza4fitnessPT:

Det är allmänt vedertaget att San Marzano-tomaten är en av de bättre tomaterna som lämpar sig för napolitansk pizza. Sedan beror det såklart på vad som är på pizzan i övrigt. Mig veterligen är det få som har nördat ner sig i pizzabakandet och fortfarande reducerar/tillagar tomaterna innan de tillagas (då ännu en gång) vid gräddning av pizzan.

Det är flera pizzasnobbar som rynkar på näsan åt Roberto-tomaterna. Själv har jag haft ett lager som nu börjar sina. De var oslagbara i förhållande till sitt pris när det begav sig. Öppna en burk och provsmaka! Det är ganska stor skillnad mot valfria krossade tomater på burk.

Jag håller med om tomatsåsen och har helt gått över själv till så enkelt som möjligt. Kvalitet framför komplexitet, helt enkelt. Vill jag ha vitlök kan jag lägga det på pizzan, men jag är inte tvingad att ha den smaken till alla mina pizzor under en kväll.

Jag smakade på två av mina kvarvarande Paolo-burkar nu i veckan (köpte en laddning när Matsmart sålde ut), och de hade en ganska tråkig metallisk smak och ganska tunn sås (både smakmässigt och konsistensmässigt). Jag vill minnas att de var bättre när jag testade någon tidigare batch, men även San Marzano har ju kvalitetsvariationer, och det är ju svårt att veta exakt vilka San Marzano-tomater som hamnar i vilken burk och vem som odlat. Jag har en låda med Agrigenus San Marzano också och de tycker jag har varit bra.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av pizza4fitnessPT:

Det är allmänt vedertaget att San Marzano-tomaten är en av de bättre tomaterna som lämpar sig för napolitansk pizza. Sedan beror det såklart på vad som är på pizzan i övrigt. Mig veterligen är det få som har nördat ner sig i pizzabakandet och fortfarande reducerar/tillagar tomaterna innan de tillagas (då ännu en gång) vid gräddning av pizzan.

Det är flera pizzasnobbar som rynkar på näsan åt Roberto-tomaterna. Själv har jag haft ett lager som nu börjar sina. De var oslagbara i förhållande till sitt pris när det begav sig. Öppna en burk och provsmaka! Det är ganska stor skillnad mot valfria krossade tomater på burk.

Förklaringen jag hört om varför just San Marzano tomater är bäst är för att de växer på vulkanisk jord (Vesuvius sluttningar, mineralrik jord?) och är lite köttigare och inte innehåller lika mycket vätska. Sedan är den sötare också. Har dock inte hittat någon burk San Marzano ännu men letar regelbundet efter denna heliga graal.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ingenjören:

Förklaringen jag hört om varför just San Marzano tomater är bäst är för att de växer på vulkanisk jord (Vesuvius sluttningar, mineralrik jord?) och är lite köttigare och inte innehåller lika mycket vätska. Sedan är den sötare också. Har dock inte hittat någon burk San Marzano ännu men letar regelbundet efter denna heliga graal.

Andelen fast kött till löst kött håller jag med om är en viktig faktor med San Marzano. Sen är smaken ofta mer koncentrerad och som du säger naturligt sötare än många andra burktomater. Jag brukar hur som helst hälla hela burken i en finmaskig sil för att få bort ytterligare lite vatten (låt gärna ligga i silen i en timme eller så), och klämmer sedan sönder tomaterna för hand i en bunke. I med lite salt, så är det klart att köra.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd

Ett tips om man inte hittar San Marzano är att köpa körsbärstomater på burk istället. De är (ofta) sötare och med lite mer koncentrerad smak också. Muttis, Pettis och Kung Markattas har jag testat och de är för det mesta riktigt goda.

Permalänk
Medlem

Just nu kör vi Mutti Pizza Sauce Armatizzata vilket fungerar förvånadnsvärt bra. En burk kostar 17 kr och verkar leverera ganska regelbundet resultat så här långt. Mutti kross kostar 12 kr så ingen jättestor priskillnad.

Får se om vi får tid till att börja om på nytt att komponera en mer "korrekt" egen pizzasås. Kanske får testa San Marzano om man nu lyckas få tag på det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett tips om man inte hittar San Marzano är att köpa körsbärstomater på burk istället. De är (ofta) sötare och med lite mer koncentrerad smak också. Muttis, Pettis och Kung Markattas har jag testat och de är för det mesta riktigt goda.

Jag brukar just köpa dessa Mutti körsbärstomater, hälla i en sil för att låta "såsen" rinna av. Sedan ner i mixer med en nypa salt och lite fin olivolja, mixa och klart!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tomater ska definitivt koka en stund för att få till smaken, jag brukar köra en timme om man ska göra saker som köttfärssås etc...

För övrigt är eldorados tomater helt okej, vet inte varför folk hakar upp sig på märken

Hur vida den ska kokas eller ej är väl upp till var och en. Men den kokas ju under gräddning oavsett i ugnen. Det man ska undvika är att köra den i blender / mixerstav då såsen blir besk om man förstör fröna.

Skrivet av Krillec:

Varför använda san marzano om man kryddar sönder den blir min fråga till dig? Resten orkar jag inte ens adressera

Det finns en miljard olika stilar på pizzor. Det här är deras version av napolitansk pizza

Givetvis, to each his own. Men det finns inte många som gillar att äta rent pizzabröd. Sen betyder det inte att man ska krydda sönder råvarorna bara för att man har kryddor. Sen ska napolitansk pizza vara tunn om man nu vill vara "autentisk".

Hur vida man vill ha den tjock eller ej, stora bitar vitlök eller ej och så vidare är la upp till smak. Men att inte sprida ut tomatsåsen är bannerligen inte på något vis fördelaktigt, ren pizzadeg/bröd är inte särskilt smaskigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Senaste pizzabaket... halvt misslyckat. Toppings är creme fraiche, finhackad bacon med färsk chili och tunt skivad lök.
Riktigt gott trots allt.

Edit: Är jag ensam om att sträcka ut pizzan för mycket då och då så att det går hål på den vid hantering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Senaste pizzabaket... halvt misslyckat. Toppings är creme fraiche, finhackad bacon med färsk chili och tunt skivad lök.
Riktigt gott trots allt.

https://i.imgur.com/pdihynj.jpg

Edit: Är jag ensam om att sträcka ut pizzan för mycket då och då så att det går hål på den vid hantering?

riktigt knepigt tycker jag. Jag har börjat sträcka den på knogarna istället och får mycket bättre resultat.

Så jag trycker ut den relativt platt, lämnar kanter (inte allt för stora, dom växer ändå!.)
sedan lyfter jag upp den och roterar den på knogarna till den blivit större! Får rätt mycket större pizzor nu, samt tunnare! måste köpa ny spade bara.. -_- en blöt deg går lättare sönder! En torrare deg behöver gräddas fortare (enligt mina teorier) så den inte hinner bli hård. Jag har lite tur att jag har en ugn som klarar 300 grader och varmluft på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Edit: Är jag ensam om att sträcka ut pizzan för mycket då och då så att det går hål på den vid hantering?

Jag gjorde det mycket också förr, men det har jag fått bukt med nu. För mig var det faktiskt inte min hantering med händerna som orsakade problemen har jag kommit fram till, det var en bättre jäsning som ordnade det. Förr jäste jag med ganska mycket jäst (som det står i vanliga svenssonrecept) under 3-5 timmar. När jag nu i stället tar ytte pyttelite jäst (mindre än en ärta färskjäst till 2 degar) och låter degen jäsa minst 24 timmar men helst 36-48 timmar så blir degen helt annorlunda i konsistensen. Mycket jäst och kort jäsning ger en jäst men väldigt stram deg som snabbt spricker upp och det blir hål. Lite jäst och en väldigt lång jäsning ger en mycket följsammare och mer elastisk deg. Du känner skillnad som natt och dag om du arbetar ut den med händerna.

Så väldigt lite jäst, kallt vatten, inget socker. Jag personligen tycker inte att kalljäsning tillför något men testa du. Gör du en deg för 2+ bullar så dela upp degen och forma till bullar minst ett par timmar innan du ska baka ut dem så att de får jäsa till sig även i det stadiet. Testa dig fram och se om det blir skillnad

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Edit: Är jag ensam om att sträcka ut pizzan för mycket då och då så att det går hål på den vid hantering?

Det har hänt mig nyligen också, när jag använde vanlig vetemjöl och jag var inte så noggrann (jag hade alldeles för kort jäsningstid).
Vetemjöl med mer gluten gör degen mer elastisk och därmed mindre lätt att få hål i.
Helst bör man använda pizza-mjölet som används av nästan alla Neapel-pizzaiolos, Caputo Typ 00 pizza-mjöl, men det är ganska dyrt här i Sverige, så "Vetemjöl Special" är OK.
Om man knådar degen längre tid bildas fler glutentrådar, som gör den också mer hållbar från hål (men man ska inte knåda för länge heller, för då kan glutentrådarna brista. knådning i ca 20 minuter i maskin är OK), och som sagt, om man jäser degen på ett bra sätt så håller den bättre också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CabinWood92:

Hade nästan satsat hela mitt liv på det.

Jäkligt dumt att vaska sitt liv sådär, för jag är övertygad om att du har fel.

Tror många tycker ananas är helt OK, men banan på pizza borde vara olagligt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jäkligt dumt att vaska sitt liv sådär, för jag är övertygad om att du har fel.

Tror många tycker ananas är helt OK, men banan på pizza borde vara olagligt.

Gissar att ingen är oinvigd, men kul att se om ibland ändå: