PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem

Toamtsåsen:
tomatsås, vitpeppar, vitlök, favorit olja, lite vatten.(får inte bli för bastant) Så då var den hemligheten inte hemlig längre.
Hemligheten är att få till en bra tomatsås. Degen vågar jag inte kommentera.

Men ens uns vitlök samt vit eller om ni föredrar svartpeppar . Vit i detta fallet då den inte ska ta över smaken för mycket, samma sak med vitlöken. Kryddorna ska finnas där men vara svåra att placera. Testa.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Toamtsåsen:
tomatsås, vitpeppar, vitlök, favorit olja, lite vatten.(får inte bli för bastant) Så då var den hemligheten inte hemlig längre.
Hemligheten är att få till en bra tomatsås. Degen vågar jag inte kommentera.

Men ens uns vitlök samt vit eller om ni föredrar svartpeppar . Vit i detta fallet då den inte ska ta över smaken för mycket, samma sak med vitlöken. Kryddorna ska finnas där men vara svåra att placera. Testa.

Intressant, är det alltså detta som alla proffs bagare kör med? De flesta videos jag sett letar upp en go tomat konserv(vilket är nog så svårt), krossar eller mixar och i med färsk Basilika, olja och möjligen lite vitlök, färdigt.

Just nu föredrag jag en tyngre sås med mer smaker, gärna med lite överraskningar, som ex fänkålsfrö. MEN så har jag inte häller hittat någon bra tomat på burk i Sverige än. Provade Mutti Eko tomat men det blev mer som salsa Egentligen är jag öppen för att testa det mesta här men första steget måste ändå vara att hitta en bra tomat på burk, förslag?

Här gör de en hel del tester men de blir nog svår att hitta produkterna i Sverige, lyckas iallafall inte hitta vinnaren Bianco Dinapoli.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Intressant, är det alltså detta som alla proffs bagare kör med? De flesta videos jag sett letar upp en go tomat konserv(vilket är nog så svårt), krossar eller mixar och i med färsk Basilika, olja och möjligen lite vitlök, färdigt.

Just nu föredrag jag en tyngre sås med mer smaker, gärna med lite överraskningar, som ex fänkålsfrö. MEN så har jag inte häller hittat någon bra tomat på burk i Sverige än. Provade Mutti Eko tomat men det blev mer som salsa Egentligen är jag öppen för att testa det mesta här men första steget måste ändå vara att hitta en bra tomat på burk, förslag?

Här gör de en hel del tester men de blir nog svår att hitta produkterna i Sverige, lyckas iallafall inte hitta vinnaren Bianco Dinapoli.

https://www.youtube.com/watch?v=tFgTVhYvNPA

Den bästa färdiga pizzasåsen jag hittat är ica´s egna....
Oftast gör jag dock själv på eldorados krossade tomater lite vitlök basilika vitpeppar salt och en skvätt balsamico

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

Det är väl hela San Merzano som gäller men det är inte billigt

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Intressant, är det alltså detta som alla proffs bagare kör med? De flesta videos jag sett letar upp en go tomat konserv(vilket är nog så svårt), krossar eller mixar och i med färsk Basilika, olja och möjligen lite vitlök, färdigt.

Just nu föredrag jag en tyngre sås med mer smaker, gärna med lite överraskningar, som ex fänkålsfrö. MEN så har jag inte häller hittat någon bra tomat på burk i Sverige än. Provade Mutti Eko tomat men det blev mer som salsa Egentligen är jag öppen för att testa det mesta här men första steget måste ändå vara att hitta en bra tomat på burk, förslag?

Här gör de en hel del tester men de blir nog svår att hitta produkterna i Sverige, lyckas iallafall inte hitta vinnaren Bianco Dinapoli.

https://www.youtube.com/watch?v=tFgTVhYvNPA

Nej Inte als Det handlar om balans.

Edit:
Ett ganska intressant påstående som jag inte kan verifiera då du har snöat in på tomaten. Är att just burk tomater ofta kan vara av bättre kvalite än de färska du köper i butik. Av den enkla anledningen att de får bli solmogna innan de konserveras snarare än att mogna på en båt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vad använder ni när ni bakar ut pizzorna? Det sägs att man ska använda Semolina för att inte bränna mjöket och få en något krispigare yta. Vad jag förstår så är Semolina halvmald mjöl ex av Durum. Videon oven använder man just durum mjöl men det framgår inte om det är en semolina version eller om all durum räknas som semolina? Annars finne det en del som använder mannagryn.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Vad använder ni när ni bakar ut pizzorna? Det sägs att man ska använda Semolina för att inte bränna mjöket och få en något krispigare yta. Vad jag förstår så är Semolina halvmald mjöl ex av Durum. Videon oven använder man just durum mjöl men det framgår inte om det är en semolina version eller om all durum räknas som semolina? Annars finne det en del som använder mannagryn.

Ja, jag såg videon där pizza-mannen Vito Iacopelli (men han är inte en riktig pizzaiolo från Neapel/Italien) testade olika saker som man kan använda för att baka ut pizzan, och han föredrog Semolina mest, för att den inte fäster sig så mkt på degen jämfört med Typ 00-mjöl och rismjöl.
Personligen använder jag dock mjöl nu, men jag använder så lite mjöl så att det inte har haft så stor betydelse.
Det har nog mer betydelse om man använder en riktig ugn, som en 430-480 C graders pizza-ugn.

Permalänk
Medlem

Semolina är väl finmalt durummjöl. Många verkar blanda 50/50 med mjöl när de bakar ut.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Men alltså.

Meno Male. Åt lunch där i måndags och tog en capriciossa, alltså HUR gör dom för att få degen så sjukt mjuk? Helt annan nivå än det man lyckats med hemma, är det ugnen som gör allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Men alltså.

Meno Male. Åt lunch där i måndags och tog en capriciossa, alltså HUR gör dom för att få degen så sjukt mjuk? Helt annan nivå än det man lyckats med hemma, är det ugnen som gör allt?

Vad menar du med mjuk? Är det ingen krispig yta alls? Är den seg inuti och krispig ytterst?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Vad menar du med mjuk? Är det ingen krispig yta alls? Är den seg inuti och krispig ytterst?

Tänk napoloitansk pizza. Luftig. Och en najs yta, men skulle inte säga krispig

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Tänk napoloitansk pizza. Luftig. Och en najs yta, men skulle inte säga krispig

För att få en mjuk luftig insida skulle jag säga att lång jästid (24h+) med väldigt lite jäst är nyckeln. Proteinrikt mjöl typ Manitoba cream eller Tipo 00 ger också en bra deg.

Fin resning och tunn krispig yta får du av hög temperatur, men jag anser du kommer långt i en vanlig ugn med pizzasten, även om det inte blir riktigt lika bra som i en betydligt varmare pizzaugn. Att pröva sig fram är nyckeln till en för dig perfekt pizza. Testa alla olika recept på degar du hittar och experimentera vidare när du närmar dig ett resultat du vill ha

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Vad menar du med mjuk? Är det ingen krispig yta alls? Är den seg inuti och krispig ytterst?

Jo den har en krispig yta men den är samtidigt oerhört mjuk och går att vika utan att degen spricker, nästan så man skulle kunna tro att den inte är gräddad men så är inte fallet.

Aja, gott var det iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jo den har en krispig yta men den är samtidigt oerhört mjuk och går att vika utan att degen spricker, nästan så man skulle kunna tro att den inte är gräddad men så är inte fallet.

Aja, gott var det iaf!

Då skulle jag säga att "hemligheten" är väldigt hög temperatur som skållar ytan. Lägre temperatur under lång tid skapar en tjockare skorpa.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Vad använder ni när ni bakar ut pizzorna? Det sägs att man ska använda Semolina för att inte bränna mjöket och få en något krispigare yta. Vad jag förstår så är Semolina halvmald mjöl ex av Durum. Videon oven använder man just durum mjöl men det framgår inte om det är en semolina version eller om all durum räknas som semolina? Annars finne det en del som använder mannagryn.

Semolina är vanligtvis vad som brukar heta mannagryn i svenska butiker. Jag tycker inte det är någon höjdare men jag vet inte om jag är färgad av att världens sämsta pizzakedja (Dominos) verkligen öser på med det på (eller mer under) sina äckliga pizzor. Mjöl duger gott i mina ögon, precis som för annan deg. Inte för mycket förstås, då blir det torrt, men helst har man ju aningen mindre mjöl i själva degen för att kunna lägga till lite extra i utbakningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Semolina är vanligtvis vad som brukar heta mannagryn i svenska butiker. Jag tycker inte det är någon höjdare men jag vet inte om jag är färgad av att världens sämsta pizzakedja (Dominos) verkligen öser på med det på (eller mer under) sina äckliga pizzor. Mjöl duger gott i mina ögon, precis som för annan deg. Inte för mycket förstås, då blir det torrt, men helst har man ju aningen mindre mjöl i själva degen för att kunna lägga till lite extra i utbakningen.

Aha, köpte Durum och mannagryn för att testa iallafall, bra att bygga på erfarenheten.

När jag väl ska baka ut en deg så jobbar jag minimalt med den egentligen, det handlar om att trycka ut den så lätt och snabbt som möjligt. Det innebär egentligen att mjölet man använder i denna process endast hamnar på utsidan av degen så jag är inte så säker på att lösningen är att ta mindre mjöl i degen från start.

Problemet jag försöker jobba bort just nu är att jag får mycket mjöl med mig in i ugnen som lägger sig på stålet och blir bränt. Jag försöker rysta av det mesta från degen innan den hamnar på spaden men eftersom vi har tunna pizzor och väldigt medgörlig deg så kan man inte hantera den hur som helst. Det finns antaligen par lösnignar på detta ; 1. Gör degen mindre medgörlig, 2. Prova semilina, 3. Skaffa spade med hål.

Jag har redan provat använda mindre mjöl vid utbakning men för att få degen att glida fritt över bänken krävs det iallafall en del mjöl till den ganska blöta degen.

Det blir ett test först med durum och mannagryn iallafall.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Aha, köpte Durum och mannagryn för att testa iallafall, bra att bygga på erfarenheten.

När jag väl ska baka ut en deg så jobbar jag minimalt med den egentligen, det handlar om att trycka ut den så lätt och snabbt som möjligt. Det innebär egentligen att mjölet man använder i denna process endast hamnar på utsidan av degen så jag är inte så säker på att lösningen är att ta mindre mjöl i degen från start.

Problemet jag försöker jobba bort just nu är att jag får mycket mjöl med mig in i ugnen som lägger sig på stålet och blir bränt. Jag försöker rysta av det mesta från degen innan den hamnar på spaden men eftersom vi har tunna pizzor och väldigt medgörlig deg så kan man inte hantera den hur som helst. Det finns antaligen par lösnignar på detta ; 1. Gör degen mindre medgörlig, 2. Prova semilina, 3. Skaffa spade med hål.

Jag har redan provat använda mindre mjöl vid utbakning men för att få degen att glida fritt över bänken krävs det iallafall en del mjöl till den ganska blöta degen.

Det blir ett test först med durum och mannagryn iallafall.

Jo det är ju ett problem att få av pizzan från spaden absolut. Däremot har jag inte upplevt det som något problem med bränt mjöl, men jag har ju inget stål så värmeöverföringen är ju inte riktigt lika kraftig.

Semolina är ju ganska grynigt så det blir lite smuligt och det fastnar lite i tänderna och så. Men det är ju bara att testa och se vad du tycker, gillar du inte det så kan man ju göra gröt eller mannagrynspudding på kvarvarande gryn.

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ till semolina som jag testat är "polenta".
Alltså inte färdig polenta utan det halvgrova majsmjölet man gör polenta på!
Tycker det funkar bra och fastnar ej så mycket på degen vid utbak.

Finns på bland annat Willys

Permalänk
Medlem
Skrivet av §2:

Ett annat alternativ till semolina som jag testat är "polenta".
Alltså inte färdig polenta utan det halvgrova majsmjölet man gör polenta på!
Tycker det funkar bra och fastnar ej så mycket på degen vid utbak.

Finns på bland annat Willys

Jag kör samma, tycker det funkar bra! Jag gillar dessutom det lilla extra crisp det bidrag med.
(Har numera även börjat använda det istället för ströbröd också 😊)

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med bränt mjöl på mitt stål. Jag fullständigt dränker pizzan i mjöl när jag formar degen. Sen är jag noga att ”daska av” pizzan för att få bort så mycket mjöl som möjligt innan jag lägger på toppings och kör sen snabbt in i ugnen.

Permalänk
Samsung Sverige

För egen del har jag experimenterat mycket med nedkokta tomatsåser med diverse kryddning, men jag känner att jag har landat i den napolitanska metoden. Den skapar bäst balans i mina ögon:

San Marzano av bra kvalitet som tillåts rinna av en timme i finmaskig sil (vattnet droppar av och tomatsåsen blir tjockare). Jag tyckte inte att Mutti:s var särskilt bra, men Paolos innan de försvann var trevliga. Rekommenderar att testa några olika märken. Om tomaten är lite syrlig går det bra att fuska med en nypa socker.
Cirka 0,5 procent salt
Krama sönder tomaterna med händerna i en bunke tills önskad konsistens uppnåtts. Klart!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Om här finns någon Battlefield 4 spelare som råkar befinna sig på servern "Pizza Party Allmaps DLC" och vill bli switchad till andra laget (en vip feature) så skriv i chatten och lägg till "swec" så ordnar jag det om jag är online.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Har aldrig haft problem med bränt mjöl på mitt stål. Jag fullständigt dränker pizzan i mjöl när jag formar degen. Sen är jag noga att ”daska av” pizzan för att få bort så mycket mjöl som möjligt innan jag lägger på toppings och kör sen snabbt in i ugnen.

Grejen är att min deg har en väldigt medgörlig konsistens numera, det krävs inte alls mycket för att trycka ut den som man vill ha den. Men det medför också att den är känslig vid hantering när man väl nått formen man vill ha. Jag ska denna gången prova att låta maskinen jobba längre med degen, kanske 10-15 min extra för att se om det kan göra degen stabiliare att jobba med, detta ger mig forhppningsvis också större kontroll över tjockleken på slutresultatet.

Förr lät jag maskinen jobba 10-15 min extra och dessutom så "veck" jag om degen till en boll när jag tog den från kylen. Detta gjorde konsistensen rejält seg så det var ett klart större jobb att backa ut pizzan. Men det gav också större kontroll över slutliga formen på pizzan. Min uppfattning här var att ju mindre man jobbade med degen ju bättre, det hände en gång att jag misslyckades helt och då fick jag "vika" ihop degen igen till en boll men efter detta var det praktiskt taget omöjligt att jobba ut den igen.

Värt att säga här är att inget av detta har för oss påverkat smaken i slutprodukten utan påverkar egentligen främst arbetet med degen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vi har provat göra pizza sås på lite olika vis, idag kör vi en ganska komplex sås utan kokning, den innehåller stektlök, vitlök, Muttitomatkross, Olja, honung, Tomatpuré, Basilika, Fänkålsfrö Salt, Peppar.

Även om vi funnit något vi gillar så testar vi såklart vidare, denna gången köpte vi Mutti Pizzasouce färdig på burk, någon som testat?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Grejen är att min deg har en väldigt medgörlig konsistens numera, det krävs inte alls mycket för att trycka ut den som man vill ha den. Men det medför också att den är känslig vid hantering när man väl nått formen man vill ha. Jag ska denna gången prova att låta maskinen jobba längre med degen, kanske 10-15 min extra för att se om det kan göra degen stabiliare att jobba med, detta ger mig forhppningsvis också större kontroll över tjockleken på slutresultatet.

Förr lät jag maskinen jobba 10-15 min extra och dessutom så "veck" jag om degen till en boll när jag tog den från kylen. Detta gjorde konsistensen rejält seg så det var ett klart större jobb att backa ut pizzan. Men det gav också större kontroll över slutliga formen på pizzan. Min uppfattning här var att ju mindre man jobbade med degen ju bättre, det hände en gång att jag misslyckades helt och då fick jag "vika" ihop degen igen till en boll men efter detta var det praktiskt taget omöjligt att jobba ut den igen.

Värt att säga här är att inget av detta har för oss påverkat smaken i slutprodukten utan påverkar egentligen främst arbetet med degen.

Kolla in den här videon för lite tips:
https://youtu.be/XxCt0F_SXDk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vi har provat göra pizza sås på lite olika vis, idag kör vi en ganska komplex sås utan kokning, den innehåller stektlök, vitlök, Muttitomatkross, Olja, honung, Tomatpuré, Basilika, Fänkålsfrö Salt, Peppar.

Även om vi funnit något vi gillar så testar vi såklart vidare, denna gången köpte vi Mutti Pizzasouce färdig på burk, någon som testat?

https://assets.icanet.se/t_product_large_v1,f_auto/8005110551215.jpg

Jag brukar köra den när jag inte orkar fixa egen. Den bästa färdiga såsen jag testat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Kolla in den här videon för lite tips:
https://youtu.be/XxCt0F_SXDk

Intressant klipp, det skiljer sig en del mot andra man tittat på.

1. Det ser ut som att han använder vanlig mjöl när han bakar ut degen.
2. Han trycker aldrig ner den i mitten och formar en "crust" så som alla andra gör, spontant känns det som att pizzan blir lite tjockare här vilket såklart inte behöver vara negativt.
3. Saknar helt klart resultatet.

Sen kan man fundera på om spackel och tumstock verkligen är livsmedelsgodkända

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Intressant klipp, det skiljer sig en del mot andra man tittat på.

1. Det ser ut som att han använder vanlig mjöl när han bakar ut degen.
2. Han trycker aldrig ner den i mitten och formar en "crust" så som alla andra gör, spontant känns det som att pizzan blir lite tjockare här vilket såklart inte behöver vara negativt.
3. Saknar helt klart resultatet.

Sen kan man fundera på om spackel och tumstock verkligen är livsmedelsgodkända

Det är som allt när det kommer till matlagning, finns väldigt ofta många sätt att komma till snarlika resultat. Grunden är det ju kemiska och fysiska processer och ibland spelar små variationer jättestor roll och ibland blir det nästan inte ens märkbar skillnad...

Framförallt när det kommer till bakning och degar är det mycket som skiljer på grund av temperatur och vilka bakteriekulturer som finns i rummet, eller andra saker som vinddrag och annat... jag kunde till exempel aldrig få igång en surdeg i min lägenhet med klorinerat vatten, men när jag fick en del från annan ort gick det bra att bibehålla...

Vill man ha en tunn frasig yta på ett bröd är det hög temperatur som gäller, men en lägre temperatur fungerar också bra, men ger inte exakt samma resultat.

Det viktiga är tyvärr att man själv har ett intresse och lägger ner tid och lär sig av sina tidigare försök. Ingen guide eller video kan förklara alla delar av en process på ett sett som just du förstår eller som passar perfekt med dina förutsättningar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Det är som allt när det kommer till matlagning, finns väldigt ofta många sätt att komma till snarlika resultat. Grunden är det ju kemiska och fysiska processer och ibland spelar små variationer jättestor roll och ibland blir det nästan inte ens märkbar skillnad...

Framförallt när det kommer till bakning och degar är det mycket som skiljer på grund av temperatur och vilka bakteriekulturer som finns i rummet, eller andra saker som vinddrag och annat... jag kunde till exempel aldrig få igång en surdeg i min lägenhet med klorinerat vatten, men när jag fick en del från annan ort gick det bra att bibehålla...

Vill man ha en tunn frasig yta på ett bröd är det hög temperatur som gäller, men en lägre temperatur fungerar också bra, men ger inte exakt samma resultat.

Det viktiga är tyvärr att man själv har ett intresse och lägger ner tid och lär sig av sina tidigare försök. Ingen guide eller video kan förklara alla delar av en process på ett sett som just du förstår eller som passar perfekt med dina förutsättningar

Absolut. Andra saker kan också ställa till det, till exempel hur bra ens ugn är på att hålla en jämn temperatur men också andra saker som luftfuktighet och så.

Bakning är ju kemi på ett sätt, men samtidigt måste man ha känsla för när degen är lagom knådad, lagom fuktig och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Absolut. Andra saker kan också ställa till det, till exempel hur bra ens ugn är på att hålla en jämn temperatur men också andra saker som luftfuktighet och så.

Bakning är ju kemi på ett sätt, men samtidigt måste man ha känsla för när degen är lagom knådad, lagom fuktig och så.

Jo precis, men din magkänsla för lagom är starkt kopplad till just du och din ugn. Om du är i ett annat kök kan resultatet vara annorlunda, ibland mer än andra gånger...

Kommer ihåg när min mormor fick testa varmluftsugn första gången, det blev ’välgräddat’ kan man säga