Veckans fråga: Förbokar du spel?

Permalänk

Förbokade bara Wc3 Reforged då jag tyckte det var bra att blizzard gav det gamla spelet lite uppmärksamhet

Annars tänker jag buggiga releases också är en typ av förhandsbokning i sig då det är oklart om buggar fixas och inte.

Permalänk
Medlem

Nej, och har inte förköpt ett spel sedan 2008.

Ser heller ingen poäng med att förboka spel "jag ändå tänkt köpa" då allt är digitalt så det är mer eller mindre ingen chans ö.h.t. att spelet inte går att köpa på releasedagen ändå, och till skillnad från för 10+ år sedan när det faktiskt kunde vara vettigt att förköpa och pre-downloada så man kunde spela det på releasedagen så är ens bredband så snabbt idag att man inte behöver börja ladda ner det dagar i förväg för att kunna spela det.

Enda vettiga anledningen i min bok till att förköpa/förboka är om man får med bonussaker på köpet som man faktiskt vill ha, alternativt att man får spelet noterbart billigare.

Tyvärr är det alldeles för många som förköper spel av (enligt mig) fel anledningar, vilket leder till situationen vi har idag, där fler utvecklare än någonsin lanserar dåliga/ofärdiga spel, och sen inte bryr sig om att fixa dom eftersom dom redan fått in tillräckligt med pengar för spelet redan innan det ens släpptes.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det några gånger.
Senast var det väl Diablo III.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Hela "grisen i säcken" argumentet har inte gällt på en väldigt lång tid.

Nuförtiden kan man ju göra återköp på i stort sätt alla stora platformer, inklusive Steam, Epic & GOG.
Förboka hur mycket du vill utan konsekvenser, vare sig det är för pre-order bonus, bättre pris eller bara för att du vill.

Du kan förboka spelet och vänta på recensionerna innan du bestämmer dig för att behålla det. Du kan t.o.m spela det i någon timme och ändå "lämna tillbaka" spelet.

Förstår mig verkligen inte på all denna drama kring förbokningar...

Permalänk
Medlem

Av 2 tusen spel köpta så förbokade jag 1 (tes iv: oblivion)

Permalänk
SpelClockers

JA, alltid. När det gäller ESO (Elder Scrolls Online), så förbokar jag ALLTID. Jag vet vad jag får när jag köper det. Dessutom när det gäller fysiska kollektioner, så förbokar jag alltid i ESO. Annars finns det en risk att dom tar slut och det vill jag inte.

Men när det gäller helt nya spel som jag inte har spelat förut så väntar jag med och ser hur det ser ut i gameplay. Men sedan, om det är ett spel som ser coolt, och något som jag tror att jag kommer tycka om. Då förbokar jag.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Har förbokat spel jag tror på eller som jag vill ska lyckas men de är få till antalet och kommer inte att hända mer framöver. Spelar ändå inte spelen på release dagen så för min del är det inte mycket mening med att förboka om jag inte har fått för mig att stödja utvecklarna.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Överlag väldigt sällan, speciellt på pc eftersom allt är digitalt. Jag förbokade dock en collectors edition på Last of us 2. Mest för att jag ville ha på release och att den skulle antagligen bli slutsåld annars. Annars kan det vara spel, som jag redan vet att jag kommer spela. Men endast om det innebär att jag får något för det. Har hänt att man bokat cod för att få tillgång till betan, men sedan avbokat det.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det upp till ett litet tag sedan och då enbart från dom man litade på men dessa har ju blivit färre och färre med åren och sista droppen för mig var Cyberpunk, Cd Projekt Red var guldgossen och nu är det slut med det.

Permalänk
Inaktiv

Efter EA/DICE fiasko med BFV där de fullkomligen kastade kopior efter kunderna veckan efter releasen kommer jag aldrig mer förhandsboka.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag förhandsbokat spel är när jag kickstartat dem. Annars ser jag inte poängen med det, då jag ändå inte har någon extra glädje av att spela spelet nära release. Jag väntar hellre tills det är patchat och fått sina DLC. Då är det dessutom oftast betydligt billigare.

Permalänk
Medlem

Jag förbokade Civ 6, jag visste att jag "kommer" köpa det oavsett allt men det är nog det enda jag minns.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Jag har inte förbokat ett spel sen 2007 (Wow burning crusade)
Jag köper inte grisen i säcken!

btw jag har INTE sett några större buggar i CP77 som alla skriker om sitter på pc 1440p/3060-ti men det är kanske bara tur ...
enda jag har sett var en skit rolig scen där Jack åt nudlar och pinnarna duplicerades så han åt medan de fortfarande stack ut mot "mig" såg ut som han ville dela på nudlarna.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Har alltid förhandsbokat spel.
Har aldrig varit med om ett fall där jag ångrat mig förutom Fallout 76 Collectors Edition. Mest för att spelet var dåligt då, inte själva collectors edition-delen. Å andra sidan var man ju tvungen att förhandsboka det om man skulle kunna få en collectors edition. Så lite moment 22. En av de få gångerna någonsin jag bemödat mig med en sådan där stor collectors.

Jag köper å andra sidan få spel, så de jag väl förbokar är jag i princip alltid helt säker på att jag vill ha och kommer att spela. Har aldrig upplevt det som at köpa grisen i säcken.
Spel som jag inte är säker på köper jag i regel på rea.

Förr innan allt blev digitalt så förbokade jag mycket, men i butik där man inte behövde lägga handpenning. Det var ju mest bara en köplats för att säkra att man skulle ha det dag ett med noll "risk" inblandad.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Förr innan allt blev digitalt så förbokade jag mycket, men i butik där man inte behövde lägga handpenning. Det var ju mest bara en köplats för att säkra att man skulle ha det dag ett med noll "risk" inblandad.

En liten fördel förut när man förbokade från exempelvis Spelbutiken var ju att de ofta droppade in till och med dagen innan, och absolut senast på releasedagen.

Nu har ju tyvärr posten havererat, och av någon anledning är det typ inga butiker som säljer fysiska spel som levererar med något annat. Senast jag förbokade så ramlade det in torsdag veckan efter release. Hade gått snabbare att "boka" på Mediamarkt/Elgiganten och åkt och hämtat. Sen har man ju inte samma enorma överskott på tid som man hade en gång, nu spelar det mindre roll. Hade jag varit 20 och inte fått mitt spel till helgen hade ju hela veckan varit förstörd...

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Bara om det är någon limited edition som jag gärna vill ha; med figur, artbook eller liknande. Förbokar aldrig om det inte är fysiska utgåvor. Betalar aldrig vid själva förbokningen.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Jag svarade NEJ, men detta är en sanning med modifikation.
Under alla de år jag som snart 47 år gammal mer eller mindre varit en gamer har jag totalt förbokat högst 5 spel och kickstartat ungefär lika många.

Permalänk
Medlem

Kan knappt minnas sist jag förbokade någonting, och ser ingen anledning att börja igen. Bryr mig sällan om fysiska kopior så det är en stor anledning att det inte berör mig, men förstår helt varför det är en stor del för vissa.

Permalänk

Gjorde det för första gången någonsin med Evil Genius 2, väntat på det sen 2004

Permalänk

Svarade Nej, vilket är sant för alla spel förutom just CoD MW och Black Ops spelen, som jag brukar förboka/förköpa dör att få lite skins och extra cod points.

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Svarade nej men förbokade faktiskt super mario game & watch. Räknas det?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Inte en chans att jag förbokar spel, jag ger inte pengar till tiggare heller (kickstarter).

Permalänk
Medlem

Efter att ha gått på niten "Aliens:Colonial marinens" så svor jag att aldrig mer förhandsboka ett spel,oavsett hur bra,hypat,eller efterlängtat det nu än må se ut att vara.

Sen så kom "Cyberpunk 2077"...

Gues i'm a slow learner..

Men nu är det banne mig färdig bokat.. hoppas jag i alla fall.

Permalänk

Förr när spel levererades klara så hände det (nes, snes t.ex.).
Nu har jag gjort det någon enstaka gång "för att uppmuntra producenten".

Annars har jag 0 behov av att spela ett spel när det kommer ut om jag kan vänta några månader och köpa det 3-400.- billigare på tradera

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Inte längre. Sen nästan alla stora spel jag kollat på och varit intresserad av floppat, Anthem, Division 1, no mans sky, star citizen, cyberpunk, Diablo 3 etc. Av dessa är det bara D3 och division 1 som jag faktiskt behöll resten blev refund. Men man har lärt sig, förbeställer aldrig när det är marknadshype och skit snack, inte värt att råka på ett felköp.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Har förbokat alla Diablo spelen från Diablo II och framåt med expansioner och allt.
Diablo II/ Lord of Destruction och Diablo III stod man till och med i kö mitt i natten för att köpa.
Diablo III var ett helvete att komma in när det släpptes spela typ 10 min sedan var det dags att sova så man kunde jobba dagen efter.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Förra Hearthstone expansionen och den som kommer nu i Mars och förmodligen alla framtida.
Man tjänar mycket på att göra det jämfört med att köpa sakerna separat.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Sista spelet jag förhandsbokade var NFS2015. Ångrar inte det, men då man vet att de flesta spel inte är buggfria så brukar jag vänta med att köpa dem tills de kommer på rea. Har redan alldeles för många spel som jag inte klarat så känner ingen stress i att måste ha det nya direkt, det kan gott vänta till det antingen blivit så bra så att det är värt pengarna eller tills det hamnar på rea så priset sänks till vad det är värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Inte längre. Sen nästan alla stora spel jag kollat på och varit intresserad av floppat, Anthem, Division 1, no mans sky, star citizen, cyberpunk, Diablo 3 etc. Av dessa är det bara D3 och division 1 som jag faktiskt behöll resten blev refund. Men man har lärt sig, förbeställer aldrig när det är marknadshype och skit snack, inte värt att råka på ett felköp.

Att säga att Star Citizen floppat är att ta i med tanke på att det inte ens är släppt i beta ännu.
Dock floppat i målet att bli klart inom tidsramen som man kom med från början, ja det stämmer däremot.
Det dom försöker göra dock är imponerande och om dom lyckas är det revolutionerande. Så vi får väl se om själva spelet blir en flopp eller om dom lyckas nå de mål som dom själva har satt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Att säga att Star Citizen floppat är att ta i med tanke på att det inte ens är släppt i beta ännu.
Dock floppat i målet att bli klart inom tidsramen som man kom med från början, ja det stämmer däremot.
Det dom försöker göra dock är imponerande och om dom lyckas är det revolutionerande. Så vi får väl se om själva spelet blir en flopp eller om dom lyckas nå de mål som dom själva har satt.

Ska förklara mig närmare, SC var släppt enbart i arena format/hangar när jag började, tog över 3 år innan crusader 1.0 kom, det har inte direkt gått vidare därifrån förutom drift förbättringar, som en del förstör mer en det fixar.

Tldr: enda dem gjort i mina ögon sen jag refunda mitt plock och pack är att ta in mer pengar, strö lite guldkantad konfetti och "lovar" nästa stora sak, men alla videos, streams, events visar en sak. En katastrofal dålig produkt som inte ens är i närheten klart. Bara ta singel player delen, den skulle väl vara klar 2018-19 men är inte i närheten, persistant univers etc och deras ändring a ToS med att försöka försäga retur rätten är så korrupt det bara kan bli. Spelet skulle vara klart för flera år sen. Men är fortfarande samma alpha som -15 bara lite nya skepp.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.