Datorn startar inte efter att jag tog ut och satte i grafikkortet

Permalänk

Datorn startar inte efter att jag tog ut och satte i grafikkortet

Har byggt en ny dator men väntar på grafikkortet, så jag lånade ett GTX 1070 från min andra dator som är en HP Pavilion 790-0808 köpedator.

När jag var klar så återmonterade jag ett exakt likadant GTX 1070 från den andra HP datorn som vi har (jag och grabben har likadana). Men nu startar den inte.

Powerknappen lyser med ett fast grönt sken, men inget händer.

Har provat "hard reset" samt tagit ur batteriet men det hjälper inte.
Såg ej någon säkring i PSU heller som är trasig.

Kan jag ha skadat moderkortet på något sätt när jag skulle ta ut grafikkortet eller har PSU gett sig?

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in sladdarna till grafikkortet igen? Sladd till skärmen? Testat med processorns inbyggda grafik om du har en sån processor? Antar att du provat med båda grafikkorten? Testa trycka in elsladdarna i moderkortet också ifall du skulle råkat komma åt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Har provat "hard reset" samt tagit ur batteriet men det hjälper inte.

Ibland måste nåt mer tas bort innan nollställning fixar fel. Tex grafikkortet och sen ta bort batteriet innan det funkade med grafikkort igen. Glöm inte ta bort strömkabeln.

Man kan också ta bort grafikkort helt och strunta i om datorn får bild så länge datorn är död / fläktar inte snurrar normalt. Lättare att felsöka med färre grejer/kablar inblandade.

För att utesluta glapp mm så bör man ta bort och sätta tillbaka delar/kablar som man misstänker. Det har fixat fel trots att man inte upptäckte något fel. Räckte INTE att bara titta och känna i många fall.

Permalänk

Alltså datorn får ju inte ström alls. Det vore som om strömkabeln inte är ikopplad, fast powerknappen lyser konstant grön som den normalt gör när datorn är på.

Jag har plockat ur alla kablar, satt tillbaka igen en och en. CMOS reset etc etc.

Det roliga i detta är att nu startar inte dator nummer två heller. Det är två exakt likadana HP- datorer.
Hade tänkt att prova med PSU från den andra datorn men nu går ju inte det heller.

Ska lämna in den ena på felsökning imorgon så får vi se vad det kan vara.

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve