RTX3070 gaming OC - ingen signal till display

Permalänk

RTX3070 gaming OC - ingen signal till display

Hjälp!

Hämtade nya gpu’n på posten idag, sonen laddad för minecraft med RT. Nu, 3h felsökning senare, börjar jag tappa modet...

Vad jag än gör är det stendött mellan gpu och skärm. Har bytt tillbaka till gamla gpu’n ett par ggr och då är det inga problem.

Förutsättningarna:
Helt ny dator. Mitx 550 mb ryzen 5600x sf750 platinum (den funkar super med det gamla (tillfälliga) grafikkortet.

Jag har gjort all uppenbara grejer.

Bytt utgång på psu (lampor lyser och fläktar funkar oavsett utgång, allt verkar ok)

Kopplat ut och in kort, växlat mellan gammalt och nya (gamla funkar utan undantag)

Kopplat ur minnena och satt i dem igen (oklart varför detta skulle kunna hjälpa)

Avinstallerade bildskärmskort (gamla) i systemhanteraren och startade om med nya kortet.

Har startat om och låtit tiden ha sin gång på alla kortets utgångar...

Jag vore oerhört tacksam för en hint om vad jag kan göra(!!)

(Har ingen bekant i närheten att testa kortet hos, det hade ju kunnat ge det enkla svaret om det helt enkelt är en kass gpu)

Permalänk
Medlem

Gigabyte? Mitt trilska lite med strömkontakten. Se till att dom sitter i ordentligt

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Skrivet av xxbiker:

Gigabyte? Mitt trilska lite med strömkontakten. Se till att dom sitter i ordentligt

(Tack)
Yes gigabyte it is. Ok antar att fläktar och led kan fungera även om alla stift inte har fullgod kontakt(?). Är där någon färgkod på led-sen som indikerar eventuella fel eller det är verkligen en ”onödig” feature?

Ska ge det en chans till ikväll med strömkabeln...

Permalänk

Du använder ingen riser kabel som är pcie 3.0? Isåfall behöver du ändra från pcie auto till 3.0.

Permalänk
Skrivet av Getsemane:

Du använder ingen riser kabel som är pcie 3.0? Isåfall behöver du ändra från pcie auto till 3.0.

Har den som följde med kolink rocket v2 chassit(!), kan det vara boven?
Hur ändrar jag detta, i bios?

(Isf får jag dra in gamla kortet igen och komma åt bios)

Permalänk

Testat att ändra till 3.0 istället för auto (medfölande kabel i chassit är 3.1) men ingen skillnad. Nästa test måste bli att testa kortet i annan dator...

Skulle det vara ett måndagsex hoppas jag verkligen NoN är flexibla och schyssta (!)

Permalänk
Medlem

Du har inte gjort en daisy chain va?

Du måste dra två separata 8 pins kablar från PSU.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

Du har inte gjort en daisy chain va?

Du måste dra två separata 8 pins kablar från PSU.

Var ett tag sedan jag höll på med detta 😉 jag har ett kabelset från psu till kortet(!?). Den delar sig till 2x(6+2) kontakt vid gpu’n där jag använder (6+2)+6

Du menar att detta inte funkar?? (Kan väl inte vara meningen att man ska använda dubbla kabelset)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiin82:

Var ett tag sedan jag höll på med detta 😉 jag har ett kabelset från psu till kortet(!?). Den delar sig till 2x(6+2) kontakt vid gpu’n där jag använder (6+2)+6

Du menar att detta inte funkar?? (Kan väl inte vara meningen att man ska använda dubbla kabelset)

Så här ska du inte göra

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av Martiin82:

Testat att ändra till 3.0 istället för auto (medfölande kabel i chassit är 3.1) men ingen skillnad. Nästa test måste bli att testa kortet i annan dator...

Skulle det vara ett måndagsex hoppas jag verkligen NoN är flexibla och schyssta (!)

Synd för det är ett väldigt vanligt fel.

Permalänk

Fan du är en pärla,, det här löste knuten! Nu har jag bild!!
Tack sectionx2, detta är styrkan i forum, alltid någon som har koll!

//Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiin82:

Fan du är en pärla,, det här löste knuten! Nu har jag bild!!
Tack sectionx2, detta är styrkan i forum, alltid någon som har koll!

//Martin

Kul att kunna hjälpa till

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT