Qualcomm tar 5G till 10 Gbps med modemet Snapdragon X65

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm tar 5G till 10 Gbps med modemet Snapdragon X65

Premiumenheter bland mobiltelefoner och bärbara datorer kan till slutet av året ladda hem över 7 000 floppy-disketter i sekunden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta känns bara som spec-runk. Inget usecase som jag känner till kan ens nära behöva eller utnyttja denna extrema bandbredd närmaste åren. Framförallt inte mobiler.

Kul med utveckling, men detta är verkligen inget bi kommer se på riktigt på många år!

Permalänk
Inaktiv

Mm 41ghz funkar väl knappt ens om man skulle ha en sändare i vardagsrummet?

Kan de inte skippa de där höga frekvenserna helt och hållet bara så man slipper att mobilen söker efter sådana basstationer dagen lång?

Permalänk

Jag måste genast slänga min nuvarande 5G mobil och köpa en ny med Snapdragon X65.

Skrivet av medbor:

Detta känns bara som spec-runk. Inget usecase som jag känner till kan ens nära behöva eller utnyttja denna extrema bandbredd närmaste åren. Framförallt inte mobiler.

Kul med utveckling, men detta är verkligen inget bi kommer se på riktigt på många år!

Usercase: Kopiera en fil från en dator till en annan:
https://www.youtube.com/watch?v=zQ-e9SuoWXo
Väldigt många använder deras mobiler och delar internet till deras laptops.

Användningsområden är det inga problem med, problemet är snarare att man i praktiken inte kommer att komma upp i dessa hastigheter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Premiumenheter bland mobiltelefoner och bärbara datorer kan till slutet av året ladda hem över 7 000 floppy-disketter i sekunden.

Ja, förutsatt att det finns en rätt fet floppy-raid på andra sidan.

En floppydisk går att läsa i typ 250 kbit/s om jag minns rätt, vilket leder till att det tar cirka 46 sekunder att läsa ut en hel floppydiskett på 1440 kB.

För att läsa ut en 46 disketter på 46 sekunder (1 diskett per sekund) krävs alltså 46 floppyenheter. Och för att detta ska gå upp till 7000 disketter per sekund krävs 7000*46 = 322 000 floppyenheter.

För att sätta detta i perspektiv: Ett serverrack rymmer cirka 45 höjdenheter (U). På 4 U kan man klämma in 36 st 3,5"-platser (t.ex. med denna server). Detta under förutsättning att man vill att floppyenheterna ska vara tillgängliga framifrån. (Det går att klämma in fler om man istället monterar floppyenheterna vertikalt, ungefär som Backblaze gör i sina Storage Pods, så att man får dra ut hela servern och toppmata enheterna, men det orkar jag inte räkna på.)

Hur som helst, 1 rack, 11 servrar får plats, med 36 3,5"-platser var. Totalt 396 diskettstationer alltså per rack. Det skulle krävas 814 rack för att få plats med dessa servrar, vilket är görbart inom en enda datahall.

Med tanke på dessa uträkningar måste jag ändå ta denna artikel med en del skepsis. Var har man tänkt uppföra alla dessa datahallar som kommer krävas när kreti och pleti får 5G i sina fickor och ska ladda ner tusentals disketter i sekunden hela dagarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, förutsatt att det finns en rätt fet floppy-raid på andra sidan.

En floppydisk går att läsa i typ 250 kbit/s om jag minns rätt, vilket leder till att det tar cirka 46 sekunder att läsa ut en hel floppydiskett på 1440 kB.

För att läsa ut en 46 disketter på 46 sekunder (1 diskett per sekund) krävs alltså 46 floppyenheter. Och för att detta ska gå upp till 7000 disketter per sekund krävs 7000*46 = 322 000 floppyenheter.

För att sätta detta i perspektiv: Ett serverrack rymmer cirka 45 höjdenheter (U). På 4 U kan man klämma in 36 st 3,5"-platser (t.ex. med denna server). Detta under förutsättning att man vill att floppyenheterna ska vara tillgängliga framifrån. (Det går att klämma in fler om man istället monterar floppyenheterna vertikalt, ungefär som Backblaze gör i sina Storage Pods, så att man får dra ut hela servern och toppmata enheterna, men det orkar jag inte räkna på.)

Hur som helst, 1 rack, 11 servrar får plats, med 36 3,5"-platser var. Totalt 396 diskettstationer alltså per rack. Det skulle krävas 814 rack för att få plats med dessa servrar, vilket är görbart inom en enda datahall.

Med tanke på dessa uträkningar måste jag ändå ta denna artikel med en del skepsis. Var har man tänkt uppföra alla dessa datahallar som kommer krävas när kreti och pleti får 5G i sina fickor och ska ladda ner tusentals disketter i sekunden hela dagarna?

För att inte tala om ljudet.... ljudet av miljoner diskettstationer som läser samtidigt...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

Så läge vi måste betala för massa pengar för surf, och så fort man går in på någon sida och blir sönder spammad av reklam redan där har man förbrukat massa surf.

Tänkt då er ännu snabbare hastighet, då kan man ha högupplösa reklam bilder och puff där försvann all surf.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta känns bara som spec-runk. Inget usecase som jag känner till kan ens nära behöva eller utnyttja denna extrema bandbredd närmaste åren. Framförallt inte mobiler.

Kul med utveckling, men detta är verkligen inget bi kommer se på riktigt på många år!

Kanske inte mobiler som så, men alla nyheter som för oss närmare en framtid där vi kan strömma 2 x 8K @ 120 fps till våra trådlösa VR-headsets är välkomna. Det är enda anledningen jag har att vara upprymd över höga hastigheter, hemma har jag 1 Gb/s men råkade köpa en router som "bara" skickar 100 Mb/s via ethernet. Det är ärligt talat aldrig någonsin en begränsning så jag ser inte ens någon poäng med att uppgradera.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Detta känns bara som spec-runk. Inget usecase som jag känner till kan ens nära behöva eller utnyttja denna extrema bandbredd närmaste åren. Framförallt inte mobiler.

Kul med utveckling, men detta är verkligen inget bi kommer se på riktigt på många år!

Radio är ett delat medium. Ju snabbare varje enskild telefon kan kommunicera, desto mindre "radiotid" tar varje telefon i anspråk, vilket i sin tur leder till en högre kapacitet.

Jag är inte säker, men jag tror det är det som är poängen med en hög signaleringstakt, d.v.s. att man ska få plats med många användare samtidigt som turas om om att använda små små andelar av "radiotid"en och därmed ge hög kapacitet till många användare samtidigt.

Permalänk
Medlem

Visst, ca 7000st 180kB (=tidiga 5,25") floppys.... (10Gbps = 1,25GB/s, 1,25GB / 7000 = ca 180kB)

De flesta av oss tänker sannolikt 3,5" 1.44MB när de hör floppy, och då blir det ca 870st istället.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Så läge vi måste betala för massa pengar för surf, och så fort man går in på någon sida och blir sönder spammad av reklam redan där har man förbrukat massa surf.

Tänkt då er ännu snabbare hastighet, då kan man ha högupplösa reklam bilder och puff där försvann all surf.

Jag löste problemet genom att blockera utvalda domäner/tjänster på min mobil och ser nästan ingen reklam i dagsläget.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av pv2b:

Ja, förutsatt att det finns en rätt fet floppy-raid på andra sidan.

En floppydisk går att läsa i typ 250 kbit/s om jag minns rätt, vilket leder till att det tar cirka 46 sekunder att läsa ut en hel floppydiskett på 1440 kB.

För att läsa ut en 46 disketter på 46 sekunder (1 diskett per sekund) krävs alltså 46 floppyenheter. Och för att detta ska gå upp till 7000 disketter per sekund krävs 7000*46 = 322 000 floppyenheter.

För att sätta detta i perspektiv: Ett serverrack rymmer cirka 45 höjdenheter (U). På 4 U kan man klämma in 36 st 3,5"-platser (t.ex. med denna server). Detta under förutsättning att man vill att floppyenheterna ska vara tillgängliga framifrån. (Det går att klämma in fler om man istället monterar floppyenheterna vertikalt, ungefär som Backblaze gör i sina Storage Pods, så att man får dra ut hela servern och toppmata enheterna, men det orkar jag inte räkna på.)

Hur som helst, 1 rack, 11 servrar får plats, med 36 3,5"-platser var. Totalt 396 diskettstationer alltså per rack. Det skulle krävas 814 rack för att få plats med dessa servrar, vilket är görbart inom en enda datahall.

Med tanke på dessa uträkningar måste jag ändå ta denna artikel med en del skepsis. Var har man tänkt uppföra alla dessa datahallar som kommer krävas när kreti och pleti får 5G i sina fickor och ska ladda ner tusentals disketter i sekunden hela dagarna?

Qualcomm får bundla det med 5G-modemen, helt enkelt. En datahall med molnlagring på diskett per såld enhet med Snapdragon X65.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad en 10 Gbps NIC kostar kommer ett sådant här modem att markant höja priset på mobilen.
Med tanke på en 10 GPps NICs effektförbrukning, tror jag man kan se power-baren ticka ner när man använder detta modemet

Tekniskt intressant, men ett par år från storskalig produktion

Permalänk
99:e percentilen

Det ska bli spännande att se vad dessa (med dagens ögon sett) extrema hastigheter kommer att användas till när tiden är kommen – men vid det laget tror jag att alla telefoner med Snapdragon X65 kommer vara uttjänta sedan länge.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag löste problemet genom att blockera utvalda domäner/tjänster på min mobil och ser nästan ingen reklam i dagsläget.

Superintressant!
Skulle du vilja vara så vänlig och dela med dig mer av vad det är du blockerar?
Ofrivilligt tjyv-surfande blir mer och mer märkbart känns det som.
Att stävja det börjar bli nödvändigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Jag löste problemet genom att blockera utvalda domäner/tjänster på min mobil och ser nästan ingen reklam i dagsläget.

Själv kör jag adblock, men jag behöver root min mobil för att kunna få det bättre.

Kommer ihåg min tab som jag hade root och körde någon adblock den kunde även ta bort reklam i appar med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Superintressant!
Skulle du vilja vara så vänlig och dela med dig mer av vad det är du blockerar?
Ofrivilligt tjyv-surfande blir mer och mer märkbart känns det som.
Att stävja det börjar bli nödvändigt

Lockdown Privacy

Eftersom jag inte använder mig av sociala medier har jag klickat för alla förkonfigurerade listor, vilket i sig verkar bland annat blockera alla populära trackers. Nackdelen (hur man nu vill se det) är att det inte går att klicka på (första)annons-resultaten i Google-sökningar, men långtifrån ett reelt problem...

Permalänk
Medlem

Måste bli av med data caps

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PeCe:

Visst, ca 7000st 180kB (=tidiga 5,25") floppys.... (10Gbps = 1,25GB/s, 1,25GB / 7000 = ca 180kB)

De flesta av oss tänker sannolikt 3,5" 1.44MB när de hör floppy, och då blir det ca 870st istället.

Fan också, då har jag räknat fel i min beräkning om datahallar ovan. Har också räknat på 1440 kB-disketter...

Ingen aning hur snabba såna där 180 kB-disketter är men jag gissar på att det blir minst 16 gånger så mycket plats som krävs om man ska ha såna gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Mm 41ghz funkar väl knappt ens om man skulle ha en sändare i vardagsrummet?

Kan de inte skippa de där höga frekvenserna helt och hållet bara så man slipper att mobilen söker efter sådana basstationer dagen lång?

Det är inte precis så att förbättringar med 5G är begränsat till dessa frekvensband (även om det är här all marknadsföring fokuserar på). Som artikeln säger rullas det ut i 3.5GHz i Sverige just nu, mmWave kommer i 2025. Amerikanerna har aktionerat ut spektrum i 600 - 900MHz bandet för bättre täckning. mmWave bygget där ser än så länge ut att vara en hybrid av techdemo och PR kampanj samtidigt som det riktiga jobbet sker i sub 6GHz.

Men jag ser fortfarande mmWave som intressant i vissa applikationer där kort räckvidd och extrem bandbredd är en fördel. Tänk en Arena, en mässhall, en festival eller liknande ställe där 4G och WiFi slutar fungera bra i dagsläget. Om priset är bra (eller om du tom får betalt) så kan jag tänka mig att det är attraktivt för denna typ av anläggningar att sluta tillhandahålla eget publikt WiFi som ändå fungerar dåligt och istället låta teleoperatörer sätta upp stationer och ta över driften. Att du kommer ha mmWave hemma på soffan tror jag är extremt osannolikt, och ärligt talat tror jag alla operatörer vet om detta.

Denna artikel om 5G (en del av en serie) är intressant läsning: https://arstechnica.com/features/2020/09/5g-03-rural/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Fan också, då har jag räknat fel i min beräkning om datahallar ovan. Har också räknat på 1440 kB-disketter...

Ingen aning hur snabba såna där 180 kB-disketter är men jag gissar på att det blir minst 16 gånger så mycket plats som krävs om man ska ha såna gamla grejer.

På min gamla IBM XT (286) så rymde 5.25" floppys 1.2MB, så 180KB måste vara ibland de första generationerna..
Vill minnas att det även fanns datorer med 720 eller 760KB floppys (Tandberg?)

Dessa var ju även fysiskt större, så du får in färre per 4U samt lägre lagringskapacitet per enhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag måste genast slänga min nuvarande 5G mobil och köpa en ny med Snapdragon X65.

Usercase: Kopiera en fil från en dator till en annan:
https://www.youtube.com/watch?v=zQ-e9SuoWXo
Väldigt många använder deras mobiler och delar internet till deras laptops.

Användningsområden är det inga problem med, problemet är snarare att man i praktiken inte kommer att komma upp i dessa hastigheter.

Problemet är att använda dessa hastigheter och den effekt det drar, sen att koda om en radio till en annan (wifi) och köra hotspot kommer nog tappa en hel del sett till latenser och hastighet.

I en dedikerad basstation kan man absolut använda denna bandbredd om den andra noden är i samma rum, men om någon ställer sig mellan sändarna är ju signalen lika död ändå...

Enda tillfället det kan vara användbart skulle vara läktare (idrott/konserter), med en stark antenn rakt uppifrån över en folkmassa. Men även där behövs inte dessa frekvenser eller bandbredd. Riktade antenner och andra saker kan redan lösa den typen av nischade fall....

Detta handlar bara om PR och att de vill ha bäst ’upp till’ märkning på sin krets. Absolut ingenting i närheten av en verkligt usecase finns idag, och ingen kommer använda eller märka skillnaden på (åtminstone) flera år!

Permalänk
Skrivet av Krakkan:

Måste bli av med data caps

SÅ SANT som Du skriver..
Å ab med fri surf, å då menar jag FRI
surf, inte att den stryps vid vissa tider
eller att man måste "köpa" till mer.

Utan HELT FRI surf, naturligtvis för en kostnad.

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Radio är ett delat medium. Ju snabbare varje enskild telefon kan kommunicera, desto mindre "radiotid" tar varje telefon i anspråk, vilket i sin tur leder till en högre kapacitet.

Jag är inte säker, men jag tror det är det som är poängen med en hög signaleringstakt, d.v.s. att man ska få plats med många användare samtidigt som turas om om att använda små små andelar av "radiotid"en och därmed ge hög kapacitet till många användare samtidigt.

Absolut. Problemet är ju vid dessa frekvenser att du inte har stabil koppling till masten särskiljt ofta eller länge, så det kommer gå åt extremt mycket trafik bara för att veta vilka noder som fick ett löv framför antennen för denna sekund och dela upp luft-tiden effektivt mellan resterande...

Mycket tveksamt att detta behövs i något verkligt usecase som inte kan lösas med riktade antenner istället (ja jag inser att det kräver potentiellt mer antenner)

Sen är det en helt annan fråga om det är bra att vi kan utnyttja fler delar av den naturresurs som är det elektromagnetiska spektrat. Såklart är det bra att öka den tillgängliga bandbredden, men i realiteten för mobiler och andra mobila enheter känns detta mest som en gimmick. Det är dock bra till annat

Permalänk
Medlem

Då är frågan, kommer Copyswede ta ut privatkopieringsersättningen på dessa 7000 disketter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det är inte precis så att förbättringar med 5G är begränsat till dessa frekvensband (även om det är här all marknadsföring fokuserar på). Som artikeln säger rullas det ut i 3.5GHz i Sverige just nu, mmWave kommer i 2025. Amerikanerna har aktionerat ut spektrum i 600 - 900MHz bandet för bättre täckning. mmWave bygget där ser än så länge ut att vara en hybrid av techdemo och PR kampanj samtidigt som det riktiga jobbet sker i sub 6GHz.

Men jag ser fortfarande mmWave som intressant i vissa applikationer där kort räckvidd och extrem bandbredd är en fördel. Tänk en Arena, en mässhall, en festival eller liknande ställe där 4G och WiFi slutar fungera bra i dagsläget. Om priset är bra (eller om du tom får betalt) så kan jag tänka mig att det är attraktivt för denna typ av anläggningar att sluta tillhandahålla eget publikt WiFi som ändå fungerar dåligt och istället låta teleoperatörer sätta upp stationer och ta över driften. Att du kommer ha mmWave hemma på soffan tror jag är extremt osannolikt, och ärligt talat tror jag alla operatörer vet om detta.

Denna artikel om 5G (en del av en serie) är intressant läsning: https://arstechnica.com/features/2020/09/5g-03-rural/

Sverige har redan auktionerat ut 700MHz-bandet och 900MHz används redan för 4G och kommer bytas över successivt även här

Arenor är ett valid usecase för mmWave, men ingen enskild enhet kommer använda bandbredden (bara extremt korta bursts), och värdelös teckning. Så denna hype över 5G och dess bandbredd blir bara så extremt skev när man bara listar peak-bandbredd som något som är användbart

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Superintressant!
Skulle du vilja vara så vänlig och dela med dig mer av vad det är du blockerar?
Ofrivilligt tjyv-surfande blir mer och mer märkbart känns det som.
Att stävja det börjar bli nödvändigt

Har du en Android rekommenderar jag att ladda ner Firefox. Då kan du lägga till tillägg, tex uBlock origin.

Glöm inte vitlista Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sverige har redan auktionerat ut 700MHz-bandet och 900MHz används redan för 4G och kommer bytas över successivt även här

Oh, nice! Jag lyckades inte hitta något om det i min mycket korta sökning. Men bra att veta att det är på g med.

Skrivet av medbor:

Arenor är ett valid usecase för mmWave, men ingen enskild enhet kommer använda bandbredden (bara extremt korta bursts), och värdelös teckning. Så denna hype över 5G och dess bandbredd blir bara så extremt skev när man bara listar peak-bandbredd som något som är användbart

Fetstil tillagd av mig. No arguments there. Tyvärr är "typ samma som förut, men bättre" inte en speciellt awsome reklamslogan för att kränga abbonemang/chips

Permalänk
Medlem

Härligt nu kan vi snart bränna surfpotten på 10sek.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Tror inte 5G kommer att slå så bra på mobilen. Men för andra enheter kan den vara bra ... Typ datorer överbevakning och innon industrin mm

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz