Bästa ''billiga'' ljudabsorbenten?

Permalänk

Bästa ''billiga'' ljudabsorbenten?

Tjena!
Det är så att jag nyligen flyttat in i en lägenhet och jag gillar ju musik och specifikt låtar med tung/bra bas (alltså verkligen, då jag spelar på 70% ibland). Har redan fått klagomål om att jag spelar för hög musik och så vilket jag förstår och har respekt för, så det har jag skärpt mig med nu. Till min fråga då, vad är bästa ljudabsorbenten? Har inte direkt någon budget men helst under 1000/800-lappen.

Canvas tavlor kanske funkar? Eller tjocka gardiner?
En till liten fråga, kommer ljudabsorbenterna ''försämra'' ljudet på något sätt när man lyssnar på musik? Gissningsvis ja, men hur?

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

nja, inga ljudabsorbenter kommer ta upp tunga baser. hörlurar skulle jag föreslå istället.
tänk på att störningar och klagomål kan leda till vräkning.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

+1 ovan.

Annars kan man alltid göra egna, men kanske inte lämpar sig för ditt ändamål.

https://acousticsfreq.com/how-to-build-your-own-acoustic-pane...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Inte ett svar på din fråga men du kommer inte kunna dämpa bort djupbas så det inte hörs genom väggar/golv på det sättet du tänker. Alldeles för långa ljudvågor för det...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

nja, inga ljudabsorbenter kommer ta upp tunga baser. hörlurar skulle jag föreslå istället.
tänk på att störningar och klagomål kan leda till vräkning.

Ok, så det är helt enkelt bara att skita i ljudabsorbering då gissar jag på? Eller ja, ingen idé att skaffa det då rättare sagt. Jo, jag fattar att störningar och klagomål kan eventuellt leda till vräkning. Och hörlurar har jag också, så får köra med dom lite då och då.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Skrivet av Trigger:

Inte ett svar på din fråga men du kommer inte kunna dämpa bort djupbas så det inte hörs genom väggar/golv på det sättet du tänker. Alldeles för långa ljudvågor för det...

Jo... det är faktiskt helt sant nu när jag tänker efter. Bor dock på markplan så ingen störs under mig i alla fall.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver öka massan och styvheten på väggarna, färdigblandad betong kostar typ 1000 kr/m^3, effektivt men hyresvärden kan ha vissa synpunkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Samsung Sverige

För din egen lyssnings skull är en tjock matta och gärna lite grejer på väggarna bra. Men som andra har sagt har basfrekvenser en förmåga att sprida sig, så där gäller nog främst att vrida ner volymratten.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Inaktiv

Undvik bas helt och hållet om du nu bor i lägenhet...

Permalänk
Medlem

Tjena, det enda som fungerar för att dämpa bort "Musik mot från grannar" är antingen bygger du ett "Rum i Rummet" men isolering, gummilister, betong, etc etc, som kommer landa på ca 100 000:- eller så sänker du basen och musiken...

Tyvärr, går inte enkelt dämpa basfrekvenser

Permalänk
Medlem

Mina grannar säger att mellanregistret fortplantar sig mer?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Se till att högtalarna står på spikfötter så minskas den mekaniska kopplingen. Ger ingen jätteskillnad, men alltid något.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Mina grannar säger att mellanregistret fortplantar sig mer?

Beror på vilken resonansfrekvens som väggen har. Påverkas av material (densitet) och konstruktion.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Bra tips är också, prata med dina grannar, när är det OK att du spelar lite högre?
Kan du få 1h om dagen?, sen om du helst vill ha den Fredagar mellan 01.30 och 02.30 så lär det ju gå sådär.
Men mellan 17-18 kanske de kan acceptera?

Permalänk
Medlem

Hade en granne som spelade ganska låg volym men hade väldigt mycket bas, och det går som sagt inte isolera bort.
Det fick de tunnare väggarna där jag bodde att börja vibrera och man kände av basen i kroppen.. riktigt irriterande.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av noxela:

Se till att högtalarna står på spikfötter så minskas den mekaniska kopplingen. Ger ingen jätteskillnad, men alltid något.

Ja, jag har faktiskt tänkt att ställa högtalarna + baslådan på spikfötter.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Skrivet av Boomer112:

Jo... det är faktiskt helt sant nu när jag tänker efter. Bor dock på markplan så ingen störs under mig i alla fall.

Jag har bott på markplan, mellanplan och överst.. ljud vandrar oavsett hur man bor..

jag bodde på högsta våningen kunde höra grannarna under mig klampa runt lika bra som grannarna ovanför mig när jag bodde på markplan..

Hursomhelst så ska man få spela ''normalt'' på dagtid, men inte konserthögt så att hela fastigheten skakar..

Enda du kan göra om du nu vill vräka på fullt ös på högtalarna är att skaffa barn och säga att det är barnen, så får du ett frikort på att göra precis vad du vill göra i en lägenhet.

Barnfamiljer = göra precis vad som helst.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Skrivet av Hansar:

Bra tips är också, prata med dina grannar, när är det OK att du spelar lite högre?
Kan du få 1h om dagen?, sen om du helst vill ha den Fredagar mellan 01.30 och 02.30 så lär det ju gå sådär.
Men mellan 17-18 kanske de kan acceptera?

Yes, jag har själv tänkt att göra så utan att prata med grannarna. Att till exempel ha duglig volym på dagarna, typ från kl 13 till ungefär kl 20 och lägre volym + bas från kl 20 till kl 23. Men såklart, att prata om det med grannarna och höra vad dom tycker kan såklart vara bra så jag ska definitivt göra det.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hansar:

Bra tips är också, prata med dina grannar, när är det OK att du spelar lite högre?
Kan du få 1h om dagen?, sen om du helst vill ha den Fredagar mellan 01.30 och 02.30 så lär det ju gå sådär.
Men mellan 17-18 kanske de kan acceptera?

Jag hade aldrig gått med på att lyssna på grannens dunka dunka direkt efter en arbetsdag.

Permalänk
Skrivet av SockerfriKetchup:

Jag har bott på markplan, mellanplan och överst.. ljud vandrar oavsett hur man bor..

jag bodde på högsta våningen kunde höra grannarna under mig klampa runt lika bra som grannarna ovanför mig när jag bodde på markplan..

Hursomhelst så ska man få spela ''normalt'' på dagtid, men inte konserthögt så att hela fastigheten skakar..

Enda du kan göra om du nu vill vräka på fullt ös på högtalarna är att skaffa barn och säga att det är barnen, så får du ett frikort på att göra precis vad du vill göra i en lägenhet.

Barnfamiljer = göra precis vad som helst.

Ja, såklart att ljud vandrar oavsett hur man bor. Och nej... att ha full volym på högtalarna vill jag verkligen inte. Både för att man kan förstöra dom och sen stör man grannarna ännu mer än vad jag redan har.

Konserthögt spelar jag inte heller då det bara är ett par Logitech Z533.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SockerfriKetchup:

Jag har bott på markplan, mellanplan och överst.. ljud vandrar oavsett hur man bor..

jag bodde på högsta våningen kunde höra grannarna under mig klampa runt lika bra som grannarna ovanför mig när jag bodde på markplan..

Hursomhelst så ska man få spela ''normalt'' på dagtid, men inte konserthögt så att hela fastigheten skakar..

Enda du kan göra om du nu vill vräka på fullt ös på högtalarna är att skaffa barn och säga att det är barnen, så får du ett frikort på att göra precis vad du vill göra i en lägenhet.

Barnfamiljer = göra precis vad som helst.

Fast nä. Du är ansvarig för barnen. Barnagråt är ofrånkomligt och ok, och att en vuxen person aktivt vill störa mig är en helt annan femma än barn som inte riktigt har koll på sig själva.

Permalänk
Medlem

Spikfötter maximerar den mekaniska kopplingen. Ingenting av lådans rörelseenergi försvinner.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Bor du i hyresrätt eller bostadsrätt med grannar vägg i vägg hade jag rekommenderat att köpa ett par riktigt bra lurar och en hörlursförstärkare. Så du slipper bli vräkt, men kan ändå lyssna på din musik precis hur högt du vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boomer112:

Yes, jag har själv tänkt att göra så utan att prata med grannarna. Att till exempel ha duglig volym på dagarna, typ från kl 13 till ungefär kl 20 och lägre volym + bas från kl 20 till kl 23. Men såklart, att prata om det med grannarna och höra vad dom tycker kan såklart vara bra så jag ska definitivt göra det.

Sitter du med så hög volym att du stör grannanrna så länge? Då hade jag också klagat. Någon timme på dagen (13-14) är en sak men spelsr du hårt 10 timmar om dagen är en helt annan femma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulgano:

Bor du i hyresrätt eller bostadsrätt med grannar vägg i vägg hade jag rekommenderat att köpa ett par riktigt bra lurar och en hörlursförstärkare. Så du slipper bli vräkt, men kan ändå lyssna på din musik precis hur högt du vill.

Då pajar hen hörseln ... men det är ju hens problem också.

EDIT: En grej är fördtås att skaffa bättre prylar. Då låter musiken bättre på lägre volymer. Om det nu inte specifikt är vibrationerna du är ute efter.

Permalänk
Medlem

Ljudabsorbenter är för att förändra hur olika frekvenser reflekteras (och därmed ringer kvar) i rummet, inte för att dämpa hur mycket ljud som går till grannarna. Visserligen ger minskad reflektion i rummet mindre ljud som träffar väggarna och därmed mindre ljud som går till grannar, men det är väldigt trögt att få väggar att vibrera genom att vibrera luften och därmed ganska liten vinst av att minska luftvibrationerna. Dessutom kompenserar man lätt undermedvetet de minskade reflektionerna med att öka volymen istället.
Iaf, för att dämpa detta så måste du börja bygga innerväggar/golv/tak vars kontaktytor med ordinarie väggar/golv/tak är dämpade med gummi o liknande.

Däremot sprids lågfrekventa vibrationer väldigt bra genom solida föremål, så om ex. subwoofer står i ett hörn och får väggar och golv att vibrera så kan de vibrationerna sprida sig lätt till ytor i andra lägenheter som då genererar ljud där då de vibrerar.
Du kan testa att dämpa ordentligt under högtalarna med gummi; sorbotan eller neopren eller nåt sånt. Hårdheten bör anpassas till vikten på högtalaren. Det bör gå att isolera ytterligare genom att köra flera omgångar med en skiva i mellan, dvs. högtalare | gummi | skiva | gummi | skiva | gummi | golv.
Oklart hur mkt skillnad detta gör för grannarna dock, ett par rejäla hörlurar är nog en snabbare och bättre lösning för alla inblandade. Tristare ljud dock.

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Sitter du med så hög volym att du stör grannanrna så länge? Då hade jag också klagat. Någon timme på dagen (13-14) är en sak men spelsr du hårt 10 timmar om dagen är en helt annan femma.

Herregud... nej såklart inte... det där var klart och tydligt bara ett exempel. Då hade även jag klagat på mig själv om jag gjorde det.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boomer112:

Herregud... nej såklart inte... det där var klart och tydligt bara ett exempel. Då hade även jag klagat på mig själv om jag gjorde det.

Så tydligt var det inte. "Duglig volym 13-20" tolkade jag som "hög volym 13-20". Men spela roll, bara vi förstår varandra.

Permalänk
Skrivet av Fulgano:

Bor du i hyresrätt eller bostadsrätt med grannar vägg i vägg hade jag rekommenderat att köpa ett par riktigt bra lurar och en hörlursförstärkare. Så du slipper bli vräkt, men kan ändå lyssna på din musik precis hur högt du vill.

Har faktiskt inte så bra koll på det men jag tror jag bor i bostadsrätt och med grannar ungefär vägg i vägg. Rummet jag sitter i pekar mot norr och resten av lägenheterna är liksom bakom mig mot söder. På min våning är det 4 lägenheter, och jag har den 4:de som är längst bort.

Så det är inte riktigt vägg i vägg då vardagsrummet är i mellan rummet jag sitter och väggen i vardagsrummet är mot/mellan grannen. Jag är usel på att förklara så ingen förstår säkert, men aja...

Jag har haft hörlurar dagligen faktiskt, tills förra året då jag helt enkelt blev trött på det. Både ett par Philips Fidelio X2 och Beyerdynamics DT 770 Pro har jag haft. Har aldrig införskaffat mig en förstärkare ännu då ekonomin inte räckt till, tyvärr. Dessutom har mina Beyerdynamics gått sönder då vänstra kåpan är betydligt lägre än högra.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Om man bor vägg i vägg med någon så skulle jag rent av säga; slopa högtalarna och kör 99% hörlurar. Vanlig radio och TV kan gå till viss mån men då ofta med lägsta volymen man hör själv. Ljudet sprider sig något extremt och är det inte ens eget ljud så blir det fort klagomål. Nog är det trisst, men alternativet är att flytta till villa.

Nu när det är jobbahemmasäsong så tror jag inte folk har något tålamod. Sitter jag och kodknackar, har möte med kunder eller liknande så är det ett big nono. Är det en hockeyfinal eller eurovision en gång om året så kanske man får ha överseende dock.

Mitt 5.1 ljudsystem har knappt rullat de senaste fem åren, eget val då jag har hört grannarna spela ibland (och det är inget som uppskattas).