Moddare stöper om första egna datorn till underlägg för koppen

Permalänk
Medlem

Hmm första överclockningen samt "riktiga" datorn bortsett från cmd64, var en vice med intel pentium 133mhz som clockades till 166mhz och året var 1995-96. Första egenbyggda var en 333mhz celeron som tog sig upp till om det var 500 eller 550 mhz imponerande nog. Den hade även ett voodoo 5 5500 i sig. 😉

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk

Givetvis finns den kvar... C64 i original kartong inkl bandspelare ett antal original spel.

Permalänk
Medlem

Dummaste man gjort när man sålde C64:an, fyfan vad guld det hade varit att ha den kvar idag :(... ung och dum!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gothdeus:

Vad är det för jävla sätt att kasta bort _andras_ saker utan att först kolla med ägaren? 😡

Alla omslagslådor, skyddsplastpåsar och manualer till mina NES-kassetter som jag sparat städades bort av någon eller båda av mina föräldrar någon gång under min uppväxt, vet inte ens exakt när det skedde.

Hade kunnat haft nästan komplett spelsamling, förutom några ytterligare begagnat-spel jag skaffade senare i livet som kom med endast den där svarta plasthylsan att husera kassetten i. Tjajaj, vad är väl en bal på slottet... *suck*

Permalänk
Medlem

Gillar inte något som har med epoxy att göra, tyvärr. Ser bara en räkmacka där folk säger hantverk.

Älskar äldre datorer dock!
Min första maskin var en Pentium 100MHz, 32MB ram, 3GB hdd(över flera diskar vill jag minnas).
Köpte Ultima Online när det kom(11 år gammal RPG nörd). Hade originalkartongen med både kartan i tyg och ett mynt som följde med. Men då jag inte förstod att det endast funkade online så behövde jag returnerade det. Får ångest än idag när jag tänker på det.
Men på samma dator körde jag Baldurs Gate. Tog ca 2 minuter att byta karta då. Något som bara två år senare tog dryga sekunder på nyare hårdvara. Har kvar originalkartongen och cd-skivorna.

Första datorn likt många efter den såldes för att kunna ha råd med ny hårdvara, tyvärr. Hade varit guld att ha kvar den.
Kul tråd för övrigt, blev glad av att läsa andra medlemmars historier!

Permalänk
Medlem

Ja en av mina första pc en pentium 33mhz då hade det stått typ 486 SX för nån kylare fanns det inte
hade varit snyggare...o se kislet

Visa signatur

PII 450 / 256MB S3Trio /Diamond MonsterII voo2 SLI
2699V3 1070 64GB 50+TB

Permalänk
Medlem

Både c64an och P120n som var första PCn är kvar. Skicket på den senare är ju frågan med tanke på läckande CMOS men om det inte hänt så är båda i gott skick. C64an kan än idag sprida lite glädje på 55 samt 80 tum här hemma om en orkar ladda in något från kassetterna dock, turbo då är inte så turbo nu..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Att hålla liv i gammal hårdvara är inte alltid nödvändigt, men med lite fantasi kan uttjänta komponenter komma till användning.

Läs hela artikeln här

Lustigt att man kollar på hela videon, o när han ställer muggen på underlägget ser man hur ovalt underlägget är i botten, första gången någonsin jag ser ett vickande underlägg, känslan av att man ställt muggen fel varje gång man ställer ned den, yay

Permalänk
Medlem

Min första dator var en gammal mac performa, vi hade den ståendes i förrådet i källaren tills min mammas dåvarande sambo bestämde sig för att rensa ut gammalt skit, däribland en gammal "datorskärm"...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Lustigt att man kollar på hela videon, o när han ställer muggen på underlägget ser man hur ovalt underlägget är i botten, första gången någonsin jag ser ett vickande underlägg, känslan av att man ställt muggen fel varje gång man ställer ned den, yay

Jo det var lite väl slarvigt gjort. Om den blir så ojämn i botten så får man ju slipa, eller göra om.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av milkab:

Lustigt att man kollar på hela videon, o när han ställer muggen på underlägget ser man hur ovalt underlägget är i botten, första gången någonsin jag ser ett vickande underlägg, känslan av att man ställt muggen fel varje gång man ställer ned den, yay

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo det var lite väl slarvigt gjort. Om den blir så ojämn i botten så får man ju slipa, eller göra om.

Jag funderade också på den detaljen lite. Kan det vara så att det bortre hörnet på underlägget står på musmattan som syns i bakgrunden? På övriga bilder tycker jag inte att vippandet är synligt, men hur som helst är det ju endast en veva med sandpappret som krävs för att rätta till det.

Permalänk
Medlem

Min första dator var nog rent strikt en begagnad VIC20, men jag vet inte vad som hände med den. Hade den bara ett kort tag, mindre än ett år. Därefter första datorn som var ny, en C64:a. Den finns fortfarande kvar i en låda hos päronen. Fungerande i teorin. I praktiken behöver nog en del kondensatorer bytas ut för att inte dö direkt vid uppstart.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Atari-maskin mitten av 80-talet, som gick på tippen pågrund av att den var trasig.

Saknar mest en annan maskin farsan hade från jobbet, en NCR med 8088 CPU, 640kB RAM, 20MB HDD, 96bps (har för mig) modem, 5,25” FDD med någon tidig DOS-version. Hade gett ena njuren för att få tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Min första dator var en 386 men en mb i minne 😃😃
De var tider då.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Första datorn var en 8086 eller 8088 med både 3.5 och 5.25" floppyplats. Tror det är 16mb disk i den.
Minns det var hype att kunna köpa mer "minne" till grafiken, man satte i en IC-krets i en tom hållare så man ökade grafikminnet eller åtminstone beräkningskapaciteten, måste öppna upp den och kolla lite mer vad det är för något
Den är sparad i sitt originalskick, teststartad för något år sedan men fick inte ordning på anslutningen till skärm så fick aldrig bild.

Köpte en 8086 "bärbar" också runt 1995 begagnad, den kräver dock konstant ström, cirka 7" monokrom skärm och väger 5-6kg, också sparad som nostalgi. Tar 15min att boota upp till dos.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur man definerar första datorn tror jag...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Normalt gillar jag återvinning och återanvändning av produkter.
Men detta projektet är inte ett bra projekt.
Har flera års erfarenhet av återvinning av elektronikkomponenter hos en av de största återvinnarna inom branschen.
Att såga, bryta eller på annat sätt "modifiera" moderkort frigör massor av hälsofarliga ämnen. Dammet som blir är att likställa med dammet som blir när du bryter en asbestplatta.
Fungerar era moderkort inte längre lämna dem på återvinningen så att ett certifierat återvinningsföretag får ta hand om och förbehandla den uttjänta elektroniken...det är mkt bättre för miljön och den personliga hälsan.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.89714/din-dator-ar-en-fara-for-dig-sjalv-och-miljon

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Vill tillägga att jag var platschef för en certifierad förbehandlare av elektronik som tog hand om 20 000 ton/år elektronikskrot från Elkretsen samt B2B. Min personal hade omfattande säkerhetsinstruktioner och rutiner samt gedigen personlig skyddsutrustning när de arbetade med elektronikskrotet.
All personal gick på kontroll/blodprovstagning.
Blodprov gällande kvicksilver 1 gång/år, prov bly 1 gång var 6:e månad och prov kadmium 1 gång var 3:e månad.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Den tuggar som server för lättare uppgifter, kunde inte ta mig till att faktiskt pensionera den, den har tjänat mig i år och dar!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

För mig är ju den första datorn en OEM som jag tror hade den första pentiumprocessorn men som är borta sen länge.
Jag har ju kvar mitt första hembygge, Phenom II X4 940 som nyligen pensionerats.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

min första en Intel P90mhz, den fick gå vidare till min syster när jag uppgraderade till en AMD 200mhz.... det är mer än 20 år sedan, sånt kan man inte spara på

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Har kvar cpun från min första dator, en Intel pentium 2 på 400mhz. Används som bokstöd tillsammans med en pentium 3 😎

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Livsnjutare 😎

Sådant här är fräckt !
Tänker på dansken som gjorde ett liknande projekt med datordelar i ett matbord

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag har använt processorer och hårddiskplattor som glas/koppunderlägg, men processorerna var lite för små och plattorna för halkiga...kanske skulle lagt ner mer jobb på dem.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Hmmm

skulle vilja göra det här, fast mata processorn med ström för att värma upp koppen? det hade ju varit häftigare.
onekligen kommer den bli varm som fan snabbt. men det borde man kunna reglera hur länge man matar ström till den.
#framtidaprojekt!

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

På vinden ligger min ABC80 från slutet av 70-talet. Läste in en terminalprogramvara från kassettband för att kunna skicka programlistningar via serieporten till en PC. Sedan vidare med Basic-programmet till en Sun-station med Z80 emulator. Efter mycket möda fick jag ett enkelt spel jag skrivit själv att fungera. Det var sista gången ABC80 datorn var på. Tror det var 1998 - den lär inte fungera längre...

Permalänk
Medlem

Har jag kvar min första dator?
Det är en definitionsfråga. Det mesta av den datorn skrotades för över 20 år sedan, men den 25-åriga diskettstationen från första datorn sitter monterad på sin plats i chassit till nuvarande dator!

Permalänk
Medlem

Har endast kvar hårddisken från min egna första dator. Chassit söndermoddat, moderkort/CPU blev dödade (hände i samband med modifikation av min ihopsnickrade vattenkylning) och grafikortet blev sålt till en i min gymnasieklass.

Permalänk
Medlem

Hade varit riktigt gött men den är ju tyvärr borta sedan länge. Minns inte ens vad det var, första egna datorn hade en AMD CPU och jag tror det var någon athlon historia, men inte ens säker där. Den hade inte en IHS, är väl ungefär det jag minns.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Min första dator, en 486 SX 33MHz, finns kvar. Moderkortet är tyvärr skadat av ett läckande batteri och bor i en låda, men själva burken är kvar med ett utbyteskort med en 486 DX/2. Står i verkstaden och får agera musikmaskin lite då och då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.