AMD Ryzen 7 5800X i lager överallt – men ingen vill köpa den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kanske lite överdrivet? Om den vore 935 kr billigare skulle den vara billigast per kärna av 5000-serien, och eftersom den inte lär vara billigast att producera så är väl det lite mycket att förvänta sig.

Enligt mig är den 700 kr för dyr mot vad jag tycker den är värd.

4290 kr för 5800x hade jag kunnat tänka mig att betala men inte dagens pris & har inte bråttom att uppgradera då 3700x funkar bra.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Har en 5800X själv och tycker den är för dyr. Minst 1000:- billigare för en 8-kärnig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Antingen inte klarar de högre frekvenserna, eller blir för varma. (En 5950X har samma officiella TDP (105W) som en 5800X trots dubbla antalet CCX:er)
Det verkar väl rätt sannolikt, ja.

Precis. Det talar dock mot att det bara handlar om någon optimering av marginalen de kan ta ut, som vissa verkar anta.

Skrivet av FatherOfThree:

Det kan ju också vara så att yielden för 5800X är "förväntad/normal",
men att man prissatt den för högt, så att försäljningen understiger produktionen.
(och lagren ökar)

Det kan leda till att vi ser fler sådana i lager, ja. Det måste dock finnas en anledning till att AMD inte använder dessa CCX:er i 5950X istället som det verkar vara hög efterfrågan på. Visst, det tar ett tag att ställa om ifall det visar sig att efterfrågan inte matchar det man förutspått men tror inte att det är enda anledningen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Uppgraderade datorn för 2v sedan och var väldigt nära på att köpa en 5800 men avstod just pga priset. Satt och väntade på 5600 och det skulle komma in ett nytt parti i januari men blev direkt slutsålt. Tänkte wth och beställde hem en 10700k istället. Fungerar jätte bra, 8 cores och 5.1ghz på 28grader idle. Var inte bara priset egentligen som gjorde att jag avstod utan också tillgången på moderkort, antingen bara dyra modellerna kvar eller budget varianterna. Man läste lite om att moderkortet ska flashas utan CPU, värmeproblem för vissa (5800x) så orkade inte testa Ryzen denna gång även om prestandatesterna imponerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

@the squonk

Har du någon kommentar på vad @Dinkefing skriver, jag vet att du har erfarenhet.

Själv trodde jag att 3000 serien var helt ok för musikproduktion men att 5000 serien så klart är bättre. Är det inte helt fel att generellt vräka ur sig "AMD's multi chiplets lämpar sig inte för musikproduktion." eller är det relevant?

Det är helt fel, fungerar bra med vanliga DAW och kollar man på ljudtekniker forum är Ryzen vanligt där med. Du kan köra många fler kanaler/pluggar med 12 kärnor än med 8 eller 10. Inga problem med latenser, kan få ner till 2ms med mitt Motu M2. Fungerar kalas.

Undantaget med Ryzen 1 och 2 var Fruity Loops som hamrar en kärna, men där är Ryzen 3 nu bäst även där. Men FL används bara till en viss musikstil, för mer allround DAW som Cubase fungerar åtminstone Ryzen 2 bra. Har ingen erfarenhet av Ryzen 1.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Känns som man gjorde ett okej val att köpa en 3700X för 354 kr per kärna i september.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk

Känns som att många i tråden missar poängen helt. Faktum är att dom flesta som bygger dator använder den för att spela, och i sådana situationer så känar du ingenting prestanda mässigt på att uppgradera från en 5600. Mer kärnor har ingen betydelse (för spel) och dom där extra tusenlapparna är mycket bättre spenderade på GPU.

Permalänk
Inaktiv

Köpte Ryzen 3600 när Elgiganten hade kampanj. Tror jag fick ge 1690 kr för den. Personligen så tror jag att det kommer släppas 5600, 5700X, 5800 när Rocket Lake kommer. Förstår att AMD vill håva in så mycket stålar som möjligt och det här är också anledningen varför jag kommer vänta. 8 kärnor, för 5000 kr. Ett moderkort för 1700 kr. Det är för mycket pengar för det är AMD. AMD ska vara prisvärda. Annars kan jag lika gärna köra Intel.

Permalänk
Medlem

Intel borde passa på att släppa något billigt alternativ till AMD Ryzen 5 5600X och försöka ta igen tappad marknad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xverminator:

Intel borde passa på att släppa något billigt alternativ till AMD Ryzen 5 5600X och försöka ta igen tappad marknad.

Har varit med i hårdvarusvängen över 25 år. Minns när det var Cyrix, Intel, AMD som krigade om kunderna. När Intel släpper Rocket Lake, så kan jag GARANTERA att AMD måste svara på det, antingen med nya modeller med lägre prislapp eller sänka priset på nuvarande modeller. 5800X måste ned i pris. För det är den som kommer gå mot Rocket Lake 11900K. Skulle inte förvåna mig om Intel blir tvungna att lägga sig på 4490kr eller om man är kaxig, lägga sig på 4990kr. Vilka gamers köper 5800X om den är långsammare än 11900K i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Dra av 500-700kr så lär den sälja som smör i solsken

Fick tag i ett demoex för 4200kr, det är väl ungefär där dom borde ligga i pris.

Permalänk

Jag har väntat i ca 3 månader snart på 5900x och det verkar som att jag får hem ett i dagarna, har tappat suget dock och köpte 3700x istället ska vänta till 6xxx eller 7xxx serien istället, kommer nog lägga ut den till försäljning finns ingen vits, rätt nöjd med 3700x

Permalänk
Medlem

Beställde en 5900, 27e nov och ser ut att få vänta länge än. Kontaktade sedan Noctua kring jul för att få ett AM4-kit och det är inte heller skickat än. De lyckas inte få fram så många kit att det möter efterfrågan heller. Så just nu är det nästan bra att jag inte hade min CPU för det hade nästan varit tortyr att äntligen fått hem den och ändå inte kunnat använda den...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svantesson666:

Beställde en 5900, 27e nov och ser ut att få vänta länge än. Kontaktade sedan Noctua kring jul för att få ett AM4-kit och det är inte heller skickat än. De lyckas inte få fram så många kit att det möter efterfrågan heller. Så just nu är det nästan bra att jag inte hade min CPU för det hade nästan varit tortyr att äntligen fått hem den och ändå inte kunnat använda den...

Det finns ju kattstrypare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

satte radiatorn i fronten med insug i ett mesify 2 hjälpte lite ^^

Ja har ju en Bequiet 500DX, de ju helt öppet i fronten typ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ibland:

var det inte något om att 5800x gick varmare än alla andra modeller pga att de var ofta dåligt binnade 59xx som blev 5800x?

Japp, inte smartaste designen med 6+2 kärnor (om jag minns rätt?) för värmeutvecklingen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Bokade själv en 5600x först men orkade inte vänta så blev en 5800x istället. Fick tag på ett MSI MPG B550 gaming plus på cyber monday för 85€ (ca. 855 kr) så det jämnade ut sig Hade en ryzen 1600 och b350 tidigare och kände att 3600/3700x inte var tillräckligt bra uppgradering då det var lika stor skillnad på det ungefär som följande steg till 5 serien. Sålde gamla moderkortet och prollen även till ett riktigt bra pris så är nöjd

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

jag väntar på min 5900 från komplett som ska skickas 3 feb enligt hemsidan.
meeen jag misstänker att det blir senare än så.
det känns liksom i ryggen

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

10850k kostar typ 700kr mindre och då får man liknande prestanda men 10 kärnor istället för 8. Alla zen 3 processorer är sjukt dåliga i pris/prestanda. Därför jag inte köpt 5600x än. Det känns som om jag blir mindre svindlad om jag uppgraderar både moderkort och CPU även om Zen 3 uppgradering skulle kosta mindre totalt.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Japp, inte smartaste designen med 6+2 kärnor (om jag minns rätt?) för värmeutvecklingen.

Om det där stämmer som så är det ju en mindre skandal då all dokumentation runt 5800X
säger att det är en CCX med 8 kärnor.

Permalänk
Medlem

Det var exakt samma historia med 3000-serien, där 3600 och 3900 hade ungefär samma pris per kärna, medan 3800 hade en premium på 50%. Men i det fallet fanns också den 8-kärniga 3700 som ett billigare alternativ.

Sluta nu AMD. Vi vet vad ni håller på med. 😅

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte ens vid det här laget, är så oändligt trött på att vänta. När det visade sig att Webhallen hade helt fel om när de skulle få in 5600X blev det 5800X.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

5800X kostar så mycket mer per kärna och så följer det inte med kylare så inte konstigt att ingen vill köpa den.

Permalänk
Medlem

Har nu kört ganska mycket med min 5800x. CS GO, WOW, Elder scrolls, Cyberpunk2077, Battlefield 5. Högsta tempraturen jag haft är 83 grader, i Cyberpunk2077.
För det mesta ligger den på 73-75 grader vid annat spelande. Åtmindstånde jag har absolut inga värmeproblem och då kör jag i ett mini itx chassie med en Noctua Ghost s1 edition som skall vara "på gränsen".
Jag undervoltade i Curve Optimiser och ligger nu på cirka 4.8-5ghz boost.

Jag håller med om att priset är för högt, men att den skulle gå väldigt varm och ge problem håller jag inte alls med om.
Runt 4000-4200 kr skall den kosta om det skall vara rätt, ca 1000 kr dyrare än 5600x max.

Har nu en 3 månader gammal ryzen 3700x liggandes med en Noctua lågprofilkylare. Vad kan man få för en sån?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Är ju inte speciellt stor brist på de andra heller. Kötiderna är ju knappast långa om man slänger in en beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jo, jag har haft ryzen sen 1000 serien men alltså inget i samma grad som denna.
Har bytt 2 kylare nu, 360mm vart inget bra, och en 280mm som sitter i nu. Båda från Nzxt..
Tänker byta till något annat kanske innan jag slänger in handduken. Men tror inte problemet ligger hos kylaren..

Alltså jag startar typ Warzone och i menyn åker cpun upp till nästan 80.. Vill verkligen inte behöva undervolta

Låter ju väldigt skumt om man jämför med min erfarenhet av min 5800x. Den spikar emellanåt, men då går den från 40-45 grader idle till 65-70 och ned igen helt till synes utan anledning. För mig är det inget problem eftersom jag vet att AMD CPUer gör så.

Har du hårdkört (Spelat) en längre tid för att se vilka maxtempraturer du får? Kommer den inte upp i runt 90 grader (då den börjar throttla) är det egentligen inga problem, working as intended så att säga.

Zen3 har generellt högre temps än vad Zen2 har så jämför inte med tempsen på Intel och förra generationens ryzen.

Testa med en Curve optimiser i BIOS. Den sänker volten samtidigt som den höjer boosten och sänker temsen på multicore.
Jag har gjort det, kör -20 på alla cores nu och CPUn är snabbare än innan...fast inte alls varmare utan något kallare.
Skall testa -30 på alla cores idag. Gissar att den kan bli ostabil, fast många kör på det med 5800x så jag hoppas.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Känns som de kommer "korrigera priset" på 5900x 🤔

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Måste inser att de var meckig i början men nu har jag fått min 5800x till 55 idle temp och upp till 65-70 grader i AC Valhalla och Doom Eternal, ultra/high settings. Men Godfall kräver mycket, där tempen höjs till 80 grader celsius. Allt i en kompakt vattenkylde packet

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Datorkomponenter är alldeles för dyra idag sett till de marginella prestanda ökningarna. Tycker inte det var så länge sedan man kunde köpa CPU och grafikkort med 30-50% mer prestanda för samma pris som förra generation. Nu får man 5-10% mer för dubbla priset känns det som.

Beror ju på att branschen plockat all lågt hängande frukt under årtionden. För att få upp prestanda nu måste det till både betydligt dyrare byggnader och maskiner med snävare toleranser men även mer exotiska arkitekturer. Är det inte i sig själv ganska fantastiskt att du för samma summa som år ett år två kan få 10 procent högre prestanda. Och detta år efter år efter år? Det är därför som vi idag kan köpa en kinesisk mini-pc för en tusenlapp som drar en tusendel av strömmen men har högre prestanda en än SGI-dator för en miljon kronor som släpptes 20 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Låter ju väldigt skumt om man jämför med min erfarenhet av min 5800x. Den spikar emellanåt, men då går den från 40-45 grader idle till 65-70 och ned igen helt till synes utan anledning. För mig är det inget problem eftersom jag vet att AMD CPUer gör så.

Har du hårdkört (Spelat) en längre tid för att se vilka maxtempraturer du får? Kommer den inte upp i runt 90 grader (då den börjar throttla) är det egentligen inga problem, working as intended så att säga.

Zen3 har generellt högre temps än vad Zen2 har så jämför inte med tempsen på Intel och förra generationens ryzen.

Testa med en Curve optimiser i BIOS. Den sänker volten samtidigt som den höjer boosten och sänker temsen på multicore.
Jag har gjort det, kör -20 på alla cores nu och CPUn är snabbare än innan...fast inte alls varmare utan något kallare.
Skall testa -30 på alla cores idag. Gissar att den kan bli ostabil, fast många kör på det med 5800x så jag hoppas.

Jag tycker det låter mer som att AMDs CPUer rapporterar temperaturen annorlunda, snarare än att de beter sig annorlunda. Tex om intels rapporterar en average den senaste sekunden och AMDs rapporterar den momentana temperaturen skulle det få precis den konsekvensen.

Det är alls inget konstigt att delar av CPUn snabbt blir väldigt varma en kort stund när den får en uppgift som tar mer än "enstaka" cykler. Den kan utan vidare utnyttja sina 105W i bråkdelar av en millisekund för att utföra mindre uppgifter. Då går temperaturen snabbt upp. Detta geller även Intel.