Macbook Air M1 eller iMac 2017 för Photoshop? Har besslutsångest.

Permalänk

Macbook Air M1 eller iMac 2017 för Photoshop? Har besslutsångest.

Hej!

Är i tankar på att inskaffa en bättre dator än min nuvarande.
Det jag gör är mest projekt i Photoshop samt surfar och kollar på filmer.

Har kollat på blocket och Facebook marketplace och hittade en iMac 2017 med följande specs:
CPU: Intel i7 4,2 Ghz (står inte vilken modell det är.)
RAM minne: 16GB 2400 MHz DDR4
GPU: Radeon Pro 580 8GB.
1TB Flashdrive?
Pris: 15000:-

Så det står mellan denna eller en ny Macbook Air M1.

Tänker om jag nu skaffar en Macbook Air så kommer jag ändå att vilja inskaffa en större skärm då 13" är väldigt litet för det jag gör i Photoshop och även övrigt. Och då ska man lägga runt 8000:- på ny skärm som är gjord för grafisk design. Kan väl kanske så länge låna en skärm av min pappa eller köpa en på Second Hand och inskaffa bättre skärm senare, jag vet inte.

Så därför jag vänder mig till er för tips och råd vilken som är mest prisvärd att köpa, där man får mest prestanda för pengarna?

/Daniel

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte kommentera allt för mycket om vad du ska välja, men vill bara påpeka att i dagsläget så fungerar inte hela Adobe Suite på M1, än. Se: https://helpx.adobe.com/se/download-install/kb/apple-silicon-m1-chip.html

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av wahlmat:

Kan tyvärr inte kommentera allt för mycket om vad du ska välja, men vill bara påpeka att i dagsläget så fungerar inte hela Adobe Suite på M1, än. Se: https://helpx.adobe.com/se/download-install/kb/apple-silicon-m1-chip.html

Med Rosetta fungerar det väl bra?

Permalänk
Medlem

Mest prestanda skulle jag tro att du får av Air. Kolla upp benchmarks så ser du svart på vitt hur det förhåller sig. Notera att hårddiskarna i iMac är hybriddiskar, om personen som köpte datorn ny inte manuellt valde att uppgradera till SSD. Dessa hybriddiskar är en gnutta snabbare än vanliga mekaniska diskar, men inte mycket. De kommer också med alla övriga problem som mekaniska diskar har (inte minst begränsad livslängd).

Du får själv avgöra om du tycker det är värt det ekonomiskt, men jag skulle tveklöst siktat på Air

Visa signatur

---