Permalänk
Medlem

Äter bacon och ägg nästan varje dag. Steker upp bacon i smör, sen ägg när baconet är lagom stekt. Brukar bli Tulip oftast det märket det är extrapris på.

Permalänk
Medlem

Undviker all form av danska grisprodukter, läs på om MRSA och hur danskarnas grisuppfödning går till så tror jag de flesta kommer undvika danska produkter.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tusentals-danskar-smittade...

Försöker köpa ekologiskt svenskt Bacon och de flesta har det numera. Änglamark (coop) har lite för tunna skivor kan jag tycka, men det smakar bra).
Däremot har jag inte hittat ekologiskt stekfläsk, hade varit nice då man vill ha lite tjockare bitar ibland.

Lite OT men en bra site att spana på ibland om man vill veta mer om olika varor (och få tips) är https://www.aktavara.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Vi köper kött via gårdssällskapet (https://www.gardssallskapet.se/) och jag tycker deras Alspånsrökta bacon är enormt god.

Tack för bra tips.

Permalänk

Jag kör rökt sidfläsk från Vaggeryds Chark om jag köper det i de vanliga matbutikerna. Men äter inte bacon eller fläsk speciellt ofta.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem

Käkar inte bacon så ofta faktiskt, men om jag behöver det när jag lagar carbonara så är det pancetta som gäller om jag inte kan få tag i någon guanciale.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Eller så beror det på inaktiv livsstil, i synnerhet jämföet med hur man levde då i kombination med högt och ojämnt blodsocker som man inte får av fett och kött. Hjärt & kärlsjukdomarna kom i takt med att man började äta mer vegetabiliska fetter. Korrelation eller kausalitet? WHO studien har inte tagit hänsyn till livsstil, alkohol och tobaksvanor etc.

Min far har levt en väldigt aktiv livsstil som snickare, samma som hans bröder som båda varit murare. Vissa vänner har varit glada för flaskan, andra för tobak, vissa både och, andra varit fullt friska och vandrat i bergen som hobby. Så dina antaganden stämmer såklart inte.

Tyvärr saknar din kommentar validitet då WHO gör inte utför studier. De granskar och analyserar medicinska studier från oberoende aktörer över hela världen. Det handlar om gigantiska hälsostudier, där givetvis även tobak, alkohol och livsstil tas i beaktning.

Jag ger inte mycket för rån och rön på internet. Vetenskapliga studier är ett måste, och dessa studier får inte vara sponsrade av aktörer med intressekonflikter i sagt område. Något som också WHO ser över. Därför gäller få amerikanska studier då många är finansierade av just kött/ägg eller mjölkindustrin.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Brukar i stort bara köpa Jim’s Bacon från Kötthallen.

Permalänk
Medlem

Helst och nästan uteslutande från någon av de lokala "köttbutikerna" i Västerås, Carlströms eller Stora Ekeby.

Fick en nyrökt och fortfarande varm fläskbit i handen någon gång när jag skulle handla, oh my!

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Jag brukar försäkra mig om att det står "Bacon" på paketet. Man vill ju vara säker på att man vet vad man får.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Kan man inte framföra argument på ett trevligt och sakligt sätt går det bra att låta tangentbordet vila.
TL:DR: Lägg ner "veganskt vs kött"-otrevligheterna.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Isåfall är det inte Bacon.

Jojo men tror de kör nån rök arom istället.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Började med Gudruns för några år sedan. Blev förvånad att den inte krympte nämnvärt, inte bara smakade salt utan även rökt, jämfört med Scan som var det jag brukade köpa.
Köper för övrigt aldrig danskt fläsk.

Permalänk
Medlem

Bacon shmacon, det mest överskattade grisköttet, obegripligt överdrivet pådrivet av skogstokiga amerikaner (men det beror väl från början på gigantiska reklamkampanjer från långt tillbaka i tiden då ingen var intresserad av att köpa pork belly).

Vad gäller olika sorters bacon: same shit, different brand.

Ordentligt rimmat tärningsskuret stekt sidfläsk däremot, det är grejer det. Men rimmat sidfläsk som INTE är fördärvningsskuret i baconslamsor verkar svårt att få tag på nuförtiden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av _genki:

Min far har levt en väldigt aktiv livsstil som snickare, samma som hans bröder som båda varit murare. Vissa vänner har varit glada för flaskan, andra för tobak, vissa både och, andra varit fullt friska och vandrat i bergen som hobby. Så dina antaganden stämmer såklart inte.

Tyvärr saknar din kommentar validitet då WHO gör inte utför studier. De granskar och analyserar medicinska studier från oberoende aktörer över hela världen. Det handlar om gigantiska hälsostudier, där givetvis även tobak, alkohol och livsstil tas i beaktning.

Jag ger inte mycket för rån och rön på internet. Vetenskapliga studier är ett måste, och dessa studier får inte vara sponsrade av aktörer med intressekonflikter i sagt område. Något som också WHO ser över. Därför gäller få amerikanska studier då många är finansierade av just kött/ägg eller mjölkindustrin.

Tråkigt med de bekymmer din pappa har, min har liknande och han har också levt ett aktivt liv som militär.

Jag ger inte mycket för varken WHO eller Livsmedelsverkets rekommendationer. Jag känner inte till någon som gått över till lågkolhydratskost som har dåliga värden. Alla ligger mycket bra och har gått ner rejält i vikt. Har din pappa provat att utesluta kolhydrater?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Jojo men tror de kör nån rök arom istället.

Jaså, det var så du menade. Ja rökarom är väl standard sedan flera år? Inte så många produkter idag som röks på riktigt?

Permalänk
Medlem

Tulip röker ju sitt bacon på riktigt, inte ångkoka med rökarom som Scan och de flesta andra producenter gör. Så det blir Tulip om vi inte hittar någon förpackning med Snedskurna bitar för 30:-/kilot som finns ibland på vårt ICA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Jaså, det var så du menade. Ja rökarom är väl standard sedan flera år? Inte så många produkter idag som röks på riktigt?

Fattar inte hur vi kunnat hamna här från första början. Var det förresten inte sånt här EU skulle fixa?

I mitt tycke borde man namnskydda bacon till att enbart vara rökt sidfläst.

Inga konstiga avarter ska få kalla sig bacon. Tumlar man ihoplimmat slaktavfall i saltvatten och rökessens är det inte bacon.

Nu med tanke på att kotlettätarna gått ur EU borde det vara lätt att homogenisera en standard för hela unionen utan undantag.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jockos:

Fattar inte hur vi kunnat hamna här från första början. Var det förresten inte sånt här EU skulle fixa?

I mitt tycke borde man namnskydda bacon till att enbart vara rökt sidfläst.

Inga konstiga avarter ska få kalla sig bacon. Tumlar man ihoplimmat slaktavfall i saltvatten och rökessens är det inte bacon.

Nu med tanke på att kotlettätarna gått ur EU borde det vara lätt att homogenisera en standard för hela unionen utan undantag.

Man tumlar inte ihop köttslamsor till bacon, förutom för kyckling- och kalkonbacon förstås. Vanlig bacon är hela stycken av sidfläsk även från Eldorado och liknande.

Att man i mycket har gått över till rökarom istället för faktisk rökning kan ha att göra med folkhälsoaspekten för det är rätt mycket skit man slipper om man inte röker. Däremot håller jag med om att smaken blir sämre och så lite bacon som jag äter så spelar det inte någon roll så jag hade föredragit rökt kött. Men det finns en del, i denna tråden bland annat, som äter bacon varje dag och då kanske det är bra att man har liksom rensat röken från cancerogena ämnen innan man applicerar den.

Permalänk

Enebacken på Lidl....top notch 😊 Finns i vanligt och extra spicey. Rekommenderas!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Men det finns en del, i denna tråden bland annat, som äter bacon varje dag och då kanske det är bra att man har liksom rensat röken från cancerogena ämnen innan man applicerar den.

Finns det data på att rökarom faktiskt är hälsosammare än vanlig rökning, utöver att rökaromen är klenare i smaken/koncentrationen? Är inte rökarom vanlig brandrök bubblad genom vatten helt enkelt? All skit borde finnas kvar däri då tycker man.

Permalänk
Medlem

Kör uteslutande på bacon från Gudruns, tycker dom smakar bäst, klart bättre än Scan, ICA, Coop osv.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Kalkonbacon! gått, mycket protein och magert!

Du kan äta hur mycket du vill och inte oroa dig över för mycket kalorier.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Finns det data på att rökarom faktiskt är hälsosammare än vanlig rökning, utöver att rökaromen är klenare i smaken/koncentrationen? Är inte rökarom vanlig brandrök bubblad genom vatten helt enkelt? All skit borde finnas kvar däri då tycker man.

Jag har inte så bra koll, men enligt Scan så har de rensat bort en massa skit från röken i samband med tillverkningen av rökaromen. Tydligen så kan man kalla det för rökt ändå, jag antar att det beror på processen. De duschas alltså med rökarom och går igenom ett värmeskåp, vilket då räknas som rökt.

https://svarfranlivsmedelsindustrin.wordpress.com/2012/01/24/...
https://www.dn.se/blogg/matbloggen/2012/01/17/rok-arom-och-ro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Tulips Kalkon bacon på grilled cheese mackor är amazing.

Äter sällan bacon på griskött på grund av det höga kalorivärdet. (Jobbar på beach 2021 )

Ja precis Kalkonbacon är the way to go. Minst lika gått och du kan äta "nästan" hur mycket du vill

Permalänk
Medlem

Tåls att sägas igen, Siljans Chark Bacon eller Karrébacon.

http://siljanschark.se/produkt/bacon/

https://siljanschark.se/produkt/karrebacon/

Vill även slå ett slag för sveriges bästa Falukorv:

http://siljanschark.se/produkt/falukorvextraprima/

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man tumlar inte ihop köttslamsor till bacon, förutom för kyckling- och kalkonbacon förstås. Vanlig bacon är hela stycken av sidfläsk även från Eldorado och liknande.

Att man i mycket har gått över till rökarom istället för faktisk rökning kan ha att göra med folkhälsoaspekten för det är rätt mycket skit man slipper om man inte röker. Däremot håller jag med om att smaken blir sämre och så lite bacon som jag äter så spelar det inte någon roll så jag hade föredragit rökt kött. Men det finns en del, i denna tråden bland annat, som äter bacon varje dag och då kanske det är bra att man har liksom rensat röken från cancerogena ämnen innan man applicerar den.

Om du tror att scan bryr sig om folkhälsoaspekten så är du tyvärr ute och cyklar.

Det tar tid att röka kött, tid är pengar, scan vill ha pengar. Rökning minskar vikten på köttet eftersom köttet torkar, scan säljer kött per vikt.
Spruta eller tumla köttet går snabbt och ökar vikten eftersom det blir mer vätska i och på köttet.

Hail corporate!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det handlar om att folk i allmänhet är så satans snåla när det kommer till mat.

Bra uppfött kött kostar 150-200:- / kg. Det går inte komma undan.

Oftast väljer jag de billigare alternativen. När det gäller kött så köper jag dock aldrig något annat än svenskt. Eftersom jag ändå inte är någon storkonsument så gör det inget att det kostar mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jockos:

Om du tror att scan bryr sig om folkhälsoaspekten så är du tyvärr ute och cyklar.

Det var mer en kommentar till att EU skulle lösa sånt här. EU bryr sig inte om smak, däremot om hälsa. Nu säger jag inte att det är ett

Citat:

Det tar tid att röka kött, tid är pengar, scan vill ha pengar. Rökning minskar vikten på köttet eftersom köttet torkar, scan säljer kött per vikt.

Jo absolut. Samtidigt torkas ju köttet i värmeskåpet ändå, men kanske inte lika mycket.

Citat:

Spruta eller tumla köttet går snabbt och ökar vikten eftersom det blir mer vätska i och på köttet.

Jo, jag köper inte produkter med "köttklister" om jag kan undvika det. Men jag har inte sett något bacon som har det, förutom då kalkon och kyckling. Jag köper heller inte "marinerat" (alltså injicerat med koksaltlösning) kött från billiga affärer eller märken då det gör att allt smakar kassler, förutom då att man betalar "köttpris" för koksaltlösning.

Men det finns ju massa exempel på industriprocesser som försämrar smaken men som används ändå för att det blir billigare. De flesta industriella bröd jäses inte längre exempelvis utan man vispar degen för att få in luft, vilket är en av orsakerna till att stormarknadsbröd är så smaklöst. Ändå verkar det sälja ganska bra. Jag hade gärna köpt allt mitt bröd från mitt lokala bageri men ibland har man inte tiden helt enkelt. "Mitt" bageri har också stängt på söndagar, i sju veckor på sommaren och två veckor över vintern, och dessutom är det ofta lång kö, så det är inte alltid det är så enkelt. Så då hamnar man där med Lingongrova och Hönökaka ändå liksom.

Permalänk
Medlem

Jag gör på Eldorados storpack. Billigare och jag tycker faktiskt dom smakar bättre än Ica och scans bacon.

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem

Köp svensk Bacon (Scan mfl) och inte dansk antibiotikakryddad Bacon (Tulip mfl). Multiresistenta bakterier är ett enormt problem. Du får ett paket bacon från Scan för strax över tio spänn. Du sparar bara någon krona på dansk skit.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66