Tekniska fel som förstör en i annars bra film eller serie

Permalänk
Medlem

Typ det enda jag stör mig på är dåliga effekter/datoranimeringar, som ser grovt overkliga ut. Orkar inte titta, utan brukar stänga av filmer där det är så. Men så har jag ett estetisk hjärta och jobbar med bild/film också, så är väl skadad.
Frugan brukar klaga på alla sjukvårdsrelaterade omöjligheter och det kan vara rätt jobbigt för en annan, då det tydligen finns mycket av den varan i de flesta filmer.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte exakt vilka fordon det handlar om men många offshoreracerbåtar har faktisk mycket högre toppfart än de flesta helikoptrar.

Jag svarade på ett inlägg.
Men serien är väldigt udda och tar ett tag att förstå och det är ungefär när man kollat på den man inser att den verkligen är genialisk och att man vill se mer.

Det knepiga med Firefly, eller mer korrekt, Fox, var att dom sände avsnitten i fel ordning. Först på DVDn/BR så är dom i rätt ordning. Man kan fråga sig varför man gör en sån grej.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tjernobyl var underhållande av alla fel. Det värsta är att folk ser det som en dokumentär.
Lyckligtvis finns det riktiga dokumentärer om händelsen man kan hänvisa dom till.

Upplys oss gärna!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Det enda jag kommer på är ett avsnitt av Stargate SG-1 där de "ringer" en planet som håller på att sugas upp av ett svart hål. Tiden står i princip stilla på planeten i fråga, ansiktsuttrycken rör sig inte, däremot går det att fjärrstyra och förflytta en kamera som finns där. TV-serier brukar ha en expert för sånt här, så vet inte riktigt hur det slank igenom.

För den som inte känner till Stargate:

"Utgångspunkten för serien är en utomjordisk anordning som kallas Stargate (Stjärnport). Den möjliggör en nästan ögonblicklig färd till andra utomjordiska världar genom att öppna ett maskhål till en annan Stargate på en annan planet."

Permalänk
Medlem

Nu var ju serien redan förstörd men sista säsongen av GoT när den stora striden ska ta plats (har förträngt namnen för den sista säsongen var en sån katastrof) och det är så mörkt att man knappt ser vad som pågår eller vem som dör (sen visade det sig att alla viktiga karaktärer hade plot armor men men).

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd

När någon picklockar ett dörrlås i filmer.
Då lyckas personen alltid knäcka låset på under 5 sekunder.
Eller när de skjuter i sönder dörrlåset så blir där ingen ricochet, alltså att kulan studsar.
Ingen skulle skjuta mot ett lås i verkligheten med ett handvapen eftersom att man vet att kulan kommer studsa åt helvete.
Idiotfilmer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Nu var ju serien redan förstörd men sista säsongen av GoT när den stora striden ska ta plats (har förträngt namnen för den sista säsongen var en sån katastrof) och det är så mörkt att man knappt ser vad som pågår eller vem som dör (sen visade det sig att alla viktiga karaktärer hade plot armor men men).

Min favorit från kaskaden av värdelösa saker från S8 är när de pratar om planen att bränna Night King med drakeld för att döda honom. Då säger Bran (som är all-knowing) att "Ingen har någonsin testat det", som argument för att de inte vet om det kommer fungera eller inte.

Men sen när de eldar honom så överlever han, men Night King själv flinar efteråt, vilket indikerar att han visste att han kunde överleva drakeld. Men om ingen någonsin testat det, hur kunde han veta?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Marsi:

I någon av mission impossible ser man att de byter till terrängdäck mitt i jakten.

Det är ju av rent säkerhetsmässiga skäl, för att skådisarna (som faktiskt kör motorcykeln) inte ska stendö för att de kör med gatdäck i sand eller liknande. Inget "misstag" på det viset tycker jag, mer ett avvägande i produktionen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonkaren:

När någon picklockar ett dörrlås i filmer.
Då lyckas personen alltid knäcka låset på under 5 sekunder.
Eller när de skjuter i sönder dörrlåset så blir där ingen ricochet, alltså att kulan studsar.
Ingen skulle skjuta mot ett lås i verkligheten med ett handvapen eftersom att man vet att kulan kommer studsa åt helvete.
Idiotfilmer.

Var tvungen att söka lite efter picklocking. Hittade den här videon där en snubbe visar hur man gör med vanliga lås. Går oroväckande snabbt. Sen blir man sugen att köpa lite utrustning och prova själv. 😄

https://www.youtube.com/watch?v=7RgZH2n8cxY

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

I nån av de tjugo olika Fast and the fjatius där Vin Diesel kör på en landningsbana i 200 blås i över 5 minuter utan att ban jävlen tar slut. Sånt kan jag störa mig på.

Intressant. Själv stör jag mig på själva filmerna i sig.
Sämre dynga får man leta efter, känns dessutom som att det kommer ut minst en ny varje år.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nuken:

Var tvungen att söka lite efter picklocking. Hittade den här videon där en snubbe visar hur man gör med vanliga lås. Går oroväckande snabbt. Sen blir man sugen att köpa lite utrustning och prova själv. 😄

https://www.youtube.com/watch?v=7RgZH2n8cxY

Jo kolla in Lockpickinglawyer på Youtube. Det är sjukt hur snabbt det går och hur många lås som är så dåliga att de inte behöver någon dyrkning alls. Jag minns också något svensk TV-program om "bump-keys" där man har en nerslipad nyckel för de här vanliga ASSA-låsen som är typ de vanligaste i Sverige och bara knackar lite på (den "blanka") nyckeln för att få upp låset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Upplys oss gärna!

Lättare att kika på de riktiga dokumentärerna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Intressant. Själv stör jag mig på själva filmerna i sig.
Sämre dynga får man leta efter, känns dessutom som att det kommer ut minst en ny varje år.

Instämmer.
Tycker inte riktigt att de filmerna passar in i den här tråden med tanke på vad titeln är.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Aka_The_Barf:

Lättare att kika på de riktiga dokumentärerna.

Men kan du länka in nån du tycker är rimlig då? Det finns ju hur många "dokumentärer" som helst, men vilka är i ditt tycke korrekta och hanterar frågorna på ett avvägt och balanserat sätt?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Föredetting
Skrivet av mrqaffe:

Crossdäck på Harley mcn i trappan i T2 och denna lastbilen överlever inte heller hoppet utan blir tydligt skrot men i nästa kameraklipp kör den vidare.

Vidare på Terminator 2: Honda XR:en då, med tvåtaktssoundtrack och femtioelva växlar i lådan?

Just antalet växlar i växellådor verkar vara väldigt flytande i amerikansk film. Lite som antalet kulor i ett vapens magasin.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Har inga direkta exempel, men mer generellt tror jag definitivt det händer att tekniska missar sänker filmer och serier för min del. Inte från bra till katastrof då, men ändå märkbart, då man dras ur handlingen och börjar fundera över hur de tänkt, och eventuellt blir irriterad på när filmer/serier som bygger mycket på t.ex. teknik skapats av folk som uppenbarligen inte har någon koll på hur saker som är viktiga i handlingen faktiskt funkar.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Såna fel i filmer får mig oftast bara att skratta.
Viktigare är storyn / plotholes som tyvärr blir mer o mer vanligt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Såna fel i filmer får mig oftast bara att skratta.
Viktigare är storyn / plotholes som tyvärr blir mer o mer vanligt.

Ja när man märker hur fucking lata de som skriver manuset är så tappar man allt sug

Tror väl att GoT S8 tar alla priser där, då karaktärer "glömde" saker de pratat om tidigare i avsnittet eller flera säsonger tidigare

Eller när hela Kings Landing teleporteras..

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja när man märker hur fucking lata de som skriver manuset är så tappar man allt sug

Tror väl att GoT S8 tar alla priser där, då karaktärer "glömde" saker de pratat om tidigare i avsnittet eller flera säsonger tidigare

Eller när hela Kings Landing teleporteras..

Haha japp.

När saker som i säsong 1-2-3 tar 3 avsnitt att gå mellan städer och i säsong 8 tar det ett halvt avsnitt att samla ihop en arme, förflytta den förbi halva världen och samla upp den igen. samtidigt i Säsong 8 så har du person Y i samma stad som armen samlas och sedan går åt andra hållet för att i samma stund vara på armens plats på andra sidan världen utan försening.

Dold text
Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ingen som stör sig på att en och samma skådespelare kan vara allt ifrån Soldat, Bandit, Polis, Austronaut, Journalist etc etc ifrån film till film?

Är ganska facinerad att man sätter sig in så enkelt i filmerna trots att det är samma skådisar gång på gång ifrån film till film.

Tycker nästan att det borde vara ett område för forskning nästan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Ingen som stör sig på att en och samma skådespelare kan vara allt ifrån Soldat, Bandit, Polis, Austronaut, Journalist etc etc ifrån film till film?

Är ganska facinerad att man sätter sig in så enkelt i filmerna trots att det är samma skådisar gång på gång ifrån film till film.

Jag stör mig till viss del på det, men man har väl egentligen inte så mycket val än att acceptera det. Man förstår ju varför. Iaf innan deepfakes är väldigt bra, snabbt, och billigt. Däremot förstår jag inte alls varför det görs i spel, typ keanu reeves i cyberpunk. De kunde ju lätt få honom att se ut som en okänd människa. Men nä, stoppa in en kändis i spelet med flit. Skumt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LastNinjas:

Ingen som stör sig på att en och samma skådespelare kan vara allt ifrån Soldat, Bandit, Polis, Austronaut, Journalist etc etc ifrån film till film?

Är ganska facinerad att man sätter sig in så enkelt i filmerna trots att det är samma skådisar gång på gång ifrån film till film.

Än värre med dubbade tecknade filmer och sånt. Stör mig sjukt mycket när sonen kollar och det är samma röst på Musse som på Yogi björn som är samma som pyjamashjältarna eller så.

Stör mig också när de byter röster i samma serie. Gamla Duck Tales på Disney+ har inte samma röster som det hade när jag kollade på det på teve, vilket irriterar oerhört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Än värre med dubbade tecknade filmer och sånt. Stör mig sjukt mycket när sonen kollar och det är samma röst på Musse som på Yogi björn som är samma som pyjamashjältarna eller så.

Stör mig också när de byter röster i samma serie. Gamla Duck Tales på Disney+ har inte samma röster som det hade när jag kollade på det på teve, vilket irriterar oerhört.

Det fanns väl två olika dubbningar även på gamla teve-tiden. SVT gjorde en och TV3 gjorde en. Även texten på introt skiljer. Den ena sjunger de "Knattar" och den andra "Ankliv".

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Även på den tiden när man tittade på Teve, när komediserier hade/har? inlaggd "publik" som skrattar åt skämten.

Samma sak med talkshows som man vet att de förmodligen inte har någon publik på plats, lägger in fejkade applåder och skratt ljud etc.

Sen exemplet "parlamentet" när man fick veta att hela programmet är 100% skriptat och repeterat och förmodligen väldigt ihop klippt. Men man vill ge sken om att det är en 100% "improv" show.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Napoleongl:

Underbar tråd. Förstår precis problemet även om jag är såpass bra på att förtränga det att jag inte kommer på några exempel just nu (annat än allehanda ”hacka sig in nånstans-scener” )!

Vadå, Swordfish hacker gui är ju bland dom mest innovativa och äkta hacker filmer som producerats..... https://youtu.be/rSgmIvUPQS0?t=150

Permalänk
Medlem

Att dom "växlar ner" är inte alltid orealistiskt. Problemet kommer i hur det klippt in ljudeffekterna. Många dragster byggda bilar har bara 2 växlar. Dvs low och high gear. Men när man hör bilen växla 11gånger under ett race så spelar de ingen roll iallafall.

Jag kan störa mig mer på filmer/serier där de medvetet ändrar på något som inte är sant bara för att få en effekt av det hela. Boardwalk Empire är ett exempel (skriver inte ut de för att unvika spoilers).

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Än värre med dubbade tecknade filmer och sånt. Stör mig sjukt mycket när sonen kollar och det är samma röst på Musse som på Yogi björn som är samma som pyjamashjältarna eller så.

Stör mig också när de byter röster i samma serie. Gamla Duck Tales på Disney+ har inte samma röster som det hade när jag kollade på det på teve, vilket irriterar oerhört.

Du ska nog inte kolla på utländska filmer för Ryssland för där är det ofta samma person som läser all dialog oavsett karaktär.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Det fanns väl två olika dubbningar även på gamla teve-tiden. SVT gjorde en och TV3 gjorde en. Även texten på introt skiljer. Den ena sjunger de "Knattar" och den andra "Ankliv".

Tja kanske, men i så fall måste de ha valt väldigt lika röster för allihop för jag kommer inte ihåg någon skillnad. Den nya dubbningen ger dem en helt annan karaktär i mina ögon (öron).

Skrivet av LastNinjas:

Även på den tiden när man tittade på Teve, när komediserier hade/har? inlaggd "publik" som skrattar åt skämten.

Det kom från en amerikansk maskin.
https://99percentinvisible.org/episode/the-laff-box/

Lite intressant historia faktiskt. Jag hörde någonstans att det var The Simpsons som började trenden att inte ha skrattmaskinen, de hade för många skämt och det fanns helt enkelt inte tid att lägga in reaktioner på alla. Jag trodde det dog ut helt ungefär samtidigt som The Big Bang Theory, men sen råkade jag se början på Mayim Bialiks nya serie och där var det. Men en del serier var ju faktiskt inspelade inför publik, vilket ofta påpekades i början, till exempel Fresh Prince. Skratten lär väl ha varit något fakeade ändå med tanke på hur många omtagningar publiken nog fick sitta igenom dock.

Citat:

Samma sak med talkshows som man vet att de förmodligen inte har någon publik på plats, lägger in fejkade applåder och skratt ljud etc.

Nja, många talkshows har ju publik, de visas inte sällan i bild. Eller, jag vet inte vilken typ du menar riktigt, så jag kan ha fel förstås.

Citat:

Sen exemplet "parlamentet" när man fick veta att hela programmet är 100% skriptat och repeterat och förmodligen väldigt ihop klippt. Men man vill ge sken om att det är en helt "improv" show.

Jo det finns många sådana exempel. Jag minns "skandalen" när de kom fram att deltagarna i Så ska det låta inte bara kunde låtarna utan visades texten. Jag blev också lite fundersam om På spåret nu när ett lag blev diskat i efterhand och de på förhand kunde säga hur många avsnitt som påverkades och var tvungna att spelas in igen. Tänk om det nya ersättningslaget hade fått riktigt bra poäng, borde de inte behöva spela in alla finaler och sånt igen då också? Samtidigt brukar det ju innefatta viss improvisation ändå i alla fall bland "gäster", även om ämnena och tråden igenom ofta är förutbestämda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du ska nog inte kolla på utländska filmer för Ryssland för där är det ofta samma person som läser all dialog oavsett karaktär.

Jo det har jag märkt. Jag försöker undvika dubbning så mycket det går oavsett land, men med barn så blir det ju svårt. Det är lite sjukt att tänka sig hur stort det ändå är med dubbning i de flesta länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag blev också lite fundersam om På spåret nu när ett lag blev diskat i efterhand och de på förhand kunde säga hur många avsnitt som påverkades och var tvungna att spelas in igen. Tänk om det nya ersättningslaget hade fått riktigt bra poäng, borde de inte behöva spela in alla finaler och sånt igen då också? Samtidigt brukar det ju innefatta viss improvisation ändå i alla fall bland "gäster", även om ämnena och tråden igenom ofta är förutbestämda.

De senare avsnitten hade inte börjat spelas in än. Bara första omgången.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S