Problem med 3,5 mm splitter

Permalänk

Problem med 3,5 mm splitter

Hej,

Mitt headsets mic slutade fungera så då tänkte jag att jag köper en splitter och kopplar in en mic separat.
Desvärre funkar det inte. Micen funkar när jag kopplar in den i uttaget men sen när jag kopplar in den via splitter fungerar inte micen längre. Det är en laptop med ett uttag som är det jag kopplar in den i. Finns det nån inställning som jag missar?
Ljudet funkar i splittern.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sadistovic:

Hej,

Mitt headsets mic slutade fungera så då tänkte jag att jag köper en splitter och kopplar in en mic separat.
Desvärre funkar det inte. Micen funkar när jag kopplar in den i uttaget men sen när jag kopplar in den via splitter fungerar inte micen längre. Det är en laptop med ett uttag som är det jag kopplar in den i. Finns det nån inställning som jag missar?
Ljudet funkar i splittern.

Vad är det för splitter du köpt?
Låter som att du köpt en:
1x 3-pol till 2x 3-pol
och du bör köpa en:
1x 4-pol till 2x 3-pol

Det finns ju splitters för två hörlurar ur ett uttag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad är det för splitter du köpt?
Låter som att du köpt en:
1x 3-pol till 2x 3-pol
och du bör köpa en:
1x 4-pol till 2x 3-pol

Det finns ju splitters för två hörlurar ur ett uttag.

Yes jag vet. Detta är för mic och hörlurar.
Köpt två olika dessutom. Samma på båda

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av sadistovic:

Hej,

Mitt headsets mic slutade fungera så då tänkte jag att jag köper en splitter och kopplar in en mic separat.
Desvärre funkar det inte. Micen funkar när jag kopplar in den i uttaget men sen när jag kopplar in den via splitter fungerar inte micen längre. Det är en laptop med ett uttag som är det jag kopplar in den i. Finns det nån inställning som jag missar?
Ljudet funkar i splittern.

Vilken "splitter" handlar det om? Finns dem som inte är avsedda för mic-användning.
En splitter kan ju även vara en som bara delar ljud ut till två uttag.

Är den avsedd att kunna hantera både ljud ut och mikrofon så bör pluggen se ut så här med 4 sektioner.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Vilken "splitter" handlar det om? Finns dem som inte är avsedda för mic-användning.
En splitter kan ju även vara en som bara delar ljud ut till två uttag.

Är den avsedd att kunna hantera både ljud ut och mikrofon så bör pluggen se ut så här med 4 sektioner.
https://components101.com/sites/default/files/inline-images/TRRS-Audio-Jack-Pinout_0.png

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Följande

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det står ju inte om det är 3-pol eller 4-pol på kontakterna.
Förgrening för mig är inte heller tillräckligt tydligt om det är en splitter eller bara förgrening.
https://www.inet.se/produkt/8904288/deltaco-adapter-2x3-5mm-h...
Detta är en tydlig produkt för mig.

Om du vet med dig att den ska vara rätt så får du dela med dig vad det är för hörlurar, mikrofon och dator.

Nej jag tror fan det är fel produkt du köpt. En förgreningskabel är inte samma sak som en adapter.
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/horlurar-headset/til...

Detta hade varit rätt produkt från beskrivningen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad har din mic för stift?

Precis som David sade så är de väldigt otydliga i beskrivningen men "Förgreningskabel med fyrpoliga kontakter" kanske innebär att den inte tar mic från en 3-polig kabel utan snarare kan ta två separata headsets.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Daemon:

Vad har din mic för stift?

Precis som David sade så är de väldigt otydliga i beskrivningen men "Förgreningskabel med fyrpoliga kontakter" kanske innebär att den inte tar mic från en 3-polig kabel utan snarare kan ta två separata headsets.

Exakt så jag tolkar det, förgrening har en annan betydelse än adapter för mig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om din mic-kontakt bara har "Tip" och "Sleave" enligt bilden, dvs , de båda "ring"-ytorna saknas, så måste du isolera denna yta på mic-kontakten, annars får du en "kortslutning" mellan "Ring" "Ring" och "Sleve".

Eller så är det något som det här du söker: https://www.amazon.se/kenable-h%C3%B6rlurar-omvandlare-uttag-...

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är väldigt övertygad om att det där är en förgreningskabel för att kunna koppla in 2 headset i en telefon för att kunna lyssna på musik eftersom de nämner fjärrkontroll inte kommer att fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag är väldigt övertygad om att det där är en förgreningskabel för att kunna koppla in 2 headset i en telefon för att kunna lyssna på musik eftersom de nämner fjärrkontroll inte kommer att fungera.

Pratade med han i butiken och säkerställde att det var med mic vilket det ska va.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Om din mic-kontakt bara har "Tip" och "Sleave" enligt bilden, dvs , de båda "ring"-ytorna saknas, så måste du isolera denna yta på mic-kontakten, annars får du en "kortslutning" mellan "Ring" "Ring" och "Sleve".

Eller så är det något som det här du söker: https://www.amazon.se/kenable-h%C3%B6rlurar-omvandlare-uttag-...

Hur isolerar jag den ytan?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sadistovic:

Pratade med han i butiken och säkerställde att det var med mic vilket det ska va.

Ja det är för ett headset men du behöver en adapter för att koppla in en separat mikrofon och en separat hörlur för elektriskt är dina delar separata om du har 2 kontakter fastän det mekanisk är "ett headset".
Dessutom finns det 2 olika kopplingar på den 4 poliga kontakten där man har olika plats på jord och mikrofon och har man fel typ brukar uppspelning fungera men mikrofonen blir jordad och "tyst" >

så utan att veta detaljerna om hur dina delar är kopplade så får du testa med rätt typ av adapter för att få en separat mik och hörlurskontakt och hoppas den är korrekt kopplad, den du har är en vanlig förgrening och ingen 2 till 1 adapter.
Här är en typ av "rätt adapter"
https://www.teknikdelar.se/mobiltillbehor/samsung/galaxy-s5/l...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är der verkligen skillnad på den du länkar och denna som jag ha köpt? http://www.bilddump.se/bilder/20210107224212-158.174.22.122.j...

Den förata jag länkade var fel.

Skrivet av mrqaffe:

Ja det är för ett headset men du behöver en adapter för att koppla in en separat mikrofon och en separat hörlur för elektriskt är dina delar separata om du har 2 kontakter fastän det mekanisk är "ett headset".
Dessutom finns det 2 olika kopplingar på den 4 poliga kontakten där man har olika plats på jord och mikrofon och har man fel typ brukar uppspelning fungera men mikrofonen blir jordad och "tyst" >
https://vetco.net/spree/products/91145/product_preview_4x3/HTB1Cc.nRVXXXXXyXXXXq6xXFXXXb.jpg

så utan att veta detaljerna om hur dina delar är kopplade så får du testa med rätt typ av adapter för att få en separat mik och hörlurskontakt och hoppas den är korrekt kopplad, den du har är en vanlig förgrening och ingen 2 till 1 adapter.
Här är en typ av "rätt adapter"
https://www.teknikdelar.se/mobiltillbehor/samsung/galaxy-s5/l...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sadistovic:

Är der verkligen skillnad på den du länkar och denna som jag ha köpt? http://www.bilddump.se/bilder/20210107224212-158.174.22.122.j...

Den förata jag länkade var fel.

Det vet jag inte och bilden du postade var inte särskilt bra så den tillförde inte nån bra info.
Men du behöver en 2 till 1 adapter och inte en förgrening och den 4 poliga kontakten används med 2 olika kopplingar och blir det fel där brukar inte mikrofonen fungera men uppspelning bruka fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sadistovic:

Hur isolerar jag den ytan?

Jag blev tvungen att fundera lite.
Den där micken är ju redan 4-polig, så den bör fungera tillsammans med headsetet om detta är 4-poligt utan några större problem egentligen.

Det som jag kan tänka mig kan vara ett problem, är om sladden för micken i headset är kortsluten någonstans, då kommer inte en den där "splitkabeln" att fungera, då polerna redan är kortslutna.
Det du kan prova då är istället att isolera "mick-polen" på kontakten till headsetet.

Du kan göra detta genom att sätta en genomskinlig tejpbit över den polen, det bör vara antingen ringen närmast plasthöljet eller den metallyta som är närmast plasthöljet.

Eltejp är inte att rekommendera då det är ganska tjockt och du vill ha en mycket tunn isolator. Nagellack eller liknande bör också fungera men det är mycket jobbigare att ta bort om det skulle visa sig att du isolerat fel yta.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Mikronfonen är ju en fyrpolig modell, det gungerar inte med adaptern du köpt. Överlag vet jag inte hur man kombinerar en 4-pol mikrofon med ett par hörlurar i en passiv adapter. Där har du iaf problemet.

Nu har du även länkat tre olika adaptrar/splitters i lika många inlägg.
Lycka till!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Ahha, det är inte en vanlig lös mikrofon utan en lös mikrofon specifikt för telefoner.

Skrivet av DavidtheDoom:

Mikronfonen är ju en fyrpolig modell, det gungerar inte med adaptern du köpt. Överlag vet jag inte hur man kombinerar en 4-pol mikrofon med ett par hörlurar i en passiv adapter. Där har du iaf problemet.

Nu har du även länkat tre olika adaptrar/splitters i lika många inlägg.
Lycka till!

Ok, jag trodde det handlade om ett headset, men med en lös mikrofon som är kopplad för att användas med en telefon blir det troligen omöjligt att hitta en färdig adapter, det kanske går att lösa via flera adaptrar men det är nog enklare att göra nått eget, endera en korrekt kopplad adapter eller byta kontakt på mikrofonen och koppla den som en vanlig headsetmikrofonkontakt och använda en vanlig adapter.

Med den kopplingen jag tror den mikrofonen har dvs att den kopplas via polerna närmast kabeln och inte i toppen vet jag inte ens hur man ska börja söka efter nån adapter som gör om det så den kopplas mot toppen som är det vanliga när man har en lös mikrofon.
Jag hade lött ihop nått eget om mikrofonen i övrigt fungerar ok för att hitta en färdig adapterkombination till det där lär inte gå då det är en extremt udda koppling som krävs och de flesta tillverkare inte redovisar hur de kopplar och det dessutom är otroligt svårt att söka utefter extremt udda kopplingar.

Kan man inte göra en adapter själv så borde en hifi/pa firma kunna fixa det åtminstone om man har skaffat kontakterna för de kanske inte har 4 poliga 3,5mm tele i lager.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Mikronfonen är ju en fyrpolig modell, det gungerar inte med adaptern du köpt. Överlag vet jag inte hur man kombinerar en 4-pol mikrofon med ett par hörlurar i en passiv adapter. Där har du iaf problemet.

Nu har du även länkat tre olika adaptrar/splitters i lika många inlägg.
Lycka till!

Stort tack. Ja det blev lite rörigt. Jag tänkte mest en enkel lösning men får köpa nytt headset.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ahha, det är inte en vanlig lös mikrofon utan en lös mikrofon specifikt för telefoner.
Ok, jag trodde det handlade om ett headset, men med en lös mikrofon som är kopplad för att användas med en telefon blir det troligen omöjligt att hitta en färdig adapter, det kanske går att lösa via flera adaptrar men det är nog enklare att göra nått eget, endera en korrekt kopplad adapter eller byta kontakt på mikrofonen och koppla den som en vanlig headsetmikrofonkontakt och använda en vanlig adapter.

Med den kopplingen jag tror den mikrofonen har dvs att den kopplas via polerna närmast kabeln och inte i toppen vet jag inte ens hur man ska börja söka efter nån adapter som gör om det så den kopplas mot toppen som är det vanliga när man har en lös mikrofon.
Jag hade lött ihop nått eget om mikrofonen i övrigt fungerar ok för att hitta en färdig adapterkombination till det där lär inte gå då det är en extremt udda koppling som krävs och de flesta tillverkare inte redovisar hur de kopplar och det dessutom är otroligt svårt att söka utefter extremt udda kopplingar.

Kan man inte göra en adapter själv så borde en hifi/pa firma kunna fixa det åtminstone om man har skaffat kontakterna för de kanske inte har 4 poliga 3,5mm tele i lager.

Tackar. Jag får helt enkelt köpa nytt headset