Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det finns ingen känd mutation av SARS-CoV-2 som skulle göra att man kan bli smittad av viruset två gånger.
Alla de fall JAG har läst om folk som blivit smittade en andra gång har det handlat om personer med försämrat immunförsvar (cancer- och multisjuka).

Tyvärr finns det även fall där helt friska som har fått covid två gånger(ej med dåligt immunförsvar).Och i dessa fall är inget som har skrivits om....många fall syns inte i tidningar m.m. Sen är det nog inte så smart att inte ge sjukvården först vaccin.... man kan ju undra om de vill testa på de äldre först...sjukvården är redan inom bristnings gränserna, kan inte va bra om de blir sjuka av detta skiten(när de redan är för få på sjukhusen)

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Tyvärr finns det även fall där helt friska som har fått covid två gånger(ej med dåligt immunförsvar).Och i dessa fall är inget som har skrivits om....många fall syns inte i tidningar m.m. Sen är det nog inte så smart att inte ge sjukvården först vaccin.... man kan ju undra om de vill testa på de äldre först...sjukvården är redan inom bristnings gränserna, kan inte va bra om de blir sjuka av detta skiten(när de redan är för få på sjukhusen)

Som sagt i mitt förra inlägg: det är inte äldre generellt. Patientnära sjukvårdspersonal i övrigt ligger i samma fas som övriga äldre. Om man ändrar prioriteringsordningen så innebär det att man prioriterar denna sjukvårdspersonal framför personer med hög risk för död vid infektion, och det är just den siffran alla stirrat på. Detta säger man ju dock inte rakt ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lastviking:

Tyvärr finns det även fall där helt friska som har fått covid två gånger(ej med dåligt immunförsvar).Och i dessa fall är inget som har skrivits om....många fall syns inte i tidningar m.m. Sen är det nog inte så smart att inte ge sjukvården först vaccin.... man kan ju undra om de vill testa på de äldre först...sjukvården är redan inom bristnings gränserna, kan inte va bra om de blir sjuka av detta skiten(när de redan är för få på sjukhusen)

Hade det funnits så mycket som vissa folk påstår hade det skrivits många rader om det i tidningarna.

Permalänk
Medlem

Här är en läsvärd notis om modellers känslighet - "Forskare kritiska till hur modeller använts för att beräkna effekt av åtgärder mot corona", https://expertsvar.se/pressmeddelanden/forskare-kritiska-till...

Citat:

– Det finns i debatten ett stort fokus på datakällor och deras tillförlitlighet, men en nära nog total avsaknad av systematisk granskning av olika modellers känslighet avseende parametrar och data. Detta är lika viktigt, speciellt nu när regeringar världen över använder dynamiska modeller som beslutsunderlag, säger Kristian Soltesz och Anna Jöud.

Citat:

Gruppens intresse för Imperial College-modellen väcktes bland annat av att den förklarade nästan hela vårens minskande smittspridning med lockdown i tio av elva modellerade länder. Undantaget var Sverige som inte införde någon lockdown.

Citat:

– I Sverige gav modellen en helt annan åtgärd som förklaring till nedgången – en åtgärd som framstod som närmast verkningslös i de övriga länderna. Det verkade vara lite för bra för att vara sant att man infört en verkningsfull lockdown i alla länder utom ett, och att en annan åtgärd skulle visa sig ovanligt effektiv i just detta land, säger Kristian Soltesz.

Författarna menar att det är "klokt att vara ödmjuk inför fundamentala begräsningar".

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Tanken är väl att sjukvården inte ska överbelastas. Har han tittat något på det?

Om nedstängningar inte påverkar antalet döda så är det väl troligt att de heller inte påverkar antalet sjuka? En viss andel av de sjuka dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om nedstängningar inte påverkar antalet döda så är det väl troligt att de heller inte påverkar antalet sjuka? En viss andel av de sjuka dör.

Han kollade lite på överdödlighet hos de olika länderna och drog slutsatsen att nedstängningar inte fungerar. Jahapp. Jag förstår att det bekräftar din bias men att någon läkare skriver ett blogginlägg gör det tyvärr inte till en trovärdig källa.

Permalänk
Medlem

Nu hörs det lite om den den sydafrikanska varianten. Konstaterad i Sverige och Japan bland andra.

https://www.walesonline.co.uk/news/wales-news/coronavirus-cov...
Vissa tvivel om nuvarande vaccins effektivitet mot denna variant. Inget är bevisat än dock och

"The good news is, that even if the vaccines are not as effective against the new strain it will likely not require the whole sale development of a new vaccine with Sir John suggesting that tweaks could be made to the existing vaccine that wouldn't need full regulatory approval with Sir John suggesting this process could take up to six weeks."

Citat:

“Everyone should stay calm. It’s going to be fine. We’re now in a game of cat and mouse. These are not the only two variants we will see. We are going to see lots of variants.”

---
Inlägg om 501. V2 i CNNs blogg om covid-19

Citat:

Meanwhile, scientists are working to better understand the new variant, its mutations and their significance. "Some of the changes are quite significant and thus scientists are paying a lot of attention. We do not yet know enough to say more than this," James Naismith, director of the Rosalind Franklin Institute, said in a statement on Monday.

cnn
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Lego Master

UK stänger ner för tredje gången: https://omni.se/boris-johnson-stanger-ner-landet-pa-nytt-uppenbart-att-vi-maste-gora-mer/a/BlGmQg

Tankar om detta, tror vi det kommer ha effekt på den brittiska virusspridningen? Det är som sagt tredje gången man gör mer eller mindre samma sak, ändå ligger man riktigt pissigt till.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

UK stänger ner för tredje gången: https://omni.se/boris-johnson-stanger-ner-landet-pa-nytt-uppenbart-att-vi-maste-gora-mer/a/BlGmQg

Tankar om detta, tror vi det kommer ha effekt på den brittiska virusspridningen? Det är som sagt tredje gången man gör mer eller mindre samma sak, ändå ligger man riktigt pissigt till.

Självklart så kommer det ha effekt på virusspridningen. I längden så kommer det inte hjälpa men eftersom de köper sig en respit för att hinna vaccinera mer personer så kommer det hjälpa mot antalet döda så de minskar ivf. Och i Sverige så vill vissa landsting göra tvärt om. Vaccinera sjukvårdspersonal istället för de äldre sjuka som riskerar att dö. Så nog kommer flera äldre sjuka i Sverige riskera att dö pga vad VG och Skåne har fått för sig ivf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Självklart så kommer det ha effekt på virusspridningen. I längden så kommer det inte hjälpa men eftersom de köper sig en respit för att hinna vaccinera mer personer så kommer det hjälpa mot antalet döda så de minskar ivf. Och i Sverige så vill vissa landsting göra tvärt om. Vaccinera sjukvårdspersonal istället för de äldre sjuka som riskerar att dö. Så nog kommer flera äldre sjuka i Sverige riskera att dö pga vad VG och Skåne har fått för sig ivf.

Kommer antalet döda bli färre av att vården kollapsar?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

UK stänger ner för tredje gången: https://omni.se/boris-johnson-stanger-ner-landet-pa-nytt-uppenbart-att-vi-maste-gora-mer/a/BlGmQg

Tankar om detta, tror vi det kommer ha effekt på den brittiska virusspridningen? Det är som sagt tredje gången man gör mer eller mindre samma sak, ändå ligger man riktigt pissigt till.

B117 är vad det pekar åt en del av orsaken (smittar lättare)

Ja, The Mail, och jo, 'fin' titel...rätt talande iaf:

https://www.dailymail.co.uk/health/article-9105371/New-mutant...

Citat:

Mutated super-infectious coronavirus strain was spreading quickly among children DURING November lockdown and only closing schools can keep it contained, new Imperial report warns

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@toddtheodd @json_81
Vaccinprioriteringen är en svår fråga. Jag tyckte den här artikeln lyckades belysa de olika aspekterna ganska bra. Visst det handlar om vaccinprioriteringen i USA men en del faktorer är relevanta här med.

Permalänk
Medlem

Bra diskussion för den som orkar lyssna en stund. https://www.youtube.com/watch?v=8LXZTU9UbSc

EDIT
Följt både Seheult (MedCram) och Campbell sedan i mars. MedCram rekommenderar jag starkt, riktigt bra videos på ämnet imo!

Oroväckande att Campbell tror att Storbritanniens nya åtgärder, trots att de är starka, inte räcker för att få ner R0 under 1 iom den nya mutationen. Och vaccinering kommer ge effekt på samhällsspridningen tidigast i april. Så vi kommer ha en värre situation ända fram till sommaren då antar jag? Suck...

Positivt att vaccinet sannolikt inte påverkas av mutationer iaf, och att man kan ta fram nya snabbt. Som redan påpekats i tråden. Detta pga att enstaka procent av virusets ytstruktur påverkas av mutationerna och kroppen bygger immunitet mot stora dela av strukturen.

Också intressant att de ser D-vitamin som en viktig faktor för immunförsvaret, pratas det knappt något om här. Hur många soltimmar har under vintern i Sverige?

Samma sak om att vädra mycket. Att bara hålla avstånd, tex 2m, är en grov förenkling. En infekterad person kan sprida virus långt över några meter om luften står stilla eller inte byts ut. Det är därför munskydd funkar, mindre virus som hamnar i luften. De verkar också anse att majoriteten av smittan sker då man inte har symtom, eller väldigt tidiga och lindriga.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kommer antalet döda bli färre av att vården kollapsar?

Kommer den kollapsa inom 3-4 veckor? För det är det som det handlar om. För i Februari ska personal inom sjukvården börja vaccineras. Just nu är vi väl uppe i att runt 50 st dör per dag? Och mig veterligen så är det inte på sjukhusen dessa befinner sig utan är just äldre sjuka. Så är det viktigare att några inom sjukvården inte får det eller ska vi försöka minska ned på antalet döda inom äldreomsorgen tills vi har fått alla där vaccinerade? Möjligen skulle man kunna skjuta på att personalen på de olika boendena och de som tar hand om äldre i sina hem får stå tillbaka lite men inte sjutton ska vi sakta ned på vaccinerandet av de äldre ivf. Att det sedan är Skåne och VG som pratar om det här förvånar mig inte. VG har sedan länge haft riktigt dåligt med bemanning för att de betalar för dåliga löner. Så att "de/vi" nu sitter i skiten nu är inget som förvånar. Snart borde väl Stockholm också hoppa på tåget eftersom där har väl de haft liknande problem med bemanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Självklart så kommer det ha effekt på virusspridningen. I längden så kommer det inte hjälpa men eftersom de köper sig en respit för att hinna vaccinera mer personer så kommer det hjälpa mot antalet döda så de minskar ivf. Och i Sverige så vill vissa landsting göra tvärt om. Vaccinera sjukvårdspersonal istället för de äldre sjuka som riskerar att dö. Så nog kommer flera äldre sjuka i Sverige riskera att dö pga vad VG och Skåne har fått för sig ivf.

Skrivet av ToddTheOdd:

Kommer den kollapsa inom 3-4 veckor? För det är det som det handlar om. För i Februari ska personal inom sjukvården börja vaccineras. Just nu är vi väl uppe i att runt 50 st dör per dag? Och mig veterligen så är det inte på sjukhusen dessa befinner sig utan är just äldre sjuka. Så är det viktigare att några inom sjukvården inte får det eller ska vi försöka minska ned på antalet döda inom äldreomsorgen tills vi har fått alla där vaccinerade? Möjligen skulle man kunna skjuta på att personalen på de olika boendena och de som tar hand om äldre i sina hem får stå tillbaka lite men inte sjutton ska vi sakta ned på vaccinerandet av de äldre ivf. Att det sedan är Skåne och VG som pratar om det här förvånar mig inte. VG har sedan länge haft riktigt dåligt med bemanning för att de betalar för dåliga löner. Så att "de/vi" nu sitter i skiten nu är inget som förvånar. Snart borde väl Stockholm också hoppa på tåget eftersom där har väl de haft liknande problem med bemanningen.

Det är nog tyvärr lite hugget som stucket i detta fallet. Äldre kommer att dö om dom inte vaccineras, äldre kommer att dö (prioriteras bort) ifall vården inte orkar med om för många ur personalen är hemma och sjuka. Sedan handlar det inte om vaccinera hela vårdapparaten utan bara de som jobbar på IVA eller på covid-enheter. Kan tänka mig att det innebär en fördröjning på ett par veckor för de på vårdboenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Kommer den kollapsa inom 3-4 veckor? För det är det som det handlar om. För i Februari ska personal inom sjukvården börja vaccineras. Just nu är vi väl uppe i att runt 50 st dör per dag? Och mig veterligen så är det inte på sjukhusen dessa befinner sig utan är just äldre sjuka. Så är det viktigare att några inom sjukvården inte får det eller ska vi försöka minska ned på antalet döda inom äldreomsorgen tills vi har fått alla där vaccinerade? Möjligen skulle man kunna skjuta på att personalen på de olika boendena och de som tar hand om äldre i sina hem får stå tillbaka lite men inte sjutton ska vi sakta ned på vaccinerandet av de äldre ivf. Att det sedan är Skåne och VG som pratar om det här förvånar mig inte. VG har sedan länge haft riktigt dåligt med bemanning för att de betalar för dåliga löner. Så att "de/vi" nu sitter i skiten nu är inget som förvånar. Snart borde väl Stockholm också hoppa på tåget eftersom där har väl de haft liknande problem med bemanningen.

Kanske, det är det som är svårt. Ett rejält utbrott bland personal kan komma när som helst vilket inte bara drabbar covidsjuka.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriggus:

Bra diskussion för den som orkar lyssna en stund. https://www.youtube.com/watch?v=8LXZTU9UbSc

Kan man ju lyssna på, på dagens löprunda där jag ska löpa långsamt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Moderator
Forumledare

@kriggus: Det är helt okej att posta länkar till videos men vi ser gärna att du ger mer kontext till vad videon handlar om, vilka frågeställningar som du vill diskutera.

Det är väldigt få som har tid/ork till att kolla genom timmar av video för att få fram ett diskussionsunderlag.
Det är bättre att videon fungerar som en källa och att du själv presenterar diskussionsunderlaget

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Min dotter är frisk från Covid-19 nu och ska lämna blod.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Min dotter är frisk från Covid-19 nu och ska lämna blod.

Gott höra.

Permalänk
Medlem

Fångar i svenska fängelser.

Lär de stå sist på priolistan eller vad tror ni?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Def_Dog:

Fångar i svenska fängelser.

Ska de få vaccinet tycker ni eller får de stå sitt kast?

Stå sitt kast? Hur menar du?
Fångar har fortfarande grundläggande mänskliga rättigheter och full rätt till sjukvård.
Dessutom kan ju en människa bära smitta oavsett deras brottsregister, jag tror inte covid tar hänsyn till sånt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Stå sitt kast? Hur menar du?
Fångar har fortfarande grundläggande mänskliga rättigheter och full rätt till sjukvård.
Dessutom kan ju en människa bära smitta oavsett deras brottsregister, jag tror inte covid tar hänsyn till sånt

Tänker att de lär väl stå absolut sist på priolistan iaf? Men å andra sidan så lär de väl då belasta sjukvården mer.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Def_Dog:

Tänker att de lär väl stå absolut sist på priolistan iaf? Men å andra sidan så lär de väl då belasta sjukvården mer.

Aha, du menar så? Isolerade är den gruppen ju naturligt iaf

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Aha, du menar så? Isolerade är den gruppen ju naturligt iaf

Skrev en sak men tänkte något helt annat. 😑

Ja jag undrar om det är grupp av människor som kommer gå före någon annan, vet inte riktigt vad jag ska tycka om deras sits i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Aha, du menar så? Isolerade är den gruppen ju naturligt iaf

Såg denna igår, när det väl börjat smitta så kan det gå fort: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/48-av-57-pa-fangels...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Fångar i svenska fängelser.

Lär de stå sist på priolistan eller vad tror ni?

Ja, det är ju ingen risk att de rör sig i samhället och smittar andra så de kan gott vara längst ned på listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Såg denna igår, när det väl börjat smitta så kan det gå fort: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/48-av-57-pa-fangels...

Fängelser är nog värsta möjliga stället ur spridningssynpunkt.
- Få personer som rör sig mellan många/alla, dvs stor risk för spridning via fängelsepersonalen
- Trånga lokaler, säkert med sämre luftväxling än vad det borde vara
- Förmodligen ventilationssystem som kan sprida luftburen smitta mellan celler

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Ja, det är ju ingen risk att de rör sig i samhället och smittar andra så de kan gott vara längst ned på listan.

Har för mig att fångar har rätt till permission i Sverige?
Jag tror att bästa resultatet får man med denna prio-lista:

  1. Sjukvårdspersonal

  2. Nya immigranter

  3. De över 70

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Det är dumt att spekulera om vad långsiktigt kan vara bäst. Det som är självklart och viktigast är att vaccinera de över 70 som kan dö snarast!!