Permalänk
Medlem

Felsöka "omkopplad" 24pin

Jag fick i natt brilliant för mig att sleeva om en 24pin för första gången. För att göra det enkelt för mig så körde jag en befintlig sladd och sleevade dom en och en för att inte koppla fel och därmed göra det "brain dead".

Eftersom jag tog en färdig kabel så behövde jag inte crimpa egna kontakter på denna.

Kl 3 i natt när jag var klar så startar inte datorn. När omkopplaren på psu slås på så blinkar moderkortets RGB till. När jag slår på on-offknappen så händer först inget sen tänds RGB på Ramminnena och inget annat händer. Inga fläktar eller något.

Kontakterna ser ut att sitta som de ska i terminalerna och ser ut att gå hela vägen in när de kopplas ihop.

Tyvärr kom jag på denna briljanta ide utan multimeter hemma och jag jobbar varje dag till på onsdag.

Finns det något uppenbart jag inte tänker på som jag kan ha missat?

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Skrivet av Sgart:

Jag fick i natt brilliant för mig att sleeva om en 24pin för första gången. För att göra det enkelt för mig så körde jag en befintlig sladd och sleevade dom en och en för att inte koppla fel och därmed göra det "brain dead".

Eftersom jag tog en färdig kabel så behövde jag inte crimpa egna kontakter på denna.

Kl 3 i natt när jag var klar så startar inte datorn. När omkopplaren på psu slås på så blinkar moderkortets RGB till. När jag slår på on-offknappen så händer först inget sen tänds RGB på Ramminnena och inget annat händer. Inga fläktar eller något.

Kontakterna ser ut att sitta som de ska i terminalerna och ser ut att gå hela vägen in när de kopplas ihop.

Tyvärr kom jag på denna briljanta ide utan multimeter hemma och jag jobbar varje dag till på onsdag.

Finns det något uppenbart jag inte tänker på som jag kan ha missat?

har 24pinsen färgade kablar?

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av track_666:

har 24pinsen färgade kablar?

Nix dom är enfärgade.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sgart:

Finns det något uppenbart jag inte tänker på som jag kan ha missat?

Ja att ha mätutrustning så att du kan verifiera att allt är rätt kopplat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja att ha mätutrustning så att du kan verifiera att allt är rätt kopplat.

Jag har skaffat multimeter idag.
Kollar jag mot ett fungerande (tyvärr) ickemodulärt nätagg och jag bryggar 4 och 5 på 24pin så startar fläkten och alla stift honor verkar visa rätt volt.

Om jag kollar mot mitt problemnätagg med moddad kabel och bryggar 4 och 5 så spinner fläkten några varv för att stanna (det är ett semipassivt nätagg så den kan fortfarande vara igång) dock mäter det ingenting i den moddade sladden, på något stift.

Vad betyder detta? Har jag råkat döda nätaggregatet eller något sånt?

Edit: jag får tydligen 5v på "lila" dvs den som enl. Pinout som heter "5v standby".

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat in det gamla PSUt till datorn och den verkar åtminstone inte skadad.
Vet inte riktigt hur jag ska ta reda på om PSUt eller sladden är felaktig så jag gjorde den enkla vägen och beställde en helt ny 24 pins från corsair för att ta reda på om det är kabeln eller psut.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG