3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

kan få en geforce now kod av mej om du vill?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

kan få en geforce now kod av mej om du vill?

Vad snällt. <3 Jag väntar och ser vad Webhallen säger istället.

Permalänk
Medlem

EVGA-kortet (Ultra) är bättre än Gigabytes Gaming OC och Zotacs AMP Holo, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

EVGA-kortet (Ultra) är bättre än Gigabytes Gaming OC och Zotacs AMP Holo, eller?

Beror väl på va du vill ha ut av det antar jag, vill du maxa så ja, eftersom FTW3 har 3st 8pin kontakter mot de andras 2, så de andra 2 lär stanna tidigare pga att de slår i powerlimit taket. Ja du kan ju shuntmodda de andra för o komma förbi de men out of the box så tror jag FTW3 har bättre förutsättningar. Plus att de senare revisionerna av det ska va lite bättre (de me svarta läppar istället för röda) vet inte vad mer de ändrat på dem förutom färgen ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Webhallen har nu plockat ner texten "Nvidia GeForce Now 1 år ingår vid köp". Tydligen gäller kampanjen bara till och med idag (hittade det nyss på Nvidias hemsida), vilket de kunde sagt. De har fortfarande inte svarat angående koderna jag mailade om för sex arbetsdagar sedan (exklusiv helgdagar)!

Stämmer. Vi lär inte få någonting även fast man förbokade minuter efter release... Ska väl iofs va glad så länge man får kortet men jag kan ändå tycka att de borde förlänga både denna kampanjen och spelkoderna tills det att man är ikapp med leveranserna. Det är det minsta de kan göra efter den här lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nice ju, jävla bra chip, va drar du i Port Royal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Nice ju, jävla bra chip, va drar du i Port Royal?

Jag kan dra ned det imorgon eller något och kolla.

Skrivet av Karate Taco:

Jesus Christ very nice! CPU temps during that run?

Vet inte vad jag hade under den rundan, 73C eller så.
Nu har jag ändrat så jag kör 4750 Mhz på alla cores på 1.35 Vcore Då maxar jag ut runt 68C med en Noctua NH-D15.
Men CPUn klarar inte infinity fabric över 1800 Mhz vilket är riktigt tråkigt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Vatten är tydligt värt det anser jag, tyst samt 2200mhz+ möjligt under 50 grader med rätt block/setup, varav 2185mhz i spel. Hur når man sådan boost prestanda med luft ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Vatten är tydligt värt det anser jag, tyst samt 2200mhz+ möjligt under 50 grader med rätt block/setup, varav 2185mhz i spel. Hur når man sådan boost prestanda med luft ?

ställ burken på balkongen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Vatten är tydligt värt det anser jag, tyst samt 2200mhz+ möjligt under 50 grader med rätt block/setup, varav 2185mhz i spel. Hur når man sådan boost prestanda med luft ?

It is not really clear. As with this Suprim X you might get +20 MHz on water... not due to your ~55 degrees temperatures but due to not using 3 fans -> more power to consume for GPU
Anyway if we speak real apps/games - there will be 1-2 frames difference. Which cannot justify ~2000 SEK for waterblock and backplate.

I did put R9 290 on water six years ago because this turbine cooler was horribly hot and loud.
After couple of days with Suprime X - I can not hear it. Yea you can get -10/15 degrees but 55 vs 65/70... not sure if it gets you any real benefits. Real means not +150 on TimeSpy

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackPH:

It is not really clear. As with this Suprim X you might get +20 MHz on water... not due to your ~55 degrees temperatures but due to not using 3 fans -> more power to consume for GPU
Anyway if we speak real apps/games - there will be 1-2 frames difference. Which cannot justify ~2000 SEK for waterblock and backplate.

I did put R9 290 on water six years ago because this turbine cooler was horribly hot and loud.
After couple of days with Suprime X - I can not hear it. Yea you can get -10/15 degrees but 55 vs 65/70... not sure if it gets you any real benefits. Real means not +150 on TimeSpy

For me personally the biggest justification for waterblock on gpu is silent operation. Extra overclocking headroom is secondary 😊

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Märkligt det där med spel som medföljde. Jag köpte 20 minuter efter lansering och kommer inte få något spel? Samtidigt så har de som köpte runt ett kvartal efter lansering fått spel?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jeppe109:

For me personally the biggest justification for waterblock on gpu is silent operation. Extra overclocking headroom is secondary 😊

And it is surprisingly silent. You might expect it from almost 2 kilos card

Permalänk
Medlem

Kan ni som fått tag på ett kort diskutera prestandan samt temps i en annan tråd? Håll er gärna till ämnet,tack.

Permalänk
Skrivet av Hattanatta:

Fick leveransdatum av Amazon idag, 11 Jan.
Beställde den 29 December, Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC 10 GB.

Edit: Kan tillägga att jag beställde ett MSI Trio 3080 den 26e December som inte hade fått något datum, vilket jag avbeställde nu.

Skrivet av donfalcon:

Drog de pengar när du fick ett leveransdatum?

Idag när jag vaknade såg jag att Amazon hade dragit summan.

Permalänk
Medlem

Blir lite fundersam på hur inets leverans-estimat fungerar.
Beställde denna den 9:e dec https://www.inet.se/produkt/5411728/evga-geforce-rtx-3080-10g...
Stod då att förväntad leverans var den 20:e december, förflyttades sen till till den 4:e jan och nu idag till den 7:e.

Är den förväntade leveransen bara på inkommande försändningar till lagret?
Eller ställer sig folk före mig i kön?

Permalänk
Skrivet av dioxys:

Blir lite fundersam på hur inets leverans-estimat fungerar.
Beställde denna den 9:e dec https://www.inet.se/produkt/5411728/evga-geforce-rtx-3080-10g...
Stod då att förväntad leverans var den 20:e december, förflyttades sen till till den 4:e jan och nu idag till den 7:e.

Är den förväntade leveransen bara på inkommande försändningar till lagret?
Eller ställer sig folk före mig i kön?

Den fungerar inte över huvud taget... Dom chansar bara

Visa signatur

Ryzen 7 3700X - Asus TUF RTX 3080 OC - Gigabyte X570 UD - Corsair Vengeance 16GB 3600MHz - Kingston SSD A2000 1TB - Samsung SSD 850 Evo 500GB - Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av discoliciouz:

Den fungerar inte över huvud taget... Dom chansar bara

Tyvärr min upplevelse också, ingen har nån koll

Permalänk
Medlem
Skrivet av dioxys:

Blir lite fundersam på hur inets leverans-estimat fungerar.
Beställde denna den 9:e dec https://www.inet.se/produkt/5411728/evga-geforce-rtx-3080-10g...
Stod då att förväntad leverans var den 20:e december, förflyttades sen till till den 4:e jan och nu idag till den 7:e.

Är den förväntade leveransen bara på inkommande försändningar till lagret?
Eller ställer sig folk före mig i kön?

Du kan nog strunta i deras estimat. Beställde du i december kan du nog räkna med att vänta åtminstone till februari, troligen längre. Leveranserna som kommer in till butiker verkar fortfarande vara väldigt små och det står oftast många i kö som beställde för flera månader sedan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Står fortfarande 6e Januari på min order, förväntas i lager hos Komplett. Stämmer sannolikt inte då de inte uppdateras sen 3 dec.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du kan nog strunta i deras estimat. Beställde du i december kan du nog räkna med att vänta åtminstone till februari, troligen längre. Leveranserna som kommer in till butiker verkar fortfarande vara väldigt små och det står oftast många i kö som beställde för flera månader sedan.

Beror dock på modeller, både ftw3 och t ex GeForce aorus master har väldigt korta köer eller hade iallafall. Jag köpte ett aorus och fick vänta ca 2 veckor hos inet bara.

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Skrivet av blunden:

Du kan nog strunta i deras estimat. Beställde du i december kan du nog räkna med att vänta åtminstone till februari, troligen längre. Leveranserna som kommer in till butiker verkar fortfarande vara väldigt små och det står oftast många i kö som beställde för flera månader sedan.

Samtidigt finns det folk som beställer i december och får det levererat i december, om man läser den andra tråden om när folk beställde/fick korten.

En person svarade mig precis att han beställt 14 december och fått det till sig 28 december, trots att förväntat leveransdatum var i februari. Det är ju både hoppingivande och skrämmande på samma gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Beror väl på va du vill ha ut av det antar jag, vill du maxa så ja, eftersom FTW3 har 3st 8pin kontakter mot de andras 2, så de andra 2 lär stanna tidigare pga att de slår i powerlimit taket. Ja du kan ju shuntmodda de andra för o komma förbi de men out of the box så tror jag FTW3 har bättre förutsättningar. Plus att de senare revisionerna av det ska va lite bättre (de me svarta läppar istället för röda) vet inte vad mer de ändrat på dem förutom färgen ^^

Okej. Kommer det funka om jag bara har två strömkablar? Det finns tillräckligt många uttag (två år kabel). Jag har en Corsair RM750x — 750 Watt 80 PLUS® Gold Certified Fully Modular PSU.

Skrivet av Lyrael:

Stämmer. Vi lär inte få någonting även fast man förbokade minuter efter release... Ska väl iofs va glad så länge man får kortet men jag kan ändå tycka att de borde förlänga både denna kampanjen och spelkoderna tills det att man är ikapp med leveranserna. Det är det minsta de kan göra efter den här lanseringen.

Verkligen. Jag har dock beställt (även hämtat ut) innan den tidsgränsen så borde vara lugnt för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av parenek4:

Kan ni som fått tag på ett kort diskutera prestandan samt temps i en annan tråd? Håll er gärna till ämnet,tack.

Thanks for heads up Parenek , sorry.
Back to topic - Amazon suddenly decreased prise for 3080 TUF non OC for ~300 SEK (857x -> 829x) so for people who already ordered - you can write support to alter your bill or just make new order and cancel old one. I don’t know if the later option makes delivery time worse. Any ideas?

Amazon Asus 3080 TUF non OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackPH:

Thanks for heads up Parenek , sorry.
Back to topic - Amazon suddenly decreased prise for 3080 TUF non OC for ~300 SEK (857x -> 829x) so for people who already ordered - you can write support to alter your bill or just make new order and cancel old one. I don’t know if the later option makes delivery time worse. Any ideas?

Amazon Asus 3080 TUF non OC

I would certainly not cancel the order. That product's article says the card is number one best-seller in the whole electronics category department. Unfortunately Amazon wil not lower the price on an existing order from what I know.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TKD_1337:

I would certainly not cancel the order. That product's article says the card is number one best-seller in the whole electronics category department. Unfortunately Amazon wil not lower the price on an existing order from what I know.

I already have canceled and made a new one Will share results in this thread. But if article is available for lower price and your order has not been shipped they might get you lower one but unfortunately I’ve never done it myself only heard about that it is possible.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smerof:

Beror dock på modeller, både ftw3 och t ex GeForce aorus master har väldigt korta köer eller hade iallafall. Jag köpte ett aorus och fick vänta ca 2 veckor hos inet bara.

Helt rätt. Beställer man modeller som inte har långa köer behöver man troligen inte vänta mer än några veckor som mest. Jag skrev utifrån de mest populära modellerna, vilket mycket riktigt inte är helt representativt för väntetiden i stort. Fick bara för mig att sådan beställts i detta fall, vilket inte nödvändigtvis stämmer.

Skrivet av köttfrukt:

Samtidigt finns det folk som beställer i december och får det levererat i december, om man läser den andra tråden om när folk beställde/fick korten.

En person svarade mig precis att han beställt 14 december och fått det till sig 28 december, trots att förväntat leveransdatum var i februari. Det är ju både hoppingivande och skrämmande på samma gång.

Det beror både på modell man beställt och butik man beställt ifrån. Vissa modeller var folk mindre intresserade av vid release så det har inte byggts upp köer för dessa på samma sätt. En del beställde ju också modeller som lanserades lite senare och som därmed inte heller hade någon, eller som mest minimal kö. Vissa butiker har inte heller någon direkt koppling mellan när du beställde och när du får ditt kort utan verkar istället skicka ut dem lite på måfå.

Skrivet av TKD_1337:

Okej. Kommer det funka om jag bara har två strömkablar? Det finns tillräckligt många uttag (två år kabel). Jag har en Corsair RM750x — 750 Watt 80 PLUS® Gold Certified Fully Modular PSU.

Ja, de flesta tillverkarna har sagt att två av kablarna från en kabel samt en från den andra går bra.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackPH:

I already have canceled and made a new one Will share results in this thread. But if article is available for lower price and your order has not been shipped they might get you lower one but unfortunately I’ve never done it myself only heard about that it is possible.

Aha okay. It should be a non-issue, as it won't hurt them but some companies still refuse to show some goodwill.

I asked Amazon and got this reply now, saying they have this policy: "Vi jobbar hårt för att se till att våra priser är så konkurrenskraftiga som möjligt, vilket gör att vi då och då kan ändra våra priser. Vi erbjuder ändå inte prisjusteringar efter beställning".

Skrivet av blunden:

Ja, de flesta tillverkarna har sagt att två av kablarna från en kabel samt en från den andra går bra.

Okej. Jag får se hur jag gör för EVGA-kortet är inte ens skickat. Jag sålde mitt RTX 3080 igår till exakt samma pris jag köpte det för (begärde inget mer och hade fyra intressenter på en halv dag). Så nu saknar jag ett grafikkort och jag behöver klura ut vilket kort jag ska satsa på. Jag vill ju ha lång garantitid. Därför är Zotac och EVGA förstahandsval (fem år, sistnämnda mot en kostnad på 30 dollar) och Gigabyte med sina fyra år väldigt intressant med.

Permalänk
Skrivet av Bonovox85:

Står fortfarande 6e Januari på min order, förväntas i lager hos Komplett. Stämmer sannolikt inte då de inte uppdateras sen 3 dec.

Står samma på min, skulle gärna vilja ha en bekräftelse från @Komplett kring läget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blunden:

Helt rätt. Beställer man modeller som inte har långa köer behöver man troligen inte vänta mer än några veckor som mest. Jag skrev utifrån de mest populära modellerna, vilket mycket riktigt inte är helt representativt för väntetiden i stort. Fick bara för mig att sådan beställts i detta fall, vilket inte nödvändigtvis stämmer.

Det beror både på modell man beställt och butik man beställt ifrån. Vissa modeller var folk mindre intresserade av vid release så det har inte byggts upp köer för dessa på samma sätt. En del beställde ju också modeller som lanserades lite senare och som därmed inte heller hade någon, eller som mest minimal kö. Vissa butiker har inte heller någon direkt koppling mellan när du beställde och när du får ditt kort utan verkar istället skicka ut dem lite på måfå.

Ja, de flesta tillverkarna har sagt att två av kablarna från en kabel samt en från den andra går bra.

If you have 12 V single-rail power supply( and you do) - number of cables does not matter. You have 2 x2 PCI-E and can can connect it to these 3 sockets on FTW3 in any way you want.
I run 10 years old AX850 (also single rail) and it handles Suprim X 430 W with ease.