Elgigantens hantering och falska marknadsföring av RTX 3080

Permalänk
Medlem

Elgigantens hantering och falska marknadsföring av RTX 3080

Varning för lång text men den får fungera som ventilation för mig i nuläget. Inlägget finns redan i tråden om 3080/3090 och lagersaldo men jag tycker att infon passar här också.

Har också beställt ett 3080 från Elgiganten. Tänkte beskriva förloppet här för det är ärligt talat något av det sämsta jag varit med om från ett företag. När jag beställde stod det precis som nu lagersaldo 100+ på korten. Skillnaden är att nu står det en varning som säger Leverans Januari den texten fanns inte då. Orderbekräftelse kom direkt och lovade leverans inom 3-5 dagar.

Vid första förseningen kontaktade jag kundtjänst och undrade ifall det nya datumet stämmer och ifrågasatte varför de haft ett högt lagersaldo ifall de inte hade några kort hemma. Svaret var att annars kunde inte deras shop hantera kö. På den direkta frågan "Så det fanns inga kort tillgängliga när jag beställde trotts att ni skrev det på er hemsida?" fick jag svaret att nej det fanns det tyvärr inte. Vi båda enades om att det inte var riktigt lämpligt och jag lovades en kompensation för att informationen vid köp varit missvisande. Fine väntar väll till nytt datum tänkte jag.

När datumet flyttades igen och igen så kontaktade jag supporten en gång till och frågade ifall det nya datumet 19/10 stämmer. Fick följande svar av deras kundtjänst "Precis! dessvärre levereras de inte innan årsskiftet" Jag frågar varför jag då fått ett datum som säger 19/10. Varpå jag för följande "Vill du chansa så gör det annars är det Januari som gäller." Trevlig bemötande från ett företag som såld varor de inte har. Jag nämnde att jag blivit lovad kompensation och att det skulle vara bra att veta vad den innebär. Fick följande svar.

"Det kan vi enbart diskutera när produkterna är levererade, men med tanke på att det är en stor försening och att du har blivit lovad kommer det nog inte vara en liten kompensation. Dock kan vi bara kompensera ut om du väljer att inte avbryta ordern!" - Customer support har lämnat chatten.

Kundtjänst i Sopranos anda. Blev rätt förbannad på ett sådant svar och ringde deras kundtjänst istället, handläggaren fick gå och prata med sin chef i 10 minuter resulterade i att jag erbjuds ett presentkort på 200:- ifall jag inte avbokar. Jämför 200:- med svaret från deras chat ovan. Passade på att ta screens på all chat samt bilder på deras hemsida utan varningen och 100+lagersaldo som den var när jag och många andra beställde.

Jag är helt införstådd i att det råder brist på kort och de tär inte Elgiganten eller deras kundtjänsts fel. Däremot har de sålt varor de inte haft under falska förutsättningar och fortsätter hantera leveransen riktigt vidrigt.

Permalänk

Fattar att det är frustrerande, men du har ju rätt att kansellera ordern. Gör det om du inte vill stödja denna praksis.

Det är samma hur arga vi blir. Det är bara pengar och faktiska resultat som läggs til basis när ett företag bestämmer hur dom hanterar sin drift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunRookieRun:

Fattar att det är frustrerande, men du har ju rätt att kansellera ordern. Gör det om du inte vill stödja denna praksis.

Det är samma hur arga vi blir. Det är bara pengar och faktiska resultat som läggs til basis när ett företag bestämmer hur dom hanterar sin drift.

Yepp kan avbeställa och lägga mig sist i kön hos någon annan, Sopranosstyle från Elgiganten. Men ja jag har inga ambitioner att ge dem pengar fler gånger.

Permalänk
Medlem

Har beställt precis som du och fått samma sms om leveranser, Dock förstår jag inte varför du skriker efter kompensation? vad är det du ska kompenseras för? dålig kundservice? du vet ju redan att korten blir försenade gång på gång och att det är precis samma för alla. tänk om hela sweclockers tänkt att dom ska bli rikligt belönade för att dom väntar på Elgiganten.

Tycker också att det är segt att vänta men förväntar mig ingen kompensation för det då 3080 lanseringen är vad den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Har beställt precis som du och fått samma sms om leveranser, Dock förstår jag inte varför du skriker efter kompensation? vad är det du ska kompenseras för? dålig kundservice? du vet ju redan att korten blir försenade gång på gång och att det är precis samma för alla. tänk om hela sweclockers tänkt att dom ska bli rikligt belönade för att dom väntar på Elgiganten.

Tycker också att det är segt att vänta men förväntar mig ingen kompensation för det då 3080 lanseringen är vad den är.

Om du läser mitt inlägg så ser du att det inte fanns någon varning om leverans i Januari när jag beställde. I min värld så betyder lagersaldo och orderbekräftelse med leveransdatum att man ska skicka ut en vara på utsatt tid. Vill kundtjänst sen erbjuda en kompensation så är det väll bra. Men det blir fel när de inte berättar om vad utan försöker hålla ordern "gisslan" med löfte om en stor kompensation som sedan visar sig vara 200:- presentkort.

Permalänk
Avstängd

Ja det är fruktansvärt dåligt hanterat. Jag får se om mitt 3080 Trio kommer någon gång.. Överlever ju på 1080 Ti sålänge men kan tänka mig att många andra sitter i en betydligt sämre sits.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamstar:

Om du läser mitt inlägg så ser du att det inte fanns någon varning om leverans i Januari när jag beställde. I min värld så betyder lagersaldo och orderbekräftelse med leveransdatum att man ska skicka ut en vara på utsatt tid. Vill kundtjänst sen erbjuda en kompensation så är det väll bra. Men det blir fel när de inte berättar om vad utan försöker hålla ordern "gisslan" med löfte om en stor kompensation som sedan visar sig vara 200:- presentkort.

Jag är medveten om det. var precis samma för mig när jag beställde 18/9 stod ingenting om varning för leverans i januari för mig heller skulle dock aldrig kräva kompensation.

Kan hålla med om att elgiganten inte sköter det snygg men då borde det kanske vara en fråga för ARN som skrivits i tråden för 3080 pga falsk marknadsföring. Kanske där man ska rikta fokus istället för att bli missnöjd över kompensation. Nu verkar det istället som att du är irriterad på att du inte blir kompenserad för mer än 200 kr för situationen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Jag är medveten om det. var precis samma för mig när jag beställde 18/9 stod ingenting om varning för leverans i januari för mig heller skulle dock aldrig kräva kompensation.

Kan hålla med om att elgiganten inte sköter det snygg men då borde det kanske vara en fråga för ARN som skrivits i tråden för 3080 pga falsk marknadsföring. Kanske där man ska rikta fokus istället för att bli missnöjd över kompensation. Nu verkar det istället som att du är irriterad på att du inte blir kompenserad för mer än 200 kr för situationen istället.

Det som är illa är naturligtvis att de försöker hålla kvar ordern med löfte om kompensation som sedan visar sig vara ett direkt skämt när man frågar vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamstar:

Det som är illa är naturligtvis att de försöker hålla kvar ordern med löfte om kompensation som sedan visar sig vara ett direkt skämt när man frågar vidare.

Fast vadå?Hur kom ens frågan om kompensation upp? utgår från att det var du som begärde det. du har ju redan fått 200 kr rabatt på kortet om du behåller köpet hos dom. Vad ska dom ge dig för rabatt för att du ska vara nöjd 1000 kr? är du inte nöjd så avboka. Förstår inte problemet.

Om jag hade tyckt att Elgigantens agerande hade varit förjävligt så hade jag tackat nej till kompensation och anmält till ARN bara för att markera. Nu tycker jag inte att det är så illa så att jag behöver gå den vägen.

Permalänk
Medlem

Varför beter sig så många människor som småbarn på dagis för att dom inte får sin nya leksak nunununu?
Du var inte tillräckligt snabb på köpknappen, Nvidia har inte kunnat producera mer än dom har, tough break. Alternativet är ju såklart att produkten lanseras senare så att ännu fler personer får vänta lika länge som dig men något säger mig att om du var en av de som fick kortet först så hade du sagt att detta var galenskaper.

Varför i hela friden förväntar man sig som konsument att man ska få ersättning för att en produkt tagit slut? Det är inte ens en hemlighet att lagersaldon online har en viss delay

Permalänk
Medlem

Såhär var det på flera sidor, många sidor typ krashade, lagersaldo han inte uppdateras etc etc.
Inet hade även enorma problem.

Hypen var det högsta någonsin på ett gpu med trafik som var på Black friday nivåer enligt många ÅF. Och vi alla vet hur det brukar bli.

Gnälla kan man väl göra om man vill, men Nvidia som är rätt ställe att gnälla på då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Såhär var det på flera sidor, många sidor typ krashade, lagersaldo han inte uppdateras etc etc.
Inet hade även enorma problem.

Hypen var det högsta någonsin på ett gpu med trafik som var på Black friday nivåer enligt många ÅF. Och vi alla vet hur det brukar bli.

Gnälla kan man väl göra om man vill, men Nvidia som är rätt ställe att gnälla på då.

Elgiganten har dock olika meddelande på samma sida vilket är lite komiskt.

Lite snabbt kollat på verkar dem ha 100+ i webblager på alla 3080 samtidigt som dem har förväntad leverans Jan 2021

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Såhär var det på flera sidor, många sidor typ krashade, lagersaldo han inte uppdateras etc etc.
Inet hade även enorma problem.

Hypen var det högsta någonsin på ett gpu med trafik som var på Black friday nivåer enligt många ÅF. Och vi alla vet hur det brukar bli.

Gnälla kan man väl göra om man vill, men Nvidia som är rätt ställe att gnälla på då.

Är högst OK att gnälla på Elgiganten som först och främst har produkter markerade som "I LAGER" för att sedan inte alls ha det.

De har automatiska system som lurar kunder och skickar ut SMS om att leveransen kommer ske om 1 vecka, för att sedan skjutas upp igen gång på gång.

Medarbetare som sitter och säger att produkterna ska levereras enligt utsago.

Deras system och interna hantering är under all kritik, även om den individuella medarbetaren är skuldlös.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@Hamstar

Ska du få tag på ett RTX 3000 kort så gäller det att inte avbeställa...

Nvidia har helt klart problem att få fram kretsar, även om Jensen Huang påstår annat.

Statistik från Proshop
Det är på ren svenska ”Helt förbannat bedrövligt”
https://videocardz.com/newz/danish-retailer-fulfiled-only-10-...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Varför beter sig så många människor som småbarn på dagis för att dom inte får sin nya leksak nunununu?
Du var inte tillräckligt snabb på köpknappen, Nvidia har inte kunnat producera mer än dom har, tough break. Alternativet är ju såklart att produkten lanseras senare så att ännu fler personer får vänta lika länge som dig men något säger mig att om du var en av de som fick kortet först så hade du sagt att detta var galenskaper.

Varför i hela friden förväntar man sig som konsument att man ska få ersättning för att en produkt tagit slut? Det är inte ens en hemlighet att lagersaldon online har en viss delay

Problemet verkar ju vara att de medvetet ljuger. Blir det förseningar så är det en sak men att markera något som "i lager" när det inte är i lager och sedan lova leverans inom en vecka på något man vet att man inte har i lager luktar olagligt.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Inaktiv

Någon här som fått sina kort från Elgiganten än?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon236072:

Någon här som fått sina kort från Elgiganten än?

Ja är några stycken i 3080/3090-lager tråden som har fått kort från elgiganten. Trots att de "skulle komma i januari" enligt kundtjänst, även efter att paketet postats. Verkar inte som de har något riktigt kösystem heller.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Fick mitt kort levererat nu, 3 månader försent trots att jag beställde ett par minuter efter release. Som grädde på moset levererade elgiganten flertalet kort till personer som beställde flera veckor senare än mig (samma modell) betydligt snabbare.... Jag la alla ägg i samma korg men det visade sig att ifall jag hade valt en annan butik hade jag fått kortet många månader tidigare, suck.

Någon som lyckats få ut kompensation från Elgiganten?

Och om inte - var är bästa ställe att göra en anmälan? De tog mina pengar den 17 september med löfte om att leverera pronto vilket deras kundtjänst gång på gång bekräftade. Därefter gick de över till att skjuta upp datumet en vecka i taget för att lura en till att stanna kvar och inte boka hos ett annat företag. Vidrigt.