Elgigantens hantering och falska marknadsföring av RTX 3080
Varning för lång text men den får fungera som ventilation för mig i nuläget. Inlägget finns redan i tråden om 3080/3090 och lagersaldo men jag tycker att infon passar här också.
Har också beställt ett 3080 från Elgiganten. Tänkte beskriva förloppet här för det är ärligt talat något av det sämsta jag varit med om från ett företag. När jag beställde stod det precis som nu lagersaldo 100+ på korten. Skillnaden är att nu står det en varning som säger Leverans Januari den texten fanns inte då. Orderbekräftelse kom direkt och lovade leverans inom 3-5 dagar.
Vid första förseningen kontaktade jag kundtjänst och undrade ifall det nya datumet stämmer och ifrågasatte varför de haft ett högt lagersaldo ifall de inte hade några kort hemma. Svaret var att annars kunde inte deras shop hantera kö. På den direkta frågan "Så det fanns inga kort tillgängliga när jag beställde trotts att ni skrev det på er hemsida?" fick jag svaret att nej det fanns det tyvärr inte. Vi båda enades om att det inte var riktigt lämpligt och jag lovades en kompensation för att informationen vid köp varit missvisande. Fine väntar väll till nytt datum tänkte jag.
När datumet flyttades igen och igen så kontaktade jag supporten en gång till och frågade ifall det nya datumet 19/10 stämmer. Fick följande svar av deras kundtjänst "Precis! dessvärre levereras de inte innan årsskiftet" Jag frågar varför jag då fått ett datum som säger 19/10. Varpå jag för följande "Vill du chansa så gör det annars är det Januari som gäller." Trevlig bemötande från ett företag som såld varor de inte har. Jag nämnde att jag blivit lovad kompensation och att det skulle vara bra att veta vad den innebär. Fick följande svar.
"Det kan vi enbart diskutera när produkterna är levererade, men med tanke på att det är en stor försening och att du har blivit lovad kommer det nog inte vara en liten kompensation. Dock kan vi bara kompensera ut om du väljer att inte avbryta ordern!" - Customer support har lämnat chatten.
Kundtjänst i Sopranos anda. Blev rätt förbannad på ett sådant svar och ringde deras kundtjänst istället, handläggaren fick gå och prata med sin chef i 10 minuter resulterade i att jag erbjuds ett presentkort på 200:- ifall jag inte avbokar. Jämför 200:- med svaret från deras chat ovan. Passade på att ta screens på all chat samt bilder på deras hemsida utan varningen och 100+lagersaldo som den var när jag och många andra beställde.
Jag är helt införstådd i att det råder brist på kort och de tär inte Elgiganten eller deras kundtjänsts fel. Däremot har de sålt varor de inte haft under falska förutsättningar och fortsätter hantera leveransen riktigt vidrigt.