Mindre FPS än det de lovat på hemsidan?

Permalänk

Mindre FPS än det de lovat på hemsidan?

Jag köpte nyligen en MSI GF65 Thin 10SER-1008NE från Elgiganten, och jag har märkt att jag får mindre fps än vad Elgiganten påstår att jag ska få i 1080p.

Är inte detta lite vilseledande?

Bilder

Permalänk
Medlem

Vad är dina inställningar i spelet?

Permalänk
Viking

Jag håller med om att det där kan vara missvisande. Kan tänka mig att många blir besvikna.

Problemet är att det inte står något om hur de fått fram resultaten. På vissa mappar och tillfällen kan du säkert få 350+ FPS, men inte i genomsnitt. Det kan vara så att de gjort en CS:GO Benchmark och fått 350+, vilket inte är mätbart med att vara "in-game".

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Står ju inget om grafiska inställningar. Gissar att det är lägsta på allt och 1080p

Permalänk
Medlem

Kan ju även bero på vilken annan programvara du har igång i bakgrunden? Har du 10 flikar öppet i webläsaren, ett antivirus och lyssnar på spotify samtidigt så har du andra processer som drar kraft från datorn istället för att trycka ut fler FPS i CS:GO

Hur mycket skiljer det om man får fråga?

Permalänk
Sötast

Bör i min mening vara tillräckligt för att få lämna tillbaka den.

Enligt testen skall du får MINST 270 eller mer fps i 1440P på ultra inställningar i spelet CSGO.
Om inte så är det falsk marknadsföring.

Att sedan lämna ut en sådan siffra är i min egen värld fullt orimligt då man lätt kan introducera variabler som t.ex en custom map men anser inte det vara konsumentens ansvar att veta om det.

Men om de gett dig det löftet så är det det resultatet du skall ha.

Permalänk
Skrivet av MrShizzle:

Vad är dina inställningar i spelet?

Jag har det på det Geforce Experience tycker är "optimalt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bossy00912:

Jag har det på det Geforce Experience tycker är "optimalt"

Optimalt för prestanda, eller bildkvalité? En bild på inställningarna kan avslöja problemet, t.ex om Geforce Experience höjer upplösningen till 4K men skalar ned den till 1080p.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Thriss:

Kan ju även bero på vilken annan programvara du har igång i bakgrunden? Har du 10 flikar öppet i webläsaren, ett antivirus och lyssnar på spotify samtidigt så har du andra processer som drar kraft från datorn istället för att trycka ut fler FPS i CS:GO

Hur mycket skiljer det om man får fråga?

Nu hade jag ju några flika och bakgrundsappar öppna, men jag drog igenom en snabb benchmark på FPS Benchmark.

Så det blir ju ca 247 fps, men på hemsidan så står det ju 350+
Min dator har ju då 6 kärnor och 16 gigabyte ram så jag skulle nog inte säga att multitasking drar ned min fps så mycket.

Permalänk
Medlem

Finns ju länk på produktsidan som hänvisar till fps-talen:
https://www.elgiganten.se/cms/3dmark-by-futuremark/3dmark-by-...

"När UL Benchmarks testar Elgigantens datorer är alla onödiga funktioner och program avslagna vid själva testillfället, och man re-bootar också datorn mellan varje test. Man ger dessutom maskinerna en halvtimmes cooldown innan testerna körs för att undvika att temperatur blir en faktor i resultatet. "

Så det blir såklart skillnad vid normalt användande.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Decster:

Optimalt för prestanda, eller bildkvalité? En bild på inställningarna kan avslöja problemet, t.ex om Geforce Experience höjer upplösningen till 4K men skalar ned den till 1080p.

Tydligen menade Geforce Experience att de optimala inställningarna var de högsta inställningarna på allt ingame i 1080p.

Men på hemsidan så säger de att ultra 1440p ska vara 270+ fps och min benchmark på cs visade ett ungefär på 247 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bossy00912:

Tydligen menade Geforce Experience att de optimala inställningarna var de högsta inställningarna på allt ingame i 1080p.
https://imgur.com/a/R5uAKiD

Men på hemsidan så säger de att ultra 1440p ska vara 270+ fps och min benchmark på cs visade ett ungefär på 247 fps.

Jag tycker inte de lovar någonting på hemsidan men de har ett verktyg för uppskattad prestanda.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@bossy00912: Jag fixade dina bilder.

ONT: Kan du lägga upp en bild på inställningarna inne i själva spelet?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Finns ju länk på produktsidan som hänvisar till fps-talen:
https://www.elgiganten.se/cms/3dmark-by-futuremark/3dmark-by-...

"När UL Benchmarks testar Elgigantens datorer är alla onödiga funktioner och program avslagna vid själva testillfället, och man re-bootar också datorn mellan varje test. Man ger dessutom maskinerna en halvtimmes cooldown innan testerna körs för att undvika att temperatur blir en faktor i resultatet. "

Så det blir såklart skillnad vid normalt användande.

Det blir det ju såklart, men borde de inte testa datorn i en mer konsument-miljö istället för "bäst case scenario"?
Där på hemsidan så står det 350+, och säger ju då att man kan få över 350 fps på basic 1080p, och över 270 på ultra 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bossy00912:

Det blir det ju såklart, men borde de inte testa datorn i en mer konsument-miljö istället för "bäst case scenario"?
Där på hemsidan så står det 350+, och säger ju då att man kan få över 350 fps på basic 1080p, och över 270 på ultra 1440p.

Håller med dig om att de borde göra det, samtidigt så får man fråga sig vad ett sådant scenario bygger på. Om man skalar ned allt så får man mindre variabler som kan påverka, det är väl därför de gör så.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Vzano:

@bossy00912: Jag fixade dina bilder.

ONT: Kan du lägga upp en bild på inställningarna inne i själva spelet?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av bossy00912:

Det blir det ju såklart, men borde de inte testa datorn i en mer konsument-miljö istället för "bäst case scenario"?
Där på hemsidan så står det 350+, och säger ju då att man kan få över 350 fps på basic 1080p, och över 270 på ultra 1440p.

Det är svårt att förutsäga vad konsumenten har för program i gång i bakgrunden och då kommer det variera mellan användare. Blir mycket enklare att jämföra om man tar bort alla onödiga faktorer som inte går att kontrollera.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Har du öppet köp så kan du ju lämna tillbaka den, men det tåget kanske har gått?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Danke

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Håller med dig om att de borde göra det, samtidigt så får man fråga sig vad ett sådant scenario bygger på. Om man skalar ned allt så får man mindre variabler som kan påverka, det är väl därför de gör så.

Jag tänker mig då att de använder exempelvis discord. Jag antar ju att de som köper gamingdatorer inte är pensionärer som använder datorn för att titta på youtube eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bossy00912:

Jag tänker mig då att de använder exempelvis discord. Jag antar ju att de som köper gamingdatorer inte är pensionärer som använder datorn för att titta på youtube eller något liknande.

Haha jo lite så.

Samtidigt måste de ha någon slags baslinje, annars skulle skulle det finnas en oändlig mängd droplister där man får fylla i vad man nu kan tänkas ha igång. Säkert möjligt men det kommer förmodligen inte vara gångbart rent ekonomiskt och man kommer garanterat missa något.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Bör i min mening vara tillräckligt för att få lämna tillbaka den.

Enligt testen skall du får MINST 270 eller mer fps i 1440P på ultra inställningar i spelet CSGO.
Om inte så är det falsk marknadsföring.

Att sedan lämna ut en sådan siffra är i min egen värld fullt orimligt då man lätt kan introducera variabler som t.ex en custom map men anser inte det vara konsumentens ansvar att veta om det.

Men om de gett dig det löftet så är det det resultatet du skall ha.

Står inget om att det ska vara en minsta fps på bilden ts delade.

Skulle snarare tolka det som upp till 350. Iom att de anger 60 som laggfritt under.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Stäng av kantutjämningen och sätt allting på det lägsta.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Sötast
Skrivet av Rouge of Darkness:

Står inget om att det ska vara en minsta fps på bilden ts delade.

Skulle snarare tolka det som upp till 350. Iom att de anger 60 som laggfritt under.

Att du tolkar 350+ som up till 350 är upp till dig men matematik är ett universalt språk där 350+ betyder 350 eller mer.

Precis som att 1000+ inte kan vara under 1000
Eller att >1000 inte heller kan vara under 1000.

Om det däremot inte är siffror som de kan garantera så bör de inte ha det som 1/3 av sidan av försäljningsbladet.

1.5 liter mjölk.... (under specifika förhållanden på julafton på en specifik ö i Karibien) håller ju inte riktigt

Permalänk
Medlem

Stäng av alla bakgrundsprocesser och gör sedan en benchmark-runda.
Som andra påpekat kan de ju inte bygga på ett scenario men okända faktorer såsom program som snurrar i bakgrunden. Du kanske tycker discord är rimligt, någon annan vill ha TS, en tredje vill köra spotify med egen musik osv osv.

Däremot skulle man mycket väl kunna argumentera för "skicket som datorn levereras i", dvs. det anti-virus den kommer med och de bakgrundsprogram den levererats med från kartong utan att behöva manuellt döda processer efter uppstart.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch