hdd till sdd cloningsprogram?

Permalänk
Medlem

hdd till sdd cloningsprogram?

Har ett kit från Corsair där man clonar hdd till en sdd till ex. men hittar inte skivan med programmet på.

finns det något gratis program man kan använda som ni vet om?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk

Ska du kopiera filer kan du göra det från Windows/valfritt operativsystem. Ska du klona hela Windows installationen så är min rekommendation att installera om. Har du en gammal HDD så har du säkert haft samma installation länge. Det går väldigt fort att installera om, sen tar det förstås tid om du har många program du måsta ha som inte följer med. Men det kan öka prestandan en hel del att börja om från scratch.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

hur gör jag för att installera om då?

har bara plats för en hdd/ssd i datorn, så måste köra denna "nya" disken via usb,

är en sådan här som jag skulle byta disk på
https://www.dustin.se/product/5010744541/esprimo-q510

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

Har ett kit från Corsair där man clonar hdd till en sdd till ex. men hittar inte skivan med programmet på.

finns det något gratis program man kan använda som ni vet om?

Använde så sent som idag Macrium Reflect som är gratis.
https://www.macrium.com/reflectfree?x-ca=blog

Funkar hur bra som helst.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

varför hittar jag inte disken som sitter i usb?

jag väljer att jag ska clona den disken som sitter i, men sen kan jag inte välja att clona till någon. den kommer liksom inte upp

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

varför hittar jag inte disken som sitter i usb?

jag väljer att jag ska clona den disken som sitter i, men sen kan jag inte välja att clona till någon. den kommer liksom inte upp

Fråga, om du väljer Image ser du disken då?

Edit: Använd citera så får den du frågar en notis och kan svara.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Fråga, om du väljer Image ser du disken då?

Edit: Använd citera så får den du frågar en notis och kan svara.

Aha okej,

lyckads få den hittad,

men den e ju den disken jag vill clona är upp delad i 4 partitioner eller vad det heter.

:S är lite klyddigt men den håller på med något nu så får se hur det går¨

men den "nya" disken står som GPT disk, vet inte riktigt vad det menades med.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

Aha okej,

lyckads få den hittad,

men den e ju den disken jag vill clona är upp delad i 4 partitioner eller vad det heter.

:S är lite klyddigt men den håller på med något nu så får se hur det går¨

men den "nya" disken står som GPT disk, vet inte riktigt vad det menades med.

Windows använder sig av 1 boot partition, 2 partitioner för återställning och 1 för själva systemet, det vi (nästan undantagslöst) kallar för enhet C:
GPT är enkelt förklarat efterträdare till MBR och en tabell över partitionerna som fungerar ihop med UEFI.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Windows använder sig av 1 boot partition, 2 partitioner för återställning och 1 för själva systemet, det vi (nästan undantagslöst) kallar för enhet C:
GPT är enkelt förklarat efterträdare till MBR och en tabell över partitionerna som fungerar ihop med UEFI.

okej, jag återkommer hur det går.

är 20% klart

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

Har ett kit från Corsair där man clonar hdd till en sdd till ex. men hittar inte skivan med programmet på.

finns det något gratis program man kan använda som ni vet om?

Flera leverantörer av lagringsmedia använder tyska Acronis mjukvara.
Mycket bra verktyg är min erfarenhet.
Vanligtvis enklast att klona om både käll- och destinationsdiskar är externt inkopplade via USB. Lite mer omständligt att klona en aktuell intern hårddisk där Windows 10 är i bruk till en M.2 SSD, eftersom det måste ske i ett par steg.

Rekommenderade kloningsprogrammen:

Visa signatur

|| ASUS A8N-SLI Premium|AMD Athlon 64 X2 4400+|PC3200 DDR 2048MB|XFX GeForce 6600LE 256MB Passive|WD Raptor SATA 74GB|Samsung Spinpoint P120S 8MB SATA2 2x250GB|NEC DVD ND-3504A|SONY DVD DDU1612-B2 16x/40x|Creative SB Audigy 2 ZS|Logitech Z-3|Cooler Master Wavemaster|Hiper ATX 580W HPU-4K580 Silent || HP 530 laptop (FH523AA#AK8)|Celeron M530|120GB HD|1.5GB RAM ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

okej, jag återkommer hur det går.

är 20% klart

Skrivet av ljunganz:

Flera leverantörer av lagringsmedia använder tyska Acronis mjukvara.
Mycket bra verktyg är min erfarenhet.
Vanligtvis enklast att klona om både käll- och destinationsdiskar är externt inkopplade via USB. Lite mer omständligt att klona en aktuell intern hårddisk där Windows 10 är i bruk till en M.2 SSD, eftersom det måste ske i ett par steg.

Rekommenderade kloningsprogrammen:
perfekt. vet jag det till nästa gång

Färdig och det fungerar tack

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit