Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Bilfirmor och verkstäder brukar ha de flesta mönster för låsbultar, så ska nog inte vara några problem att få av hjulen (utan att svetsa).
Det är inte direkt någon unik nyckel som behövs för låsbultarna, så det ska nog lösa sig

Exakt, annars svetsar man fast en vanlig bult på låsbulten..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Bildexpert

Min farfar är nu förmodligen inne på sista versen efter att ha haft en besvärlig höst. Vi började ana märkliga beteenden och svårigheter med vardagen utöver det normala. På hans (sista) födelsedag i september ringde farmor till mig och sa att farfar hade "ramlat och ger ingen kontakt". Vi bor ett stenkast ifrån varandra så jag var snabbt på plats och ringde efter ambulans som förde honom till S:t Görans akutmottagning. Efter en rad undersökningar och prover hittade de en infektion i mjälten som behövde punkteras. Därefter ordnade de ny medicin åt honom och han fick åka hem någon vecka efter att ha blivit inlagd på en avdelning.

Väl hemma var han fysiskt sett i skapligt skick, men han fick förändrat temperament och började bli arg både på mig och min pappa. Samt så drog han upp väldigt mycket gamla minnen (de mesta från 70-, 80- och 90-talet) och var så missnöjd med våra försök att ställa upp. Det gjorde att jag slutade ha kontakt med honom då jag fick obehagskänslor av hans mentalitet och inställning till övriga familjemedlemmar. Tidigare under året hjälpte jag dem ofta med att handla (iom Corona) men han slutade höra av sig till mig och då kände jag att det fick vara.

För lite mer än två veckor sedan hade han väldig värk i magen och fick åka in till S:t Görans igen. De tog massor av prover och undersökningar vilket fördröjde några diagnoser. Idag (fredag) kom beskedet att han hade tre aggressiva tumörer i kroppen. Ytterligare en komplikation var att han i onsdags ramlade på sjukhuset och slog både i huvudet rätt hårt där även en tand lossnade. Läkarna tror att det är dagar kvar och det finns inte så mycket mer att göra än att ge smärtstillande. Strax efter beskedet skjutsade jag in både pappa och farmor så de fick hälsa på honom. Blir säkerligen ett till besök imorgon (lördag).

Det är klart att man inte vill att ens farfar går bort, samtidigt som alla är överens om att lidandet inte kommer att göra något bra med tanke på hur dåligt skick han är i. Kan han få somna in i stillhet så är han förmodligen nöjd. Men... Det jag känner grämer mig är att jag under väldigt lång tid (sedan 2018) jobbat med en dokumentärfilm som jag vet att han kommer att uppskatta. Tänkte vänta med att avslöja något till TV-premiären som är om bara några veckor fast i dagsläget är det ju omöjligt. Extra jobbigt är att jag hade hela november på mig att ge honom en DVD men kände inte att jag ville göra dem besvär med tanke på våra tidigare konflikter. Det enda möjliga är om han är tillräckligt kontaktbar de närmsta dagarna, samt om sjukhuset tillåter, att man åker dit med en laptop och visar den för honom. Det känner jag skulle betyda ofantligt mycket. Har sån fruktansvärd ångest.

Nej, fyfan vad jobbigt det här blev. Har varit helt osentimental när det kommer till farfar men detta med filmen blev alldeles för mycket, av helt egoistiska skäl också. Känner mig rentav smutsig. Det viktigaste är ju att han blir väl omhändertagen den sista tiden och jag vet att han har varit väldigt nöjd med personalen där hela tiden.

Som person har farfar alltid velat ta plats och vara i centrum, men är också duktig på att slänga strålkastaren mot andra. Han är alltid noggrann med att märka upp och sortera exempelvis fotografier, dokument och annat som han har hamstrat genom åren. På den sociala biten var han öppen för att diskutera det mesta och hade jämt någon egen, unik reflektion som var vettig att flika in. Väldigt vital in i det sista och ville alltid ställa upp åt andra om han så kunde. Det blev bara en så märklig sista tid där med all aggression som färgade min temporära syn av honom, men det är såklart inte så jag kommer att minnas farfar längre fram.

Kanske mer intressant på detta forum är att han började sitt huvudsakliga yrkesliv på IBM, i Vällingby, runt 1955/56. Han var servicetekniker som verkade åt deras kunder i hela norden och jag glömmer aldrig alla gånger han drar upp historian om när "hela datasystemet på en jättestor bank i Helsingfors legat nere i ett dygn" varpå han löste problemet på mindre än fem minuter enligt egen utsago. Från 70-talet till pensionen jobbade han åt ICL och det märks än idag i hans hus då han har lite miniräknare, CRT-skärmar och tangentbord därifrån. Hans äldsta dator är dock så ny som en P2 MMX. Och så älskade han PC för alla! När vi sågs brukade han upplysa mig om vad han läst och oftast var det "Nu på fredag kommer en STOR uppdatering till Windows XP/7/8.1/10" (han avskydde Vista)... Låt oss säga att hans entusiasm fick mig att omvärdera Windows Update, eller åtminstone se det ur en annan vinkel.

86 har han hunnit bli. Känns väldigt svårt att skriva det på Sweclockers utan att tänka x86 men har personen i fråga jobbat 40+ år med datorer så kanske det inte är en helt ologisk koppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Min farfar är nu förmodligen inne på sista versen efter att ha haft en besvärlig höst. Vi började ana märkliga beteenden och svårigheter med vardagen utöver det normala. På hans (sista) födelsedag i september ringde farmor till mig och sa att farfar hade "ramlat och ger ingen kontakt". Vi bor ett stenkast ifrån varandra så jag var snabbt på plats och ringde efter ambulans som förde honom till S:t Görans akutmottagning. Efter en rad undersökningar och prover hittade de en infektion i mjälten som behövde punkteras. Därefter ordnade de ny medicin åt honom och han fick åka hem någon vecka efter att ha blivit inlagd på en avdelning.

Väl hemma var han fysiskt sett i skapligt skick, men han fick förändrat temperament och började bli arg både på mig och min pappa. Samt så drog han upp väldigt mycket gamla minnen (de mesta från 70-, 80- och 90-talet) och var så missnöjd med våra försök att ställa upp. Det gjorde att jag slutade ha kontakt med honom då jag fick obehagskänslor av hans mentalitet och inställning till övriga familjemedlemmar. Tidigare under året hjälpte jag dem ofta med att handla (iom Corona) men han slutade höra av sig till mig och då kände jag att det fick vara.

För lite mer än två veckor sedan hade han väldig värk i magen och fick åka in till S:t Görans igen. De tog massor av prover och undersökningar vilket fördröjde några diagnoser. Idag (fredag) kom beskedet att han hade tre aggressiva tumörer i kroppen. Ytterligare en komplikation var att han i onsdags ramlade på sjukhuset och slog både i huvudet rätt hårt där även en tand lossnade. Läkarna tror att det är dagar kvar och det finns inte så mycket mer att göra än att ge smärtstillande. Strax efter beskedet skjutsade jag in både pappa och farmor så de fick hälsa på honom. Blir säkerligen ett till besök imorgon (lördag).

Det är klart att man inte vill att ens farfar går bort, samtidigt som alla är överens om att lidandet inte kommer att göra något bra med tanke på hur dåligt skick han är i. Kan han få somna in i stillhet så är han förmodligen nöjd. Men... Det jag känner grämer mig är att jag under väldigt lång tid (sedan 2018) jobbat med en dokumentärfilm som jag vet att han kommer att uppskatta. Tänkte vänta med att avslöja något till TV-premiären som är om bara några veckor fast i dagsläget är det ju omöjligt. Extra jobbigt är att jag hade hela november på mig att ge honom en DVD men kände inte att jag ville göra dem besvär med tanke på våra tidigare konflikter. Det enda möjliga är om han är tillräckligt kontaktbar de närmsta dagarna, samt om sjukhuset tillåter, att man åker dit med en laptop och visar den för honom. Det känner jag skulle betyda ofantligt mycket. Har sån fruktansvärd ångest.

Nej, fyfan vad jobbigt det här blev. Har varit helt osentimental när det kommer till farfar men detta med filmen blev alldeles för mycket, av helt egoistiska skäl också. Känner mig rentav smutsig. Det viktigaste är ju att han blir väl omhändertagen den sista tiden och jag vet att han har varit väldigt nöjd med personalen där hela tiden.

Som person har farfar alltid velat ta plats och vara i centrum, men är också duktig på att slänga strålkastaren mot andra. Han är alltid noggrann med att märka upp och sortera exempelvis fotografier, dokument och annat som han har hamstrat genom åren. På den sociala biten var han öppen för att diskutera det mesta och hade jämt någon egen, unik reflektion som var vettig att flika in. Väldigt vital in i det sista och ville alltid ställa upp åt andra om han så kunde. Det blev bara en så märklig sista tid där med all aggression som färgade min temporära syn av honom, men det är såklart inte så jag kommer att minnas farfar längre fram.

Kanske mer intressant på detta forum är att han började sitt huvudsakliga yrkesliv på IBM, i Vällingby, runt 1955/56. Han var servicetekniker som verkade åt deras kunder i hela norden och jag glömmer aldrig alla gånger han drar upp historian om när "hela datasystemet på en jättestor bank i Helsingfors legat nere i ett dygn" varpå han löste problemet på mindre än fem minuter enligt egen utsago. Från 70-talet till pensionen jobbade han åt ICL och det märks än idag i hans hus då han har lite miniräknare, CRT-skärmar och tangentbord därifrån. Hans äldsta dator är dock så ny som en P2 MMX. Och så älskade han PC för alla! När vi sågs brukade han upplysa mig om vad han läst och oftast var det "Nu på fredag kommer en STOR uppdatering till Windows XP/7/8.1/10" (han avskydde Vista)... Låt oss säga att hans entusiasm fick mig att omvärdera Windows Update, eller åtminstone se det ur en annan vinkel.

86 har han hunnit bli. Känns väldigt svårt att skriva det på Sweclockers utan att tänka x86 men har personen i fråga jobbat 40+ år med datorer så kanske det inte är en helt ologisk koppling.

Förstår dig..tumörer kan förändra människors beteende. Hoppas att han lever så han kan se din dvd...hade själv en farbror som bröt ett ben som inte ville läka och kort därefter började hans beteende förändras. Han glömde saker och drog upp gamla saker precis som din farfar. Det visade sig sedan att han har fått någon aggressiv sorts skelettcancer och medicineringen gjorde honom paranoid, trodde hela tiden att någon var ute efter honom. Till slut så var det knappt så han ville prata med någon av oss och vi visste att slutet var nära och det var inte längre samma människa. Minns så väl sista gången, jag gick fram och kramade honom jättelänge, gav honom puss på kinden , vände mig om och gick snabbt ut medan tårarna rann hela vägen hem. Nu har det gått 6-7 år sen dess och jag ska säga att jag minns nästan uteslutande positiva saker innan han blev dålig, alla skämt han brukade dra, hans roliga snapsvisor osv. Det var fanimej krut i den gubben!

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Inaktiv

Kämpar med Matte 2b. Jag hoppade av gymnasiet för massa år sedan och har inte fullständig examen. Nu vill jag byta jobb då jag är verkligen trött på IT, nu är det dags att göra det jag VILL istället för det jag KAN. För att söka till högskolan behöver jag läsa upp ämnen.

Jag har lekt mig genom alla andra ämnen, men detta.. Jag har så svårt för det, jag har fått repetera hela Matte 1 (Eller A som det hette på min tid). Slutprovet är efter nyår, och jag undrar verkligen om jag fixar det här och det gör mig stressad.

Jag blir väldigt arg, för ärligt talat får kursen mig att känna mig dum. Matteboken är helt värdelös. Som tur är finns det hjältar på YouTube som förklarar det mesta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Bilfirmor och verkstäder brukar ha de flesta mönster för låsbultar, så ska nog inte vara några problem att få av hjulen (utan att svetsa).
Det är inte direkt någon unik nyckel som behövs för låsbultarna, så det ska nog lösa sig

Detta löste sig som tur är utan större problem, tanten som hade bilen hittade nyckeln och ringde upp bilfirman och lämnade den. Jag vet inte hur unika de är, men bilfirman visade en kod som stor på nyckeln och med den koden kunde de beställa en ny nyckel från biltillverkaren ifall den skulle försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Kämpar med Matte 2b. Jag hoppade av gymnasiet för massa år sedan och har inte fullständig examen. Nu vill jag byta jobb då jag är verkligen trött på IT, nu är det dags att göra det jag VILL istället för det jag KAN. För att söka till högskolan behöver jag läsa upp ämnen.

Jag har lekt mig genom alla andra ämnen, men detta.. Jag har så svårt för det, jag har fått repetera hela Matte 1 (Eller A som det hette på min tid). Slutprovet är efter nyår, och jag undrar verkligen om jag fixar det här och det gör mig stressad.

Jag blir väldigt arg, för ärligt talat får kursen mig att känna mig dum. Matteboken är helt värdelös. Som tur är finns det hjältar på YouTube som förklarar det mesta.

Ja matte är helt klart ett ämne för sig. Många som tycker det är svårt. Tragglade själv igenom det massvis med år sen. Man behöver verkligen någon som kan förklara, som tur var hade jag en bra lärare. Sen att det vart totalstopp i tunnelbanorna just den dagen när jag skulle åka in och göra sluttentan så jag fick springa flera stationer och kom 20min försent är en annan femma hehe.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Quorthon:

Hoppas att han lever så han kan se din dvd...

Det blev inte så tyvärr.

Kanske inte helt oväntat då så besökte pappa och farmor sjukhuset både på lördag och söndag. Igår var farfar lite mer kontaktbar, men hindrades mycket av sin muntorrhet. När han ville få tag i sjuksyster visade han sitt temperament än en gång, vilket gjorde att han kändes... Levande, på något konstigt vis. Mestadels tittade han bara upp i taket. Idag låg han och sov, i lugn och ro. Andningen och pulsen var normal, men det var tydligt att han inte hade mycket ork kvar. Pappa fick prata med en läkare som förklarade att farfar kommer klara sig en vecka till med vätskenäring. Mer liv än så gick inte att få ur honom. Efter en kort diskussion tog de beslutet att sluta med det och bara fortsätta ge smärtstillande så att han slipper ha ont.

Kl 18:30 ikväll ringde de från sjukhuset och gav beskedet att farfar hade somnat in. Det var en väldigt fridfull eftermiddag han fick och på så vis tror jag att det var det bästa. Också är jag mycket glad över att de hann diagnosticera honom ordentligt så att det inte är några frågetecken kring vad som hade skett. Kort därefter gick jag och pappa ner till farmor med beskedet och hon tog det väldigt väl. För henne har farfar varit död i flera dagar och efter dagens besök på S:t Görans så var hon helt enkelt nöjd. Hemtjänsten kom också förbi och personalen som kom dit var en f.d. operasångare som sjöng Betlehems Stjärna åt oss, så högt och starkt att man nästan trodde huset skakade. Telefonerna ringde konstant med släktingar och vänner som beklagade bortgången, alla lika empatiska.

Trots att det har varit en väldigt jobbig höst för oss så känner jag att det fick ett mycket fint och bekvämt avslut. Farfar hade alltid bra hjärta, utmärkta lungor, var konstant klar i huvudet etc så i retrospekt klarade han sig ändå mycket bättre än många andra 86-åringar. Och heller kan jag inte påstå att jag har spenderat för lite tid med honom. Tvärtom var han nog den i familjen jag lärde känna bäst, framförallt på senare år.

Vila i frid, farfar.

Och en sak till! Eftersom farfar alltid var noggrann med att märka upp dokument, bilder etc så är det fullt gångbart att kartlägga och kopiera alltinget. Medan både pappa och farmor var upptagna i telefonen ikväll så gick jag ner till källaren för att kolla hans gamla datorer. En av dem fick jag inte igång riktigt men ska felsöka det längre fram, men hans äldsta burk gick än! Även om jag behövde pilla i BIOS i någon kvart tills den ville boota från C. Riktigt gammal SCSI-hårddisk i den på 1GB, som med 100% säkerhet kör med samma installation som för 23 år sedan. Tydligen hade jag fel i mitt förra inlägg, CPU:n är en Pentium MMX 233MHz! Och grafikkortet alltså... Riva 128 är en bit från Ampere om man säger så. När jag är klar med säkerhetskopieringen ska jag ge datorn all kärlek den förtjänar och få det till en riktig fin PC för retrospel. Det är den fanimej värd!

Permalänk
Medlem

Så jävla lack.
Kuggade uppkörningen för Lastbil idag. =/

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Börjar med molande värk i överkäken för ett par veckor sedan. Som alltid tar det en jä*la tid innan man registrerar att det faktiskt gör ont. Och sen inser man: det blir nog 2 rotfyllningar i år...härligt! Inte ett hål på 10 år och detta år rasar hela käften känns det som...

2020, f*ck you!

Edit: det var rotfyllning, en minst sagt uppborrande upplevelse i tandläkarstolen.

Permalänk
Medlem

Åkte hem från landstället för att hämta två julklappar som levererats.

Paket 1: Finns att hämta ut i Budbee-box. Går dit och slår in pin-koden, inget händer. "Den där har varit trasig i 2-3 dagar nu" säger butiksägaren. Chattar med Budbee hur jag ska få tag på mitt paket, inget svar. Inget telefonnummer finns att ringa.

Paket 2: Utlämningsstället har tydligen stängt hela helgen. Öppet vardagar 11-15. Och nej, jag bor inte i vildmarken utan i en förort till Stockholm.

Bara att åka tillbaka till landstället då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Så jävla lack.
Kuggade uppkörningen för Lastbil idag. =/

Ehh andas och gör om det bara vid tillfälle!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cfwin:

Börjar med molande värk i överkäken för ett par veckor sedan. Som alltid tar det en jä*la tid innan man registrerar att det faktiskt gör ont. Och sen inser man: det blir nog 2 rotfyllningar i år...härligt! Inte ett hål på 10 år och detta år rasar hela käften känns det som...

2020, f*ck you!

Edit: det var rotfyllning, en minst sagt uppborrande upplevelse i tandläkarstolen.

..Käkkirugi "Visdomstand" för min del med enorma komplikationer p.g.a att stygnen lossnat i kinden.
Intressant fakta är att det är endast i Sverige (Så vitt jag sett) hela käken snittas upp p.g.a visdomständer...
Öppet gapande sår i några veckor orsakar massiv infektion. Alvedon och sådant skit hjälper inte.
Jag ser ut som en hamster och är faktiskt nära att dö. Infektionen var dessutom inte p.g.a visdomstanden utan enbart p.g.a onödiga ingreppet i käket!

Lite efterforskning så kör Sverige med "slaktarmetoden" på det mesta... För er som missat sök Stefan Sauk på tuben.
Sagan är inte god nog, jag fick dessutom pröjsa för röntgen och all missöde medans vissa inte behöver betala alls.

2020 är ett helvetesår med kommunister, politiker som skor sig själva, inget annat.
Fy fabian vad jag hatar denna stad, jantelagen och ovanstående!

Permalänk
Medlem

Fick mitt firmakort kapat i Fredags och varit ett jäkla stök med det att få ordning på allt med polisanmälningar och allt annat. Ska aldrig ha mycket pengar på ett konto som är kopplat till ett kort blev över 100.000 kr som försvann vilket inte är kul nu vid jul när man ska betala ut lön till en själv och anställda i förtid. Men allt ordnar sig gäller och göra det bästa av det. Fick lite content till Youtube får se det så.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Detta löste sig som tur är utan större problem, tanten som hade bilen hittade nyckeln och ringde upp bilfirman och lämnade den. Jag vet inte hur unika de är, men bilfirman visade en kod som stor på nyckeln och med den koden kunde de beställa en ny nyckel från biltillverkaren ifall den skulle försvinna.

Såvida du inte har feta fälgar eller bor i ett särskilt utsatt område rekommenderar jag aldrig låsbultar. Har bara haft problem med sådana.
När jag köpte ny bil köpte jag 4 vanliga skruva direkt och ersatte.

Alla vettiga däckfirmor har satser med rätt nyckel. Nyckeln är som sagt inte unik, varje tillverkare har kanske ett 20-tal olika.

Permalänk
Avstängd

Så less, vår fem år gamla diskmaskin larmar IGEN. Var servicegubbe här för tre veckor sen och fixade samma fel som en annan servicegubbe "löste" för ett antal år sen men tydligen inte gjort det ordentligt. Nu kommer samma fel upp igen så det är bara att ringa servicegubben igen och få hit honom. Första tid 11/1. YIPIEEEEE.

Nästa gång jag köper vitvaror så blir det inte Bosch eller Siemens kan jag lova.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Så less, vår fem år gamla diskmaskin larmar IGEN. Var servicegubbe här för tre veckor sen och fixade samma fel som en annan servicegubbe "löste" för ett antal år sen men tydligen inte gjort det ordentligt. Nu kommer samma fel upp igen så det är bara att ringa servicegubben igen och få hit honom. Första tid 11/1. YIPIEEEEE.

Nästa gång jag köper vitvaror så blir det inte Bosch eller Siemens kan jag lova.

Ger inte mycket för Whirlpool heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Så less, vår fem år gamla diskmaskin larmar IGEN. Var servicegubbe här för tre veckor sen och fixade samma fel som en annan servicegubbe "löste" för ett antal år sen men tydligen inte gjort det ordentligt. Nu kommer samma fel upp igen så det är bara att ringa servicegubben igen och få hit honom. Första tid 11/1. YIPIEEEEE.

Nästa gång jag köper vitvaror så blir det inte Bosch eller Siemens kan jag lova.

vad är detta för fabrikat?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

vad är detta för fabrikat?

Jag har en Bosch nu men Siemens och Bosch är väl tillverkade ur mer eller mindre samma produkt.
Får larm E15 som betyder att det läcker vatten till en liten sump där det sitter en nivågivare som larmar.
Första killen som reparerade detta sa att de fixat massor med maskiner för just detta fel och att denna packning missats i produktionen. Sen att han då tydligen inte fått dit den rätt är en annan sak då den nya reparatören tydligen inte lyckats han heller.
Handtaget på maskinen har även det bytts en gång då det spruckit sönder. Vi har inte ens några barn i familjen utan endast två vuxna så inga som sliter och rycker.

Känns fel att köpa nytt också då maskinen inte ens är fem år gammal. Kräver lite mer än så från en diskmaskin då den inte var den billigaste heller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon19889:

..Käkkirugi "Visdomstand" för min del med enorma komplikationer p.g.a att stygnen lossnat i kinden.
Intressant fakta är att det är endast i Sverige (Så vitt jag sett) hela käken snittas upp p.g.a visdomständer...
Öppet gapande sår i några veckor orsakar massiv infektion. Alvedon och sådant skit hjälper inte.
Jag ser ut som en hamster och är faktiskt nära att dö. Infektionen var dessutom inte p.g.a visdomstanden utan enbart p.g.a onödiga ingreppet i käket!

Lite efterforskning så kör Sverige med "slaktarmetoden" på det mesta... För er som missat sök Stefan Sauk på tuben.
Sagan är inte god nog, jag fick dessutom pröjsa för röntgen och all missöde medans vissa inte behöver betala alls.

2020 är ett helvetesår med kommunister, politiker som skor sig själva, inget annat.
Fy fabian vad jag hatar denna stad, jantelagen och ovanstående!

Det låter sjuttio-två resor värre, beklagar och hoppas du är på bättringsvägen!

Drog 2 visdomständer för kanske 15 år sedan, aldrig igen (utan narkos i alla fall). Men inte så som du beskriver, fy för den lede!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har en Bosch nu men Siemens och Bosch är väl tillverkade ur mer eller mindre samma produkt.
Får larm E15 som betyder att det läcker vatten till en liten sump där det sitter en nivågivare som larmar.
Första killen som reparerade detta sa att de fixat massor med maskiner för just detta fel och att denna packning missats i produktionen. Sen att han då tydligen inte fått dit den rätt är en annan sak då den nya reparatören tydligen inte lyckats han heller.
Handtaget på maskinen har även det bytts en gång då det spruckit sönder. Vi har inte ens några barn i familjen utan endast två vuxna så inga som sliter och rycker.

Känns fel att köpa nytt också då maskinen inte ens är fem år gammal. Kräver lite mer än så från en diskmaskin då den inte var den billigaste heller.

Ousch då, hoppas verkligen detta är sista gången som det strular. Annars blir det väl att häva köpet om dom inte lyckas åtgärda felet efter 3 gånger har jag för mig?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Ousch då, hoppas verkligen detta är sista gången som det strular. Annars blir det väl att häva köpet om dom inte lyckas åtgärda felet efter 3 gånger har jag för mig?

Funkar det även om maskinen är över 3 år gammal?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Funkar det även om maskinen är över 3 år gammal?

Vet inte exakt hur lagen är, men är det problem har väl åf 3 försök på sig som sagt att åtgärda felet.
Men jag är för dåligt insatt i hur det fungerar i praktiken.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Funderar på hur någon tänker när de använder svart golv, svarta bänkskivor och mörkgrå dörrar i ett kök.

Sen en enda 30W halogenlampa...

Måste ha samma modeinstinkt som Darth Vader.

För att ha en sportslig chans att se något så blev det en LED-lampa från Jula som är tänkt att användas istället för kvicksilverlampa...

Permalänk
Medlem

Lite sur på morsans gubbe, skulle fira en mysig jul med mamma, jag och honom, slutar med att han ligger i soffan och kissar i en hink, vägrar gå och lägga sig och kallar min mor för en "Jävla fitta".

Krävdes mycket av mig för att inte ryka på honom. Åkte hem istället för att sova över, orkade inte med det hela.

Suck.

Permalänk
Medlem

Bor med Sambo och hennes två vuxna barn. 21 och 19. Inte fan kan dom göra ett handtag. Dom sitter på sina rum och "gamar" (så jävla bra ord på AS ätare).

Köpte en dator till dom för 2 år sedan till dom i julklapp. Men blicken från dom när dom såg "den" var - "inte bättre än så?". Till saken hörde att deras datorer var skit. En av deras gamla var 10 år och den andra fungerade si sådär. Så istället för att bli glada blev dom "meh". Den stod oanvänd i 3 månader innan dom blev "tvingade" att starta den.

Nu önskades det vr glasögon och annan skit. Dom fick ingenting. Kändes skönt. När jag tittar på formel 1 och ser Lando, Verstappen och andra unga förare som är 19-20 och som gör nått och har gjort nått och sedan ser dessa två - jag spyr.

Men kan heller inte kritisera dom då blir det hus i helvete. Undrar vad fan jag gör här.

Personligen har jag sedan dess köpt två värsting datorer med 2080 ti, skaffat fanatec rattar, uppgraderat min VR anläggning, köpt en Series X och skall nu beställa en LG tv... Vill köpa en 77 cx men kanske en Nano 90 är mer rätt för vad den är till för. Snikna jävlar får inget. Jag får allt. (Kan tänka mig att jag inte är poppis vilket jag skiter i).

Jag tillhör ju en generation som tvingades jobba redan som 11 åring. Det önskar jag ingen. Däremot önskar jag lite mer att dom iaf kan gå ut med soporna, plocka ur disken. Kanske handla nån gång i månaden. Jag önskar dom inte mitt liv - inte alls - men nåt annat än Overwatch och Porr vore kul.

Ja just ja - dom tvingas köra VPN och får runt 13-15ms ping, dom får max 80MBit i uppkoppling med det trådlösa. Medans jag sitter på en full gigabit och kör - haha.

Japp - elak gubb fan - thats me! - men jag vill inte - skulle hellre sett att dom brytt sig och dom delat och hjälpt till. Sista gången jag försökte vad datorn ovan och jag försökte hjälpa dom. Men när förväntan blir att få få få få... så blir man jävligt trött.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Lite sur på morsans gubbe, skulle fira en mysig jul med mamma, jag och honom, slutar med att han ligger i soffan och kissar i en hink, vägrar gå och lägga sig och kallar min mor för en "Jävla fitta".

Krävdes mycket av mig för att inte ryka på honom. Åkte hem istället för att sova över, orkade inte med det hela.

Suck.

Kissar i en hink? Förmodar att det är julölen som orsakat detta.
Jag tycker personligen att hela Julen är en lång smärtsam plåga där familj,släkt och vänner "måste" samlas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon19889:

Kissar i en hink? Förmodar att det är julölen som orsakat detta.
Jag tycker personligen att hela Julen är en lång smärtsam plåga där familj,släkt och vänner "måste" samlas...

Yeah han är en gammal gubbe, tydligen hade han druckit halva snappsen innan jag kom, men jag kommer ju aldrig dit för att umgås med honom, utan jag åker bara dit för att umgås med min kära mor, han brukar ligga inne på sitt rum och knappt visa sig. En gammal kommendörkaptenen som blivit alkolist X_X

Men denna gången så va han så jävla envis med att ligga i soffan, så fort han behövde kissa så skrek han efter en hink och tog av sig byxorna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Men denna gången så va han så jävla envis med att ligga i soffan, så fort han behövde kissa så skrek han efter en hink och tog av sig byxorna...

Fräscht, man förstår att din mor är kär i honom... all empati till dig och din morsa.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Fräscht, man förstår att din mor är kär i honom... all empati till dig och din morsa.

Tack <3

Permalänk
Medlem

Tjejen ville ha en klänning till nyår. Behöver en ny för att hon är gravid. Var ledsen hela dagen igår för att hon känner sig ful. Jag sa att jag löser det.

Kollade runt på nätet i 3 timmar tills jag hitta en hon gillade. Beställde den i 2 olika strlk så skickar jag tillbaka en. Kosta 600kr. Jag sa att jag kunde betala 200kr för att hjälpa till lite.

Hon blev sur för att jag inte betala hälften. Skrek på mig och nu vill hon inte prata med mig. Gott nytt år allesammans.