Krönika: Grafikkortshösten 2020 ett konsumentfientligt skämt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av pellen:

*hytter med näven* Fan! Jag lyckades beställa ett MSI 6800 från Webhallen, men sen 1 vecka senare fick man veta att inte ett enda av de av MSI utlovade korten skulle levereras till Webhallen... Så kommer du här och postar bilder! SHAME!

Haha, jag vet. Jag är en dålig människa.

Hade årets mest obeskrivliga tur och fick tag på ett på Inet. Chansade bara och satt och hamrade F5. Tog Klarna direkt för tänkte att det får igenom betalningen direkt. Vips så fick jag ett kort. Tog typ en och en halv vecka men ändå.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Bristen på komponenter skadar ju branschen i sin helhet. Det här som händer nu är baksidan med att vara ”fabless”. Alla ska samsas om TSMCs och Samsungs produktionslinor. Efterfrågan är enorm i och med att folk jobbar hemifrån, spelar osv. Enklare prylar som webbkameror är slutsålda.

Permalänk
Hjälpsam

AMD släpper nya CPU:r, GPU:r och konsolkretsar samtidigt.
Helt rätt gjort av dem att prioritera konsoler och CPU:r.
CPU:r beräknas finnas på hyllorna i början av Januari, då har alla de som beställt, också fått en.
När sedan behovet för konsolerna har uppfyllts, är det dags för GPU:r, risken är att miners kniper även dessa, om det nu stämmer att vi fått en ny miningboom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Glad man fick tag på ett 3080FE men klart trist för folk som inte kunnat få tag på ett.
Hade jävla lotto när jag lyckades få tag på ett.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Använd ångerrätten oftare! Betala inte för produkter som inte kan levereras. Då tror ju bolagen att försäljningsmodellen de bedriver är helt ok.

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Lego Master

Ja, nej, nu är det fan bra.
Haft en restbeställning på ett 3080 TUF liggande hos Webhallen sen sista dagen med de lägre priserna, men nu mailade jag dem för att avboka.
Det ska inte förstås som att jag inte är nöjd med dem som återförsäljare, utan det är Nvidias jävla trams rent ut sagt som orsakar avbokningen. Tyvärr har inte AMD heller skött sig exemplariskt, så jag ställer nu mitt hopp till Intel, annars får mitt 1080 bli sista GPUn jag köper för att det är kul med hårdvara.

Far åt helvete, era jävla klåpare, så ses vi när ni inser att konsumenter är något ni behöver.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

De har sålt, de sålde ca 250 000 wafers första tre eller om det var fyra veckorna efter släppet. Eller rättare sagt för 189 miljoner dollar totalt. Någon räknade lite och menade att 175 millar inte gick till gaming.

Sålt wafers? Har du någon källa på att nvidia säljer oskurna kretsar? Vilka kunder har fabriker för att göra dessa till fungerade kretsar? Jag är också extremt tvaksam till ditt påstådda wafer antal, och inser du hur många kretsar det är på 250 000 wafers?
...

Citat:

TSMC spottar ut 12500 wafers per dygn bara till Sonys grafikkretsar.
Inte massproduktion?

Källa tack? Vad jag kan se ligger TSMC totala 7nm produktion på ca 100 000-150 000 wafers i månaden, låter orimligt att dom då producerar 12500 wafers om dagen med PS5 kretsar, då det är antagligen mer än samtliga wafers TSMC producerar åt AMD dagligen (AMD står troligen för under 50% av TSMC kapacitet även om dom är deras största kund).

Fråga, vet du vad en wafer är? För om inte, hade det förklarat siffrorna i ditt inlägg.

Permalänk
Medlem

Bra! Spara inte på krutet, såga både Nvidia och AMD vid fotknölarna för detta!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bara senaste generationen kort som är bristvara. Även 2000-serien är det brist på! Jag försökte hitta ett 2060 till min son i men tidigast beräknad leveranstid är 6:e januari! Enda plats att hitta grafikkort är "begagnat"-marknaden till över- och ockerpriser

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av rugnut:

Det är ju inte bara senaste generationen kort som är bristvara. Även 2000-serien är det brist på! Jag försökte hitta ett 2060 till min son i men tidigast beräknad leveranstid är 6:e januari! Enda plats att hitta grafikkort är "begagnat"-marknaden till över- och ockerpriser

Talar lite för att det är miners som är i farten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bra skrivet! Jag kan tycka att butikskedjorna är medskyldiga här det har inte varit transparens fullt ut. Ger dock tummen upp till Proshop, som har haft en statusuppdatering gällande lagret för 3xxx serien där man faktiskt kan se tydligt hur få kort de har fått av Nvidia.

Sen tänker jag att det finns saker som vi som konsumenter kan göra nu. Köp inte 2xxx serien till överpris, låt skiten damma på hyllorna till det att man blir tvungen att dumpa priset för att bli av med dom. Köp inte heller 3xxx till överpris. Om vi håller kvar i våra gamla grafikkort så måste de till slut se till att leverera kretsar till utlovat pris.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av BME:

Gynnas nyhetssidor (om inte konsumenter) av strategin?

Ja det kan man absolut säga. Det resulterar i fler läsare/tittare förstås. Det är ju inte alltid (snarare väldigt sällan) det gynnar arbetsron och planeringen dock.

Rent ekonomiskt lär det gynna Youtube-kanaler mer än vad det gynnar oss i regel. De lever mer på att varje enskild video och view är en intäkt än vad vi gör. (Tolka inte det som någon kritik mot renodlade Youtubers, mer bara ett konstaterande.)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ratatosk:

Talar lite för att det är miners som är i farten.

Är inte så säker på det, det är ju ändå ett gäng månader sedan ampere lanserades nu.
Troligen upphörde massproduktion av större turing-kretsar en bit innan det. Så att de börja sina är helt naturligt.

Det finns flera historiska exempel på en betydligt snabbare övergång också förstås. Förr i tiden när kretsdesigners som Nvidia och AMD direkt rabatterade ut sina äldre produkter redan innan de släppte nya kunde det ju ibland ta några få veckor för alla äldre modeller att i princip helt rensas ut ur alla kanaler tex.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Det är väl tryggt att säkra några miljoner in för att täcka utvecklingskostnaderna för nya generationerna. Vi enkla slutkonsumenter kommer sist i kedjan. Först får dom som är storköpare och som sitter närmast tillverkarna.

Vi vanliga kommer ju sitta och sukta och vänta ändå när det kommer kort på hyllorna, det är ju inte så att vi har något val. AMD eller Nvidia är det som gäller ju om vi ska kunna dra på allt ögongodis på våra 4K-skärmar. Dom skrattar hela vägen till banken också. För nu för tiden finns det ingen tvekan på att lägga halva halva budgeten på ett grafikkort. Det är sjukt hur priserna har rusat uppåt. Det blir intressant att se om det finns ett tak när nästa generation ska ut.

Om man tar mobilbranschen så har dom ju slagit i taket nu för vad dom kan ta betalt. Det är ju därför dom måste ha alternativa toppmodeller också. Inte värsta värsta modellerna som ligger upp mot 20000kr. Men entusiaster verkar kunna lägga mycket mer pengar på det bästa än vad jag hade räknat med.

Går jag till mig själv så ser jag ju samma sak själv nu när jag jagar ett 4 år begagnat kort för runt 2500-3000kr. Alltså att man ens ska behöva betala så mycket för ett 4 år gammalt kort som inte ens var ett toppkort då. Jag tänker på ett 1080, jag kanske får nöja mig med ett 1070.

Det har blivit dyrt på senare dar helt enkelt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Helt rätt Jacob! Ge dom fan.

Edit:
Kan ni inte lägga till "Årets papperslansering" nästa år när det det är tid att summera?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av UndaC:

Är inte så säker på det, det är ju ändå ett gäng månader sedan ampere lanserades nu.
Troligen upphörde massproduktion av större turing-kretsar en bit innan det. Så att de börja sina är helt naturligt.

Det finns flera historiska exempel på en betydligt snabbare övergång också förstås. Förr i tiden när kretsdesigners som Nvidia och AMD direkt rabatterade ut sina äldre produkter redan innan de släppte nya kunde det ju ibland ta några få veckor för alla äldre modeller att i princip helt rensas ut ur alla kanaler tex.

Hm..
Så kan det förstås vara, noterar dock att priserna även ökat för 570 och 580, som inte borde beröras av detta, men det kan ju bero på dollarkursen, Julhandeln eller att det höga trycket på dyrare modeller påverkar de billigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet, Skulle villa se hårda böter för parterna för falsk marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Är ju typ 2 aktörer på både tillverkar- och beställarsidan och alla är beroende av samma komponenterså det är lätt att det flaskar någonstans. Iaf AMDs del är förståeligt varför de har svårt möta efterfrågan. Nvidia däremot vet jag inte vad de har för sig. Tillverkningsproblem på samsung eller om det är de som har varit för ambitiösa alt. ställt krav som Samsung inte kan klara?

Permalänk
Medlem

Riktigt bra skrivet!
Sitter fortarande på ett GTX 1080 och hade planerat uppgradera i år...
Glöm det! Inte på grund av dålig tillgänglighet, utan på grund av hyckleripriser.

Vi får se vad det hela kommer leda till i framtiden, i värsta fall kommer man få ha en simpel dator till allmänna saker och en konsoll för spel...
Priset för en ordentlig speldator har ju spårat ur tack vare grafikkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Sålt wafers? Har du någon källa på att nvidia säljer oskurna kretsar? Vilka kunder har fabriker för att göra dessa till fungerade kretsar? Jag är också extremt tvaksam till ditt påstådda wafer antal, och inser du hur många kretsar det är på 250 000 wafers?

...
Källa tack? Vad jag kan se ligger TSMC totala 7nm produktion på ca 100 000-150 000 wafers i månaden, låter orimligt att dom då producerar 12500 wafers om dagen med PS5 kretsar, då det är antagligen mer än samtliga wafers TSMC producerar åt AMD dagligen (AMD står troligen för under 50% av TSMC kapacitet även om dom är deras största kund).

Fråga, vet du vad en wafer är? För om inte, hade det förklarat siffrorna i ditt inlägg.

Okej jag var tvungen å läsa igenom lite av mina källor... rörde till det i huvudet. Nvidia menar att man sålt GPU för 189 miljoner dollar, det var LLT som sa att de kanske skeppades som wafers och Nvidia således tjänade lite mer på dem än om de skulle paketeras om skurna och därav prioriterades.

AMD har tydligen köpt kapacitet för 50 000 wafers per månad totalt och av dem går 40 000 till konsoler Q4 2020, om man räknar krasst. https://www.reddit.com/r/Amd/comments/k1qt69/in_q4_amd_is_set...

En Wafer tar ~3 månader att bli klar, antar att det är därför de lovar att kapaciteten ökar i januari, för de som kommer nu påbörjades ju från Augusti enligt vad jag har förstått.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån men gjorde verkligen Nvidia största hoppet mellan den ena och den andra generationen? 2080ti-3090 vs 5700xt-6900xt. Borde inte AMD isf gjort ett större hopp?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Källa tack? Vad jag kan se ligger TSMC totala 7nm produktion på ca 100 000-150 000 wafers i månaden, låter orimligt att dom då producerar 12500 wafers om dagen med PS5 kretsar, då det är antagligen mer än samtliga wafers TSMC producerar åt AMD dagligen (AMD står troligen för under 50% av TSMC kapacitet även om dom är deras största kund).

Apple är störst hos TSMC i dagsläget på 7nm. AMD beräknas vara störst 2021 men det är för att Apple då helt gått till 5nm.

~80% av AMD's wafers går till konsollerna.

Q4 antal wafers:
5nm Apple A14 - 150000
5nm Apple M1 - 18000
7nm Apple X55 modem - 80000
7nm PS5 - 80000
7nm Xbox X/S - 40000
7nm Ryzen + Radeon - 30000

Edit Ahh missade att A14 och M1 är 5nm. I Q4 så verkar AMD ha gått om.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Apple är störst hos TSMC i dagsläget på 7nm. AMD beräknas vara störst 2021 men det är för att Apple då helt gått till 5nm.

~80% av AMD's wafers går till konsollerna.

Q4 antal wafers:
5nm Apple A14 - 150000
5nm Apple M1 - 18000
7nm Apple X55 modem - 80000
7nm PS5 - 80000
7nm Xbox X/S - 40000
7nm Ryzen + Radeon - 30000

Edit Ahh missade att A14 och M1 är 5nm. I Q4 så verkar AMD ha gått om.

Tänkte specifict på 7nm, gick efter denna nyhet som jag läste i början av året https://www.tomshardware.com/news/amd-to-become-tsmcs-largest...

Skrivet av bobbeyblade:

Okej jag var tvungen å läsa igenom lite av mina källor... rörde till det i huvudet. Nvidia menar att man sålt GPU för 189 miljoner dollar, det var LLT som sa att de kanske skeppades som wafers och Nvidia således tjänade lite mer på dem än om de skulle paketeras om skurna och därav prioriterades.

Bara för att förtydliga, Nvidia sålde "gaming" GPUer för 2.27 miljarder USD Q3 i år, rapporterna om att dom sålt kort till miners kommer från en källa där en analyst spekulerat i att dom sålde kort till miners för 175 miljoner USD utan direkt ingående information (antalet på 250 000-350 000 kretsar som cirkulerats kommer från denna summa). Vi vet varken mer eller mindre än så. Och även om summan stämmer, så finner jag det väldigt osannolikt att dom sålt hela wafers.

Här har du sumering av den nyheten https://www.kitguru.net/tech-news/featured-announcement/leo-w...

Citat:

AMD har tydligen köpt kapacitet för 50 000 wafers per månad totalt och av dem går 40 000 till konsoler Q4 2020, om man räknar krasst. https://www.reddit.com/r/Amd/comments/k1qt69/in_q4_amd_is_set...

Tack för den länken, låter rimligt, om vi killgissar lite att man får ut runt 150 kretsar per 300mm wafer så hamnar man på 6 miljoner kretsar (eller då 12miljoner för 80k wafers för PS under hela kvartalet som siffran i länken säger) tycker jag låter som en rimlig storleksordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_yukawa:

Covid 19 är ju en bidragande anledning till bristen på kort. Kändes oärligt att inte nämna det i artikeln.

Apple släppte sin Iphone 12 i slutet av oktober, med en krets som tillverkas av TSMC. Det är samma företag som tillverkar kretsar till AMD CPU och GPU. Apple Iphone 12 kan jag köpa var som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Apple släppte sin Iphone 12 i slutet av oktober, med en krets som tillverkas av TSMC. Det är samma företag som tillverkar kretsar till AMD CPU och GPU. Apple Iphone 12 kan jag köpa var som helst.

Mobiltelefoner har man ändå med sig utomhus. Inte grafikkort eller webbkameror (som också är en extrem bristvara).

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

känner fort att jag hade sån jävla flyt när jag fick tag på en FE 3090

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Mobiltelefoner har man ändå med sig utomhus. Inte grafikkort eller webbkameror (som också är en extrem bristvara).

Det handlar om att inte ha beställt tillräckligt många kretsar från start. Nvidia/AMD verkar inte vilja köpa på sig för många och sitta med lager, medans det fungerar bra för Apple. Visst, Apple är ett väldigt rikt företag, men Nvidia borde väl också ha råd? Hur många andra är det som utnyttjar Samsungs tillverkning? Beslutet att tillverka där lär dessutom ha tagits för länge sedan, gott om tid att ha marginaler för produktionen. Båda företagen lanserade dessutom produkterna långt innan julförsäljning, de hade gott kunna lanserat senare och låtit tillverkning rulla ett tag innan lanseringen.

Permalänk
Medlem

Tycker komponentbristen sträcker sig över flera komponenter, t.ex. har jag letat efter ett schysst nätagg runt 850W från Corsair eller Seasonic och det är inte så lätt att hitta(Har ett par förbehållningar med kabeluppsättning från Corsair, vilket såklart påverkar). Butiker tar väl inte hem så mycket heller så att man slipper hyllvärmare. Men browsa runt lite på nätagg så ser man sällan att det finns i lager.

Tänker att epidemin hjälpt till lite i detta, med restriktioner på utskeppande osv.

Sedan tar väl butiker ställning till hur mycket man väljer att beställa hem, med tanke på att flera har beställt flera kort och från olika butiker. Ingen vill ju sitta med en hyllvärmare när en person avbeställer för att man fått ett kort från en annan butik.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det handlar om att inte ha beställt tillräckligt många kretsar från start. Nvidia/AMD verkar inte vilja köpa på sig för många och sitta med lager, medans det fungerar bra för Apple. Visst, Apple är ett väldigt rikt företag, men Nvidia borde väl också ha råd? Hur många andra är det som utnyttjar Samsungs tillverkning? Beslutet att tillverka där lär dessutom ha tagits för länge sedan, gott om tid att ha marginaler för produktionen. Båda företagen lanserade dessutom produkterna långt innan julförsäljning, de hade gott kunna lanserat senare och låtit tillverkning rulla ett tag innan lanseringen.

Jag vet inte om du förstod min poäng - men jag menade att jag inte tror att man kan jämföra efterfrågan hos dessa produkter, absolut inte, då man fortfarande har med sig mobiltelefonen överallt oavsett pandemi eller inte. Därför är det inte så intressant med mobiltelefoner när det är pandemi. Men nu när det varit pandemi hela året så har folk sparat in skitmycket pengar av att inte resa, inte äta ute, betala mycket mindre för bensin och så vidare samtidigt som de fått samma idé - passa på att köpa en monsterdator för de pengarna när de ändå bara är hemma. I kombination med att 3000-serien är ovanligt prisvärd. Nej, tror att efterfrågan är helt ojämförbar.

Sen har vi tyvärr dessa genomvidriga scalpers. En del av dessa hade förmodligen blivit arbetslösa under året och detta är en säker inkomstkälla för dem.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk

Trevlig krönika!

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }