Permalänk
Inaktiv

2FA utan smartphone?

Jag vet att man bör använda sig av 2FA för säkra konton, men hur gör man det utan en smartphone?

Använder t.ex. Tutanota men förstår inte på vilket sätt jag kan använda mig av 2FA utan smartphone. https://tutanota.com/sv/howto/#2fa

Vissa sidor erbjuder 2FA via SMS-kod men det erbjuder inte Tutanota, med anledning av att det är mindre säkert.

Vad rekommenderar ni någon utan smartphone?

Permalänk
Medlem

Köp två yubikeys https://www.yubico.com/

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Jag har 7 Yubikeys... Vet inte varför haha

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haptic:

Får kika närmare på detta. Är det enkelt att använda?

Permalänk
Medlem

Authy kanske

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Du verkar vara inne på integritet, @anon315148. Om så är fallet, underbart!

Om du äger en egen server, så kan du installera Bubka/2FAuth från GitHub. Kan annars varmt rekommendera Bitwarden. Men kom ihåg att alltid spara säkerhetskoderna för din tvåstegsverifiering i en textfil, någonstans säkert! Om du blir utelåst så kommer du kunna återuppta kontot utan problem.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

WinAuth är väl ändå vanligast på Windows? Använder jag i alla fall!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Rekordmedlem

Köra Android på datorn i en virtuell maskin och installera appen du behöver där ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frong:

Authy kanske

Vad är för- och nackdelarna mellan något som Authy och YubiKey?

Skrivet av Airikr:

Du verkar vara inne på integritet, @JaneDoe. Om så är fallet, underbart!

Om du äger en egen server, så kan du installera Bubka/2FAuth från GitHub. Kan annars varmt rekommendera Bitwarden. Men kom ihåg att alltid spara säkerhetskoderna för din tvåstegsverifiering i en textfil, någonstans säkert! Om du blir utelåst så kommer du kunna återuppta kontot utan problem.

Ja, jag försöker, men ibland blir det bra krångligt. Försöker hitta en balans.

Jag äger ingen server. Fungerar Bitwarden för 2FA? Annars hört talas om de som lösenordshanterare. Ska börja använda en lösenordshanterare också men det finns så mycket att välja på... Hade svårt att bara bestämma mig för en meddelandetjänst (ska nu prova Wire).

Skrivet av Joakim Ågren:

WinAuth är väl ändå vanligast på Windows? Använder jag i alla fall!

Jag använder Windows just nu men ska byta till Mac så det funkar inte för mig.

Skrivet av mrqaffe:

Köra Android på datorn i en virtuell maskin och installera appen du behöver där ?

Det låter för avancerat för mig, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vad är för- och nackdelarna mellan något som Authy och YubiKey?

Det vet jag inte, däremot har jag använt Authy ett bra tag nu och det har alltid funkat utmärkt. Har inte kollat på YubiKey.

Anv. Enpass för lösenord, där i kan man även ha 2FA. Inget jag prövat ännu dock.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Ja, jag försöker, men ibland blir det bra krångligt. Försöker hitta en balans.

Jag äger ingen server. Fungerar Bitwarden för 2FA? Annars hört talas om de som lösenordshanterare. Ska börja använda en lösenordshanterare också men det finns så mycket att välja på... Hade svårt att bara bestämma mig för en meddelandetjänst (ska nu prova Wire).

Bra det Du kan ju få lite inspiration från mig: https://airikr.me/services

Bitwarden funkar perfekt med 2FA. Använder det själv + Aegis Authenticator i telefonen. Bitwarden är open source och kan även installeras på din egna server (self-hosting) om du inte litar på Bitwardens servrar. Jag har bitwarden_rs installerad på min server för att få alla funktioner upplåsta för 0 kr per år.

Gällande chattjänst så funkar Wire bra, men om du vill få allt fler personer att prata med dig via en chattjänst, så kan jag varmt rekommendera Telegram.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Många passwordmanagers har stöd för MFA som du kan köra i webbläsare som tillägg t.ex. Bitwarden

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Bra det Du kan ju få lite inspiration från mig: https://airikr.me/services

Bitwarden funkar perfekt med 2FA. Använder det själv + Aegis Authenticator i telefonen. Bitwarden är open source och kan även installeras på din egna server (self-hosting) om du inte litar på Bitwardens servrar. Jag har bitwarden_rs installerad på min server för att få alla funktioner upplåsta för 0 kr per år.

Gällande chattjänst så funkar Wire bra, men om du vill få allt fler personer att prata med dig via en chattjänst, så kan jag varmt rekommendera Telegram.

Använde Telegram tidigare men problemet är att secret chats ej fungerar i desktop versionen... Signal kräver också att mobilappen är installerad först.

Börjar inse att allt blir onödigt omständigt utan en smartphone. Suck.

Behöver dock hitta alternativ till Telegram då jag främst chattar på datorn. Gillar att jag kan välja ett användarnamn på Wire likt Telegram, då slipper jag lämna ut mitt telefonnummer eller e-postadress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Använde Telegram tidigare men problemet är att secret chats ej fungerar i desktop versionen... Signal kräver också att mobilappen är installerad först.

Börjar inse att allt blir onödigt omständigt utan en smartphone. Suck.

Behöver dock hitta alternativ till Telegram då jag främst chattar på datorn. Gillar att jag kan välja ett användarnamn på Wire likt Telegram, då slipper jag lämna ut mitt telefonnummer eller e-postadress.

Använd cloud chat då? Krypteringen är densamma som hos secret chat. Snart kommer ju även gruppsamtal till Telegram, som betatestas just nu. Skärmdelning kommer snart till Telegram också, och jag har för mig att gruppvideosamtal ska komma (har läst det någonstans, men hittar inte källan nu). Videosamtal och röstsamtal är alltid end-to-endkrypterade, oavsett om du är på secret chat eller cloud chat (ska även gälla för grupper, tycker jag, annars är det ju bara konstigt).

Jag använder mest Telegram via datorn. Saknar såklart secret chats för Linux- och Windows-klienten, men det kommer nog.

Omständigt utan en smart telefon? Mjo, tyvärr, men jag planerar ändå att skaffa en Nokia 3310 eller en Nokia 800 Tough.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Använd cloud chat då? Krypteringen är densamma som hos secret chat. Snart kommer ju även gruppsamtal till Telegram, som betatestas just nu. Skärmdelning kommer snart till Telegram också, och jag har för mig att gruppvideosamtal ska komma (har läst det någonstans, men hittar inte källan nu). Videosamtal och röstsamtal är alltid end-to-endkrypterade, oavsett om du är på secret chat eller cloud chat (ska även gälla för grupper, tycker jag, annars är det ju bara konstigt).

Jag använder mest Telegram via datorn. Saknar såklart secret chats för Linux- och Windows-klienten, men det kommer nog.

Omständigt utan en smart telefon? Mjo, tyvärr, men jag planerar ändå att skaffa en Nokia 3310 eller en Nokia 800 Tough.

Hur använder man cloud chat? Är det möjligtvis webbversionen?

Använder Windows just nu, men verken desktop versionen eller appen via Microsoft Store möjliggör secret chats. Undrar om det funkar på Mac M1...

Jag har redan en dumtelefon (Doro 5031) men det är inte första gången jag överväger att återgå till en smartphone. Frågan är bara om jag kan göra den till ett verktyg istället för en tidstjuv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Hur använder man cloud chat? Är det möjligtvis webbversionen?

Använder Windows just nu, men verken desktop versionen eller appen via Microsoft Store möjliggör secret chats. Undrar om det funkar på Mac M1...

Jag har redan en dumtelefon (Doro 5031) men det är inte första gången jag överväger att återgå till en smartphone. Frågan är bara om jag kan göra den till ett verktyg istället för en tidstjuv.

Cloud chat är standardvalet i Telegram. Installera > registrera/logga in > börja chatta. Det är cloud chat. För att få secret chat måste du först gå till en kontakts konversation och sen trycka på namnet högst upp över er chatt (den där raden högst upp, du vet) för att komma till kontaktens "profil". Där trycker du på de tre punkterna högst upp till höger och väljer "Start Secret Chat". Jag använder endast Android då Apple kräver konto vilket jag vägrar (jag köpte produkten från dom, så jag är inte deras produkt), så vet inte hur det ser ut i iOS-versionen av Telegram (om du nu använder en iPhone ).

Secret chat är endast tillgängligt till Android och iOS... för tillfället. Vet som sagt inte om de planerar att lägga in secret chat för Linux, Windows och macOS också. Det återstår att se.

Ptja. Du kan väl använda Doro 5031 till samtal och SMS, och använda din smarta telefon till sånt som inte "dumtelefonen" kan (Fecesböök, Messenger, Snapchat, Telegram, Wire, med flera)

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Cloud chat är standardvalet i Telegram. Installera > registrera/logga in > börja chatta. Det är cloud chat. För att få secret chat måste du först gå till en kontakts konversation och sen trycka på namnet högst upp över er chatt (den där raden högst upp, du vet) för att komma till kontaktens "profil". Där trycker du på de tre punkterna högst upp till höger och väljer "Start Secret Chat". Jag använder endast Android då Apple kräver konto vilket jag vägrar (jag köpte produkten från dom, så jag är inte deras produkt), så vet inte hur det ser ut i iOS-versionen av Telegram (om du nu använder en iPhone ).

Secret chat är endast tillgängligt till Android och iOS... för tillfället. Vet som sagt inte om de planerar att lägga in secret chat för Linux, Windows och macOS också. Det återstår att se.

Ptja. Du kan väl använda Doro 5031 till samtal och SMS, och använda din smarta telefon till sånt som inte "dumtelefonen" kan (Fecesböök, Messenger, Snapchat, Telegram, Wire, med flera)

Förstår inte vad du menar. Cloud chat är standardvalet? Är inte det okrypterat? Alltså om man inte har valt secret chat så är det okrypterat?

https://www.securemessagingapps.com/

Kryptering ska inte vara aktiverad som standard. Tolkade det som ej secret chat = ej krypterat. De samlar även in ens data.

Jag använder iPhone när jag använder smartphone. Känner mig lika mycket som en produkt med Android och jag saknar både kunskap och intresse för att roota telefonen. Som standard känns därför iOS bättre samt färre bloat/appar jag ej vill ha. Använder för övrigt inte Facebook, Snapchat eller liknande. Endast en meddelandetjänst (Telegram eller som nu, Wire).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Förstår inte vad du menar. Cloud chat är standardvalet? Är inte det okrypterat? Alltså om man inte har valt secret chat så är det okrypterat?

https://www.securemessagingapps.com/

Kryptering ska inte vara aktiverad som standard. Tolkade det som ej secret chat = ej krypterat. De samlar även in ens data.

Jag använder iPhone när jag använder smartphone. Känner mig lika mycket som en produkt med Android och jag saknar både kunskap och intresse för att roota telefonen. Som standard känns därför iOS bättre samt färre bloat/appar jag ej vill ha. Använder för övrigt inte Facebook, Snapchat eller liknande. Endast en meddelandetjänst (Telegram eller som nu, Wire).

Så fort du börjar skriva med någon i Telegram utan att ha skapat en secret chat, så är det cloud chat du använder. Allt krypteras.

Jag tycker inte du ska gå efter den webbsidan som du länkade till. Telegram använder sig av MTProto, vilket är deras egna krypteringsverktyg. Allt är krypterat oavsett vad den där webbsidan säger. Bevis: https://telegram.org/faq#q-so-how-do-you-encrypt-data

Jag litar mer på vad skaparna av Telegram säger om Telegram, än om en random webbsida som hävdar att skaparna av Telegram ljuger.

Alright. Jag är inte inloggad på mitt Google-konto i min Android-telefon, så de vet nästan endast att någon med använder deras system, men inte vem jag är, vad jag gör och lite till (håller mig utanför Googles tjänster så gott det bara går).

Bra att du inte använder någon av de skittjänsterna Själv använder jag Fecesböök (dock oerhört sällan, typ några fåtal gånger per halvår, om ens det), men då morsans konto (har inget eget) för att släktforska lite, och då via mitt virtuella system via VirtualBox.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Så fort du börjar skriva med någon i Telegram utan att ha skapat en secret chat, så är det cloud chat du använder. Allt krypteras.

Jag tycker inte du ska gå efter den webbsidan som du länkade till. Telegram använder sig av MTProto, vilket är deras egna krypteringsverktyg. Allt är krypterat oavsett vad den där webbsidan säger. Bevis: https://telegram.org/faq#q-so-how-do-you-encrypt-data

Jag litar mer på vad skaparna av Telegram säger om Telegram, än om en random webbsida som hävdar att skaparna av Telegram ljuger.

Alright. Jag är inte inloggad på mitt Google-konto i min Android-telefon, så de vet nästan endast att någon med använder deras system, men inte vem jag är, vad jag gör och lite till (håller mig utanför Googles tjänster så gott det bara går).

Bra att du inte använder någon av de skittjänsterna Själv använder jag Fecesböök (dock oerhört sällan, typ några fåtal gånger per halvår, om ens det), men då morsans konto (har inget eget) för att släktforska lite, och då via mitt virtuella system via VirtualBox.

Vet inte om jag litar på skaparna av Telegram även om man inte behöver eller bör lyssna på en enstaka sida heller. Edward Snowden rekommenderar ju Signal och Wire också.

Använder inte Googles tjänster heller bortsett från YouTube (som besökare/ej inloggad). Avslutade mitt Google-konto nyligen då jag ansåg mig vara färdig där. Behöll det en tid för migrationen till Tutanota då Gmail var den enda tjänsten jag verkligen använde.

Facebook började jag aldrig använda. Alltid varit för privat för det. Föredrar privata konversationer alternativ forum där jag går under alias. Facebook har aldrig varit något för mig. Föredrar att umgås IRL också om det är personer jag bryr mig om/känner i verkliga livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vet inte om jag litar på skaparna av Telegram även om man inte behöver eller bör lyssna på en enstaka sida heller. Edward Snowden rekommenderar ju Signal och Wire också.

Använder inte Googles tjänster heller bortsett från YouTube (som besökare/ej inloggad). Avslutade mitt Google-konto nyligen då jag ansåg mig vara färdig där. Behöll det en tid för migrationen till Tutanota då Gmail var den enda tjänsten jag verkligen använde.

Facebook började jag aldrig använda. Alltid varit för privat för det. Föredrar privata konversationer alternativ forum där jag går under alias. Facebook har aldrig varit något för mig. Föredrar att umgås IRL också om det är personer jag bryr mig om/känner i verkliga livet.

Ne, vad för chattjänst du vill använda, väljer ju helt klart du själv Jag tycker dock att Telegram är säkert nog för att användas. Det är oerhört mycket säkrare än WhatsApp i alla fall, den saken är då klar. Fecesböök totalförstörde ju WhatsApp när de köpte tjänsten 2014 -.- Telegram är även enklast att få in folk på. Försökte få folk att använda Signal och Wire, men det var verkligen inte lätt. Och så testade jag Telegram och fastnade för det, och har lyckats få hela min familj till tjänsten (förutom farsan som jag i och för sig inte har frågat än, men han gillar inte chattjänster, oavsett vad för nån) + nästan hela min vänskapskrets + fler personer från diverse chattjänster.

MTProto är för övrigt rätt kritiserad på grund av att MTProto inte är open source, men Telegram ska släppa källkoden för krypteringsmetoden någon gång i framtid (källa). Ingen har någonsin kunnat knäcka krypteringen som används i MTProto, så säker är den i dagsläget. Telegram till och med uppmuntrar folk att försöka knäcka krypteringsmetoden, genom att ge dom pengar om de lyckas (källa).

Svinbra Kan ju då tipsa om Invidious (källkod/mer info) som är en front-end för YouTube. Invidious hämtar data från YouTube, men YouTube får aldrig veta att du tittar på något via tjänsten (vad jag vet). Det finns flera instanser (som det heter, precis som vad Mastodon använder sig av (instanser)). Om du hade en Android-telefon, så skulle du kunna använda NewPipe, som är en front-endapp för YouTube. På så sätt slipper du YouTube-appen som är sprängfylld med betalväggar och reklam... och trackers. Åtminstone för Android.

Svinbra att du har aldrig använt Facebook! Själv var jag väldigt nyfiken och oförsiktig av mig innan jag blev mer mån om min integritet mellan 2017 och 2019. Älskar ny teknik och sånt, så jag fanns på Facebook mellan kanske 2007 och 2019. Är än i dag väldigt nycken av ny teknik, men är mer selektiv.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.