SweClockers alternativa julkalender år 2020: "Veckans pryl" – varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag måste ha VR nån gång. Har hoppats på att PS5 skulle släppa någon billigare lösning, men då måste jag köpa konsollen också. Det är framför allt till mina barn. De har sett så mycket av det på Youtube och hade blivit överlyckliga om de hade haft ett. Fått höra så mycket om job simulator, vacation simulator och jag vet inte vad.

Quest 2 har ändå närmat sig ett helt acceptabelt pris om man jämför med vad de kostade från början. Eller om man kollar på en Index. 8000 spännolitos är jävligt saftigt alltså.

Och så kommer den eviga frågan: Hur mycket tror ni Facebook samlar in med dessa?

En index kanske kostar 8000. Ett paket med det du behöver för att använda index plus en index kostar närmare 12000. Och går för tillfället inte att köpa ändå.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Blev istället ett Index som jag beställde i måndags och anlände på fredagen

Valve Index har varit min förstahandskandidat för VR, men Reverb 2 verkar också intressant. Det jag i första hand tycker verkar bättre med Index är synfältet och, faktiskt, den lägre upplösningen som borde göra det mer lättdrivet. Å andra sidan kan ju lägre upplösning i kombo med större synfält ge en märkbart mer lågupplöst känsla. Vad säger du, hur tydligt är det att man tittar på en pixelmatris?

Jag menar, det är klart man fattar att det är en pixelmatris, men det kan ju skilja en hel del hur tydligt det är.

Edit: just nu verkar det vara slut på basstationer för Index om man kollar i Steam-butiken så då är väl Index ändå inget alternativ, men jag tänkte å andra sidan inte shoppa precis nu heller.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Valve Index har varit min förstahandskandidat för VR, men Reverb 2 verkar också intressant. Det jag i första hand tycker verkar bättre med Index är synfältet och, faktiskt, den lägre upplösningen som borde göra det mer lättdrivet. Å andra sidan kan ju lägre upplösning i kombo med större synfält ge en märkbart mer lågupplöst känsla. Vad säger du, hur tydligt är det att man tittar på en pixelmatris?

Valve Index har väldigt lite "screen door effect", men tittar man på vita ytor så ser man en lätt textur från pixelmatrisen, kanske lite som en bild tryckt på en t-shirt? Skärpan är helt ok, men jag skulle inte klaga över en ännu skarpare bild.

Undvik inte Reverb G2 för att det är tungdrivet – jag har för mig att det har samma standard-"render resolution" som Valve Index. (Oklart varför: De kanske har bättre linser och behöver linskorrigera mindre? Eller så gör den högre upplösningen att bilden ändå blir bättre trots att pixlarna inte är lika supersamplade?). Det finns dock andra skäl att välja Index, som trackingen och handkontrollerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Valve Index har väldigt lite "screen door effect", men tittar man på vita ytor så ser man en lätt textur från pixelmatrisen, kanske lite som en bild tryckt på en t-shirt? Skärpan är helt ok, men jag skulle inte klaga över en ännu skarpare bild.

(...)

Det finns dock andra skäl att välja Index, som trackingen och handkontrollerna.

Tack!
Jag skulle i första hand skaffa VR för Flight Simulator (när VR-stöd kommer) och Star Wars Squadrons, och då tror jag trackingen är helt ok på Reverb 2. Men det är klart att det vore dumt att utesluta att jag i framtiden kommer göra saker då bättre tracking känns nödvändigt.

Nå, jag har som sagt lite tid på mig att fundera eftersom jag inte ska köpa i omedelbar närtid. Först ska jag få mitt RTX 3080 och sedan känna att jag är rik nog igen.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Dem Bör väl ligga ganska så nära ändå i

HP reverb g2
2,160 × 2,160 per öga
98°/114° FOV
90Hz

Valve index
1440x1600
Valve Index Max 100°/130°
120 Hz (144hz överclockat) 130° FOV

Hp känns mer lämpat för simulatorer , racing, flygning osv.

Jag bara testat Ps4 VR, Rift S och Quest 2 så jag vet inte hur det känns med stor FOV eller 144hz än.. och vill nog inte testa heller, då kanske jag tvivlar på min HP reverb g2 som kommer idag med lite tur.

Det som jag stört mig med VR är att se pixlarna då allt blir oskarpt osnyggt och lägg till en dålig sweetspot på det så blir det fan inte bra.. (sweetspot = om man tittar runt med ögonen utan att röra huvudet så är allt annat än rakt fram typ suddigt lite som konstant motion blurr. Typ som om man har dålig syn, vilket förstör väldigt mycket och stor FOV med massa sudd kan jag vara utan. Heller mindre FOV och allt är skarpt så man faktiskt ser.

Många har sagt att även fast FOV på HP G2 inte är större än något annat headset så upplevs det större för att allt är skarpt och snyggt och det är store sweetspot.

Skulle köpt en Quest 2 men Oculus sköt sig i foten med att tvinga mig koppla skiten till ansiktsboken. NEJ TACK gillar inte tvång! Det känns så Tyskland 1942.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Dem Bör väl ligga ganska så nära ändå i

HP reverb g2
2,160 × 2,160 per öga
98°/114° FOV
90Hz

Valve index
1440x1600
Valve Index Max 100°/130°
120 Hz (144hz överclockat) 130° FOV

Hp känns mer lämpat för simulatorer , racing, flygning osv.

Jag bara testat Ps4 VR, Rift S och Quest 2 så jag vet inte hur det känns med stor FOV eller 144hz än.. och vill nog inte testa heller, då kanske jag tvivlar på min HP reverb g2 som kommer idag med lite tur.

Det som jag stört mig med VR är att se pixlarna då allt blir oskarpt osnyggt och lägg till en dålig sweetspot på det så blir det fan inte bra.. (sweetspot = om man tittar runt med ögonen utan att röra huvudet så är allt annat än rakt fram typ suddigt lite som konstant motion blurr. Typ som om man har dålig syn, vilket förstör väldigt mycket och stor FOV med massa sudd kan jag vara utan. Heller mindre FOV och allt är skarpt så man faktiskt ser.

Många har sagt att även fast FOV på HP G2 inte är större än något annat headset så upplevs det större för att allt är skarpt och snyggt och det är store sweetspot.

Skulle köpt en Quest 2 men Oculus sköt sig i foten med att tvinga mig koppla skiten till ansiktsboken. NEJ TACK gillar inte tvång! känns så Tyskland 1946.

Det är ändå mer än dubbelt så många pixlar på G2 jämfört med Index och dessutom på en lägre FOV (vad jag läst är HP:s FOV-siffror glädjesiffror, den är någonstans i mitten av 90-träsket som det mesta annat) så antalet pixlar per grad är en stor skillnad. Vi är fortfarande i ett område där en relativt liten ökning (om nu dubblerat antal pixlar kan räknas som det) gör en stor visuell skillnad.

Jag kör Quest 2 (ogillar Facebook men anser att trådlös VR är fullständigt överlägset så jag skapade ett tomt konto och använder fortsatt inte Facebook) och för att rendera native 1:1 krävs upplösningen 5408x2736 (se: https://mobile.twitter.com/volgaksoy/status/13281455290421370.... Sen ska detta helst drivas i 90 FPS stabilt. GPU-utvecklingen är långt efter displayutvecklingen så innan det kommer något DLSS-liknande som faktiskt används (tvivlar på att DLSS 2.1 kommer användas) så räcker panelerna gott och väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Det som jag stört mig med VR är att se pixlarna då allt blir oskarpt osnyggt och lägg till en dålig sweetspot på det så blir det fan inte bra.. (sweetspot = om man tittar runt med ögonen utan att röra huvudet så är allt annat än rakt fram typ suddigt lite som konstant motion blurr. Typ som om man har dålig syn, vilket förstör väldigt mycket och stor FOV med massa sudd kan jag vara utan. Heller mindre FOV och allt är skarpt så man faktiskt ser.

Det är förstås en viktig aspekt, som jag inte tänkt så mycket på - gah, det är inte lätt att shoppa VR när man inte har någon erfarenhet av det. Svårt att veta vad man ska tänka på och vad som kan vara ett gotcha. Att läsa en massa tester hjälper förstås, men det är fortfarande svårt när jag inte vet hur jag ska vikta informationen.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Det är förstås en viktig aspekt, som jag inte tänkt så mycket på - gah, det är inte lätt att shoppa VR när man inte har någon erfarenhet av det. Svårt att veta vad man ska tänka på och vad som kan vara ett gotcha. Att läsa en massa tester hjälper förstås, men det är fortfarande svårt när jag inte vet hur jag ska vikta informationen.

Min upplevelse av att ha gått från Q1 till Q2 (den senare har 50% högre upplösning och 126% fler subpixlar) är att jag inte hade ont av Q1:s upplösning när det var min enda referens, men när man vant ögonen vid högre upplösning är det svårt att gå tillbaka. En parallell till telefoner är iPhone 3GS vs iPhone 4.

Däremot tror jag det blir ett ständigt irritationsmoment att ha dålig tracking och kontroller vilket tycks bli fallet med G2, undantaget om man främst spelar spel där det saknar betydelse då.

Permalänk
Medlem

Tilläggsfråga om Index: vad finns det för krav på var basstationerna ska sitta? Och jag antar att man kan sitta vid datorn om man vill VR-spela tex HL-Alyx? Eller? Jag har inget stort utrymme i lägenheten att leka VR på.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halldin:

Jag kör Quest 2 (ogillar Facebook men anser att trådlös VR är fullständigt överlägset så jag skapade ett tomt konto och använder fortsatt inte Facebook)

Visst använder du riktigt namn och uppgifter på fitt fb-konto? Har hört att det kan bli låst annars och att ditt OQ2 kan bli låst annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

sweetspot = om man tittar runt med ögonen utan att röra huvudet så är allt annat än rakt fram typ suddigtblurr

"Sweet spot" är ett förvirrande begrepp, eftersom folk brukar använda ordet för att beskriva två olika fenomen. Vissa använder det som du, men för (vad jag uppfattat som) de flesta så handlar "sweet spot" om hur mycket man kan variera positionen för huvudet i förhållande till headsetet, och ändå få en skarp bild (medan det du pratar om då brukar kallas "edge-to-edge clarity").

Använder man begreppen på det senare sättet så har t ex Valve Index god edge-to-edge clarity, men en liten sweet spot – dvs det är viktigt att man har på sig headsetet så att det sitter i precis rätt position, men när man väl gjort det får man relativt god kantskärpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Visst använder du riktigt namn och uppgifter på fitt fb-konto? Har hört att det kan bli låst annars och att ditt OQ2 kan bli låst annars.

Ja riktigt namn, men jag visar det inte utåt på Oculus och alla sekretessinställningar är inställda på att bara jag själv kan se det.

Permalänk

Införskaffade ett Valve Index för ungefär 2 veckor sedan. När jag bestämde mig för att införskaffa en ny rigg i samma veva var ett av kraven att klara VR okej. Om jag har förstått rätt är GPU:er som klarar sig bäst i högre upplösningar också mer lämpade för VR? Jag fick nöja mig med ett 2060S. Har hittills varit mer än nöjd även om VR verkligen pressar hårt och det nästan inte finns någon övre gräns för vad som önskas

Orsaken till att det blev en Index var trackingen som passar de som vill spela t ex Beat Saber Expert+. För de flesta spel eller mer casual-spelande behövs nog inte så god tracking. Annars hade jag nog valt OQ2 eller HPRG2 eftersom dessa verkar mer prisvärda.

Edit: Har även specialbeställt linser för mitt synfel efter recept på VR Optician. Tyvärr är leveranstiden väldigt lång för dessa men mitt synfel är tillräckligt svagt för att det ändå ska gå att spela. Så den fullständiga VR-upplevelsen har fått utebli. Användare av Index rapporterar att om man spelar med glasögon (om man har tillräckligt små som får plats i headsetet) är risken stor för repor på original-plastlinserna. Jag avskyr kontaktlinser vilket såklart är ett alternativ annars så jag väntar (och längtar) efter VR Optician-linserna som sätts utanpå original-linserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celeritax:

Införskaffade ett Valve Index för ungefär 2 veckor sedan. När jag bestämde mig för att införskaffa en ny rigg i samma veva var ett av kraven att klara VR okej. Om jag har förstått rätt är GPU:er som klarar sig bäst i högre upplösningar också mer lämpade för VR? Jag fick nöja mig med ett 2060S. Har hittills varit mer än nöjd även om VR verkligen pressar hårt och det nästan inte finns någon övre gräns för vad som önskas

Orsaken till att det blev en Index var trackingen som passar de som vill spela t ex Beat Saber Expert+. För de flesta spel eller mer casual-spelande behövs nog inte så god tracking. Annars hade jag nog valt OQ2 eller HPRG2 eftersom dessa verkar mer prisvärda.

Edit: Har även specialbeställt linser för mitt synfel efter recept på VR Optician. Tyvärr är leveranstiden väldigt lång för dessa men mitt synfel är tillräckligt svagt för att det ändå ska gå att spela. Så den fullständiga VR-upplevelsen har fått utebli. Användare av Index rapporterar att om man spelar med glasögon (om man har tillräckligt små som får plats i headsetet) är risken stor för repor på original-plastlinserna. Jag avskyr kontaktlinser vilket såklart är ett alternativ annars så jag väntar (och längtar) efter VR Optician-linserna som sätts utanpå original-linserna.

Det är inga problem att köra Expert+ på Quest 2, jag gör det själv och trackingen hänger med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det är inga problem att köra Expert+ på Quest 2, jag gör det själv och trackingen hänger med.

Äsch då, jag som skyllde på att jag enbart klarar av en låt på expert+ pga att trackingen inte hänger med

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Äsch då, jag som skyllde på att jag enbart klarar av en låt på expert+ pga att trackingen inte hänger med

Tycker det är signifikant lättare på Q2 än Q1 för att frameraten är stabilare. Räknar med att det blir ännu bättre när Beat Saber uppdateras med 90Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Tycker det är signifikant lättare på Q2 än Q1 för att frameraten är stabilare. Räknar med att det blir ännu bättre när Beat Saber uppdateras med 90Hz.

Jag trodde Beat saber redan körde 90hz.

Jag har svårt att hålla i kontrollerna för Beat saber, där tyckte jag dom förra var bättre

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag trodde Beat saber redan körde 90hz.

Jag har svårt att hålla i kontrollerna för Beat saber, där tyckte jag dom förra var bättre

Inte enligt den här listan som är uppdaterad senast igår: https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/jtzw8r/a_pinned...

Flytet verkar bara vara att Q2 grejar att hålla 72Hz stabilt, eventuellt i kombination med mindre smearing.

Vad gäller kontrollerna så tycker jag ibland det känns skönare att ha tummen på viloytan istället för ovanför knapparna men det hjälper säkert med Mamut eller dyl. så att det går att släppa greppet helt.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Det är inga problem att köra Expert+ på Quest 2, jag gör det själv och trackingen hänger med.

Det beror på var du har kontrollerna under spelets gång i relation till kamerornas räckvidd. Om du sluppit problemen så bra för dig (och din plånbok obviously). Det är många som spelar expert+ (speciellt vissa låtar) som upplever problem med inside-out trackingen. Bara kolla reddit. Jag vågade inte riskera problemen, hade verkligen varit besvärligt. Trackingen på OQ2 är nog tillräcklig för de flesta. Den ska ha förbättrats avsevärt mot hur det var från början vad jag hört också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celeritax:

Det beror på var du har kontrollerna under spelets gång i relation till kamerornas räckvidd. Om du sluppit problemen så bra för dig (och din plånbok obviously). Det är många som spelar expert+ (speciellt vissa låtar) som upplever problem med inside-out trackingen. Bara kolla reddit. Jag vågade inte riskera problemen, hade verkligen varit besvärligt. Trackingen på OQ2 är nog tillräcklig för de flesta. Den ska ha förbättrats avsevärt mot hur det var från början vad jag hört också.

Den använder IMU:erna i kombination med kamerorna för att prediktera var kontrollerna befinner sig - den klarar väldigt träffsäkert av att gissa detta utan kameror i ett antal sekunder. Hade den enbart använt kamerainformationen hade trackingen blivit skräp och det är just sådana saker som avgör hur bra trackingen upplevs. Q2 är mycket bättre än G2 trots samma kameraantal, Vive Cosmos är mycket sämre trots 6st kameror osv.

Prova gärna om du får tillfälle någon gång, skulle tro att du blir positivt överraskad hur bra det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Valve Index har varit min förstahandskandidat för VR, men Reverb 2 verkar också intressant. Det jag i första hand tycker verkar bättre med Index är synfältet och, faktiskt, den lägre upplösningen som borde göra det mer lättdrivet. Å andra sidan kan ju lägre upplösning i kombo med större synfält ge en märkbart mer lågupplöst känsla. Vad säger du, hur tydligt är det att man tittar på en pixelmatris?

Jag menar, det är klart man fattar att det är en pixelmatris, men det kan ju skilja en hel del hur tydligt det är.

Jag var väldigt taggad på Reverb G2 och följde det från annonseringen, anledningen till att jag inte skaffat något förräns nu. Headsetet verkar grymt, men kontrollerna verkar inte vara någon höjdare. Undermålig input och milda tracking problem utanför kamerornas syn. Så för t.ex. simulatorer så är det nog klockrent, men för room scale så verkar det vara dugligt men jag tänker enbart köra room scale så... 🤷‍♂️ Funderade faktiskt på att skaffa Reverb G2 och Index kontrollerna samt lighthouses till de, men blev rätt dyrt då så gick bara på Index bundle direkt.

Utöver det så ska jag nog göra lite utveckling (hobby nivå) till det också, och det är mycket lättare att göra det kompitabelt med Reverb G2 utan att ha ett än med Index iom kontrollerna. Reverb G2's kontroller är ju bara en position och "gamepad" input medans Index kontrollerna har fingersensorer som är svårare att få rätt utan något att testa på, givet att man vill använda den inputen.

Har inte kunnat testa det ännu då USB förlängningen blev försenad tills onsdagen, medans displayport kabeln anlände tidigt i lördags. Båda skulle anlända måndag (idag), så -2+2=0 antar jag? 🤔

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Precis det stämmer. Sweetspot det område i mitten av linsen där din pupil måste vara för att få en tydlig bild. Att ha en större sweet spot gör det lättare att placera headsetet på ett sätt som ger dig en tydlig bild och minskar risken för suddig bild om headsetet flyttas runt i ansiktet medan du rör dig. Uttrycker mig klumpigt.. poängen jag ville medla är att om det är suddigt så suger det och är då enligt mig värdelöst. Då spelar det ingen roll hur detaljerat och snyggt något är om man ändå ska se det suddigt och desto mindre sweetspot och edge to edge desto suddigare och svårare att se saker skarpt. Och är fov även liten då så så är det som att titta genom två toarullar med gammelfarmors glassögon på sig samtidigt. Var kanske roligt på 50 talet när man lekte med hjul och pinne.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Den använder IMU:erna i kombination med kamerorna för att prediktera var kontrollerna befinner sig - den klarar väldigt träffsäkert av att gissa detta utan kameror i ett antal sekunder. Hade den enbart använt kamerainformationen hade trackingen blivit skräp och det är just sådana saker som avgör hur bra trackingen upplevs. Q2 är mycket bättre än G2 trots samma kameraantal, Vive Cosmos är mycket sämre trots 6st kameror osv.

Prova gärna om du får tillfälle någon gång, skulle tro att du blir positivt överraskad hur bra det funkar.

Ska definitivt testa om jag får möjlighet! Skulle vilja pröva ett gäng olika för att få lite hands-on på skillnad i FOV och bildkvalitet och särbon är lite sugen på att skaffa ett eget headset efter att ha testat Index och det kan mycket väl bli en OQ2 eller Reverb G2.

Det ultimata headsetet i framtiden (med sina hårdvarukrav såklart) vore ett modulärt headset som kan köras både i PCVR-läge och fristående precis som Quest med ytterligare förfinad inside-out-tracking, god FOV, bra upplösning & uppdateringsfrekvens. Ska bli spännande att se vad som kan erbjudas i nästa generation

Permalänk
Medlem

Någon som har eller haft HP reverb G1? Fick dom någon kärlek under dem tiden dem funnits. Uppdateringar som gjort mjukvaran bättre i tex tracking osv..

Man hör mycket om att Oculus rift s tracking är så jä'!+$ bra. Det är den kanske också men den var INTE bra vid release utan har förbättrats under sin livstid.. IR tracking är nog iof att föredra vill jag tro.. istället för synligt ljus tracking vilket gör trackingen mer känslig för vilken belysning man spelar i. Det är ett av skälen "jag tror" att HP reverb g2 tracking fått mycket skit. För att folk spelar med fel ljus eller lampor som försämrar tracking. Sen är det klart att wmr ligger efter Oculus och lighthouse tracking. Vill hoppas att out of sight algoritmer blir bättre med framtida uppgraderingar för det. För bästa tracking är för mig betydelselöst om det visuella är 1995. Då får det hellre va.

Eller ska man börja spara :
https://www.youtube.com/watch?v=EQP72oYkfk4

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Skrivet av sdaniel1:

Någon som har eller haft HP reverb G1? Fick dom någon kärlek under dem tiden dem funnits. Uppdateringar som gjort mjukvaran bättre i tex tracking osv..

Man hör mycket om att Oculus rift s tracking är så jä'!+$ bra. Det är den kanske också men den var INTE bra vid release utan har förbättrats under sin livstid.. IR tracking är nog iof att föredra vill jag tro.. istället för synligt ljus tracking vilket gör trackingen mer känslig för vilken belysning man spelar i. Det är ett av skälen "jag tror" att HP reverb g2 tracking fått mycket skit. För att folk spelar med fel ljus eller lampor som försämrar tracking. Sen är det klart att wmr ligger efter Oculus och lighthouse tracking. Vill hoppas att out of sight algoritmer blir bättre med framtida uppgraderingar för det. För bästa tracking är för mig betydelselöst om det visuella är 1995. Då får det hellre va.

Eller ska man börja spara :
https://www.youtube.com/watch?v=EQP72oYkfk4

Galet vad ballt. Ja, det headsetet lär ge användaren en i mångt och mycket mindre pixlad tillvaro. Magstarkt att kalla det "Human Eye Resolution" dock. Någon skrev (om jag minns rätt) att pixeltätheten vore jämförbar med dagens skärmar för det mänskliga synfältet om en 16K-upplösning smetades ut för bägge ögonen. Så åtminstone 7680 pixlar vertikalt per öga och samma FOV. Detta var dock längesedan jag läste och minnet sviker. Någon som vet något mer kring vilken minimiupplösning per öga som krävs för att pixeltätheten ska vara ungefär densamma som att sitta vid en 1080p-skärm på ca halvmetersavstånd? inkl eventuella andra faktorer?

Permalänk

Vad har hänt med dagens avsnitt? Har hela redaktionen druckit häxmästarens häxbrygd?

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Vad har hänt med dagens avsnitt? Har hela redaktionen druckit häxmästarens häxbrygd?

Vi fastnade i en tornado av annat, men jag har följt upp dagens lyfta tråd om LoTR Extended Edition i 4K UHD med att göra en alternativ kalenderlucka om att filmerna kan ses på en Xbox Series X. Glasklar teknikkoppling, jag vet!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av loevet:

Vi fastnade i en tornado av annat, men jag har följt upp dagens lyfta tråd om LoTR Extended Edition i 4K UHD med att göra en alternativ kalenderlucka om att filmerna kan ses på en Xbox Series X. Glasklar teknikkoppling, jag vet!

https://youtu.be/9tmPxvHWYqM

ok, jag förstår precis.

https://www.youtube.com/watch?v=k9J2ZC-RRp4

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Vi fastnade i en tornado av annat, men jag har följt upp dagens lyfta tråd om LoTR Extended Edition i 4K UHD med att göra en alternativ kalenderlucka om att filmerna kan ses på en Xbox Series X. Glasklar teknikkoppling, jag vet!

https://youtu.be/9tmPxvHWYqM

Fin box! Men ska denna mastodontbox verkligen "avnjutas" på en Samsung TV med backbleeding modell L samt grå svärta? 😥

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av edson:

Fin box! Men ska denna mastodontbox verkligen "avnjutas" på en Samsung TV med backbleeding modell L samt grå svärta? 😥

Den TV:n inhandlades för några år sedan när LG:s OLED:s var för dyra för den storleksklass jag var ute efter. Överlag levererar den riktigt fin bildupplevelse, och när regioner kan släckas ned blir svärtan ganska hygglig, men i mörka partier runt bildpanelens kanter bli den helt klart lidande Men halvsmålänningen i mig kan inte pensionera en bra TV som bara är några år gammal och överlag bra.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas