Permalänk

Trasig m.2 eller annat fel?

Tjena! Burken verkar inte vara på min sida idag, jag gick ifrån datorn ca en timma till att sedan komma tillbaks till att datorn startat om och bootat in i bios. Jag startade om datorn och efter att väntat en stund i boot-läget där man kan välja att gå in i bios med förhoppning om att den ska boota till Windows, istället blir skärmen svart med ett blinkande vitt sträck uppe i vänstra hörnet. Efter en stund kommer jag in i bios igen men då har allt förutom klockan fryst.

Jag startar om datorn, går in i bios och kollar igenom boot options för att manuellt boota till Windows från min m.2 disk men får samma resultat. Går sedan in i bios igen och då är m.2 disken borta från listan. Jag satte även i ett usb med Windows på för att kolla ifall disken fanns som val vid Windows installation, men det gjorde den inte heller. Alla andra diskar syns i bios, det är endast m.2 disken med Windows som är försvunnen.

Skall även nämna att disken är ett knappt år, tror ni den har gett upp eller har ni andra tips/råd?

Edit: Jag har en Crosshair Vi Hero bräda som jag får upp diverse error codes på, såsom AE, A9, A0. Har även testat byta plats på ram och även testat med endast en sticka.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Skall även nämna att disken är ett knappt år, tror ni den har gett upp eller har ni andra tips/råd?

Tyvärr så kan en SSD dö utan förvarning (till skillnad mot en HDD som brukar uppvisa diverse problem innan den dör helt) så ja om den inte ens syns i UEFI/BIOS så har den troligtvis dött.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Bytte disken nu vilket var felet, tack!

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.