3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av freizo:

"Uppdaterad 2020-12-07, uppdateras ej förens ny information finns"

Sluta spamma, please.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av parenek4:

Så klart det är CPU. Du har 2 alternativ:
1. Överklocka din till 5ghz
2. Bygga nytt med allt det innebär.

Tack för svar. Tror du att det skulle bli ett bättre resultat genom att köpa ett uppgraderingspaket annars kanske? Är inte den
bästa på det här med överklockning.

Te.x: https://www.webhallen.com/se/product/324271-ASUS-ROG-Strix-Z4...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 Titan Moderkort: ASUS Strix Z270E Gaming Grafikkort:
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO CPU: Intel Core i7 7700K @ Stock Kylning: Noctua NH-D15 Minne: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz SSD1: Samsung 850 EVO 250GB SSD2: Samsung 850 EVO 500GB PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Januari är ungefär den tidslinjen du kan räkna med om Nvidia beställde mer wafers från Samsung i mitten på september (vilket är ganska troligt). Du har ca 2-3 månader från wafer start till att du har en färdig GPU. Sen ett par veckor upp till en månad för tillverkning samt leverans av kort (via båt). Flygleveranser är inte gångbara i det långa loppet ekonomiskt, speciellt inte nu.

Notera också att det är ju brist på mer än bara kretsar. Det kom ju en artikel förra veckan om detta, så det kommer nog vara brist ett tag och sedan kan det nog komma en enorm våg med kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

"Uppdaterad 2020-12-07, uppdateras ej förens ny information finns"

Sluta spamma, please.

"Uppdaterad 2020-11-25, uppdateras ej förens ny information finns"

Vissa har det bra.

Edit: Har hållit mig hela denna tid, men nu räcker det, nu brinner jag av!

Ordet stavas "förrän".
https://sv.wiktionary.org/wiki/f%C3%B6rr%C3%A4n
https://ordräknare.se/vanliga-stavfel/forens-forrens-eller-fo...

Varsågod.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Tycker det är fantastiskt, mitt går i 1905mhz på 0,850mV och det är knäpptyst, går upp som max i 67 grader när jag spelar, 70 i 3dmark stresstest. Gillar displayen som kan visa temp/klock osv.

Nice! A sitter med och väntar på mitt master 3090 samt 3080 master till frugan. Men hon väntar inte på cyberpunk utan Sims 5 🤣. Valde master för att komplettera dess display med mitt Rog Thor 1200w med display till nya bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoMack:

Tack för svar. Tror du att det skulle bli ett bättre resultat genom att köpa ett uppgraderingspaket annars kanske? Är inte den
bästa på det här med överklockning.

Te.x: https://www.webhallen.com/se/product/324271-ASUS-ROG-Strix-Z4...

Utan tvekan. Blir dock 7000kr dyrare än överklocka din prolle och skillnad mellan denna och din överklockad blir >5%

Permalänk
Medlem

Får hem ett 3070 om 1-2 dagar men det gnager i en att jag vill ha 3080 istället men är ju helt omöjligt att få tag på. 3070 fungerar så klart bra nu för 1440p 144hz i de spel jag kör idag men vill ju ha något som klarar det i framtiden också. 2000kr skillnad för att klara detta längre känns värt men vill samtidigt ha ett bra kort nu då mitt nuvarande gtx 980 inte gillar 1440p.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Inaktiv

Pratade med Elgigantens kundtjänst idag.
De bedyrade att det 3080 Ventus 3X OC jag beställt ska skickas från dem den 9:e januari.
Påpekade då att jag tidigare fått ~5 felaktiga leveransdatum innan alla leveranser av 3080 sattes till Januari 2021.
Men enligt kundtjänst så stämmer leveransdatumet denna gång då de "kollat med grossisten".
Man undrar ju var de fick sina datum från tidigare 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Pratade med Elgigantens kundtjänst idag.
De bedyrade att det 3080 Ventus 3X OC jag beställt ska skickas från dem den 9:e januari.
Påpekade då att jag tidigare fått ~5 felaktiga leveransdatum innan alla leveranser av 3080 sattes till Januari 2021.
Men enligt kundtjänst så stämmer leveransdatumet denna gång då de "kollat med grossisten".
Man undrar ju var de fick sina datum från tidigare 🙃

Är säkert bara standard skit de säger tyvärr. De vet inte så mycket själva. Det kommer när det kommer.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av parenek4:

Är säkert bara standard skit de säger tyvärr. De vet inte så mycket själva. Det kommer när det kommer.

Indeed. Personen i kundtjänst får dock ett + i kanten denna gången då han va snabb & trevlig.
ALLA andra jag pratat med hos Elgigantens kundtjänst har varit okunniga, otrevliga & riktigt sega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

"Uppdaterad 2020-11-25, uppdateras ej förens ny information finns"

Vissa har det bra.

Team Asus checking in!

Permalänk
Skrivet av HallonsyltarN:

Får hem ett 3070 om 1-2 dagar men det gnager i en att jag vill ha 3080 istället men är ju helt omöjligt att få tag på. 3070 fungerar så klart bra nu för 1440p 144hz i de spel jag kör idag men vill ju ha något som klarar det i framtiden också. 2000kr skillnad för att klara detta längre känns värt men vill samtidigt ha ett bra kort nu då mitt nuvarande gtx 980 inte gillar 1440p.

Ett 3070 borde väl räcka gott och väl i åtminstone 2 år.. Eller? Jag frågar egentligen för att jag är i exakt samma sits som dig just nu och hoppas att någon med bättre koll kan lugna mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Pratade med Elgigantens kundtjänst idag.
De bedyrade att det 3080 Ventus 3X OC jag beställt ska skickas från dem den 9:e januari.
Påpekade då att jag tidigare fått ~5 felaktiga leveransdatum innan alla leveranser av 3080 sattes till Januari 2021.
Men enligt kundtjänst så stämmer leveransdatumet denna gång då de "kollat med grossisten".
Man undrar ju var de fick sina datum från tidigare 🙃

De har ingen aning, de drar siffran ur röven bara för att bli av med dig i telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterRotkiv:

Ett 3070 borde väl räcka gott och väl i åtminstone 2 år.. Eller? Jag frågar egentligen för att jag är i exakt samma sits som dig just nu och hoppas att någon med bättre koll kan lugna mig.

Ja det gör det säkert men 5 år? Min tanke är att jag sparar pengar i längden på att köpa ett biffigare kort från början. Då kan jag köra mer ögongodis nu också

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Skrivet av MisterRotkiv:

Ett 3070 borde väl räcka gott och väl i åtminstone 2 år.. Eller? Jag frågar egentligen för att jag är i exakt samma sits som dig just nu och hoppas att någon med bättre koll kan lugna mig.

Skrivet av HallonsyltarN:

Ja det gör det säkert men 5 år? Min tanke är att jag sparar pengar i längden på att köpa ett biffigare kort från början. Då kan jag köra mer ögongodis nu också

Beror nog lite på vad man är ute efter! Har en inte tänkt gå över till 4K, utan stanna på 1080p/1440p kan nog 3070 ge en mycket spelglädje. Även med tanke på hur teknik som DLSS nu funkar och mest troligt kommer utvecklas tror jag att 3070 kommer duga minst 2 generationer (3-5år) utan problem.

Lyckades själv precis få tag i ett 3070 som kommer på onsdag Har fortfarande inte bestämt mig om jag ska behålla min order på 3080 eller inte....

Edit: https://www.webhallen.com/se/product/325475-Zotac-Gaming-GeFo... finns ett par enstaka kvar *hinthint*

Permalänk
Medlem

Mitt 2080 Ti räckte inte för 3440x1440 i några 144Hz, därav uppgraderingen till ett 3080.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

De har ingen aning, de drar siffran ur röven bara för att bli av med dig i telefon

Varför dyker 50-40-30 % upp i huvudet😆

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Alltså Komplett är inte direkt snabba på att skicka ut uppdatering om man klickat i "meddela mig" knappen på hemsidan. Fick tydligen i ca klockan 3 i natt meddelande om att 3080 Aorus Master fanns i lager, dvs mer än 15 timmar efter att tips kom i tråden här och de sedan några minuter senare var slut igen.

Tipset gällde att de kommer att komma ut, inte att de hade släppts ut. De släpptes ut inatt kl 03:29 och mailen gick ut i samband med det så det funkade nog som det var tänkt (har funkat så många gånger tidigare jag varit inreggad på Meddela Mig på komplett på andra kort med).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetklock:

Tipset gällde att de kommer att komma ut, inte att de hade släppts ut. De släpptes ut inatt kl 03:29 och mailen gick ut i samband med det så det funkade nog som det var tänkt (har funkat så många gånger tidigare jag varit inreggad på Meddela Mig på komplett på andra kort med).

Vilken normal människa, som inte jobbar skift har koll på sin telefon/mail vid 03:29!?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

"Uppdaterad 2020-12-07, uppdateras ej förens ny information finns"

Sluta spamma, please.

Den var uppdaterad senast för två veckor sedan vid skrivande stund, räknas det som spam?
Varför skulle jag fråga om den var uppdaterad?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av freizo:

Den var uppdaterad senast för två veckor sedan vid skrivande stund, räknas det som spam?
Varför skulle jag fråga om den var uppdaterad?

Unlucky att de uppdaterade under de 3 minuterna som passerade mellan våra inlägg

DOCK så gäller ju "uppdateras ej förens ny information finns" oavsett.

Så varför skulle du fråga även om den inte var uppdaterad?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Blackie:

Varför dyker 50-40-30 % upp i huvudet😆
https://www.youtube.com/watch?v=cdrazC_Z3tE

Känns lite som att han rabblar upp timings på RAM-minnen...

Permalänk
Webhallen

Uppdateringskonflikten i tråden:
Jag uppdaterade efter jag såg pinget, så de har ej gjort något fel så sätt kommer inte svara mer på pingförfrågnignar i tråden men är det dagens datum på senast uppdaterad så har jag uppdaterat den i farten

EDIT: Och ja enda jag kan uppdatera är antal beställningar. Kommer inte magiskt poppa in förväntade leveranser.

Veckans förväntade Gigabyte leverans med RTX 3080 har landat! / datum och tidpunkt man har tilldelning på (och tidigare)

Eagle OC : 15:09 17e sept
Master 14:00 6e nov

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetklock:

Tipset gällde att de kommer att komma ut, inte att de hade släppts ut. De släpptes ut inatt kl 03:29 och mailen gick ut i samband med det så det funkade nog som det var tänkt (har funkat så många gånger tidigare jag varit inreggad på Meddela Mig på komplett på andra kort med).

Då kan man ju fundera på varför det inte kom något mail innan jag lyckades knipa ett vid 11.30-tiden igår (efter tips här i tråden)? Eller menar du att tipset här i tråden kom innan de släppts? De gick alltså i så fall att köpa innan de släppts "officiellt" nu i natt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fetklock:

Tipset gällde att de kommer att komma ut, inte att de hade släppts ut. De släpptes ut inatt kl 03:29 och mailen gick ut i samband med det så det funkade nog som det var tänkt (har funkat så många gånger tidigare jag varit inreggad på Meddela Mig på komplett på andra kort med).

Nej? Mailet kom inatt (07/12), korten gick att köpa igår (06/12). Så var väl en 12-15h fördröjning på mailet.

Eller fanns det ännu fler kort att köpa under natten?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej? Mailet kom inatt (07/12), korten gick att köpa igår (06/12). Så var väl en 12-15h fördröjning på mailet.

Eller fanns det ännu fler kort att köpa under natten?

Ok jag hade för mig att jag kollade sent igårkväll om de gick men det gjorde jag kanske inte, så ska inte uttala mig mer i exakta ärendet

Däremot har det varit momentant med mailen andra veckor de släppt 3080s (fick mailet o klickat in direkt och det fanns kort).

Permalänk
Medlem

Då ligger mitt msi suprim x från webhallen redo och hämtas ut från posten och 30 min kvar och jobba så nära nu

Permalänk
Skrivet av cvnoz:

Då ligger mitt msi suprim x från webhallen redo och hämtas ut från posten och 30 min kvar och jobba så nära nu

Kul! När beställde du? Själv la jag en beställning i förrgår. Misstänker att jag ligger rätt långt jäkla långt bak i kön

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)