Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad menas ens?

De menar en slags "dödsskuld", dvs att Sverige relativt grannarna haft ovanligt låga dödstal 2019 vilket skulle resulterat i att det under 2020 fanns en högre andel väldigt sköra människor på gränsen till döden.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Vad menas ens?

Hittade en förklaring här: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3702595

Citat:

I estimate the stock of vulnerable elderly with a high mortality risk – “dry tinder” – in each country primo each month from January 1960 to April 2020.

My results show that a large share of the excess mortality in Sweden in April 2020 may be partially explained by a vulnerable, elderly population due to very mild flu seasons in 18/19 and 19/20 as well as very few deaths during the 2019 summer compared to earlier years and compared to other Nordic countries.

Det verkar alltså vara antalet sköra äldre som avses.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad menas ens?

Det som åsyftas är att vi lyckats hålla nere dödligheten i t.ex. influensa de närmast föregående åren, så att när pandemin slog till så hade vi lyckats hålla många svaga äldre vid liv. Dessa var då särskilt sårbara för Covid-19 och dog därför nu. Omvänt skulle man kunna säga att om vi låtit bli att ta bra hand om dom äldre åren innan pandemin (t.ex. låtit bli att vaccinera dom mot influensan), så hade dom dött redan innan pandemin och då hade dom inte varit med i statistiken över de som avlidit av Covid-19.

Huruvida det är ett rimligt antagande i jämförelsen med andra nordiska länder vill jag låta vara osagt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Hittade en förklaring här: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3702595

Det verkar alltså vara antalet sköra äldre som avses.

Jag tänkte först det hängde ihop med tinder-dejtande som slutade utan kroppsvätskor. Haha.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det som åsyftas är att vi lyckats hålla nere dödligheten i t.ex. influensa de närmast föregående åren, så att när pandemin slog till så hade vi lyckats hålla många svaga äldre vid liv. Dessa var då särskilt sårbara för Covid-19 och dog därför nu. Omvänt skulle man kunna säga att om vi låtit bli att ta bra hand om dom äldre åren innan pandemin (t.ex. låtit bli att vaccinera dom mot influensan), så hade dom dött redan innan pandemin och då hade dom inte varit med i statistiken över de som avlidit av Covid-19.

Huruvida det är ett rimligt antagande i jämförelsen med andra nordiska länder vill jag låta vara osagt.

Med covid-19

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Med covid-19

Ock vad vill du ha sagt med det?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ock vad vill du ha sagt med det?

Antagligen korrigerade han av covid till med covid då vi inte räknar av covid utan med covid.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Antagligen korrigerade han av covid till med covid då vi inte räknar av covid utan med covid.

Men det är helt enkelt inte sant. Folk som avlidit med laboratoriediagnostiserad Covid-19 rör ju bara de siffror som rapporteras av FHM. Socialstyrelsen rapporterar folk som har avlidit i Covid-19. Skiljer inte mycket, så verkar vara ett hyfsat sätt att räkna på, FHM får med några extra och missar några, det jämnar ut sig.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Antagligen korrigerade han av covid till med covid då vi inte räknar av covid utan med covid.

Vi räknar både och. Jag försökte reda ut i det här inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Vi räknar både och. Jag försökte reda ut i det här inlägget.

Du hann emellan medan jag skrev, hade inte sett din tidigare redogörelse. Din är utförligare än min.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Du hann emellan medan jag skrev, hade inte sett din tidigare redogörelse. Din är utförligare än min.

Skulle säga att vi var ganska överens.

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Det är lätt att göra det enkelt för sig, och tolka Sveriges högre dödstal än sina nordiska grannar som en konsekvens av en annorlunda strategi (för vad skulle det annars kunna vara?). Efter nio månader med pandemin har vi lärt oss att den drabbar regioner extremt heterogent; fenomenet kallas klustersmitta och ser i det närmaste ut som en fraktal fördelning av smittspidning från kontinent-nivå ned till individnivå, en skalskillnad på ~1e9. Det är väldigt svårt att korrelera smittskyddsåtgärder med utfall, för verkligheten är inte alltid så enkel, och det finns många faktorer som kan bidra. Här är en intressant artikel som utvärderar möjliga förklaringar till att Sverige har högre dödstal än sina nordiska grannar, bortom Sveriges annorlunda strategi. Från abstract:

What accounts for Sweden’s high COVID death rate among the Nordics? One factor could be Sweden’s lighter lockdown. But we suggest 15 other possible factors. Most significant are:

  1. the “dry-tinder” situation in Sweden (we suggest that this factor alone accounts for 25 to 50% of Sweden's COVID death toll);

  2. Stockholm’s larger population;

  3. Sweden’s higher immigrant population;

  4. in Sweden immigrants probably more often work in the elderly care system;

  5. Sweden has a greater proportion of people in elderly care;

  6. Stockholm’s “sport-break” was a week later than the other three capital cities;

  7. Stockholm’s system of elderly care collects especially vulnerable people in nursing homes. Other possible factors are:

  8. the Swedish elderly and health care system may have done less to try to cure elderly COVID patients;

  9. Sweden may have been relatively understocked in protective equipment and sanitizers;

  10. Sweden may have been slower to separate COVID patients in nursing homes;

  11. Sweden may have been slower to implement staff testing and changes in protocols and equipage;

  12. Sweden elderly care workers may have done more cross-facility work;

  13. Sweden might have larger nursing homes;

  14. Stockholmers might travel more to the Alpine regions;

  15. Sweden might be quicker to count a death "a Covid death"

We give evidence for these other 15 possible factors. It is plausible that Sweden’s lighter lockdown accounts for but a small part of Sweden’s higher COVID death rate.

Det finns också en analys av artikeln, skriven av en Stockholms-baserad läkare.

"Swedes sacrificed less liberty than most countries. This paper suggests that Sweden’s relative protection of liberty did not come at a great cost to those most vulnerable to Covid."

För att dra det till sin yttersta spets kan man ju då säga att grannländerna offrade sin frihet och inte räddade någon?

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Hur var det med över-/underdödlighet under corona?
OM det är så att Sverige överrapporterar dödsfall pga covid-19 relativt de andra nordiska länderna så bör vi ha en liknande överdödlighet som de, eller?
Men enligt SCB, https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/overdo...
så har vi haft färre dödsfall på sistone jämfört med de senaste åren. Folk dör av corona, ja, men istället dör färre av andra orsaker (eller snarare, de rapporteras som pga covid-19 även om de skulle dött ändå).
Hur ser det ut mot andra länder?

Har myndigheterna skjutit sig själva i foten genom att rapportera för många dödsfall pga covid-19, vilket gör att antalet dödsfall VERKAR högre än det faktiskt är, om man räknar mot ett vanligt år? Jag vet fan inte.

Om vi rapporterade ALLA dödsfall under 2020 som beroende av covid-19 skulle vår dödsratio mot andra länder vara helt horribel, men å andra sidan skulle svenskar se ut att vara odödliga i andra sammanhang, det lirar ju inte i praktiken.
Jag vet faktiskt inte vad som är rimligt här. Det är ju ingen överdrift att säga att det gick dåligt för äldreboendena, men gick det verkligen så dåligt för Sverige som helhet mot övriga länder, om man räknar på snittdödstalen istället för rena rapporterade dödsfall i covid-19?

Detta är en ärlig fråga, jag vill inte förminska lidandet covid-19 orsakat befolkningen, men jag undrar om vi inte själva ställer oss i sämre ljus än nödvändigt i vår iver att rapportera "korrekt"?

Man kan inte jämföra överdödlighet rakt av och jämföra mot tidigare år. Alla försiktighetsåtgärder vi gör driver förstås ner överdödligheten. Färre personer dör antagligen av andra orsaker än vad de skulle gjort andra år eftersom folk håller sig inne eller på sin kant i enormt mycket större utsträckning än normalt.
Och nej, äldreboende döden är inte ett skäl till att vi har fler döda. Om man jämför proportionellt hur många av våra dödsfall som skett på äldreboende så är de lika många som våra grannländer proportionellt deras totala döda, men vi har en mycket större allmänspridning.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, sätter lite perspektiv på den rådande hysterin.
https://www.expressen.se/debatt/nu-pagar-den-storsta-masshyst...

Och trots alla som gapar och skriker om att folk dör som flugor av corona, så uppskattas faktiskt mortaliteten vara ganska låg om än lite högre än en vanlig säsonsinfluensa. "Global infection fatality rate is 0.15-0.20% (0.03-0.04% in those <70 years)"
https://www.researchgate.net/publication/345994789_Global_per...

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Skeptiskt (vetenskapligt) tänkande är viktigare än någonsin.

Vill bara säga att detta inte nödvändigtvis behöver vara så. Visst går det att tänka saker "ovetenskapligt" som ofta kan uppfattas så.

Permalänk
Medlem

Jag citerade i ett tidigare inlägg en norsk undersökning av samma sak för några veckor sedan, den var inte reviewad (preprint) då och jag vet inte om den är publicerad än, men den verkar inte så kontroversiell att det skulle ändra något.
https://www.news-medical.net/news/20201116/Study-compares-dea...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Biffalakofot:

Och nej, äldreboende döden är inte ett skäl till att vi har fler döda. Om man jämför proportionellt hur många av våra dödsfall som skett på äldreboende så är de lika många som våra grannländer proportionellt deras totala döda, men vi har en mycket större allmänspridning.

Kan du presentera nån länk eller nåt till statistik som stöder det? Allt jag hört hittills har gjort gällande att vår pissiga äldrevård är grunden till vår höga dödlighet. Du får också tänka på att många inte ligger på äldreboenden, utan vårdas i hemmet av hemtjänsten. Dessa borde rimligtvis också räknas till "äldrevården".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Intressant läsning, sätter lite perspektiv på den rådande hysterin.
https://www.expressen.se/debatt/nu-pagar-den-storsta-masshyst...

Och trots alla som gapar och skriker om att folk dör som flugor av corona, så uppskattas faktiskt mortaliteten vara ganska låg om än lite högre än en vanlig säsonsinfluensa. "Global infection fatality rate is 0.15-0.20% (0.03-0.04% in those <70 years)"
https://www.researchgate.net/publication/345994789_Global_per...

Sven Román får man läsa försiktigt. Påståendet att WHO står bakom Ioannidis slutsatser får han gärna ge belägg för. WHO skriver själva så här så sent som i augusti: "Many such serological surveys are currently being undertaken worldwide, and some have thus far suggested substantial under-ascertainment of cases, with estimates of IFR converging at approximately 0.5 - 1%." länk

Sedan dess har bland annat denna studie tillkommit. Det ligger även i linje med vad vår egen folkhälsomyndighet uppskattar. Vi börjar bli hyfsat säkra på att IFR för rikare länder ligger från 0.5% till strax över 1%. För fattigare länder med annan åldersstruktur kommer man möjligen ner mot de siffror som Ioannidis pratar om.

Apropå Sven Román är detta en av mina favoriter. Spekulerar i att Sydkorea lyckas så bra p.g.a. utbredd korsimmunitet från SARS-utbrottet 2002-2003. Sydkorea hade 3(!) registrerade fall. Sverige hade förövrigt 5 fall, så vi borde ha nästan dubbelt så hög immunitet här? Vet inte om kognitiv bias kan illustreras så mycket bättre än så där.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Intressant läsning, sätter lite perspektiv på den rådande hysterin.
https://www.expressen.se/debatt/nu-pagar-den-storsta-masshyst...

Och trots alla som gapar och skriker om att folk dör som flugor av corona, så uppskattas faktiskt mortaliteten vara ganska låg om än lite högre än en vanlig säsonsinfluensa. "Global infection fatality rate is 0.15-0.20% (0.03-0.04% in those <70 years)"
https://www.researchgate.net/publication/345994789_Global_per...

Absolut så kommer coronarestriktionerna världen över att få svåröverblickade konsekvenser. Det dröjer nog innan vi får veta vilka åtgärder som var värda sin kostnad.

Men alla beräkningar av infektionsdödlighet kompliceras av att dödligheten också är en funktion av tillgången till intesivvårdsplatser, närmare bestämt så kommer dödligheten att vara en %-siffra medan ICU-platserna räcker till, och en annan, betydligt högre %-siffra när de tagit slut.

Det senare fallet skulle synas tydligt i det att personer som kunnat överleva med vård, nekas vård, precis som hände i delar av Italien och Spanien. Precis som Expressen-debattören skriver så var dessa skrämmande rapporter något som säkert påverkade beslutsfattare. Men därför blir det också konstigt att säga att alla samhällen som låser ner överreagerar, då det uppenbart finns länder som slagit i taket på ICU-kapaciteten redan innan nedlåsning blev aktuellt (Italien, Spanien). Sverige klarade väl ICU-kapaciteten på håret utan att låsa ner, under peaken i våras, medan t.ex. Frankrike hamnade i ett liknande läge trots nedlåsning. Att då säga att Frankrike reagerade hysteriskt medan Sverige inte gjorde det blir konstigt, då vi åstadkom liknande resultat i termer av Covid-(över)dödlighet. Samma torde gälla för UK, Belgien, Nederländerna m.fl.

Flera av de länder som låste ner tycks ha gjort det för att smittspridningen gått så långt att det var för sent för mildare restriktioner, om man fortfarande skulle behålla gott hopp om att klara ICU-kapaciteten.

Edit:

Skrivet av boogey:

Sven Román får man läsa försiktigt. Påståendet att WHO står bakom Ioannidis slutsatser får han gärna ge belägg för. WHO skriver själva så här så sent som i augusti: "Many such serological surveys are currently being undertaken worldwide, and some have thus far suggested substantial under-ascertainment of cases, with estimates of IFR converging at approximately 0.5 - 1%." länk

Jag kollade artikeln (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/eci.13423), Ionnaidis hänvisar till detta:

https://www.dw.com/en/coronavirus-who-estimates-10-of-global-...

I länken citeras en från WHO som estimerat att 10% av världens befolkning kan ha varit smittade (5e oktober). Jag vet inte vad de baserar detta på. Men Ioannidis har helt enkelt dividerat antalet kända döda med denna uppskattade miljard smittade. Jag vet inte varför han inte länkar till WHO själva, om de alls skrivit något om det eller om uppgiften bara kommer från en intervju.

omformulering
Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Det senare fallet skulle synas tydligt i det att personer som kunnat överleva med vård, nekas vård, precis som hände i delar av Italien och Spanien.

Jag vill nog mena på att detta även hänt på en del äldreboenden i Sverige.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Vi räknar både och. Jag försökte reda ut i det här inlägget.

Precis, jag minns mycket väl det inlägget Så av eller med handlar bara om vilken statistik man åsyftar och då i precisa sammanhang. I generell diskussion spelar det ingen större roll.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag vill nog mena på att detta även hänt på en del äldreboenden i Sverige.

Ja det ser ju inte bättre ut, att personer som kunde ha överlevt med vård inte fått det pga brister i bedömningen. En följdfråga (som inte förminskar det som redan skett) är om dessa personer varit så många att intensivvårdplatserna egentligen skulle ha tagit slut, om alla dessa hade kommit under vård.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Att ge sken av att man är en medicinsk expert och sprida desinformation som "medicinska råd" som är direkt farliga för den enskilde individen och samhället är knappast att ha en åsikt. Så, nej, ägnar man sig åt detta så borde man sanktioneras. Om man ska sanktioneras och i så fall vilken nivå på sanktionen som är lämplig är upp till relevant myndighet, men fängelse finns iaf på straffskalan i patientsäkerhetslagen.

Föregivande av allmän ställning och att utge sig för att vara läkare är redan reglerat i lag, brottsbalken respektive patientsäkerhetslagen. Du tycker inte att det räcker med andra ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Ja det ser ju inte bättre ut, att personer som kunde ha överlevt med vård inte fått det pga brister i bedömningen. En följdfråga (som inte förminskar det som redan skett) är om dessa personer varit så många att intensivvårdplatserna egentligen skulle ha tagit slut, om alla dessa hade kommit under vård.

Tror inte intensivvårdsplatserna hade tagit slut. Dels hade vi militärsjukhus som inte ens behövde användas, också att många av dessa äldre inte hade klarat av en intensivvård. Däremot hade säkert en stor andel kunnat få adekvat sjukhusvård och en del hade säkert kunnat överlevt covid.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Föregivande av allmän ställning och att utge sig för att vara läkare är redan reglerat i lag, brottsbalken respektive patientsäkerhetslagen. Du tycker inte att det räcker med andra ord?

Det är dock betydligt flera yrken än bara läkare som är legitimerade yrken, men i övrigt håller jag med dig.

https://www.vardforbundet.se/rad-och-stod/yrkesansvar/legitim...
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/register/al...
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokume...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Föregivande av allmän ställning och att utge sig för att vara läkare är redan reglerat i lag, brottsbalken respektive patientsäkerhetslagen. Du tycker inte att det räcker med andra ord?

Jag refererade ju till patientsäkerhetslagen, eller missade du det? Sen är det så att bara för att vi har en lag så är det inte säkert att den i praktiken tillämpas. Tycker du själv att dessa lagar och dagens tillämpning räcker när dessa fanatiker till synes obehindrat kan fortsätta att under sken av att vara medicinska experter sprida desinformation som är farlig både för individer och samhället? Eller anser du att det bara är en åsikt dom framför?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag refererade ju till patientsäkerhetslagen, eller missade du det? Sen är det så att bara för att vi har en lag så är det inte säkert att den i praktiken tillämpas. Tycker du själv att dessa lagar och dagens tillämpning räcker när dessa fanatiker till synes obehindrat kan fortsätta att under sken av att vara medicinska experter sprida desinformation som är farlig både för individer och samhället? Eller anser du att det bara är en åsikt dom framför?

Jag tycker det är en farlig väg att gå att börja fängsla folk för deras åsikter, vart ska det sluta. Har du bevis för att brott begåtts är det väl bara göra en polisanmälan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag tycker det är en farlig väg att gå att börja fängsla folk för deras åsikter, vart ska det sluta. Har du bevis för att brott begåtts är det väl bara göra en polisanmälan.

Så du anser mao att det är åsikter som framförs? I min mening har dom gått långt över gränsen till vad som är att uttrycka en åsikt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Så du anser mao att det är åsikter som framförs? I min mening har dom gått långt över gränsen till vad som är att uttrycka en åsikt.

Det jag säger är att det är en farlig väg att gå, att bemöta deras beteende med rättsliga åtgärder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det är lätt att göra det enkelt för sig, och tolka Sveriges högre dödstal än sina nordiska grannar som en konsekvens av en annorlunda strategi (för vad skulle det annars kunna vara?). Efter nio månader med pandemin har vi lärt oss att den drabbar regioner extremt heterogent; fenomenet kallas klustersmitta och ser i det närmaste ut som en fraktal fördelning av smittspidning från kontinent-nivå ned till individnivå, en skalskillnad på ~1e9. Det är väldigt svårt att korrelera smittskyddsåtgärder med utfall, för verkligheten är inte alltid så enkel, och det finns många faktorer som kan bidra. Här är en intressant artikel som utvärderar möjliga förklaringar till att Sverige har högre dödstal än sina nordiska grannar, bortom Sveriges annorlunda strategi. Från abstract:

What accounts for Sweden’s high COVID death rate among the Nordics? One factor could be Sweden’s lighter lockdown. But we suggest 15 other possible factors. Most significant are:

  1. the “dry-tinder” situation in Sweden (we suggest that this factor alone accounts for 25 to 50% of Sweden's COVID death toll);

  2. Stockholm’s larger population;

  3. Sweden’s higher immigrant population;

  4. in Sweden immigrants probably more often work in the elderly care system;

  5. Sweden has a greater proportion of people in elderly care;

  6. Stockholm’s “sport-break” was a week later than the other three capital cities;

  7. Stockholm’s system of elderly care collects especially vulnerable people in nursing homes. Other possible factors are:

  8. the Swedish elderly and health care system may have done less to try to cure elderly COVID patients;

  9. Sweden may have been relatively understocked in protective equipment and sanitizers;

  10. Sweden may have been slower to separate COVID patients in nursing homes;

  11. Sweden may have been slower to implement staff testing and changes in protocols and equipage;

  12. Sweden elderly care workers may have done more cross-facility work;

  13. Sweden might have larger nursing homes;

  14. Stockholmers might travel more to the Alpine regions;

  15. Sweden might be quicker to count a death "a Covid death"

We give evidence for these other 15 possible factors. It is plausible that Sweden’s lighter lockdown accounts for but a small part of Sweden’s higher COVID death rate.

Det finns också en analys av artikeln, skriven av en Stockholms-baserad läkare.

I "artikeln" (blogg?) som skrevs av läkaren baserad i Sverige hänvisas till en artikel från 19 maj 2020 i Washington Post - "Why is coronavirus hitting Britain’s minority doctors so hard?". Där kan man läsa:

Citat:

An estimated 44 percent of doctors in Britain are from ethnic minority backgrounds, significantly higher than the 13 percent in the population at large. Last year, more than half the new doctors who registered in Britain were born overseas. But experts say it’s still baffling that 93 percent of the doctors who have died of covid-19 were ethnic minorities. “I can’t get my head around that,” said Michael Marmot, director of the Institute of Health Equity at University College London. “Maybe we will understand more about this terrible disease if we can explain that,” he told a parliamentary committee.

Citat:

According to a Guardian newspaper analysis, more than 180 health workers have died of covid-19, the majority of them ethnic minorities. Another analysis of 106 National Health Service deaths found that two-thirds were among ethnic minorities. The disparity is even greater for doctors. Chaand Nagpaul, the chair of the British Medical Association, began calling for answers after the first 10 doctors who died of covid-19 were all from ethnic minority groups. Now, the count is 27 out of 29. “These figures are so stark and extreme. That’s why we need an investigation,” he said.

Har någon sett en sådan utredning? Det är ju trots allt ett halvår sedan artikeln publicerades.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|