3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk

Ser att Palit GamingPro kommer in nästa vecka enligt Elgiganten, och har väldigt kort kö på Webhallen. Så det finns kanske en mening med att hoppa på den, eller i alla fall hålla utkik nästa vecka.

Kortet i sig verkar vara helt ok, inte ett EVGA för 10k liksom, men det duger. T.ex. recension på OC-varianten som är typ samma sak.

Eller så är allt det här bara önsketänkande från min sida eftersom jag själv hoppade på detta Palit för bara 1-2 veckor sedan efter att förgäves väntat på röda laget.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Asus verkar haft problem med leveranser i flera veckor nu. Borde lossna nästa vecka.

Fortsätta att hoppas är det enda man kan göra. Men det har låtit så länge nu, att det blir bättre nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

enligt flera tester så kan Evga FTW3 Ultra dra över 370w ur kartong, så ja.. har själv kollat mitt utan undervoltning med väldigt snäll överklockning och powertarget på 110% så nosade mitt på 400w. (jag kör dock inte så utan detta var bara ett test, jag kör 900mv och 1950Mhz max. då landar jag på max 300w med snitt runt 250w)

Gamersnexus nådde 428w snitt med manuel OC på 3080 FTW3 Ultra..

Ligger med Amp holo på 1950-1965 på 906mv.
Så klagar inte själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cochran:

Fortsätta att hoppas är det enda man kan göra. Men det har låtit så länge nu, att det blir bättre nästa vecka.

Jag vågar ändå hoppas på en leverans nästa vecka, dock om man inte är under typ 15 i kön, så är det viktiga om de sen kan leverera snart igen, eller om det blir försenat flera veckor. Så klart är det också viktigt hur många kort det handlar om, där Inet sa 15 kort nästa vecka.

Permalänk
Medlem

KFA2 3090 finns i webblager hos netonnet nu

Permalänk
Medlem

Snart borde väl alla tomtar som dubbelbeställer saker ha fått sina grejer till riggarna så det blir lite ordning på saldona?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaegen:

Snart borde väl alla tomtar som dubbelbeställer saker ha fått sina grejer till riggarna så det blir lite ordning på saldona?

Skulle inte räkna med det... Gäller nog för 3090 de kan man ju väldigt enkelt få tag på då de finns i lager

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

En dum fråga men jag har den senaste tiden alltid låtit webhallen eller Inet bygga mina datorer så det var väldigt länge sedan jag petade med sådant.

Ang 3080...är det bara att rycka ur sitt befintliga 1080ti och trycka in 3080 och köra? Eller är det något man behöver tänka på? Har Corsair 750w PSU. Behövs särskilda anslutningar/kablar?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

En dum fråga men jag har den senaste tiden alltid låtit webhallen eller Inet bygga mina datorer så det var väldigt länge sedan jag petade med sådant.

Ang 3080...är det bara att rycka ur sitt befintliga 1080ti och trycka in 3080 och köra? Eller är det något man behöver tänka på? Har Corsair 750w PSU. Behövs särskilda anslutningar/kablar?

Så länge det får plats i chassit så ska det vara lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypot:

Så länge det får plats i chassit så ska det vara lugnt.

Japp, det går (Fractal Design R5)

Skall man skaffa ett ESD monteringsarmband?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

En dum fråga men jag har den senaste tiden alltid låtit webhallen eller Inet bygga mina datorer så det var väldigt länge sedan jag petade med sådant.

Ang 3080...är det bara att rycka ur sitt befintliga 1080ti och trycka in 3080 och köra? Eller är det något man behöver tänka på? Har Corsair 750w PSU. Behövs särskilda anslutningar/kablar?

Se till att du har en dedikerad 8 pin kabel per ingång på grafikkortet, i fall du använder split cable idag.

Permalänk
Viking
Skrivet av flightsim18:

Ang 3080...är det bara att rycka ur sitt befintliga 1080ti och trycka in 3080 och köra? Eller är det något man behöver tänka på? Har Corsair 750w PSU. Behövs särskilda anslutningar/kablar?

Glöm inte att använda DDU (Display Driver Uninstaller).

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

En dum fråga men jag har den senaste tiden alltid låtit webhallen eller Inet bygga mina datorer så det var väldigt länge sedan jag petade med sådant.

Ang 3080...är det bara att rycka ur sitt befintliga 1080ti och trycka in 3080 och köra? Eller är det något man behöver tänka på? Har Corsair 750w PSU. Behövs särskilda anslutningar/kablar?

glöm inte öppna spärren under grafikkortet på pcie platsen innan du börjar slita upp det 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Japp, det går (Fractal Design R5)

Skall man skaffa ett ESD monteringsarmband?

Nä det behövs inte, jorda dig i chassit så är det lugnt!

Permalänk
Skrivet av crypot:

Nä det behövs inte, jorda dig i chassit så är det lugnt!

Under förutsättning att chassit är inkopplat mot jord

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Under förutsättning att chassit är inkopplat mot jord

Chassit behöver inte vara jordat då hela poängen är att du inte ska ha nån skillnad i potential mellan komponenterna och dig själv, om du jordar dig mot chassit kommer du få samma potential som chassit och alla komponenter som sitter i. Om du däremot jordar chassit och inte dig själv så kommer det bli en potentialskillnad, vilket kan leda till statiska urladdningar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d - Gigabyte AORUS x570 PRO - 32gb 3200mhz CL15 - Fractal Design Lumen s24 - ASUS TUF RX 7900 XTX - Fractal Design North
Topping DX3 Pro Plus - Hifiman Edition XS - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Ang 3080...är det bara att rycka ur sitt befintliga 1080ti och trycka in 3080 och köra? Eller är det något man behöver tänka på? Har Corsair 750w PSU. Behövs särskilda anslutningar/kablar?

Beror lite på vilken modell du köper:
Vissa har ju 3 pci-e kontakter så du behöver se till att du har dem tillgängliga på nätagget.
Och Nvidias egna Founders edition kort har sin egen 12-pins kontaktstandard på grafikkortet, men det hänger med en adapter till 2 stycken vanliga 8 pins PCI-E kontakter.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Bult:

Chassit behöver inte vara jordat då hela poängen är att du inte ska ha nån skillnad i potential mellan komponenterna och dig själv, om du jordar dig mot chassit kommer du få samma potential som chassit och alla komponenter som sitter i. Om du däremot jordar chassit och inte dig själv så kommer det bli en potentialskillnad, vilket kan leda till statiska urladdningar.

Ja, du har såklart rätt i vad du säger. När jag kopplar in prylar brukar jag koppla datorn mot jordat uttag, och mig själv mot jordblecket på samma uttag för att verkligen förvissa mig om att jag inte har någon som helst potentialskillnad mellan mig och komponenterna. NU pluggar jag visserligen elkraft och det är ju helt andra spänningar i vi snackar där, men det vi har fått lära oss är att det krävs enormt lite för att bygga upp en potentialskillnad, så better safe than sorry

Edit: Ett smartare sätt hade ju såklart vart att fästa sitt armband direkt i chassit (vilket såklart är precis det du säger. Jag tänkte somehow att du jordade dig mot chassit genom att ta på det, varpå mitt svar), haha, shit vilken onödig omväg jag tagit förr. Jag skyller på söndag och enormt mycket plugg i helgen

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Under förutsättning att chassit är inkopplat mot jord

Nej, det som spelar roll är att man har samma laddning som chassit och komponenterna, då kan ingen stöt uppstå.
Chansen att en stöt bildas är till och med större när chassit är jordat då skillnaden mellan dig och chassit blir större

Permalänk
Skrivet av crypot:

Nej, det som spelar roll är att man har samma laddning som chassit och komponenterna, då kan ingen stöt uppstå.
Chansen att en stöt bildas är till och med större när chassit är jordat då skillnaden mellan dig och chassit blir större

Läs föregående inlägg Och naturligtvis ska du jorda även dig själv om du jordat chassit, något annat har jag inte påstått Bara jag som snurrade till det något.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut för er som inte fått tag i ert 3080/3090 än nu när 6900xt släpps på tisdag? Hur många av er måste jag fightas med?

Eller är ni helt ute efter RT att ni släpper AMD till förmån för det? Eller kanske för stabilare drivare och mindre krångel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Hur ser det ut för er som inte fått tag i ert 3080/3090 än nu när 6900xt släpps på tisdag? Hur många av er måste jag fightas med?

Eller är ni helt ute efter RT att ni släpper AMD till förmån för det? Eller kanske för stabilare drivare och mindre krångel?

Kommer försöka på ett 6900xt. Undra om det är 15.00 som gäller nu också? Väntar på mitt tuf 3090 från komplett.. kan bli att man avbokar den, om man lyckas knipa ett Radeonkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Hur ser det ut för er som inte fått tag i ert 3080/3090 än nu när 6900xt släpps på tisdag? Hur många av er måste jag fightas med?

Eller är ni helt ute efter RT att ni släpper AMD till förmån för det? Eller kanske för stabilare drivare och mindre krångel?

Det ska helt klart bli intressant att se vad 6900XT går för men än en gång blir det även en fråga om pris och tillgång.

Jag ligger under kniven i samband med en operation precis när kortet släpps så mig slipper ni i alla fall slåss med

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Nej, det var två olika grejer jag pratade om.
Det första var gällande "informationen" på dem leveransuppdateringar vi får. Att det är mycket som kan påverka dem även när vi fått besked.

Dem kort jag pratade om vars leverans konsoliderade var producerade men försenade över en vecka pga av byte av fraktväg. (korten har inte ätits upp av någon annan region, andra länder sitter också och väntar och har samma brist på 3080)

Vi försöker vara transparenta med uppdateringar här men om man vill kan man annars kolla med butik direkt istället och vänta på att dem landat på fysiskt lager.

Beklagar att du känner så.

Fetade skall vara de, inte dem.

Hur som haver så pratade jag med Inet och de skulle iaf få en en batch av Suprim X korten den här månaden. (3080)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Fetade skall vara de, inte dem.

Hur som haver så pratade jag med Inet och de skulle iaf få en en batch av Suprim X korten den här månaden. (3080)

Spännande. De sa inget om andra kort?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Japp, det går (Fractal Design R5)

Skall man skaffa ett ESD monteringsarmband?

Jag har det chassit jag med, utan lagringsburarna fram så har du tillgång upp till 44.4 cm långa grafikkort.
Du är säker!

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Det tog mig några dagar att bestämma mig, men intro-priset fick mig att lägga en order 18/09/2020 22:12

Okej intressant, beställde själv någon gång strax innan lunch samma dag som dig och har 2:e jan som uppskattning nu. Lite skumt av dem att be folk ställa sig i kö från vanliga tuf och säga de kommer få sina kort i mitten på december? Eller kanske inte var förstahandsuppgifter i och för sig, minns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Towbiekun:

Efter irriterande problem med mitt Zotac 3080 Amp Holo så valde jag att beställa ett FTW3 Ultra i Måndags(!!) och fick det skickat idag.
Blir en retur på Zotac kortet så fort jag fått mitt FTW3 Ultra, kunde hämta ut det redan imorgon med Instabox.

Vill ni ha kort snabbt skulle jag säga att ni kör på EVGA, stod den 14:e som beräknad leverans och jag var på köplats 25 igår, så verkar som om dom fått in en redig batch. (Inet)

Vad är problemet med Zotac kortet?

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

inget problem med zotac amp holo som jag testat iaf?
5års garanti också är aldrig fel heller 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Hur ser det ut för er som inte fått tag i ert 3080/3090 än nu när 6900xt släpps på tisdag? Hur många av er måste jag fightas med?

Eller är ni helt ute efter RT att ni släpper AMD till förmån för det? Eller kanske för stabilare drivare och mindre krångel?

Nä, har gett upp AMD tyvärr. Ligger bra till för att få hem 3080 tuf oc, så jag nöjer mig med det. Orkar inte vänta och jaga längre och det känns sammantaget som bästa tillgängliga dealen med prestanda/pris.